Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderkant model 3 beschadigd door waterplas

This site may earn commission on affiliate links.
Garantie of niet, het is op z'n minst opmerkelijk om een soort textiel te gebruiken aan de onderkant van een wagen. Zoals blijkt uit heel wat gevallen, scheurt het als het nat wordt en je dan door een plas rijdt. Voor mij klinkt het logisch dat zo'n materiaal zo reageert op zo'n situatie. Ik was onaangenaam verrast toen ik de berichten voor de eerste keer las. Voor zo ver ik weet, heeft geen enkele andere fabrikant die materiaalkeuze gemaakt.
 
De bekleding in de wielkast van de Model S heeft ook dit soort "textiel". Vervormd ook dramatisch en is slecht vastgezet. Daarom lubbert het bij mij rechtsachter ook. Wordt maar niet opgelost. Ze drukken het gewoon bij een beurt in model en dan lijkt het goed. Totdat je gaat rijden en lijkt het weer nergens na. Ik probeer mij tegenwoordig minder te ergeren aan dit soort "cosmetische" problemen, maar dat lukt nog niet zo goed. :)
 
Nu ja, ik was er niet bij dus ….. maar dit moet toch een enorme klap hebben gegeven/zijn geweest, veronderstel ik

Euh nee, het was gewoon alsof ik door een plas reed, geen extra herrie of iets dergelijks, kwam er ook pas achter nadat ik had geparkeerd en weer verder wilde rijden.

En voor de duidelijkheid het was niet een hele diepe plas, wel een hele grote... hier de exacte locatie: Google Maps

voor de gene die bekend zijn met deze plek, er ligt hier wel vaker een plas, zelfs ook google maps is er een te zien (alleen was hij afgelopen vrijdag extreem groot, maar dus niet diep).
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Garantie of niet, het is op z'n minst opmerkelijk om een soort textiel te gebruiken aan de onderkant van een wagen. Zoals blijkt uit heel wat gevallen, scheurt het als het nat wordt en je dan door een plas rijdt. Voor mij klinkt het logisch dat zo'n materiaal zo reageert op zo'n situatie. Ik was onaangenaam verrast toen ik de berichten voor de eerste keer las. Voor zo ver ik weet, heeft geen enkele andere fabrikant die materiaalkeuze gemaakt.

Klopt, het is meer een soort materiaal waar je een hoedenplank van maakt.. vind het ook vrij apart.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Klopt, het is meer een soort materiaal waar je een hoedenplank van maakt.. vind het ook vrij apart.

Als het materiaal stevig genoeg is én goed aansluit kan het 2 voordelen bieden:
  1. Demping geluid en/of voorkomen van klankkast is de holle ruimte achter het materiaal
  2. Gunstig voor waterafvoer tijdens regen (bij spatlappen op vrachtwagens zit er ook vaak een soort matje achter de spatlap)
Er zal dus ongetwijfeld iemand met een andere blik op dit idee gekomen zijn.
Maar dan moet het wel goed aansluiten en stevig gemonteerd zijn.
 
Als hij er spontaan onder uitvalt is het duidelijk, garantie. Maar als je vol door een diepe plas rijdt of ergens overheen, is het schade, bij iedere fabrikant. Raar dat dit bij Tesla opeens een discussiepunt is.
Volgens de experts is 10 tot 20cm "normaal te doen" voor een auto.

Hoe slecht is het om met je auto door een plas te rijden? Dit zegt de expert:
Toch nog even een paar vragen aan ANWB-expert Erik Jan de Jong:

Wanneer is een plas nou te diep om doorheen te rijden?
"Het antwoord is eigenlijk een beetje saai: kijk in de instructieboekjes. Je kunt in het algemeen met je auto door een plas waden van 10 tot 20 centimeter. Als je weet dat het bij 20 centimeter blijft, past dan je snelheid aan. De snelheid moet eruit, hoe sneller je rijdt hoe meer water er opspat.
20cm is al echt heel veel, dan heb je het over een verzonken viaduct na een wolkbreuk.
 
Tegen opspattend water moet elke auto kunnen. Raakt de bodem het water dan moet het langzaam maar ga niet stilstaan want dan komt het water echt overal. Voor een normale auto is 20 cm veel, dan zit je al met de bodem in het water of nog net niet. Als iets water schept dan zijn de krachten erg groot.
Ik heb daar iets minder problemen mee.:)
wpid16858-DSC03816.jpg
 

Dat is volgens mij een andere fout. De 'fout' in dit topic gaat over een lap materiaal aan de onderkant dat kan scheuren als het nat wordt en je door een plas rijdt. De fout uit het artikel gaat over bevestigingsclips van een ander onderdeel (bumper) die kunnen loskomen. Ongetwijfeld lukt de combinatie ook :confused:
 
Dat is volgens mij een andere fout. De 'fout' in dit topic gaat over een lap materiaal aan de onderkant dat kan scheuren als het nat wordt en je door een plas rijdt. De fout uit het artikel gaat over bevestigingsclips van een ander onderdeel (bumper) die kunnen loskomen. Ongetwijfeld lukt de combinatie ook :confused:
Ik heb nog nooit de onderkant van een M3 gezien, maar als ik zie hoe die bumper eraf kwam en hoe ver die onder de auto doorloopt dan zou het me niets verwonderen als het echt dezelfde issue is.