Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op pad met de trailor

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat het zulke mooie foto's zijn.. kwam langs via Twitter..

@BjornNyland Model X pulling a 8 m, 1600 kg caravan 350 km in Norwegian winter

Tesla pulling.jpg
CxVaO9dUkAAr16c.jpg
 
  • Like
Reactions: Art747 and HWS
Vandaag een eerste proefrondje met de caravan (± 950 kg). Ik ga het nog verder doorrekenen, maar het lijkt erop dat het verbruik gigantisch toeneemt wanneer ik 90 ipv 80 km/u rijd. Van rond de 350 Wh/km naar ruim 450 Wh/km... Ik had wel verschil verwacht, maar niet zóveel.

Als je er van uit gaat dat bij die snelheid bijna alle weerstand luchtweerstand is (wat met zo'n "aërodynamische" caravan wel een redelijke aanname is),
en dat combineert met het feit dat luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid,
dan klopt het wel ongeveer.


350*((90/80)*(90/80))=443
 
  • Informative
Reactions: Hans Allis
Ik ging zondag van de manege in Nieuw Vennep naar de manege in Oudkarspel boven Alkmaar. Heen en weer misschien 120 km?
Ik had de auto maximaal opgeladen, volgens de auto kon ik wel 400 km rijden. Nou toen ik terug kwam kon ik nog 30 km rijden. Ik heb ik dubio gestaan om bij Heemskerk te stoppen bij de Fastned,

En inderdaad het verbruik neem toe naar mate je harder rijdt. Dus terug heb ik 75 gereden en heen 85 omdat ik een beetje vertraging had vanwege de sneeuw.

Nou trek ik met die paarden niet snel op want daar houden ze niet van, maar zelfs dan tik je gemakkelijk de 1000 wh aan bij het wegrijden. Niet normaal.
 
Ik ging zondag van de manege in Nieuw Vennep naar de manege in Oudkarspel boven Alkmaar. Heen en weer misschien 120 km?
Ik had de auto maximaal opgeladen, volgens de auto kon ik wel 400 km rijden. Nou toen ik terug kwam kon ik nog 30 km rijden. Ik heb ik dubio gestaan om bij Heemskerk te stoppen bij de Fastned,

En inderdaad het verbruik neem toe naar mate je harder rijdt. Dus terug heb ik 75 gereden en heen 85 omdat ik een beetje vertraging had vanwege de sneeuw.

Nou trek ik met die paarden niet snel op want daar houden ze niet van, maar zelfs dan tik je gemakkelijk de 1000 wh aan bij het wegrijden. Niet normaal.
Eigelijk wel normaal. Alleen valt het ons minder op bij een conventionele auto. Waar ik wel benieuwd naar ben, is of je 1 of 2 paarden op de trailer had staan? Met 2 erop heb je toch al snel 2.000 kg achter de auto hangen.
 
Nou ik zal hem mijn ervaring sturen, want een paardentrailer verbruikt meer, en je kan niet bij iedere Suc laden met je trailer. Wel in Zwolle heb ik gehoord en Fastned

Bjorn heeft met een heleboel verschillende aanhangers getest. Een van deze aanhangers was ook een paardentrailer. Deze was echter wel leeg.

Zie: Bjorn Nyland - Model X consumption with trailers

Eerste paar seconden van de video geeft een overzicht van verbruik met verschillende soorten aanhangers.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Art747 and Cloxxki
Is er al een duidelijk scherm in de S/X waarop je verbruik bij verschillende snelheden kunt meten? Bij windstilte en droge is ons land daar perfect voor. Zou mooi zijn een grafiek te kunnen maken van het verbruik bij constante snelheid. En dan met verschillende soorten trailers en zelfs banden.
 
Is er al een duidelijk scherm in de S/X waarop je verbruik bij verschillende snelheden kunt meten? Bij windstilte en droge is ons land daar perfect voor. Zou mooi zijn een grafiek te kunnen maken van het verbruik bij constante snelheid. En dan met verschillende soorten trailers en zelfs banden.
Daar heb je het verbruiksscherm voor, dat kun je instellen op 10, 25 of 50km schaal en op gemiddeld of 'instant' verbruik
 
Last edited:
Daar heb je het verbruiksscherm voor, dat kun je instellen op 10, 25 of 50km schaal en op gemiddeld of 'instant' verbruik
. Ja die hou ik dus scherp in de gaten. En dan zie je meteen dat je het beste zo rond de 70 a 80 km per uur kan rijden, want daar boven wordt het - zeker in de winter - erg krap allemaal.

Nou weegt die caravan misschien geen 2400 kg, maar er is natuurlijk wel sprake van luchtweerstand. Dus ga je dat halen van SuC naar SuC in Frankrijk met die sleurhut achter je aan.?