Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onnodig enige tijd een file in stand gehouden door leeggeraakte iPhone

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wilde hier even waarschuwen voor een bepaalde samenloop van omstandigheden die een model-3-rijder zoals ik in flinke problemen kan brengen. Ik probeer het kort uit te leggen. Ik stond al 10 minuten in een stilstaande file en besloot de auto in Park te zetten. De kinderen in de auto gingen de spelletjes op het scherm uitproberen. 10 minuten later kwam er opeens beweging in de file. Ik wilde ook weer gaan rijden, maar dat ging niet. Mijn iPhone was in de tussentijd namelijk leeg geraakt waardoor de bluetooth-connectie waarop de auto reageert om te kunnen starten, er niet meer was. De auto vroeg om het RFID-kaartje. Maar die had ik thuis laten liggen. Benarde situatie. Een oplossing leek ver te zoeken.

Uiteindelijk was de vrouw in de auto achter ons zeer behulpzaam. In haar auto snel mijn iPhone opgeladen tot 3%, waarna ik de auto weer in Drive kon zetten. Uiteindelijk heeft de file door ons 5 minuten langer gestaan, en viel het nog mee. Maar het was geen pretje.

Vanaf nu zorg ik dat ik in ieder geval altijd het RFID-kaartje op zak heb. Een andere conclusie zou misschien zijn dat je je auto beter niet in Park kunt zetten in een langdurig stilstaande file of voor een openstaande brug. Of dat je je iPhone, wanneer je die als sleutel gebruikt, altijd van voldoende stroom moet blijven voorzien.

Ik heb de auto nog maar een week. Was er nog een andere manier geweest om deze situatie op te lossen?
 
Ik wilde hier even waarschuwen voor een bepaalde samenloop van omstandigheden die een model-3-rijder zoals ik in flinke problemen kan brengen. Ik probeer het kort uit te leggen. Ik stond al 10 minuten in een stilstaande file en besloot de auto in Park te zetten. De kinderen in de auto gingen de spelletjes op het scherm uitproberen. 10 minuten later kwam er opeens beweging in de file. Ik wilde ook weer gaan rijden, maar dat ging niet. Mijn iPhone was in de tussentijd namelijk leeg geraakt waardoor de bluetooth-connectie waarop de auto reageert om te kunnen starten, er niet meer was. De auto vroeg om het RFID-kaartje. Maar die had ik thuis laten liggen. Benarde situatie. Een oplossing leek ver te zoeken.

Uiteindelijk was de vrouw in de auto achter ons zeer behulpzaam. In haar auto snel mijn iPhone opgeladen tot 3%, waarna ik de auto weer in Drive kon zetten. Uiteindelijk heeft de file door ons 5 minuten langer gestaan, en viel het nog mee. Maar het was geen pretje.

Vanaf nu zorg ik dat ik in ieder geval altijd het RFID-kaartje op zak heb. Een andere conclusie zou misschien zijn dat je je auto beter niet in Park kunt zetten in een langdurig stilstaande file of voor een openstaande brug. Of dat je je iPhone, wanneer je die als sleutel gebruikt, altijd van voldoende stroom moet blijven voorzien.

Ik heb de auto nog maar een week. Was er nog een andere manier geweest om deze situatie op te lossen?
Extra telefoonlaadkabeltje in de auto houden dus zodat je nooit een lege telefoon hebt...
 
Dat is een van de reden dat ik nog geen kind heb:confused:
De mobieltjes van mij en mijn vrouw zijn allebei gekoppeld aan de auto als sleuteltelefoon, dit helpt misschien ook iets meer (Het nadeel is dat ze altijd zal weten waar je bent ...)
 
Last edited:
Ik zou altijd de rfid pas meenemen. Ik gebruik naar volle tevredenheid de smoothness van Bluetooth bij in en uitstappen maar ik besef goed dat als er iets gebeurt met je telefoon of de Tesla app (is al eens gebeurd dat mensen opeens waren uitgelogd bij de app en toen blijkbaar ook geen bluetooth meer konden gebruiken) je geen kant meer op kan.
 
Ik wilde hier even waarschuwen voor een bepaalde samenloop van omstandigheden die een model-3-rijder zoals ik in flinke problemen kan brengen. Ik probeer het kort uit te leggen. Ik stond al 10 minuten in een stilstaande file en besloot de auto in Park te zetten. De kinderen in de auto gingen de spelletjes op het scherm uitproberen. 10 minuten later kwam er opeens beweging in de file. Ik wilde ook weer gaan rijden, maar dat ging niet. Mijn iPhone was in de tussentijd namelijk leeg geraakt waardoor de bluetooth-connectie waarop de auto reageert om te kunnen starten, er niet meer was. De auto vroeg om het RFID-kaartje. Maar die had ik thuis laten liggen. Benarde situatie. Een oplossing leek ver te zoeken.

Uiteindelijk was de vrouw in de auto achter ons zeer behulpzaam. In haar auto snel mijn iPhone opgeladen tot 3%, waarna ik de auto weer in Drive kon zetten. Uiteindelijk heeft de file door ons 5 minuten langer gestaan, en viel het nog mee. Maar het was geen pretje.

Vanaf nu zorg ik dat ik in ieder geval altijd het RFID-kaartje op zak heb. Een andere conclusie zou misschien zijn dat je je auto beter niet in Park kunt zetten in een langdurig stilstaande file of voor een openstaande brug. Of dat je je iPhone, wanneer je die als sleutel gebruikt, altijd van voldoende stroom moet blijven voorzien.

Ik heb de auto nog maar een week. Was er nog een andere manier geweest om deze situatie op te lossen?
Zo’n grapje heb ik ook eens meegemaakt. Wij reden in Oostenrijk in een dorpje door de Haupstrasse toen het plaatselijke muziekkorps lands kwam. Alle verkeer stond stil en mijn vrouw loopt met de kinderen met de sleutel in haar tas achter de muziek aan. Op het moment dat ik de stop knop indrukte om mijn V10 stil te zetten realiseerde ik me wat ik deed. Sta je daar midden in het dorp op de doorgaande weg. Ik ben een eindje verderop op een bankje gaan zitten. Passerend verkeer luid claxonnerend naar mijn auto.
 
Ben benieuwd of dit net zo beboet kan worden als het zonder benzine komen te staan (wat enige tijd terug een uitspraak van het Gerechtshof heeft uitgelokt dat dit een noodgeval betreft: Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl). 230 euro...

Voer voor de juristen. :)
Wat ik hierboven niet vertelde is dat er al heel snel een politieagent bij het voorval aanwezig was. Ik denk dat dat kwam doordat de oorspronkelijke file werd veroorzaakt door een ongeluk. Hoe dan ook, de man was zeer ontrieft. Hij heeft nog meegeholpen in een poging de auto naar de vluchtstrook te duwen. Dat gaat natuurlijk niet wanneer hij in Park staat. De agent riep dingen tegen me als "Dan koop je een auto van anderhalve ton en dan kan je hem niet starten?" Ik mompelde nog iets van dat het 1/3 van dat bedrag was geweest. En "Kijk nou wat je veroorzaakt!" alsof ik me daar niet van bewust was. En "Als je hem nu niet weet te starten, dan bel ik een takelwagen" waarop ik me afvroeg hoe de takelwagen de auto dan uit Park zou halen. Het was niet makkelijk onder dit alles helder te blijven nadenken.

Maar goed. Hij had het niet over een boete. Toen ik uiteindelijk wegreed riep hij me na: "zorg dat dit nooit meer gebeurt!".

De jonge vrouw in de auto achter mij zal dit nooit lezen, maar zij verdient alle lof. Ze zei nog tegen me, over die agent, "wat een chagrijn he?". Het was duidelijk dat de agent zich ook niet veel raad wist met de situatie, en dat is hem niet te verwijten. Voor hem was het probleem met de Tesla natuurlijk totaal onbegrijpelijk. Ik snap dat hij boos was.

Dank voor het artikel!
 
  • Like
Reactions: S-19910
Leuke oplossing......... heb toch liever dat tesla daar mee komt met een "extra" tesla 3e party charging chip (voor bv. ionity, fastend, etc ....) gekoppeld aan je account. Ideaal, niks vergeten, telefoon nog steeds kunnen gebruiken en gelijk overal snelladen en alles via een account. Voorlopig kaartje maar naast de pinpas/rijbewijs (ook altijd bij me) en extra laadkaart in de auto.
 
Of je stopt het pasje van de 3 in je telefoonhoes, tenzij je een kleine toestel hebt. In je portemonnee kan ook. Iedereen moet rijbewijs meenemen, die moet ook ergens in, als het pasje naast het rijbewijs blijft is er niets aan de hand
 
Ik had dit eerst inderdaad ook, maar dan zat ik met het feit, stel ik raak mijn telefoon kwijt, dan kan ik meteen niet meer in de auto. Daarom heb ik het opgesplitst. Kaart aan de sleutelbos en telefoon los van elkaar.
 
Tot dat er weer een grote storing is zoals een maand terug waarbij veel mensen niet in hun auto konden komen omdat er een probleem was met de Tesla app

Ik mag toch aannemen dat een model 3 Bluetooth sleutel niet afhankelijk is van internetverbinding van de app? Bij model s zou ik er idd niet op vertrouwen, want niet overal internetbereik (bijvoorbeeld parkeergarage -2). Neem aan dat Bluetooth het altijd doet mits de telefoon opgeladen is natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: S-19910