Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderzoek EV-rijders + boek over elektrisch rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Hi

Leuk initiatief.

Mag ik vanuit de verzekeringswereld nog iets toevoegen? Ik ervaar dat het steeds lastiger wordt om met name Tesla's voor een fatsoenlijke prijs te verzekeren. Ook hier zou de overheid een bijdrage kunnen leveren door bijvoorbeeld de 21% assurantiebelasting op elektrische auto's af te schaffen.
 
Ingevuld. Over de vragen: de lijst biedt nu eerst de mogelijkheid meerdere auto’s aan te vinken, maar houdt daarmee halverwege geen rekening meer. Succes!
Ja, dat is vooral om het behapbaar te houden. Het uitgangspunt is dan de EV waarmee de meeste km's gemaakt worden.

Er zijn procentueel gezien niet heel veel mensen met twee EV's, dus als je vervolgens bij iedere vraag daarbij rekening moet houden wordt het er (voor anderen) niet overzichtelijker op. Een ander praktisch punt is dat de multiple-choice antwoorden dan niet meer inzichtelijk zijn (afwijkende antwoorden vallen niet binnen een bepaalde scope en staan dus apart). Twee keer invullen kan eventueel ook, mochten de antwoorden echt erg afwijken.
 
Ingevuldl; miste wel de optie "gepensioneerd" bij de vraag over de laadmogelijkheden. Ook ouderen vinden dit soort auto's interessant. Zelf had ik graag (toen ik nog werkte ;) ) elektrisch gereden, maar toen kon dat nog niet. Nu rijden eega en ik naar familie, vrienden, vergaderingen, tentoonstellingen etc. per Zoe.
 
Een tijdje terug heb ik jullie gevraagd om deel te nemen aan een onderzoek/vragenlijst over elektrisch rijden en velen van jullie hebben daaraan gehoor gegeven. Bij deze deel ik alle resultaten.

Het meest interessant vind ik de onderlinge verschillen tussen de twee groepen. Hoewel de groep brandstofrijders elektrische auto's als overwegend positief lijkt te zien, is het contract met bezitters van elektrische auto's groot, vooral wat betreft de veronderstelde voor- en nadelen. Hieronder zie je een overzicht van een selectie van vragen, een samenvatting van de meest opvallende resultaten en de ruwe antwoorden zelf.

5556de771e1927ff58500bdb91ac5d0a10709e50


Wie elektrisch rijdt, wil nooit meer terug naar diesel of benzine. Dat is de conclusie van een onderzoek onder bezitters van een elektrische auto (EV). Maar liefst 86% stelt nooit meer anders te willen. Als grootste pluspunten noemen ze het rijgedrag, minder kosten voor onderhoud en het rijden zelf en het milieu.

Mensen die nu in een diesel-, benzine- of hybride-auto rijden lijken in eerste instantie minder overtuigd, zo blijkt uit de cijfers. Toch zegt maar liefst 62% van de respondenten dat zij overwegen om binnen nu en vijf jaar elektrisch te gaan rijden en 41% daarvan denkt dat zelfs binnen twee jaar te doen. 38% ziet er voorlopig nog niets in.

Verder zijn er opvallende verschillen tussen de twee verschillende groepen autobezitters; auto’s met een verbrandingsmotor en 100% elektrische auto’s. Van de mensen die nog niet elektrisch rijden, maakt 54% zich zorgen maakt of je wel voldoende kilometers kunt maken. Van de mensen met een electrische auto’s is deze vrees gedaald tot 28%. Dit verschil zien we ook terug bij zorgen over levensduur van de accu: Van de mensen zonder EV maakt 26% zich er druk over, tegenover slechts 5% van de mensen die er daadwerkelijk in rijden.

‘Fossiele rijders’ lijken over het algemeen positief te staan tegenover elektrisch rijden, maar EV-rijders zijn aanmerkelijk enthousiaster over de veronderstelde voordelen. Zoals het rijgedrag (49% vs 94%), milieubewustzijn (65% vs 93%), geen motorlawaai (59% vs 92%), altijd met een volle ‘tank’ van huis vertrekken (41% vs 81%) en minder kosten voor onderhoud (68% vs 83%).

Uit de cijfers blijkt dat Nederlanders vrij positief staan ten opzichte van elektrische auto’s. Van de rijders van een auto met verbrandingsmotor overweegt een aanzienlijk deel de komende jaren de overstap te maken, hoewel men opziet tegen de relatief hoge aanschafprijs (71%) en de actieradius (54%). Ook vindt bijna de helft (48%) dat er momenteel nog te weinig interessante modellen zijn en zegt 36% zich zorgen te maken om de oplaadmogelijkheden, omdat dit thuis niet kan.

Onder EV-rijders is de tevredenheid over de elektrisch rijden uitermate hoog: maar liefst 86% zegt niet meer terug te willen (13% misschien, 1,6% overweegt dit wel). Het bevestigt vooral de verschillen in beleving van de veronderstelde voor- en nadelen van de ‘fossiele rijders’, ten opzichte van de praktijkervaring van de elektrische rijders (die veel positiever zijn).

Maar EV-rijders benoemen ook nadelen, zoals laadplekken die bezet zijn door een auto zonder aangesloten stekker (of een andere EV). In een volgende elektrische auto willen zij het liefst een grotere actieradius, meer autonome/zelfrijdende functies, een mogelijkheid voor een trekhaak en/of dakkoffer, sneller kunnen laden en meer ruimte.

Het onderzoek is uitgevoerd tijdens het schrijven van het boek ‘De Doorbraak van de Elektrische auto’ (ISBN 9789492404138). Hierin wordt zowel de theorie als de praktijk van elektrisch rijden besproken, inclusief praktische hoofdstukken over laden, omgaan met het accubereik en op vakantie gaan met een EV. Daarnaast wordt er aandacht besteedt aan de transitie van fossielen brandstoffen naar duurzame energie en worden complexe zaken als de levensduur van een accu besproken, evenals alternatieven zoals waterstof en de milieuvriendelijkheid van EV’s ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. Vanaf 19 april ligt het boek ‘De Doorbraak van de Elektrische auto’ in de boekhandel, inclusief een voorwoord van Vincent Everts (Youtube-link).

De vragenlijsten zijn beantwoord door ruim 800 respondenten (waaronder 612 brandstofrijders en 194 ev-rijders)

Andere opvallende uitspraken/resultaten:
  • Van de EV-rijders heeft 48% zonnepanelen en is nog eens 17% van plan deze nog dit jaar aan te schaffen.
  • Van de fossiele rijders denkt 60,4% dat in 2030 de meerderheid van de auto’s elektrisch is (18% oneens)
  • 77% van de fossiele rijders denken dat klimaatverandering wordt veroorzaakt door de mens en moet worden tegengegaan (10% oneens)
  • 67% van de EV-rijders rijdt dagelijks minder dan 100km. Daar staat tegenover dat 93% van de fossiele rijders minimaal 200 tot 450km of meer willen kunnen rijden.
  • 61% van de fossiele rijders wil dat de overheid elektrische auto’s financieel stimuleren en 54% vindt dat Nederland voorop zou moeten lopen met EV’s.
  • 51% van de EV-rijders vindt het een slechte zaak dat de bijtelling vanaf 2019 wordt versoberd (zakelijke EV-rijders moeten dan boven de € 50.000 22% bijtelling betalen, net zoals bij fossiele auto’s) en is bang dat dit de adoptie van EV’s niet ten goede komt.

De doorbraak van de elektrische auto - theorie en praktijk van elektrisch rijden
ISBN 9789492404138 - Uitgeverij Sycorax
De doorbraak van de elektrische auto - theorie en praktijk van elektrisch rijden - Lees.nl boeken
71a653e167453f599ca521a3a16a9ed1c00def83


Ruwe resultaten brandstof rijders
Resultaten onder brandstof rijders (die nog geen EV hebben)

Interesse in elektrisch rijden?
61,9% overweegt binnen nu en vijf jaar elektrisch te gaan rijden
- 19,7% denkt al binnen twee jaar elektrisch te gaan rijden
- 6,7% denkt dat al dit jaar te gaan doen
38% heeft geen interesse om binnen vijf jaar elektrisch te rijden
2,4% zegt nooit elektrisch te willen rijden

Zakelijk of particulier?
55,6% zegt als particulier elektrisch te willen rijden
41,6% zegt zakelijk elektrisch te willen rijden

Wat voor auto rijdt u nu? (meerdere antwoorden mogelijk)
55,5% benzine
37,7% diesel
14,6% hybride (5,9% plug-in hybride)
4,5% gas/lpg

Wat houdt je tegen? (meerdere antwoorden mogelijk)
70,9% aanschafprijs
54% actieradius
47,5% beperkt aantal interessante modellen
36,2% geen mogelijkheid om thuis te laden
26% levensduur van de accu (49,5% maakt zich daar niet druk over)

Welke voordelen zie je? (meerdere antwoorden mogelijk)
61% elektriciteit is veel goedkoper dan fossiele brandstof
65% beter voor het milieu
41% nooit meer tanken
49,3% gebruiksgemak (one-pedal-driving/automatisch remmen bij gas loslaten, regeneratie, nooit meer de hellingproef)
61,% snelle acceleratie
58,9% geen motorlawaai
68% minder kosten voor onderhoud


Stellingen (eens)
22,7% elektrische auto is minstens zo vervuilend (55,7% oneens)
16,8% ik wil motorgeluid horen en handmatig schakelen (70,4% oneens)
20,9% elektrische auto’s zijn lelijk (59% oneens)
60,4% in 2030 is meerderheid van de auto’s elektrisch (18% oneens)
76,5% Klimaatverandering wordt veroorzaakt door de mens en moet tegengegaan worden (9,9% oneens)
72,5% Om minder CO2 uit te stoten is het noodzakelijk dat auto's op fossiele brandstoffen vroeg of laat uitgefaseerd worden (17,3% oneens)
32,5% Fossiele brandstoffen (olie/benzine/diesel/gas) zullen deze eeuw opraken (37,3% oneens, 30,3% neutraal)
34% Het volledig vol laden van een elektrische auto duurt minimaal drie uur (37,9% oneens)
53,6% Nederland/België zou voorop moeten lopen met elektrische auto's (25,5% oneens)

Hoeveel km wilt u minimaal kunnen rijden
200-300km (24%)
300-450km (38%)
>450km (31%)
Overig (7%)

Wat zou de overheid moeten doen om elektrisch rijden te stimuleren?
Financiële stimulans/subsidie (60,9%)
Meer laadpalen (58,5%)
Niets (16,3%)
Benzine/diesel-auto’s duurder maken (9,5%)
Accijns op brandstof verhogen (11,4%)
Gratis parkeren (19,4%)

Meest interessante EV’s (meerdere opties mogelijk)
Tesla Model 3 (55%)
Tesla Model S (38,4%)
Volkswagen e-Golf (31,8%)
Nissan Leaf (30%)
Hyundai Ionic / Kia Niro (28%)
Tesla Model X (21%)
Opel Ampera-E (18%)
BMW i3 (13%)
Renault Zoe (12%)

Ruwe resultaten EV-rijders
Reacties van mensen die al elektrisch rijden

Welke EV rijdt u? (meerdere antwoorden mogelijk)
Tesla Model S (35%)
Renault Zoe (17%)
Nissan Leaf (14%)
Tesla Model X (9%)
Hyundai Ionic (7%)
Volkswagen e-Golf (7%)
BMW i3 (4%)
IMIEV (4%)

Wat bevalt er het meest (meest genoemd)
Comfort
Rijgedrag
Stilte

Wat valt er tegen?
Actieradius (vooral in de winter)
Softwareproblemen/-storingen
Kapotte of niet-werkende laadpalen
Niet-EV’s die laadpalen bezet houden
Geen 3 fase-laden (en daardoor een langere laadtijd)

Wat zou u in de volgende auto anders willen?
Grotere actieradius
Meer autonome/zelfrijdende functies
Mogelijkheid voor een trekhaak en/of dakkoffer
Sneller kunnen laden
Meer ruimte

Zakelijk of particulier aangeschaft? (zakelijk 68%, particulier 30%)
Zakelijk kooplease (38%)
Zakelijk koop (30%)
Particulier koop (25%)
Particulier private-lease (5%)
Zowel zakelijk als particulier (3%)

Denkt u dat u ooit weer zult overstappen naar een fossiele auto?
Nee (86%)
Misschien (13%)
Ja (1,6%)

Wat ervaar je als een probleem? (meerdere antwoorden mogelijk)
54,7% aanschafprijs
40% energieprijs bij publieke laadpalen
32% beperkt aantal interessante modellen28,4% actieradius
4,8% levensduur van de accu
7,5% bagageruimte
11% geen mogelijkheid om thuis te laden
11% geen of beperkte mogelijkheid om op het werk of onderweg te laden

Welke voordelen heeft een EV wat u betreft? (vergelijken in tabel met andere onderzoek)
94% beter rijgedrag
93% beter voor het milieu
92% geen motorlawaai
81% nooit meer tanken
83% minder kosten voor onderhoud
82% elektriciteit is veel goedkoper dan fossiele brandstof
81% snelle acceleratie

Hoeveel km rijdt u gemiddeld dagelijks met uw EV?
Minder dan 50km (22%)
50-100km (45%) - inclusief 50km (67%)
100-200km (27%)
Meer dan 200km (7%)

Welke problemen ervaart u met laden? (meerdere antwoorden mogelijk)
47% laadplek die bezet is door andere auto (zonder aangesloten stekker)
35% langzame laadsnelheid
32% laadplek die al bezit is door een andere EV
22% laadpaal die niet werkt
21% geen laadpaal in de buurt
8% geen laadpaal bij huis kunnen plaatsen

Heeft u thuis een laadplek?
75% ja
8% vlakbij huis, in de straat (eigen kabel)
7% publieke laadpaal in de straat
4% publieke laadpaal in de buurt
4% geen laadpaal in de buurt


Heeft u op het werk een optie om te laden?
63% ja (maar 17% stelt dat er te weinig laadplekken zijn)
37% nee (maar 5% geeft aan dat dit binnenkort wel kan)

Wat zou de overheid moeten doen om elektrisch rijden te stimuleren
56% meer subsidie
49% meer laadpalen
43% accijns op brandstof verhogen
33% fossiele auto’s duurder maken
5% niets

Vanaf 2019 wordt de bijtelling van een EV boven de 50.000 gelijk belast als een fossiele auto (22% bijtelling). Wat vindt u hiervan?
51% dat zal de adoptie van elektrisch rijden niet ten goede komen
20% terecht, want nu rijden mensen in te dure auto’s
12% geen mening
17% overig

Heeft u zonnepanelen?
48% ja
35% nee
17% nee, maar later dit jaar wel
 
Ik moet zeggen, voor mijn gevoel is er al een veel grotere groep om dan dat nu een elektrische auto bezit, maar Tesla kan ze gewoon niet aanslepen. Ik hoop dat er spoedig een wat serieuzere bestelbus aankomt met 500km range, waar ook een trekhaak aan zit voor een betaalbare prijs. Ik denk dat dat een schot in de markt is en ook dat dat één van de weinige modellen is die ook nadat de autopilot uit komt nog goed verkoopt. Als je overdag in Amsterdam kijkt, rond een uur of 13, zie je zo'n 30% bestelbusjes rondrijden en rond 17:00 weer allemaal gewone auto's.
 
Ik ben een boek aan het schrijven getiteld 'De doorbraak van de elektrische auto’. Dat is niet uitsluitend gericht op (toekomstige) Tesla-rijders, maar op alle 100% EV's - van potentieel geïnteresseerden in elektrisch rijden tot en met mensen die graag over trends en technologie lezen.

Ik ben op zoek naar input én deelnemers voor twee onderzoeken: één gericht op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden (een groot deel van TMC dus) en één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders. Ik zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve elementen zij zien.

Ik zou het heel tof vinden als jullie de vragenlijst zouden invullen. Onder de deelnemers verloot ik vijf boeken en de uitkomsten worden gedeeld. :)

Vragenlijst voor 100% EV-rijders

Vragenlijst voor NIET-EV-rijders (benzine/diesel/gas/hybride-rijders)

Boek
In het boek bespreek in de theorie en praktijk van elektrisch rijden. Alle voor- en nadelen worden uitgebreid en zo objectief mogelijk in dit boek besproken, inclusief nuanceringen en voorbeelden uit de praktijk. Denk aan thuisladen en het gebruik van (publieke) laadpalen, range anxiety, en het totale kostenplaatje (TCO). Ook aanverwante zaken als de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energie komt aan bod, evenals het nut van zonnepanelen en de vraag hoe groen rijden op elektriciteit daadwerkelijk is (niet onbelangrijk, want veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze net zoveel uitstoten als een ICE, als je de productie van de accu en de stroom meerekent).

Daarnaast bevat het boek praktische hoofdstukken met tips over elektrisch rijden, bijvoorbeeld over op vakantie gaan (voor een Tesla is dat nog te doen, voor een I-MIEV is dat een stukje lastiger). De ruim twintig 100% elektrische auto’s die momenteel in de Benelux rondrijden worden ook allemaal besproken.

Input
Ik ben al enkele maanden bezig met het boek, maar schrijven is schrappen, dus de hoofdstukken zijn nog niet helemaal definitief. Het boek moet eind maart uitkomen (dat betekent dat het eind deze maand af moet zijn). Op dit moment is de verhouding circa 40% praktijk (rijden, laden, range, kosten, voor- en nadelen), 60% theorie (huidige aanbod, transitie van fossiel naar elektrisch/waterstof, aandachtspunten bij aanschaf, lease, TCO, CO2/duurzaamheid), maar ik ben dat nog aan het finetunen. Input over wat er zeker wel en zeker niet in moet, is daardoor meer dan welkom (op Tweakers heb ik al nuttige feedback gehad, maar daar zijn beduidend minder Tesla-rijders).

Los van de inhoud sta ik ook open voor algemene tips (als reactie of via PB). Ik ben bijvoorbeeld diverse dealers en events afgegaan en heb vragen aan bedrijven en onderzoeksbureaus uitstaan, maar ik kom uit de tech-wereld, niet de autowereld, dus mijn netwerk is relatief beperkt. Wie weet zijn er nog tips om contact op te nemen met iemand of een bepaalde organisatie of nuttige links naar documenten/onderzoeken/etc.

Alle input is welkom! :)


De doorbraak van de elektrische auto - theorie en praktijk van elektrisch rijden - ISBN 9789492404138 - Uitgeverij Sycorax


Ik heb een webshop opgezet met een blog. Kan ik eventueel iets betekenen voor je op deze site? mod edit: graag geen commerciële links als niet-vendor.