Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik krijg hopelijk nog dit jaar m’n Model 3, maar de vakantie naar Noorwegen was al geboekt. We hebben wat huisjes onder Trondheim, waar de Superchargers dun gezaaid zijn. Kan ik met de UMC opladen bij vakantiehuisjes, of loop ik dan tegen het ‘neuter’-probleem aan?

Vrouwlief heeft nu al range-anxiety namelijk ;-)

Temesta is goedkoper en efficiënter dan nog maar eens een extra laadkabel mee te sleuren :)
 
  • Funny
Reactions: Karim DB
Temesta is goedkoper en efficiënter dan nog maar eens een extra laadkabel mee te sleuren :)
@Knuppe Met de Model 3 UMC kun je gewoon laden in de huisjes. Ik ben behoorlijk vaak naar Noorwegen geweest met de Tesla (broer woont er) en het chargen is er geen enkel probleem. Daar komt bij dat de gemiddelde snelheid erg laag is waardoor je je gemiddelde Wh/km stand een mooie boost (naar beneden) gaat geven, je rijdt er veel zuiniger dan in NL.
Die range anxiety had mijn vrouw ook de eerste keer, die is er volledig overheen (sterker nog, ze rijdt inmiddels zelf een Model 3). Komt helemaal goed!

Verder nog ter geruststelling: de allereerste keer was ik tot de tanden gewapend met laadpassen, adapters, laders en alles wat verder denkbaar is. Fast forward naar de eindconclusie: ik gebruik alleen de superchargers onderweg en op locatie het stopcontact. Kortom, dont worry, en genieten van het prachtige land:)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: BartJ and shthpnz
Ik krijg hopelijk nog dit jaar m’n Model 3, maar de vakantie naar Noorwegen was al geboekt. We hebben wat huisjes onder Trondheim, waar de Superchargers dun gezaaid zijn. Kan ik met de UMC opladen bij vakantiehuisjes, of loop ik dan tegen het ‘neuter’-probleem aan?

Vrouwlief heeft nu al range-anxiety namelijk ;-)
de meegeleverde Tesla-Model3-UMC heeft het neuter-probleem niet.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
@Knuppe Verder nog ter geruststelling: de allereerste keer was ik tot de tanden gewapend met laadpassen, adapters, laders en alles wat verder denkbaar is. Fast forward naar de eindconclusie: ik gebruik alleen de superchargers onderweg en op locatie het stopcontact. Kortom, dont worry, en genieten van het prachtige land:)

Goed om te horen!
We zijn 2 jaar geleden ook geweest. Eerste keer dat ik terug wou naar een bestemming. Kan daar natuurlijk niet meer aankomen met m’n stinkdiesel ;-)
 
Met een model 3 heb je geen probleem (als ik het goed heb begrepen), maar met een Model S moet je inderdaad een andere UMC hebben. In vakantiehuisjes heb ik altijd op vol vermogen kunnen laden (totdat je andere grote verbruikers aanzet).
  1. Controleren of je de automaten zelf kunt inschakelen.
  2. Zo ja, dan gewoon laden op vol vermogen. Als je gaat koken (meestal electrisch) dan zou ik het laden even stoppen.
  3. Zo nee, dan laden op minder vermogen. Ik rekende meestal uit hoeveel kWh ik nodig had en wanneer ik weer moest vertrekken. Op basis daarvan bepaalde ik het vermogen.
Je kan op best veel plekken laden met Gronnkontakt of Fortum (kan via een app), maar dan sta je wel een tijdje stil. Dat wil je natuurlijk liever niet.
 
Ik krijg hopelijk nog dit jaar m’n Model 3, maar de vakantie naar Noorwegen was al geboekt. We hebben wat huisjes onder Trondheim, waar de Superchargers dun gezaaid zijn. Kan ik met de UMC opladen bij vakantiehuisjes, of loop ik dan tegen het ‘neuter’-probleem aan?

Vrouwlief heeft nu al range-anxiety namelijk ;-)
Geen zorgen maken! Je kan met je tesla drie lader goed opladen. Let op mijn ervaring is dat hij wel gevoelig is voor wat hard op de grond leggen. Dus voorzichtig mee zijn. Ik heb ook gratis pasje aangevraagd voor fortum zie ook elders in dit draadje. Deze heeft ook erg veel locale laders. Ander alternatief met snelle laders is ionity maar die heeft er niet veel maarn is wel snel laden en niet te duur.
 
Op de dag dat ik af zou reizen met de Tesla om op bezoek bij mijn broer te gaan gingen de grenzen dicht ivm Corona. Nou hoop ik komende school-vakantie toch die kant op te kunnen maar het ziet er niet best uit:oops: Zijn er andere Scandinavie-gangers die de berichtgeving afwachten in de hoop toch nog te kunnen???
 
Op de dag dat ik af zou reizen met de Tesla om op bezoek bij mijn broer te gaan gingen de grenzen dicht ivm Corona. Nou hoop ik komende school-vakantie toch die kant op te kunnen maar het ziet er niet best uit:oops: Zijn er andere Scandinavie-gangers die de berichtgeving afwachten in de hoop toch nog te kunnen???

Ik ben ook van plan te gaan. Maar zoals het er nu naar uit ziet zal Noorwegen gesloten blijven en kunnen Nederlanders niet door Denemarken, dus met het veer via Rostock naar Zweden. Zweden is officieel niet open maar doet buiten de grote steden nu al niet moeilijk en geeft ook geen boetes. Noorwegen is no-go omdat daar de boetes heel hoog zijn als je daar voor je lol gaat rondrijden. Maar als je broer officieel in Noorwegen woont kan je misschien bij de ambassade een ontheffing vragen. Je hebt kans dat je daarmee dan ook door Denemarken kunt reizen omdat je dan kunt aantonen dat je doorreist voor familiebezoek. Ook dat wel even checken voor vertrek natuurlijk......
 
Last edited:
Op de dag dat ik af zou reizen met de Tesla om op bezoek bij mijn broer te gaan gingen de grenzen dicht ivm Corona. Nou hoop ik komende school-vakantie toch die kant op te kunnen maar het ziet er niet best uit:oops: Zijn er andere Scandinavie-gangers die de berichtgeving afwachten in de hoop toch nog te kunnen???
Ik had een tripje door Noorwegen en Zweden van 3 weken gepland deze zomer. Maar ik zie het somber in.
 
Ik ben ook van plan te gaan. Maar zoals het er nu naar uit ziet zal Noorwegen gesloten blijven en kunnen Nederlanders niet door Denemarken, dus met het veer via Rostock naar Zweden. Zweden is officieel niet open maar doet buiten de grote steden nu al niet moeilijk en geeft ook geen boetes. Noorwegen is no-go omdat daar de boetes heel hoog zijn als je daar voor je lol gaat rondrijden. Maar als je broer officieel in Noorwegen woont kan je misschien bij de ambassade een ontheffing vragen. Je hebt kans dat je daarmee dan ook door Denemarken kunt reizen omdat je dan kunt aantonen dat je doorreist voor familiebezoek. Ook dat wel even checken voor vertrek natuurlijk......
Dat is een goede! Gelijk de ambassade gemaild met de melding dat we 'zo'n close family' zijn en dat we elkaar terrible missen.. En of een ontheffing mogelijk is. Ik verwacht er niet heel veel van, zullen zien:)

En anders toch maar op de koffie bij @Limbo2121
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Amalfi kust is top, maar met een Model S heb je er niks te zoeken. Ik had een Alfa Spyder cabrio en die kan je al nergens kwijt. Huur een afgetrapte en gebutste Fiat 500, huur een boot of pak het OV. Veel relaxter dan een te grote auto. Sla ook vooral Ravello niet over. Is schitterend.
 
Amalfi kust is top, maar met een Model S heb je er niks te zoeken. Ik had een Alfa Spyder cabrio en die kan je al nergens kwijt. Huur een afgetrapte en gebutste Fiat 500, huur een boot of pak het OV. Veel relaxter dan een te grote auto. Sla ook vooral Ravello niet over. Is schitterend.

Volgens mij wordt dit Noorse draadje behoorlijk gekaapt door de Italië-fans.:eek: