Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud wielophanging voor, Model S (2015) in Oost Brabant

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Model S uit 2015 met luchtvering, heeft voor een steeds luider krakende wielophanging. Nu kan ik deze bij Tesla laten repareren, maar de tarieven zijn daar nogal fors. Weet er iemand een goed adres om dit te laten repareren. Bij voorkeur in de regio Oost Brabant, maar gezien het aantal reparatiebedrijven voor Tesla's zal de kans daarop klein zijn.
 
Nu heb ik er niet veel verstand van, maar als er speling op de rubbers beneden zit, lijkt mij dat wel degelijk meer impact hebben op de draagarmen boven. Het samenspel moet je als een geheel beschouwen. Waarschijnlijk kan @Gtech daar meer over vertellen.

Er was zoveel geschreven over de draagarmen van Tesla dat ik het zekere voor het onzekere nam en ze heb laten vervangen. Of het echt nodig was, geen idee.
Dit is echt onzin. Ik heb eerst mijn onderste draagarmen laten vervangen en een jaar erna waren de bovenste aan de beurt. Als het al kritisch is kun je beter alles meepakken. En daarna krijg je waarschijnlijk nog de reactie stang rammel. Die kun je dan ook laten vervangen. Ik zou het wel weten, gelijk alles is per saldo goedkoper als het eraan zit tekomen.
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Upvote 0
Dit is echt onzin. Ik heb eerst mijn onderste draagarmen laten vervangen en een jaar erna waren de bovenste aan de beurt. Als het al kritisch is kun je beter alles meepakken. En daarna krijg je waarschijnlijk nog de reactie stang rammel. Die kun je dan ook laten vervangen. Ik zou het wel weten, gelijk alles is per saldo goedkoper als het eraan zit tekomen.
Dat zou mijn ingeving ook zijn, maar heb het toen aan @Gtech gevraagd en hij gaf aan dat het niet nodig is. Aangezien hij echt wel weet waarover hij praat ben ik hiermee akkoord gegaan.

M.a.w. geen onzin dus!
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Upvote 0
Dat zou mijn ingeving ook zijn, maar heb het toen aan @Gtech gevraagd en hij gaf aan dat het niet nodig is. Aangezien hij echt wel weet waarover hij praat ben ik hiermee akkoord gegaan.

M.a.w. geen onzin dus!
Als @Gtech het heeft beoordeeld aan geloof ik dat ook. Hij heeft destijds mijn bovenste draagarmen vervangen. Top gedaan
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Upvote 0
Laat ik het zo zeggen. Ik zou graag een wetenschappelijke onderbouwing willen zien dat een goede spelingsvrije fuseekogel harder zou moeten gaan slijten vanwege een andere slechte fuseekogel. Er zit trouwens bij een Tesla maar 1 fuseekogel per draagarm. (enkele uitzondering is de stabilisatorstang maar ook die heb ik gezien met 1 zwaar versleten kogel en de andere nog in prima staat)

Wel is het zo als er eenmaal speling op een fuseekogel zit het relatief snel erger kan worden maar dan heb ik het dus over dezelfde fuseekogel.
Google anders eens op 'oorzaak kapotte fuseekogel' (bij betrouwbare sites) en trek je eigen conclusie.

Feit blijft wel dat de draagarmen van een Model S hoog belast worden en uiteindelijk allemaal een keer aan de beurt komen dus het kan altijd gebeuren dat er een jaar later een andere kapot is terwijl deze vorig jaar nog binnen de specs lag.

Vergeet ook niet, zoveel mensen zoveel wensen. De ene heeft een mager budget en doet liever enkel de bare necessities, de andere liever wat extra preventief om later een uitlijning te besparen. De andere wil de auto verkopen dus liefst zo min mogelijk kosten etc. Leuk voorbeeld van Tesla met de 3 draagarmen, het is lastig met 1 policy iedere klant tevreden te houden.
 
Upvote 0
Als @Gtech het heeft beoordeeld aan geloof ik dat ook. Hij heeft destijds mijn bovenste draagarmen vervangen. Top gedaan
En dan te bedenken dat ik alleen weg ging voor een APK en een beurtje :confused: van 600 naar 2600 euro in een gesprekje. Dat gezegd hebbende, als ook de bovenste vervangen hadden moeten worden, dan had ik dat zeker gelijk mee laten doen. Hierbij vaar ik op de mensen met kennis en kunde. Ik kan best veel zelf maar dat heb ik niet eerder gedaan en is behoorlijk ingrijpend en daarmee beter voor de expert. Wat ik zelf doe is: Parkeerrem, ruitenwisservloeistofpomp, dashcam, deurverlichting van ali :) ed.
 
Last edited:
Upvote 0
En dan te bedenken dat ik alleen weg ging voor een APK en een beurtje :confused: van 600 naar 2600 euro in een gesprekje. Dat gezegd hebbende, als ook de bovenste vervangen hadden moeten worden, dan had ik dat zeker gelijk mee laten doen. Hierbij vaar ik op de mensen met kennis en kunde. Ik kan best veel zelf maar dat heb ik niet eerder gedaan en is behoorlijk ingrijpend en daarmee beter voor de expert. Wat ik zelf doe is: Parkeerrem, ruitenwisservloeistofpomp, dashcam, deurverlichting van ali :) ed.
Herkenbare bedragen. Ook ik ging in eerste instantie voor een APK en beurt. Eindstand rekende ik een bedrag af met een extra cijfer, mede door o.a. draagarmen. Had het van te voren niet verwacht en zien aankomen, maar het is voor het goede geweest en ben blij dat ik daarmee in een goed onderhouden auto rijd. Slijtage hoort erbij en de prijzen van onderdelen liggen eenmaal wat hoger, wat ook te verwachten is bij een premium auto.
 
Upvote 0
Ik ben wel benieuwd wat nu de conclusie was van de originele vraag “service adres voor draagarmen, liefst Oost-Brabant?”

Is het antwoord T-service? Dat valt me best tegen qua afstand. Maar als zij dit snel en vakkundig doen, prima.

Wat voor bedragen praten we over (voor/achter)
 
Upvote 0
Ik ben wel benieuwd wat nu de conclusie was van de originele vraag “service adres voor draagarmen, liefst Oost-Brabant?”

Is het antwoord T-service? Dat valt me best tegen qua afstand. Maar als zij dit snel en vakkundig doen, prima.

Wat voor bedragen praten we over (voor/achter)
Misschien is het een idee om een aparte draad te maken voor non-Tesla reparatie adressen met ervaringen. Deze draad is zo groot geworden dat het lastig zoeken is.

Goede ervaring met Haans Autoschade in Tilburg vwb repareren/vervangen deurgrepen Model S. Circa 300€ per deur.
 
Upvote 0
Ik doelde op je "snel en vakkundig" veronderstelling over T-service. Ik weet niets over Oost-Brabant.
Akkoord, ik vond je eerste antwoord al wat “vreemd”. Ik heb de ervaringen met T-service zeker wel gelezen en ik moet zeggen dat, op basis van dit draadje, ze wisselend zijn.

Dus 100km tuffen voor een service waar niet iedereen enthousiast over is… hmmmm. Hele werkdag overhoop? Zeker niet.
 
Upvote 0