Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op pad met de trailor

This site may earn commission on affiliate links.
. Ja die hou ik dus scherp in de gaten. En dan zie je meteen dat je het beste zo rond de 70 a 80 km per uur kan rijden, want daar boven wordt het - zeker in de winter - erg krap allemaal.

Nou weegt die caravan misschien geen 2400 kg, maar er is natuurlijk wel sprake van luchtweerstand. Dus ga je dat halen van SuC naar SuC in Frankrijk met die sleurhut achter je aan.?
Dat laat ik je eind april weten: dan heb ik een praktijktest gedaan ;) Er zijn maar 1 of 2 plaatsen waar de SuC's ver (>170) uit elkaar liggen, dus als het weer meezit kunnen we toch merendeels 80-85 rijden. En wellicht worden er nog SuC's bij geplaatst voor die tijd.
 
In Noorwegen waar Bjorn standaard 80 gemiddeld rijdt, is hij met trailer of caravan veel aangewezen om andere chargers, terwijl zonder trailer soepel van SUC naar SUC hopt en er zelfs heel wat passeert.
170km bij 500Wh/km is dus al 85kWh aan verbruikt. Met wat hoogteverschil, tegenwind en zware rechtervoet kan dat makkelijk oplopen tot 95+kWh. 180km wordt al snel een probleem vermoed ik. Tijd voor een slim aero schot tussen auto en sleurhut, dat scheelt meteen 50Wh/km, misschien wel 100+ als je een zware rechtervoet hebt.
 
Heb het hier al eens eerder gepost, maar ik geloof echt in een dergelijke oplossing:

E-Trailer - E-Trailer

Is natuurlijk ook al voor ICE auto's bruikbaar, want vermindert verbruik en verbetert rijeigenschappen. Ook te gebruiken voor handmatig manoeuvreren.
Tuurlijk. Toegevoegd gewicht maakt niet zo uit. Dus accu en motor extra aan boord brengen helpt je actieradius. Zou fijn zijn als je je trailer bij Tesla aan een 2e SUC mocht koppelen.
Ik geloof zelfs in trailers die geen bagageruimte bieden, alleen extra accu om de range te vergroten. Maar in Model S zou dat prima onder het luik in de achter trunk kunnen. Wat past daar, 10-20kW?
 
Vandaag op stap met de trailer vanuit Amsterdam naar Borger (225 km). Vanuit thuis vertrokken met 385 km naar de Manege om de pony (Pebbles) op te halen en vanuit daar rijden we naar Zwolle SuC. De cruise gaat op 90 km/h en we tuffen naar Zwolle.

IMG_8173.JPG


Eenmaal daar pluggen we in. We komen op 98 km rest aan met een gem verbruik van 406 Wh/km over een traject van +-125 km.

IMG_8172.JPG


Vanuit Zwolle is het nog 88 km naar Borger. De terug weg gaat waarschijnlijk over Drachten zonder trailer.
 
  • Like
Reactions: Art747 and SofaSogo
Vandaag op stap met de trailer vanuit Amsterdam naar Borger (225 km). Vanuit thuis vertrokken met 385 km naar de Manege om de pony (Pebbles) op te halen en vanuit daar rijden we naar Zwolle SuC. De cruise gaat op 90 km/h en we tuffen naar Zwolle.

View attachment 242594

Eenmaal daar pluggen we in. We komen op 98 km rest aan met een gem verbruik van 406 Wh/km over een traject van +-125 km.

View attachment 242593

Vanuit Zwolle is het nog 88 km naar Borger. De terug weg gaat waarschijnlijk over Drachten zonder trailer.
Heb je een 75 of 100? Kijk ook naar een x om de trailer te trekken, maar twijfel vooral of de 75 met trailer voldoende range heeft. Met een gemiddeld verbruik van ruim 400 (en dus nog hoger met 2 paarden er op, schat 500) kom je met een 75 niet veel verder dan 150 km. De 100 zou dan op ca 200 uitkomen.
 
Vandaag op stap met de trailer vanuit Amsterdam naar Borger (225 km). Vanuit thuis vertrokken met 385 km naar de Manege om de pony (Pebbles) op te halen en vanuit daar rijden we naar Zwolle SuC. De cruise gaat op 90 km/h en we tuffen naar Zwolle.

View attachment 242594

Eenmaal daar pluggen we in. We komen op 98 km rest aan met een gem verbruik van 406 Wh/km over een traject van +-125 km.

View attachment 242593

Vanuit Zwolle is het nog 88 km naar Borger. De terug weg gaat waarschijnlijk over Drachten zonder trailer.

Mijn ervaring is dat ik met een trailer 2 x zoveel verbruik dan zonder trailer. Het maakt niet heel uit of ik dan met 1 of 2 paarden rij eigenlijk.
Omdat ik onderweg niet altijd kan laden, en je kan eigenlijk alleen laden zoals op de foto als je de trailer aangekoppeld laat, ga ik soms met een ICE op pad met de trailer.....
 
Afgelopen winter heb ik 90 km heen en 90 km terug gereden met de trailer, 70 to 80 km per uur en ik had niet veel meer over. Ik heb een 90D. Dus in de winter is het nog lastiger. Veel optrekken (file rijden) doet het verbruik ook niet goed.
Das handig om te rekenen . Dus met een 75d redt je in de winter met trailer ca 75km enkele reis, en met de 100d ca 100km.
 
Das handig om te rekenen . Dus met een 75d redt je in de winter met trailer ca 75km enkele reis, en met de 100d ca 100km.

Ja zo ongeveer. Ik was op een koude winterdag van de Haarlemmermeer naar Maassluis met 2 paarden. totaal 130 km. Heen flink doorgereden hier en daar stukjes van 120 omdat we aan de late kant waren, en terug heb ik 70 gereden omdat ik zag dat ik het anders niet ging halen. Uiteindelijk was ik thuis met 30 km over in de display (voor wat dat waard is). Nou heb ik soms een beetje last van range anxiety dus ik was blij dat ik thuis was....