Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn X is not niet CCS proof, dus heeft geen zin om de UC van de M3 van mijn buurman te lenen. Heeft er wellicht iemand een UMC / Fivaro te leen vanaf 11 juli - 5 aug? ik ontvang graag een PM :)
Volgens mij gaan we veel NL Tesla’s tegen komen in Scandinavië de komende vakantieperiode! Wij vertrekken 21 juli, dus heb de fivari zelf in gebruik.

Overigens heeft de model3 UMC geen ccs stekker (maar een gewone type 2) dus wellicht kun je deze toch gebruiken?
 
Volgens mij gaan we veel NL Tesla’s tegen komen in Scandinavië de komende vakantieperiode! Wij vertrekken 21 juli, dus heb de fivari zelf in gebruik.

Overigens heeft de model3 UMC geen ccs stekker (maar een gewone type 2) dus wellicht kun je deze toch gebruiken?
Goede tip! Ik ga de buurman toch nog even polsen! We pakken heen de ferry naar Malmö was met vouwwagen een stuk voordeliger dan kiel Oslo is alleen wel stukje extra rijden.
 
Noorse elektrische auto's hebben een kenteken dat begint met een E. De voordelen (gratis parkeren in sommige steden, busbaan mogen gebruiken, ferry's waar je de auto niet betaalt maar alleen de passagiers, etc.) zijn zo gemakkelijk te verrekenen op basis van herkenning van het kenteken. Maar ik zag 1 Tesla met een kenteken zonder E, blijkbaar kun je zoals in veel landen een eigen kenteken kopen. Ik vraag me af hoe de eigenaar dat doet (kon het helaas niet aan hem vragen omdat hij wegreed). ;)
Tesla_NoCO2.PNG
 

Attachments

  • Tesla_NoCO2.PNG
    Tesla_NoCO2.PNG
    926.6 KB · Views: 75
  • Like
Reactions: Jelger and Erik-S85
Noorse elektrische auto's hebben een kenteken dat begint met een E. De voordelen (gratis parkeren in sommige steden, busbaan mogen gebruiken, ferry's waar je de auto niet betaalt maar alleen de passagiers, etc.) zijn zo gemakkelijk te verrekenen op basis van herkenning van het kenteken. Maar ik zag 1 Tesla met een kenteken zonder E, blijkbaar kun je zoals in veel landen een eigen kenteken kopen. Ik vraag me af hoe de eigenaar dat doet (kon het helaas niet aan hem vragen omdat hij wegreed). ;)
View attachment 432120
Het is nog niet zo lang toegestaan om een eigen combinatie te kiezen in Noorwegen volgens deze Noor die ik tegen kwam. Maximum 7 karakters, vandaar de ontbrekende letter bij hem.
20190715_122323.jpg
 
Wat ik begrijp van die tolwegen: Je hebt nog wel 50% korting met een elektrische auto, maar alleen als je een transponder hebt. Maar daar moet je wel een heleboel voor doen en je hebt alleen wat tolwegen rond Oslo, Trondheim (en Bergen?). Dus tijdens een vakantie gaat het misschien om vijf tientjes tol en daar de helft van aan korting. Tenzij je veel in de buurt van de steden rijdt natuurlijk. Maar voor die paar tientjes moet wel veel doen en een transponder aanschaffen van een paar tientjes. Die kan je later weer terugsturen, maar dat kost weer porto.
Als je helemaal niets doet, wordt overal je kenteken gescand en krijg je vanzelf van die club in Londen een rekening toegestuurd, maar dan zonder korting.
Mijn ervaring na 3 weken (inclusief 3x in/rond Bergen rijden, en 3x in/rond Oslo): Totale tolkosten NOK 47,20 (ca. €5) - zonder Autopass (kosten NOK 200, ca. €27 incl. bankkosten voor overmaken) en registratie als EV (gratis) waren de kosten NOK 631 (ca. €69) geweest. Totale besparing €37 - en meer als je de transponder terugstuurt. De stelling dat je wel 50% korting krijgt kan scherper - je krijgt minimaal 50% korting en op een hoop tolstations betaal je nog steeds niets -> gemiddelde korting was meer dan 90%!
En ja, je moet voor jezelf uitmaken of het de moeite van die paar tientjes waard is.
 
Tip voor Oslogangers: hoewel nergens online aangegeven (ook niet op de formele website over parkeren van de gemeente), kun je met een EV in elk geval in de wijk Grünerløkka je auto gratis parkeren - bijvoorbeeld aan de straat aan de westkant van het Sofienbergparken. De parkeerautomaat vermeldt duidelijk dat je als EV niet hoeft te betalen. Je zit dan op een 20 minuten lopen van het centrum, maar overal staan electrische stepjes (app downloaden, credit card koppelen en gaan met die banaan) en dan ben je voor een paar euro (op een leuke manier) in het centrum.
Dagje parkeren in het centrum kostte de dag ervoor NOK 395 (ruim €42). Grünerløkka heeft ook leuke winkelstraten en restaurantjes...
 
Ik ben net terug van een vakantie met de M3 naar Noorwegen. In twee weken 4500 km probleemloos gereden.
Ervaringen en tips:
- SuC’s zijn er erg veel en ik ben slechts op 1 plek een chargerpaar tegengekomen (Aurland) die het niet deed. Voor de rest: super!
- slechts 1 keer beetje last van range anxiety gehad. Opgelost door de Noorse gletsjer hike tour guide te bellen voor de betreffende dag: ik mocht gewoon bij hem thuis komen opladen! Dat is Noorse gastvrijheid....
- als je eenmaal van de grote wegen rondom Oslo af bent heb je niets meer aan de TACC en EAP. De automatische noodstop en rijstrookoverschrijding functies zijn met name in de bergen zelfs levensgevaarlijk: ik heb een paar keer een ingreep gehad terwijl ik in een haarspeldbocht reed en er een tegenligger van onderuit aankwam. Die functies heb ik dan ook maar gedurende dit soort ritten telkens opnieuw moeten uitzetten.
- door de superieure wegligging van de M3 is rijden in Noorwegen echt superleuk. Je voelt je net een coureur op het circuit, zo soepel als je dat bochtige wegennet kunt afrijden.
- de tolrekening heb ik nog niet. Ik weet ook niet of de autopass-dongle die ik naast de spiegel had geplakt ook correct overal is afgelezen.
- op ferries betaal je tegenwoordig half tarief voor een EV (gratis is voorbij).
- je kunt een prachtige fjordcruise maken van Gudvangen naar Flåm op een volledig elektrische boot ( helaas niet geschikt om auto op mee te nemen ).
- door de algemene lage max snelheid (waar iedereen zich aan houdt!), is mijn efficiency rating enorm gestegen. Bergopwaarts verbruik je 400 Wh/km, bergafwaarts -400! Hier komt het de regeneratie van Tesla echt goed uit de verf!
- op ferries waar je de auto uit gaat: alarm en sentry mode uitzetten, anders blijft ie gillen.
- in Oslo staat op elke hoek van de straat een Tesla en is elke 5e auto die voorbijrijdt een Tesla, gewoon bizar...
- de meegeleverde 220V oplader doet het prima in Noorwegen. Bij enkele hotels en campings gebruikt. Slechts op 1 plek moeten betalen, voor de rest overal gratis (had ik al gezegd hoe gastvrij die lui daar zijn?)
 
wij plannen daar te vertoeven tussen 25/08 en 7/9, Eerste keer met de 3 daar en ik maak het me gemakkeljik door deels de route in het zuidelijk deel uit het lanoo autoboek - Noorwegen on the road te volgen. Ik hoop vooral dat het weer wat gaat meezitten dan.
 
Hoi,

Ik ben net enkele dagen terug uit Noorwegen, dus ik dacht even mijn ervaringen neer te pennen. Niet alle informatie zal even nuttig zijn, maar kom.

We hebben een roadtrip ondernomen vanuit België (Diepenbeek) via Duitsland, Denemarken (Kopenhagen), Zweden (Göteborg) naar Noorwegen. Daar hebben we verschillende steden bezocht, waaronder Olso, Bergen, KristianZand, Stavanger,…

De wagen: een Tesla Model 3 Performance met FSD (geleverd in april).

In totaal hebben we op twee weken ongeveer 4300 kilometer gereden. Bij de meeste hotels hebben we kunnen laden (soms gratis (of als onderdeel van de parkingkost) – soms met een aanvaardbare kost (5-7€). Verder hebben we gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers en Ionity. Beiden waren ruim voldoende voorzien op het gehele traject. Ik heb maar één keer een beetje “range anxiety” gehad, maar die had ik zelf veroorzaakt. Ik wou namelijk die ene verre lader van Ionity nog halen. In principe is dat niet veel verschillend ten opzichte van ‘vroeger’ waar ik vaak ook mijn tank helemaal leeg reed alvorens bij te vullen.

Ik had apps/accounts van Fortum/Gronnkontact, maar nooit gebruikt.

Ik vond de prijs van de superchargers wel tegenvallen ten opzichte van de ‘flat fee’ van Ionity (8€). Ik heb een keertje 19,5€ betaald voor 52 kWh (Duitsland). Daartegenover staat natuurlijk het enorme gebruiksgemak. De ingebouwde routeplanner doet al het denkwerk en aan de lader is het gewoon “plug and play”. Misschien was het wel leuk geweest als je via de Tesla app ook een route kon plannen. Dan kon ik op voorhand wat denk- of planwerk doen.

Bij Ionity was het hele laden een pak complexer. Ik had op voorhand een account aangemaakt en een betaling van een paar eurocent uitgevoerd om mijn visa-kaart te autoriseren. Eenmaal ter plekke volg je de instructies op het scherm. Ik kreeg bij de eerste keer laden steeds een foutmelding (time out). De helpdesk gebeld en zij konden het laadproces starten. Bij een tweede laadbeurt bleek dat ik mijn pre-geregistreerde visa niet kon gebruiken. Ik moest het hele betalingsproces opnieuw uitvoeren, maar dan had ik mijn Digipass nodig (dat “bakske” van de bank), maar dat had ik niet bij. Telefonisch konden ze me niet helpen, en dit was uiteraard die ene situatie waar je nog 35km autonomie had. Gelukkig had ik nog een Paypall account en daarmee ging het wel (die had ik al een jaar of zo niet gebruikt). Plan C was dan nog de NewMotion kaart.

Of het laden bij Ionity significant sneller ging… ik weet het niet. De piek was wel hoger (tot 195 kW), maar als ik twee sessies vergelijk: bij Ionity had ik 55 minuten nodig om van 18% tot 98% te gaan (62 kWh) en bij Tesla 40 minuten om van 15% tot 91% te gaan (58kWh). Ik weet het: de vergelijking is totaal niet wetenschappelijk en die laatste percentjes bij Ionity tot 95% hebben natuurlijk lang geduurd. Bjørn Nyland op Youtube kan er ongetwijfeld meer over vertellen.

Samenvatting: ik ging bij Ionity voor de prijs en bij Tesla voor het gemak (of als ik maar een beetje moest laden).

Bij de Noorse veerboten altijd gezegd dat we met een elektrische wagen reden (voor de korting), maar ze hadden het al verrekend. Verder hebben we geen Autopass aangevraagd op voorhand, dus we verwachten nog een afrekening.

Verder is het natuurlijk volledig overbodig om te zeggen wat een zalige wagen dit is om te roadtrippen. Normaal rij ik niet graag en is het altijd een onderhandelen met de wederhelft zodat ieder zijn deel van het leed zou delen. Maar deze keer heb ik met plezier 70% van de tijd gereden.

Autopilot maakt het hele zaakje ook een pak aangenamer. Het inhalen doet hij natuurlijk nog met de voorzichtigheid van een grootmoeder, maar dat is hier al uitvoerig besproken. Het had voor mij zeker een meerwaarde en het zal alleen maar beter worden in de toekomst.

Op de kleiner wegen (in de bergen) heb ik Autopilot wel afgezet. Daar had de auto plots het zelfvertrouwen van Max Verstappen en wou hij tegen 70 per uur (= de toegelaten snelheid) de haarspeldbochten nemen. Dat vond ik wat zenuwslopend (en daar dient Autopilot ook niet voor).

In Duitsland wou ik de maximum snelheid eens uitproberen… maar daar stok de wederhelft, aka Hyacinth uit Keeping Up Appearances (Schone Schijn) een stokje voor.

O ja, en Noorwegen zelf: mooi land, hé.

Fotoverslag!


Mijn eerste Ionity ervaring:
2019-07-17-15-17-28.jpg


"Neem je mijn parkeerplaats, neem dan ook mijn handicap!"
Ik was niet helemaal mee. Hebben ze hier een parkeerplaats voor gehandicapten opgeofferd voor een Ionity laadstation? Of moet je én een elektrische wagen hebben én gehandicapt zijn? Welkom in 2019. :)
2019-07-28-14-00-09.jpg


Mijn snelheidsrecord laden (Ionity):
2019-07-28-14-05-13.png



De bergen afrijden... heerlijk! Ik had een verbruik van -135 kWh!

2019-07-25-16-13-19.jpg



Ongelooflijk hoeveel Tesla's er in Noorwegen rondrijden. In mijn eigen (Vlaams) dorp kijken ze nog eens op, maar in Noorwegen zie je om de haverklap een Tesla. En toch... op een ochtend zag ik een aantal nieuwsgierigen... het bleken Nederlanders te zijn. Typisch. ;)

2019-07-19-21-19-48.jpg


Zelfs in de natuur zie je Tesla logo's! ;)

2019-07-20-11-08-13.jpg



We zijn een keertje zwaar offroad gegaan (althans volgens de GPS):
2019-07-24-21-32-40.jpg

(we reden in een tunnel)

En deze foto hebben we voor het thuisfront gemaakt. Zij waren ervan overtuigd dat we ergens in the middle of nowhere zouden stranden met een lege batterij.
20190720-130230.jpg


Tenslotte nog een mooie combo. :)

2019-07-29-17-00-52.jpg
 
Afgelopen zomer adhoc met de Tesla naar Noorwegen geweest. De Autopass tag was niet op tijd binnen maar ons kenteken werd op een white list gezet zodat eventuele boetes afgevangen werden.
Kreeg meer dan een half jaar later per post nog een Autopass tag die met een stukje zelfklevend klittenband op de voorruit bevestigd dient te worden. Heb het toendertijd geregeld via www.autopass.no, www.fjellinjen.no en www.epcplc.com

Weet je misschien waar je die autopass op de voorruit van de model S kunt plakken? Bij de binnenspiegel zit nl. zo'n 'half rondje zonder glas', kan het daar gewoon op of moet het juist ernaast ? Volgens de instructies moet het 3-7 cm onder de bovenrand van de ruit, in het midden.
 
Weet je misschien waar je die autopass op de voorruit van de model S kunt plakken? Bij de binnenspiegel zit nl. zo'n 'half rondje zonder glas', kan het daar gewoon op of moet het juist ernaast ? Volgens de instructies moet het 3-7 cm onder de bovenrand van de ruit, in het midden.
Rechts naast de spiegel, op het deel met de zwarte stippen. Dat is daar voor bedoeld en bij mij werkte het.
 
mijn excuses voor deze niet Tesla vraag, maar in hoeverre kan je voortgaan op de weersvoorspellingen voor Noorwegen. Ze geven voor volgende week 26/8 - 30/8 wel redelijk wat regen voor de gebieden Rogaland, Hordaland. Is er ook kans dat het alsnog wat droog zal zijn gedurende enkele uren? misschien ervaren Noorwegen vakantiegangers die er wat ervaring mee hebben. We plannen om zondag 25/8 aan te komen en een 14daagse rondtrip te maken
 
mijn excuses voor deze niet Tesla vraag, maar in hoeverre kan je voortgaan op de weersvoorspellingen voor Noorwegen. Ze geven voor volgende week 26/8 - 30/8 wel redelijk wat regen voor de gebieden Rogaland, Hordaland. Is er ook kans dat het alsnog wat droog zal zijn gedurende enkele uren? misschien ervaren Noorwegen vakantiegangers die er wat ervaring mee hebben. We plannen om zondag 25/8 aan te komen en een 14daagse rondtrip te maken
Er werd bij ons tijdens de eerste weken van augustus op verschillende apps ook veel regen voorspeld. Slechts twee dagen heeft het veel geregend, de rest was wisselvallig en meestal zelfs droog. Eén van die dagen was in Bergen, daar regent het 300/365. We hebben geen enkele hike niet kunnen doen door slecht weer. Enkel de mist op Preikestolen was jammer.
Die Noorse weersite zal wel betrouwbaarder zijn.
 
  • Like
Reactions: herbots
Ik krijg hopelijk nog dit jaar m’n Model 3, maar de vakantie naar Noorwegen was al geboekt. We hebben wat huisjes onder Trondheim, waar de Superchargers dun gezaaid zijn. Kan ik met de UMC opladen bij vakantiehuisjes, of loop ik dan tegen het ‘neuter’-probleem aan?

Vrouwlief heeft nu al range-anxiety namelijk ;-)