Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

In 2018 gaan we in de zomervakantie naar Noorwegen met onze Nederlandse Model S uit 2017.

Nu heb ik al wat draadjes gevonden op het forum over Noorwegen maar die zijn allemaal minstens twee jaar oud.

Wie heeft er tips voor het opladen buiten de super chargers om? Wat heb je nodig?

En hoe kan je gebruik maken van gratis ferry’s en tol?

Bedankt!

Remy
 
Vergeet je vooral niet aan te melden bij een Noorse wegbeheerder anders moet je alsnog tol betalen weet ik uit ervaring.
Wij zijn met de boot vanuit Kiel naar Oslo gevaren. Was een leuke ervaring.
Verder hebben wij alleen Superchargers en DEC gebruikt. Een CHAdeMO adapter heb ik eventueel wel voor je te leen.
Voor pasjes moet je even de andere draadjes doorlezen, die heb ik niet.
 
Ik ben in de zomer 2017 geweest. Bij helemaal op SuC's en ter plaatse een paar enkele type2 publieke laadpalen gebruikt
Had op voorhad RFID kaartjes betsteld van Gronnkontakt en Fortum.
Nergen tol betaald, de meeste overzetten zijn gratis, soms betaal je enkel voor de inzittenden en niet voor de auto.
Een zeer aangename reis gehad, enkel het weer veel dik tegen.

TIP : onderschat de reisafstanden en reistijden te plaatse niet !
 
Ik ben in de zomer 2017 geweest. Bij helemaal op SuC's en ter plaatse een paar enkele type2 publieke laadpalen gebruikt
Had op voorhad RFID kaartjes betsteld van Gronnkontakt en Fortum.
Nergen tol betaald, de meeste overzetten zijn gratis, soms betaal je enkel voor de inzittenden en niet voor de auto.
Een zeer aangename reis gehad, enkel het weer veel dik tegen.

TIP : onderschat de reisafstanden en reistijden te plaatse niet !

en sorry voor de schrijffouten , dat heb je nu eenmaal als je snel typt op je smartphone al wandelend..
 
Bedankt voor de reactie zover. Goed om te lezen dat ook de oude draadjes nog relevant zijn.

Wat is het verschil tussen een CHAdeMO en een Noorse UMC? Ik begreep van mijn dealer dat de Noorse UMC nu gewoon te koop is voor iets meer dan 500 euro.

Wat raden jullie aan? Bedankt voor je aanbod Bas!

/Remy
 
Bedankt voor de reactie zover. Goed om te lezen dat ook de oude draadjes nog relevant zijn.

Wat is het verschil tussen een CHAdeMO en een Noorse UMC? Ik begreep van mijn dealer dat de Noorse UMC nu gewoon te koop is voor iets meer dan 500 euro.

Wat raden jullie aan? Bedankt voor je aanbod Bas!

/Remy

neem gewoon een type2 laadkabel mee. laadpalen in genoeg daar. en op vakantie geeft dat niet als het een uurtje langer duurt...
 
Bedankt voor de reactie zover. Goed om te lezen dat ook de oude draadjes nog relevant zijn.

Wat is het verschil tussen een CHAdeMO en een Noorse UMC? Ik begreep van mijn dealer dat de Noorse UMC nu gewoon te koop is voor iets meer dan 500 euro.

Wat raden jullie aan? Bedankt voor je aanbod Bas!

/Remy
In het draadje "Stekkerclub" een "Fivari lader" lenen en meenemen is hetzelfde als een Noorse UMC.
 
2016 eerste roadtrip naar Noorwegen, zonder enig probleem +5500km gereden met een S75D vervangwagen (Kiel DE, Oslo, Trontheim, Kristiansand, Hirtshals DK)
Trip vooraf gepland op basis van mijn S85D (A Better Routeplanner) en bijna rond geraakt met enkel SUC, enkel 2x geladen aan een publiek Type2 laadpunt en op de meeste verblijfplaatsen kunnen bijladen met een Fivari. (had ook een CHAdeMo bij maar die werkte helaas niet, dat is een ander verhaal ;))
Registratie voor tolwegen was in 2016 niet meer nodig en op de verschillende ferrys enkel voor de passagier moeten betalen. Opgelet met de commerciële ferrys (zoals bijvoorbeeld de Geiranger ferry, deze is betalend), er zijn ook tunnels welke commercieel uitgebaat worden en dus ook betalend zijn.

Juli 2018 staat onze 2e Noorwegen roadtrip op de planning maar deze keer gaan we tot de Lofoten/Vesterolen. :D:cool:

!!! Een zeker te bezoeken website: national tourist veger
Op basis hiervan is onze 1e roadtrip grotendeels tot stand gekomen (en mede door tips van een ervaringsdeskundig forumlid :))

Om de geplande route te rijden heb ik alle routes via Garmin bascamp samengesteld en deze dan op een garmin gps gezet.
Het ziet niet uit in de auto om een aparte GPS te gebruiken maar helaas biedt de Tesla navigatie (nog steeds) niet de mogelijkheid om trips te plannen. :(

Indien gewenst kan ik je verdere tips, potentiële routes en verblijfplaatsen of leuke ToDo's bezorgen...
 
Registratie voor tolwegen was in 2016 niet meer nodig en op de verschillende ferrys enkel voor de passagier moeten betalen.

Indien gewenst kan ik je verdere tips, potentiële routes en verblijfplaatsen of leuke ToDo's bezorgen...

Bedankt voor je antwoorden, nu de vakantie dichterbij komt, weer aan het kijken of alles geregeld is :)

Je schrijft dat registratie voor tolwegen niet meer nodig is. Hoe werkt dat nu dan?
Tips, zijn altijd welkom. We blijven deze eerste keer een beetje in het zuiden.

Farsund, Ardal en Austbygdi en tot slot een paar dagen Denemarken.

Ik heb nu een Noorse UMC en een tag van gronnkontakt en de standaard kabels natuurlijk. Is dat voldoende?

Merci! Remy
 
Bedankt voor je antwoorden, nu de vakantie dichterbij komt, weer aan het kijken of alles geregeld is :)

Je schrijft dat registratie voor tolwegen niet meer nodig is. Hoe werkt dat nu dan?
Tips, zijn altijd welkom. We blijven deze eerste keer een beetje in het zuiden.

Farsund, Ardal en Austbygdi en tot slot een paar dagen Denemarken.

Ik heb nu een Noorse UMC en een tag van gronnkontakt en de standaard kabels natuurlijk. Is dat voldoende?

Merci! Remy
Ik ga deze zomer ook die kant op. Er zijn daar in die regio zoveel superchargers dat ik mij geen enkele zorgen maak over het laden. Voor de zekerheid een Noorse UMC geregeld en een Gronncontact pas maar ik denk beide niet of nauwelijks nodig te hebben.
 
Mijn broer emigreert naar Noorwegen. In de komende maanden ga ik er een aantal maal naartoe met de Tes. In vraag en aanbod draadje ben ik op zoek naar een UMC of anderszins... Maar wat is eigenlijk het handigst om mee te nemen? Met de SUC's kom je overal, maar het is gewoon fijn om een escape te hebben en/of bij je 'huisje' wat bij te kunnen laden. Kan iemand mij een advies geven? Thanks alvast!
 
Je schrijft dat registratie voor tolwegen niet meer nodig is. Hoe werkt dat nu dan?
Tips, zijn altijd welkom. We blijven deze eerste keer een beetje in het zuiden.

Pas op: registratie voor de tolwegen is volgens mij zeker nog wel nodig. Ik ben er destijds met een waarschuwing van afgekomen. Zie post no. 331 in deze link

Wie wil er nog naar Noorwegen reizen ?

Ik zou zeker informeren van tevoren.