Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan ze ook gewoon op de Tesla shop bestellen:
Handleiding:
Ruitenwisserbladen vervangen

Idem voor de luchtfilter:
Handleiding:
Interieurfilters vervangen
 
  • Like
Reactions: job-lek
Na 2,5 jaar moet ik toch eens de ruitenwisserbladen vervangen. Daar ga ik geen afspraak voor maken. Gelukkig is er nu ruime keuze op de onderdelenmarkt, maar keuze is ook onzekerheid.
Heeft iemand ervaring of er veel verschil zit in de verschillende merken, behalve de prijs? Zijn er goede en slechte?
Eigenlijk hetzelfde voor het (interieur) luchtfilter.
Prijs is eigenlijk niet heel belangrijk, dus ik ga zeker niet via ali bestellen.
Alleen al vanwege de waanzin om zo’n pakketje de halve wereld over te sturen.


De bosch A120S moet je hebben voor de Model 3.

 
Wat is momenteel de onderhoudsprijs bij Tesla en wat doen ze daarvoor? Nu bijna 200000km en laatste onderhoud dateert van juni 2018/80000km. Dit kostte toen 925€ (BTW in).
Overweeg om eventueel bij third party te gaan (Nikola: 545€ volgens de site).
Risico daar bestaat dat ze andere zaken gaan ‘vinden’ (draagarmen?) die ze menen te moeten vervangen, terwijl dat strikt genomen nog niet nodig is.
Mijn draagarmen rammelen al 4 jaar bij snel optrekken, maar op laagste stand van de vering doet zich dat niet voor.
 
Wat is momenteel de onderhoudsprijs bij Tesla en wat doen ze daarvoor? Nu bijna 200000km en laatste onderhoud dateert van juni 2018/80000km. Dit kostte toen 925€ (BTW in).
Overweeg om eventueel bij third party te gaan (Nikola: 545€ volgens de site).
Risico daar bestaat dat ze andere zaken gaan ‘vinden’ (draagarmen?) die ze menen te moeten vervangen, terwijl dat strikt genomen nog niet nodig is.
Mijn draagarmen rammelen al 4 jaar bij snel optrekken, maar op laagste stand van de vering doet zich dat niet voor.
TService hoofddorp heeft 600 euro voor een grote beurt. Tuurlijk kijken ze ook naar je draagarmen ed. maar dat wordt met je besproken.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
TService hoofddorp heeft 600 euro voor een grote beurt. Tuurlijk kijken ze ook naar je draagarmen ed. maar dat wordt met je besproken.
Zou ook even bij Tesland kijken. Zij controleren 50 punten en zijn een stukje goedkoper.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Zou ook even bij Tesland kijken. Zij controleren 50 punten en zijn een stukje goedkoper.
Inderdaad, zou ik met plezier mijn wagen aan toevertrouwen, Als je een verbanning naar Rusland overleefd hebt, krijg je mijn sympathie, maar is een beetje ver. En Flevoland lijkt mij niet direct de ideale locatie voor een mini break. Denk dat Nikola in Brussel zo wat de Belgische equivalent is.
 
Inderdaad, zou ik met plezier mijn wagen aan toevertrouwen, Als je een verbanning naar Rusland overleefd hebt, krijg je mijn sympathie, maar is een beetje ver. En Flevoland lijkt mij niet direct de ideale locatie voor een mini break. Denk dat Nikola in Brussel zo wat de Belgische equivalent is.
Elke lokatie (in NL en BE) is geschikt voor een mini break.....

Ik heb goed ervaringen met zowel Tesland als T_service....
 
Ik laat as woensdag een onderhoudsbeurt bij Tesland uitvoeren incl APK.
Zal mijn ervaring hierna delen.

Om 8:30 uur bij Tesland Almere gearriveerd en onder het genot van een kopje koffie de werkzaamheden doorgenomen.
  • Onderhoudsbeurt
  • APK
  • Check auto ivm aflopen van garantie
In de loop van de dag werd ik gebeld dat de banden te weinig profiel hadden en dat de koplampen verkeerd afgesteld stonden.
Hierdoor werd de auto afgekeurd voor de APK.

De banden (Michelin Primacy 3 acoustic) konden nog dezelfde dag omgelegd worden en het afstellen van de koplampen kon zonder extra kosten worden verholpen.

Verder waren geen bijzonderheden geconstateerd en was vervanging van oa de ruitenwissers niet nodig (schijnt Tesla standaard te doen).

Keurig volgens afspraak de auto weer opgehaald.
Alleen een factuur ontvangen van de uitgevoerde werkzaamheden en banden.
Ik heb geen checklijst ontvangen waarop de uitgevoerde controles is terug te zien die onderdeel zijn van de onderhoudsbeurt.
Dat werd bijvoorbeeld bij Volvo en Peugeot wel altijd meegeleverd.

Al met al prima bevallen.
 
In de loop van de dag werd ik gebeld dat de banden te weinig profiel hadden en dat de koplampen verkeerd afgesteld stonden.
Hierdoor werd de auto afgekeurd voor de APK.
Dat is nu net wat ik check voor ik naar de keuring ga. Maar ik begreep dat de keuring in NL niet echt een ‘erop of eronder’ - examen is, maar herstellingen tijdens de keuring kunnen gebeuren zonder dat het meer kost, dan wanneer je het op voorhand zou doen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
... en was vervanging van oa de ruitenwissers niet nodig (schijnt Tesla standaard te doen).
Welnee.

Wel meermaals meegemaakt bij de prijsvechters in APK-keuringen. Kost de keuring zelf twee tientjes, waarna als APK-punt de ruitenwisserbladen zogenaamd niet goed zijn. Tegenwoordig zeg ik vantevoren dat ik de ruitenwissers toevallig al net heb vervangen. Dat helpt.