Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Naar aanleiding van een discussie over de restwaarde, ben ik eens in de onderhoudskosten van de Tesla Model S gedoken en ben nogal geschrokken van de kosten. Bij Tesla kost een 80.000km onderhoudsplan €2.600 en daarvoor wordt het volgende uitgevoerd:

upload_2018-10-12_12-24-6.png


Ik vind de prijzen van Tesla werkelijk absurd. De beurt bij Tesla kost gemiddeld €650 voor wat inspectiewerk en het vervangen van de ruitenwisserbladen. Ik heb de onderhoudshistorie van mijn Audi er even op nageslagen, maar die had bij 90.000km slechts 3 beurten nodig en die kosten waren:
  • 30.000km - Onderhoudsbeurt €280
  • 60.000km - Onderhoudsbeurt €536
  • 90.000km - Onderhoudsbeurt €405
In totaal dus €1221 en teruggerekend naar 80.000km dus slechts €1000. Allemaal netjes bij de dealer uitgevoert en die rekent al een stevig uurtarief. Daar komt ook nog eens de (dure) long-life olie bij die een Tesla niet nodig heeft. Ik heb de banden er bewust even buiten gelaten, want dat zit er bij Tesla ook niet bij in:

Het lijkt er op dat een Tesla minder onderhoud nodig heeft, maar in de praktijk meer dan 2x duurder is dan een Audi. Helaas moet je voor de restwaardegarantieregeling het onderhoud volgens schema uitvoeren. Ik ga alleen even kijken of ik het niet elders mag laten doen, want dit voelt als diefstal. Of mis ik nu eenmaal iets?

Als ik het goed heb begrepen zijn de prijzen zonder onderhoudspakket nog hoger. Iemand een factuur wat meer details op staan?
 
Dit is inderdaad een bekende discussie. Ik weet niet welke merken Tesla als benchmark heeft gebruikt.. maar dit was niet het doorsnee automerk!

Helaas moet je voor de restwaardegarantieregeling het onderhoud volgens schema uitvoeren.

Zijn er forumleden met ervaring op dit gebied? Ik ben benieuwd of iemand al een afwijzing heeft ontvangen.

(Aangezien de restwaardegarantie erg negatief is ingestoken denk ik dat je een dief van eigen portemonnee bent, maar dat terzijde)
 
Ik had het in een ander draadje inderdaad ook benoemd. Het is een afweging of de investering in (te dure) onderhoudsbeurten opweegt tegen het verschil tussen de garandeerde restwaarde en de werkelijke restwaarde. Ik verwacht niet dat Tesla akkoord gaat met het uitvoeren van de onderhoudsbeurten door niet-Tesla partijen.
 
Voor garantie mag Tesla niet verwachten dat deze werkzaamheden bij Tesla moeten worden uitgevoerd, maar voor de restwaardegarantieregeling is het wellicht een ander verhaal. KIA hanteert ook alleen 7 jaar garantie als alle beurten bij de KIA dealer zijn uitgevoerd. Hetzelfde geldt vaak voor een mobiliteitsgarantie. Veelal is het veel goedkoper om een ANWB lidmaatschap te nemen dan altijd de beurten bij de dealer te blijven uitvoeren.

In het contract staat het volgende:
Het Voertuig dient te worden onderhouden door Tesla of aan haar gelieerde ondernemingen zoals bepaald in Tesla’s aanbevolen onderhoudsschema. U mag geen actie hebben ondernomen die de Nieuwe Voertuig Beperkte Garantie nietig of vernietigbaar maakt.
Ik zal binnenkort eens even gaan bellen met Tesla wat een losse beurt kost en dan vraag ik ook even naar een specificering van de kosten. Maar mocht iemand een factuur hebben van de 20.000km beurt, dan ben ik onderhand wel erg benieuwd wat er op staat. Ik verwacht dat daar een all-in prijs op zal staan, want dit soort prijzen wil je niet teveel specificeren...
 
Weet je wellicht ook hoeveel hoger de prijzen liggen als je geen onderhoudscontract afsluit? Als het verschil niet al te groot is, dan betaal ik de kosten liever gewoon per beurt. Als je de auto total-loss rijdt of je verkoopt de auto in de tussentijd, dan heb ik niet zoveel trek om het onderhoud al betaalt te hebben.
 
Weet je wellicht ook hoeveel hoger de prijzen liggen als je geen onderhoudscontract afsluit? Als het verschil niet al te groot is, dan betaal ik de kosten liever gewoon per beurt. Als je de auto total-loss rijdt of je verkoopt de auto in de tussentijd, dan heb ik niet zoveel trek om het onderhoud al betaalt te hebben.


Staat netjes erbij:

Kan ik mijn onderhoudsplan van Tesla opzeggen?
Ja, u kunt op elk moment een aanvraag indienen voor het opzeggen van uw onderhoudsplan en een restitutie ontvangen voor de resterende ongebruikte jaarlijkse onderhoudsinspecties, exclusief de verlopen onderhoudstermijnen.
 
Behalve de olie vervangen in de elektromotoren, remvloeistoef vervangen, ruitewissers vervangen, ruitewisservloeistof bijvullen en banden vervangen is er eigenlijk niks aan te doen :). Enige dat echt belangrijk is is dat je gewoon heel de auto grondig langs loopt om te kijken of er zaken schade hebben zoals in de wielkassen en het accupack maar daar zou je hopelijk geen dingen moeten zien!

Als je heel veel regeneratief remt dan doen je remblokken ook gewoon 150.000-200.000km.

Seriously... echt een mooi filmpje als je die nog niet gezien hebt en je vermoeden dat je *ietsje* teveel betaald voor je jaarlijkse onderhoud.

 
Ik laat de 20.000km beurt binnenkort doen en die kost €600,-
De medewerker vertelde mij dat het niet veel scheelt al je ze per stuk betaald. (Tientjes werk)
De prijs is inderdaad hoog, maar ivm gegarandeerde restwaarde laat ik het wel doen.
Btw gaat er nog vanaf en de 52% van de zaak.
Dus uiteindelijk komt het lang niet op die €600,-
Blijft natuurlijk veel geld voor de dingen die ze doen.
En ................ ze trekken alle bouten na, dat verklaard natuurlijk de hoge prijs. Hahaha.
De 40.000km beurt kwam iets hoger vertelde hij ( iets van €700,-)
 
Last edited:
Behalve de olie vervangen in de elektromotoren, remvloeistoef vervangen, ruitewissers vervangen, ruitewisservloeistof bijvullen en banden vervangen is er eigenlijk niks aan te doen :).

Seriously... echt een mooi filmpje als je die nog niet gezien hebt en je vermoeden dat je *ietsje* teveel betaald voor je jaarlijkse onderhoud.


Dat vervangen van de olie in het differentieel, staat niet in het standaard onderhoudsplan. Onderhoudsplan

Die olie moet na 150.000 km of 12 jaar vervangen worden. Volgens dit schema https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/models_annual_service-1-pdf.26336/
 
Er staat :Fluids CoolantTransmission (not until 12yrs/150K mi)
150 000 miles =241 402 kilometers
Dus nog eventjes wachten
Met de s75d van jun16 doe ik 50.000km/j
Dus rond 2021 zal ik eraan denken maar tegen dan plan ik wel een nieuwe EV.
 
Het lijkt er op dat een Tesla minder onderhoud nodig heeft, maar in de praktijk meer dan 2x duurder is dan een Audi. Helaas moet je voor de restwaardegarantieregeling het onderhoud volgens schema uitvoeren. Ik ga alleen even kijken of ik het niet elders mag laten doen, want dit voelt als diefstal. Of mis ik nu eenmaal iets?

Tja, zoals alle verzekeringen betaal je ook ‘restwaardegarantie’ natuurlijk gewoon zelf: hoge kosten voor onnodig onderhoud met als tegenprestatie de zekerheid van een restwaarde die lager is dan de marktwaarde.

Blijft over de vraag: zijn de onderhoudskosten van een Tesla lager dan van een ICE? Ik merk geen significant verschil. Als ik de onderhoudskosten van mijn Model S vergelijk met mijn vorige auto (Mercedes E-klasse), valt mij op dat er inderdaad minder kapot gaat omdat er minder mechanische onderdelen zijn, maar dat dit voordeel teniet wordt gedaan door de hoge uurtarieven en kosten van onderdelen.

Wat blijft is het verschil in brandstofkosten: 300.000 km in een Model S kost 10.000 euro, in de Mercedes meer dan 30.000 euro.
 
Ik heb nu bijna 40.000 km op mijn Model S staan, kom waarschijnlijk op 50.000 km uit wanneer ik hem 1 jaar heb in December. En ik heb nog geen moment gedacht aan onderhoud. Veel te duur voor een restwaarde garantie die, in het meest negatieve geval, een paar duizend euro meer zal zijn dan de markt waarde.

Zodra de winterbanden er weer onder gaan, vraag ik of ze daar ook de interieur filters en ruitenwissers kunnen doen. Is een niet aan Tesla gelieerde partij en scheelt echt bakken met geld.
 
Tja, zoals alle verzekeringen betaal je ook ‘restwaardegarantie’ natuurlijk gewoon zelf: hoge kosten voor onnodig onderhoud met als tegenprestatie de zekerheid van een restwaarde die lager is dan de marktwaarde.

Blijft over de vraag: zijn de onderhoudskosten van een Tesla lager dan van een ICE? Ik merk geen significant verschil. Als ik de onderhoudskosten van mijn Model S vergelijk met mijn vorige auto (Mercedes E-klasse), valt mij op dat er inderdaad minder kapot gaat omdat er minder mechanische onderdelen zijn, maar dat dit voordeel teniet wordt gedaan door de hoge uurtarieven en kosten van onderdelen.

Wat blijft is het verschil in brandstofkosten: 300.000 km in een Model S kost 10.000 euro, in de Mercedes meer dan 30.000 euro.

Met gratis superchargen zijn die brandstofkosten zelfs nihil...
 
  • Disagree
Reactions: Hayden
Licht off topic, maar zijn jullie allemaal van plan om de auto weer in te ruilen over een jaar of 5?
Je hebt de auto dan net lekker ingereden, bent er een beetje aan gewendd, de kinderziektes zijn er onder garantie uitgehaald, wat koop je dan straks? Kan me voorstellen dat je misschien in een model 3 stapt, maar een nieuwe S of X wordt dan toch fiks duurder (ik ga ervan uit dat de bijtellingskorting tegen die tijd een stuk minder is), tenzij Tesla de prijzen tzt fors verlaagt...
Ik ga er zelf vanuit dat ik de auto gewoon blijf rijden... (ik rij dan ook niet zoveel kilometers als sommigen hier).