TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Ongeluk voorkomen door Autopilot ( Dashcam )

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FrankNL, Dec 27, 2016.

1. FrankNL

FrankNL Supporting Member

Vandaag met het gezin terug gekomen uit de Ardennen met de Model X.

We reden heerlijk op de A2 richting eindhoven. Radio 2000 op de achtergrond, en gezellig te praten met elkaar.
    Autopilot deed heerlijk zijn werk, totdat er ineens een piep kwam en de auto ging remmen.
    Nog voordat we het doorhadden stonden we stil en reden 2 auto's voor onze neus op mekaar.
    Nadat ik zeker wist dat het veilig was om uit te stappen en er geen auto meer achter op ons kon rijden ben ik gaan helpen.
    Gelukkig was er geen ernstig letsel(!) en kon iedereen weer zijn weg vervolgen, weliswaar in andere auto's.
    Wel was de weg een drie kwartier afgesloten met 2 ambu's, 3 brandweer auto's, takelwagen en 2 politie auto's.

Zoals je begrijpt zijn we erg blij met de Autopilot...

Video : iOS Video

Dashcam kwam van Herbert, een Blacvue DR650S

• Like x 15
    • Informative x 5
    • Love x 3
  2. Herbie65

Herbie65 Banned

Mooi hoe de autopilot reageert. Het is duidelijk dat hij dat niet ingrijpt op de auto voor jou, maar op de auto's daarvoor!
    Ook goed hoe jezelf reageert, eerst eigen veiligheid, dan pas helpen!

3. gelden

gelden Active Member

Wauw, heftig. Goed dat je zo rustig bleef. En mooi om te zien dat de techniek zo goed werkt.

4. Theo Oberstadt

En de buitenwereld maar klagen over de veiligheid van de autopilot!

5. Pascal-R

Pascal-R Member

Ik vind mooi hier een aardige understatement.
    Hoe zouden andere auto's die automatisch een noodstop maken Hierop reageren. Ik denk vol er in, want dat gaat op basis van camera en radar op de voorganger.

@Frank fijn dat dit zo is gelopen.

6. basvk

basvk Supporting Member

7. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Heftige klap Frank. En goed te horen dat er geen gewonden zijn.

Het nieuws gaat viral. Intussen heeft Elon het ook geretweet.

• Like x 4
  8. Carl

Carl Supporting Member

@FrankNL leg eens uit: was het echt Autopilot die àlles deed, inclusief àl het remmen en tot stilstand komen? (en heb je dus weerstaan aan de reflex om zelf te remmen?) Schitterend (het weerstaan aan de neiging om zelf te remmen bedoel ik dan - ik zou het niet kunnen!). Fantastisch resultaat (wagen komt echt wel op veilige afstand tot stilstand) en schitterende reclame voor Autopilot alvast!

9. basvk

basvk Supporting Member

Nog een keer terugkijkend naar het moment waarop de model X begint te waarschuwen kan het niet anders dan dat het systeem het snelheidsverschil tussen de twee auto's voor hem berekent en ziet dat het te groot is.
    Op dat moment zijn voor de bestuurder eigenlijk alleen de remlichten van de tweede auto door de achterruit van de voorganger heen enigszins te zien, dan moet je behoorlijk alert zijn om op puur die informatie te gaan remmen...
    Daarbij remt de Tesla ook nog eens rustig en beheerst, met voldoende afstand, waardoor de achterliggers ook de tijd hebben om te remmen...
    Feilloos. Ik ben onder de indruk. (dat gebeurt niet gauw :cool:)

10. dicktump

dicktump Member

Op zo'n moment mag je echt blij zijn dat je een Tesla rijdt...

• Like x 2
  11. TomorrowCar

TomorrowCar Member

Goed dat jullie veilig en op tijd konden stoppen dankzij de autopilot. Het had zeker erger kunnen zijn met iedere andere auto.

12. Carl

Carl Supporting Member

Daarom vind ik Frank's verdere uitleg precies belangrijk. Wagen wijkt ook uit naar links, bijna tegen vangrail maar net veilig genoeg, en ik hoor ook geen "chime" van uitschakelen Autosteer (of was het eerder TACC?), dus ben ik ook onder de indruk (en weetgierig)!

13. Hurkie

Hurkie Member

Ben ook erg benieuwd of je zelf nog geremd hebt of dat de autopilot dit helemaal zelf tot stilstand bracht. Indrukwekkende techniek zitten we in :)

14. FrankNL

FrankNL Supporting Member

@Carl @Hurkie

Kan me niet meer goed herinneren of ik zelf nog hard geremd heb of niet, ik gok van wel, maar het ging zo snel dat dag als het gebeurd is iig instinctief ging...

Feit is dat we op de AP reden en niet goed op de weg aan het letten waren...na de piep van de AP was ik wel wakker...

IMG_0359.JPG

15. Carl

Carl Supporting Member

Alvast goed gedaan Frank, of het nu jij was of AP, op het einde!

• Like x 2
  16. DimiVdb

DimiVdb Member

17. robertvg

robertvg Active Member

Allereerst: goed dat jullie geen letsel hebben en dat ook de anderen kennelijk geen ernstige verwondingen hebben.
    Bizar filmpje om te zien, hoe de de radar detecteert dat de SUV voor die Suzuki remt en daarop reageert.
    De bestuurder in die Suzuki heeft toch te weinig afstand heeft gehouden, bij meer afstand had hij wellicht nog kunnen remmen of naar rechts kunnen uitwijken, in dat geval was het gebleven bij een bijna-ongeluk.

Ben ook wel benieuwd of de AP nou remde of dat je dat zelf hebt gedaan maar kan me voorstellen dat op zo'n moment alles heel snel gaat. Tijdens de film hoor je eerst de hoge biepbiepbiep van de Forward Collision Detection en meteen daar achteraan de dum-dum die je hoort als je AP uitschakelt.

Na de 8.0 update heb ik een paar keer gehad dat die collission alarm schijnbaar onnodig afging, bijvoorbeeld bij het naderen van een rood verkeerslicht, en terwijl mijn voorganger van mij toch niet erg hard afremde. Naderhand bedacht ik me dat dat waarschijnlijk ook was omdat de tweede auto voor me veel meer afremde dan mijn voorganger.
    In zo'n geval zou ook in je display de tweede auto voor je rood moeten worden maar ook in deze gevallen ging het elke keer te snel om dat te zien.

18. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

19. HWS

HWS Supporting Member

@FrankNL Da's wel een geweldig filmpje om te laten zien hoe goed en veilig AP al is. Fijn dat jullie er slechts met een behoorlijke schrik vermoed ik vanaf gekomen zijn.

20. simonsmidt

simonsmidt Member

IMG_20161228_101614.jpg @FrankNL ik ben wel benieuwd waar jou 'Forward collision warning' op staat. Ik merkte na de laatste update dat ie op Early gezet was, terwijl ik het liever op Medium heb. Maar misschien moet ik het na jouw filmpje wel weer op Early zetten...

Share This Page