Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ongeluk voorkomen door Autopilot ( Dashcam )

This site may earn commission on affiliate links.
Beste allemaal. Zoals links te zien is, is dit mijn 5.000e post op dit forum. Ik had deze gelegenheid willen aangrijpen voor een wat uitgebreider verhaal met wat ervaringen en persoonlijke verwachtingen en ben nog bezig met dat verhaal.
Dat komt nog wel want door wat er nu gebeurd is verdienen jullie wel een toelichting, dus dit is mijn 5000e.

Gisteren begin van de avond kreeg ik via een Whatsapp groep de video van Frank. Ik vond het een zo duidelijk filmpje dat ik dat aan mijn Twittervolgers (ik had er iets van 30, veelal vrienden en collega's) heb getweet. Min of meer voor de gein had ik het ook persoonlijk aan Elon Musk gericht.

Wat er toen gebeurde had ik niet voorzien. Al vrijwel direct kreeg ik allerlei belletjes op mijn horloge dat het was geretweet en ik zag ineens een aanzwellende stroom van reacties. Gelukkig nagenoeg allemaal positief, veel likes en retweets. Vanaf dat moment heeft Twitter niet stil gestaan.

Ik heb toen Frank gevraagd of ik het wel mocht posten want het ging nu echt viral en ik voelde me een beetje schuldig omdat het uiteraard niet mijn filmpje was. Gelukkig was het bij Frank ok en kreeg ik zelfs het originele filmpje. Misschien een verzachtende omstandigheid dat alle drukte, als tegenprestatie, door mij wordt opgevangen. Gisteren ben ik tot rond 02.00 uur bezig geweest met lezen van reacties en waar nodig hier een reactie gegeven. In de meeste gevallen kon ik volstaan met het in een reply posten van de link naar de uitleg op de Tesla site.
Vanochtend werd ik wakker en had toen 528 wachtende reacties. Ik heb ze doorgenomen, en gelukkig zijn ze nog steeds bijna allemaal positief. Een enkele trol ertussen en wat pogingen om er geld aan te verdienen.
De stroom gaat nog steeds door, ongeveer 10 per minuut. Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht maar dat kan ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen.

Het draait om twee tweets geweest, die beiden veelbekeken zijn.

Hierbij de laatste stand van de tweets. Dit is allemaal binnen de eerste 24 uur dus ik denk dat ik er nog wel wat kan verwachten de komende dagen. Ik zal in ieder geval continu mijn best doen om de reacties te monitoren en waar nodig aanvulling te geven.

Vragen die specifiek voor Frank zijn speel ik uiteraard door.
Heel bijzonder is dat inzittende van de andere auto(s) ook reageerden en bedankten voor het posten.


Schermafbeelding 2016-12-28 om 11.00.56.png
Schermafbeelding 2016-12-28 om 11.00.35.png
 
Last edited:
Beste allemaal. Zoals links te zien is, is dit mijn 5.000e post op dit forum. Ik had deze gelegenheid willen aangrijpen voor een wat uitgebreider verhaal met wat ervaringen en persoonlijke verwachtingen en ben nog bezig met dat verhaal.
Dat komt nog wel want door wat er nu gebeurd is verdienen jullie wel een toelichting, dus dit is mijn 5000e.

Gisteren begin van de avond kreeg ik via een Whatsapp groep de video van Frank. Ik vond het een zo duidelijk filmpje dat ik dat aan mijn Twittervolgers (ik had er iets van 30, veelal vrienden en collega's) heb getweet. Min of meer voor de gein had ik het ook persoonlijk aan Elon Musk gericht.

Wat er toen gebeurde had ik niet voorzien. Al vrijwel direct kreeg ik allerlei belletjes op mijn horloge dat het was geretweet en ik zag ineens een aanzwellende stroom van reacties. Gelukkig nagenoeg allemaal positief, veel likes en retweets. Vanaf dat moment heeft Twitter niet stil gestaan.

Ik heb toen Frank gevraagd of ik het wel mocht posten want het ging nu echt viral en ik voelde me een beetje schuldig omdat het uiteraard niet mijn filmpje was. Gelukkig was het bij Frank ok en kreeg ik zelfs het originele filmpje. Misschien een verzachtende omstandigheid dat alle drukte, als tegenprestatie, door mij wordt opgevangen. Gisteren ben ik tot rond 02.00 uur bezig geweest met lezen van reacties en waar nodig hier een reactie gegeven. In de meeste gevallen kon ik volstaan met het in een reply posten van de link naar de uitleg op de Tesla site.
Vanochtend werd ik wakker en had toen 528 wachtende reacties. Ik heb ze doorgenomen, en gelukkig zijn ze nog steeds bijna allemaal positief. Een enkele trol ertussen en wat pogingen om er geld aan te verdienen.
De stroom gaat nog steeds door, ongeveer 10 per minuut. Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht maar dat kan ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen.

Het draait om twee tweets geweest, die beiden veelbekeken zijn.

Hierbij de laatste stand van de tweets. Dit is allemaal binnen de eerste 24 uur dus ik denk dat ik er nog wel wat kan verwachten de komende dagen. Ik zal in ieder geval continu mijn best doen om de reacties te monitoren en waar nodig aanvulling te geven.

Vragen die specifiek voor Frank zijn speel ik uiteraard door.
Heel bijzonder is dat inzittende van de andere auto(s) ook reageerden en bedankten voor het posten.


View attachment 208020 View attachment 208021
Goed werk Hans en gefeliciteerd met uw 5000 ste post. je bent nu eindelijk ook "Well-Known Member";)
 
Heerlijk, eindelijk eens geen negatief gezeur over de techniek van de auto, maar een positief bericht.
Wel jammer dat er zo'n buiteling en schade aan andere auto's voor nodig is.
Gelukkig dat alle mensen er goed zijn afgekomen!
Als dit filmpje geen goed doet aan de verkoopcijfers van Tesla dat weet ik het niet meer...:)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Uit een paar zinnen is toch op te maken dat ze liever iets anders hadden geschreven...:rolleyes:
"Helaas had de technologie het niet bij het foute eind..."
"dus greep het ding op tijd in."

Wel een vreemde kronkel in die zin ja.

ik lees het niet zo negatief.
de " helaas " slaat op het feit dat er alsnog een ongeluk gebeurde. Helaas.

En " ding " slaat dan weer de radar; eerder in de zin. Ding versus mens.
En zoals ze schrijven : de mens hadden hoogstwaarschijnlijk te laat gereageerd. Alhoewel Frank niet te onderschatten is.
 
  • Like
Reactions: Peters25
Heftig filmpje hoor. Dat is schrikken zo vlak voor je. Gelukkig is iedereen ongedeerd en is alleen maar blik kapot.

Zelf zit ik een beetje met een dubbel gevoel....het is natuurlijk helemaal geweldig dat een dergelijke techniek bestaat en dat deze zo goed heeft ingegrepen. Wat dan weer minder is om te lezen, is dat Frank niet (100%) goed aan het opletten was, mogelijk "door" het rijden met AP, terwijl dit zich voor hem afspeelde. Of heb dat verkeerd geïnterpreteerd Frank?

Rijdend met AutoSteer (etc) zal relaxt zijn en is een goede toevoeging in een auto....maar niet als je zelf als chauffeur daardoor vaker minder scherp op het verkeer voor je let. Nu ben je als chauffeur nooit altijd 100% scherp en dan is het van levensbelang dat de auto met je meegluurt en ingrijpt tijdens de "zwakke" momenten....maar het blijft opletten dat je niet vaker minder scherp bent door de goede werking van dit systeem. In ieder geval tot "level 5" autonomie.

Feit is dat we op de AP reden en niet goed op de weg aan het letten waren...na de piep van de AP was ik wel wakker...
 
Last edited:
@FrankNL,

Mag ik vragen welke AP in uw Tesla zit?
Ik vraag dit, omdat ik sterk overweeg ook een Tesla aan te schaffen.
Nu kan ik een showroom model met AP1 kopen, of een volledig nieuwe met AP2, wat toch nog weer een flinke meerprijs is..
Ik vraag me dus af of de AP1 ook al dit soort aanrijdingen voorkomt.

Thanks, JP
 
@FrankNL,

Mag ik vragen welke AP in uw Tesla zit?
Ik vraag dit, omdat ik sterk overweeg ook een Tesla aan te schaffen.
Nu kan ik een showroom model met AP1 kopen, of een volledig nieuwe met AP2, wat toch nog weer een flinke meerprijs is..
Ik vraag me dus af of de AP1 ook al dit soort aanrijdingen voorkomt.

Thanks, JP

Ik weet niet of Frank nu tijd heeft om te antwoorden, want is druk met media zoals SBS6. Daarentegen moet je waarschijnlijk snel beslissen omdat het eind december is.

Hier was AP1 aan het werk. AP2 is nog bijna niet uitgeleverd, wel hardware maar software is nog in ontwikkeling. Voorlopig kun je met AP1 goed uit de voeten en als het een showroommodel is met flinke korting kun je dat gerust doen.
 
@FrankNL,

Mag ik vragen welke AP in uw Tesla zit?
Ik vraag dit, omdat ik sterk overweeg ook een Tesla aan te schaffen.
Nu kan ik een showroom model met AP1 kopen, of een volledig nieuwe met AP2, wat toch nog weer een flinke meerprijs is..
Ik vraag me dus af of de AP1 ook al dit soort aanrijdingen voorkomt.

Thanks, JP
  • Auto windshield wipers
  • Auto low beam headlights*
  • Auto high beam headlights*
  • Auto-dimming touchscreen B instrument cluster*
  • Parking assist
  • Blind spot detection
  • Forward collision warning
  • Auto emergency braking
  • Side collision warning
  • Side collision avoidance
  • Lane departure warning
  • Speed assist*
  • Traffic-aware cruise control
  • Autosteer
  • Auto lane change
  • Autopark
  • Summon
Met een * zou een AP2 auto momenteel moeten kunnen. De overige opties zullen nu niet werken in AP2, maar mogelijk wel grotendeels na update 8.1. De auto van Frank zal AP1 moeten hebben aangezien oa AutoSteer, Foward Collision warning, etc bij hem actief waren, dan wel hebben ingegrepen.

De AP2, zeker met volledig pakket, zal veel meer moeten kunnen vanaf eind komend jaar dan AP1. AP2 zou einde dit jaar, dan wel in een paar maanden compleet op het niveau van AP1 moeten komen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: nico180