Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderzoekje: Wat had je anders gereden?

Van de zakelijke tesla rijders, wat hadden jullie waarschijnlijk anders gereden


  • Total voters
    119
This site may earn commission on affiliate links.
Naar aanleiding van de tweet van Pieter Omzigt dat een Tesla 70k subsidie "kost" vroeg ik me af hoe veel dit nou werkelijk is. Om dit op het gebied van de bijtelling te berekenen is het belangrijk wat jullie keuze anders was geweest. Mijn aanname is dat de meeste mensen bij lange na geen auto van dezelfde prijs hadden gekocht, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Voor mijzelf: ik overweeg een Model S 75d en rij nu alleen zakelijk een 2e hans auto. Heb prive ook een auto met een veel lagere waarde. Ik zou ook niet snel een nieuwe ICE auto overwegen met de aanschafprijs van de S. Als ik het al zou willen, dan zou ik gok ik een jong gebruikte kopen en deze vrij snel met een mooie afschrijving naar prive trekken. 5 jaar 22% over 100k+ betalen doet vrijwel niemand.
 
Naar aanleiding van de tweet van Pieter Omzigt dat een Tesla 70k subsidie "kost" vroeg ik me af hoe veel dit nou werkelijk is. Om dit op het gebied van de bijtelling te berekenen is het belangrijk wat jullie keuze anders was geweest. Mijn aanname is dat de meeste mensen bij lange na geen auto van dezelfde prijs hadden gekocht, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Voor mijzelf: ik overweeg een Model S 75d en rij nu alleen zakelijk een 2e hans auto. Heb prive ook een auto met een veel lagere waarde. Ik zou ook niet snel een nieuwe ICE auto overwegen met de aanschafprijs van de S. Als ik het al zou willen, dan zou ik gok ik een jong gebruikte kopen en deze vrij snel met een mooie afschrijving naar prive trekken. 5 jaar 22% over 100k+ betalen doet vrijwel niemand.

Op zich een interessante exercitie, maar ik zou me er niet te druk om maken.

Veel politiek gekrakeel, veel halve waarheden en aannames in de tweet en de reacties.

En voor Tesla als bedrijf van marginaal belang. We zijn maar een klein landje.

En als de Model 3 er eenmaal is verstomt dit ook weer.
 
De vraagstelling is wel terecht. Pieter Omtzigt rekent heel zwart wit dat iemand die een Tesla rijdt anders een net zo dure ICE zou hebben gereden. In mijn geval is dat absoluut niet zo. Ik zou waarschijnlijk zo'n lelijke Outlander gekocht hebben voor 45K.
Een bierviltje berekening levert bij mij op dat ik nu over 5 jaar ongeveer 20K aan belasting afdraag terwijl het anders 48K zou zijn geweest.
Daarbij heb ik rekening gehouden met BPM, MRB, bijtelling, BTW, afschrijving en energiebelasting danwel accijnzen.
Dat verschil komt dus bij lange na niet in de buurt van die 70K waar Snel mee komt.
 
De dagelijkse auto voordat ik de (eerste) Tesla aanschafte was een oude Citroen Saxo 1.4 op LPG, die ik 3 jaar daarvoor kocht voor EUR 2.500 met een bijbehorende erg lage kmprijs. Toch rijdt de Tesla per km goedkoper...
In dit geval is de overheid dus helemaal niets misgelopen, want ik meen dat de BPM op die oude Saxo nog 150 euro was of zo. En verder geen bijtelling of iets dergelijks. Gewoon nul.
 
Het lijkt met onderschat.

Aanschaf zeg €150k
5*18% = 90% aftrek bij 52% marginale belasting is=€70,2k
besparing MRB 20 kwartalen a €200 is ook nog eens €4k,
€18k Mia
Ik zou zeggen zeker €90k.

Anderzijds
7mln doden(WHO | 7 million premature deaths annually linked to air pollution), zeg 10 verloren levensjaren a €80k(qaly kosten) is is €6k per ICE per jaar zeg €30k over 5 jaar
Plus €1.600 per auto subsidie op oliewinning en distributie is ook €8k.
En bij een EV betaalde bijtelling en BTW over de opslag van de energie, ze 5*4% van €20k is €4k.
En bij een EV betaal je meer belasting over de energie.
Compenseert een EV toch alg gauw €40k, los van de CO2 uitstoot, de ziekte door luchtverontreiniging en geluidsoverlast, extra geluidsschermen.

Maar nog erger, om die ICE’s te laten rijden onttrekken we jaarlijks €5-10 miljard aan de Nederlandse economie en brengen we dit naar Saudiarabië en Rusland.
Peter Omtzigt. Wakker worden en opkomen voor de Nederlandse economie en gezondheid van de burgers.

Ik weet niet of het een slechte deal is. Maar een betere kan wel. Die max €50k regeling is niets mis mee geeft toch gauw €30 to 40k subsidie. Lijk mij voldoende voor heel veel mooie EV’s. En een impuls aan de Nederlandse econome van vele miljarden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Remog and job-lek
We hebben hier geen bijtelling in België, wel Voordeel Alle Aard regeling.

Dus indien het geen Tesla zou geweest zijn was het zeker een andere Amerikaan geweest:

Cadillac Escalade ESV Platinum ge-downsized in 5-zit uitvoering met aangepaste cargo zodat ie als "Lichte Vracht" kon worden ingeschreven.
Dus verkeersbelasting zou ook maar € 120,- geweest zijn, met toch een 6,2L V8 en 420PK onder de kont. Aankoopprijs ook rond de 90K.

We hebben een weekje met zo'n Escalade in Ijsland gereden, en ik was er helemaal weg van... .

Maar, nog geen één seconde spijt van onze Tesla Model S :cool:

vehicles-escalade-esv-gallery-exterior-02-l-m.jpg
 
  • Funny
Reactions: Haipac
Het lijkt met onderschat.

Aanschaf zeg €150k
5*18% = 90% aftrek bij 52% marginale belasting is=€70,2k
besparing MRB 20 kwartalen a €200 is ook nog eens €4k,
€18k Mia
Ik zou zeggen zeker €90k.
Volgens mij mis je hier het punt van mijn bericht. Als ik even snel alleen op de bijtellings votes afga is de gemiddelde waarde over 17 stemmen +/- €57k, heel wat anders dan de 126k waar Pieter Omzicht vanuit gaat. Bovendien is de gemiddelde aanschafprijs van een Tesla natuurlijk geen 126 en zeker geen 150k. De prijselasticiteit zorgt er voor dat mensen die anders geen auto van deze prijs hadden kunnen betalen er nu wel een kopen (toegenomen vraag door lagere tco).

Over de rest van je bericht: dat zijn natuurlijk zeker ook belangrijke factoren. En het aanjagen van EV rijden en het daarmee mogelijk maken van de verandering die nu plaatsvind.
Natuurlijk zit er veel subsidie op EV's. Als je dit toepast op een E-golf is de 'subsidie' per uitgespaarde gram co/2 nog steeds schrikbarend.

In mijn ogen getuigd het van echt leiderschap als je als een politicus een genuanceerd verhaal durft te brengen in deze tijd van halve waarheden in one-liners. Je eigen kritiek organiseren en niet maar een kant van het verhaal vertellen.
Ik begrijp dat er een flinke bak 'subisdie' richting de duurdere EV's is gegaan, dat kan je als politicus ook best aan de kaak stellen. Maar vertel dan een eerlijk verhaal met voor/en nadelen (fijnstof, ontwikkeling EV's algemeen) en met reëel cijfers. Maargoed, Pieter heeft vast weer een hoop schouderklopjes in de fractie gehad en het bedrag van 70k zingt nu overal in de pers rond. Voor mij heeft hij afgedaan.
 
Bij mij stond een nieuwe Mazda 6 (Sportbreak GT-M, benzine) bovenaan mijn lijstje. Hiervoor had ik ook een Mazda 6 Sportbreak GT-M (2.2 diesel) en die beviel mij echt super goed. Negen jaar gehad en 325.000 km mee gereden. Qua geschatte netto kosten zou deze keuze in mijn eigen situatie uiteindelijk (over 4 of 5 jaar) vergelijkbaar moeten zijn met de Tesla.
 
Voor de Tesla altijd benzine en diesel ICE's gereden van max. 100K incl. BTW/BPM en met max. bijtelling. Daarvoor nimmer een bedankje uit Den Haag gekregen. Ik was in 2016 toe aan een nieuwe (535), maar door het sjoemelsoftware-schandaal (met dank aan de ViezeAutoGroep) kwam twijfel, gevolgd door onderzoek. Budget aangepast naar max. 100K excl. BTW. en een Tesla gekocht. Nu ben ik voor Den Haag een rijke stinkerd en een bijtelling/belasting-zondaar ...
 
Voor de Tesla altijd benzine en diesel ICE's gereden van max. 100K incl. BTW/BPM en met max. bijtelling. Daarvoor nimmer een bedankje uit Den Haag gekregen. Ik was in 2016 toe aan een nieuwe (535), maar door het sjoemelsoftware-schandaal (met dank aan de ViezeAutoGroep) kwam twijfel, gevolgd door onderzoek. Budget aangepast naar max. 100K excl. BTW. en een Tesla gekocht. Nu ben ik voor Den Haag een rijke stinkerd en een bijtelling/belasting-zondaar ...
Volgens Buma van het CDA behoor je ook tot de 'Tesla elite'. Dat moet toch prettig voelen als Buma dit zegt :p
 
  • Love
Reactions: Jkr85
Als Tesla niet zou hebben bestaan, dan waarschijnlijk een SUV van Volvo of BMW. (Geen kids, daar kan je best een dikke bak tegenover zetten qua CO2 uitstoot ;) )
 
  • Funny
Reactions: basvk
ik ben geen Nederlander.
Bijtelling, Mia, Vamil ea. zijn Nederlandse spinsels, wij Belgen kennen wel het Voordeel van alle aard, wat enigszins vergelijkbaar is met bijtelling.
Maar het fenomeen bijtelling en fiscale voordelen zijn veel sterker in Nederland, daarom rijden er veel meer EV's in Nl.

Ik heb mijn Tesla intussen ook privé overgenomen.

Maar als ik terugkijk naar 2013, dan zou ik zonder Tesla blijven rijden zijn met m'n Saab.
En het plan zou dan geweest zijn om na een paar jaar verder kachelen die dieselstoof te vervangen door een benzinemodel van +/- 40k€.
Waarschijnlijk van die andere "Zweed".

Uiteindelijk was die Tesla in 2013 zowat 2,5x duurder dan wat ik ook aan een auto wou betalen.
Maar het is dan ook geen auto ! Het is... Tesla.


Intussen is wat in 2013 toekomst was, vandaag al geschiedenis en zou ik in de praktijk nog met die Saab rijden.
 
Last edited:
Porsche Panamera Hybrid zou ik ook geantwoord hebben. Wel een sport turismo dan.


Maar op mijn planning stond feitelijk is een Audi E-tron want die heb ik in januari 2018 effectief gereserveerd.

Voorheen reed ik met een Volvo XC90 T8
 

Attachments

  • IMG_3591.jpg
    IMG_3591.jpg
    957.9 KB · Views: 36
Porsche Panamera Hybrid waarschijnlijk ... vergelijkbaar qua afmetingen en ook vrij pittig
Die schijnt destijds ook gekozen te zijn door JP Balkenende... mede geestelijk vader van de mooie regelingen voor EV's (en hybrides) t/m 2013.

Misschien ook wel grappig om de huidige CDA-fractie eraan te herinneren dat hun eigen Balkenende de stimuleringsregelingen voor elektrische auto's heeft goedgekeurd, en dat die regelingen een stuk gunstiger waren dan de huidige...
 
Ik zou terug een tweedehands Lexus hybride hebben gekocht (RX of GS) @35.000 EUR of zo, als Tesla in 2013 niet bestond. Vandaag zou ik een Hyundai Ioniq kopen, of weeral een Lexus hybride.