Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

op vakantie met de SR+

This site may earn commission on affiliate links.
Stukje wat ik heb geschreven op Autoweek: Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) review

WINTERSPORT NAAR ZELL AM SEE OOSTENRIJK!
  • 27.000 KM
  • 28 JANUARI 2020
Hoe gaat het bevallen? Op wintersport naar Oostenrijk! En dat met de SR+!

Voorbereiding is alles dus eerst maar winterbanden laten monteren op de 18 inch velgen. Ook de aero-covers, die platen op de velgen maar weer gemonteerd. Deze zorgen voor dik 4% meer bereik door verbeterde aerodynamica rondom de velg.

Het beloofd een lange reis te worden. Ik lees op fora mensen die wel 15-16 uur over hebben gedaan voor de +-1000 kilometer. Vrienden van mij die mee-rijden zijn zelf ondertussen al aan het rekenen geslagen en komen met een optimistische 12 uur durende trip.. Ik probeer de verwachtingen maar wat te dempen door zeker 13 uur aan te houden!

Helemaal naar 100% laden en we vertrekken uit Amersfoort om via Den Bosch (vrienden ophalen) uiteindelijk met 4 man totaal plus bagage naar Zell am See te rijden. Eerste stop Moers! Geen hond natuurlijk om 04 uur in de nacht. Dankzij de 170KWh update (in de praktijk 140 vanwege ‘oudere’ laadstations toch binnen no time 36 kwh geladen. Ik zag overigens dat er bij de supercharger Moers extra Tesla laadpalen waren geplaatst als noodvoorziening. Mogelijk toch anticiperen op de vakantiedrukte? Hup gauw weer door, volgende stop Oberhonnefeld om 0615. Hier in totaal 24 kw geladen. Door naar Gensingen, weer 35 kwh geladen om 08:12. Ondertussen lekker ontbijtje genomen. Wat mij op viel was ook hier meer superchargers dan normaal. Helemaal leeg. Ergens ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als 30k + model 3’s in de crocusvakantie die route gaat nemen..

Het is overigens prima vertoeven zo met 4 man in de model 3. Heerlijk dat 4g werkt, ook in Duitsland. Zo kunnen we de hele rit Spotify afspeellijsten luisteren en Q-music (die toevallig ook in Zell am See aanwezig is) horen!

Nu ging het fout.. we dachten slimmer te zijn dan de Tesla boordcomputer en vonden op internet een supercharger bij Wiesbaden.. snellere route dachten wij... ERROR! Die supercharger daar is alleen voor model S en X (met oudere niet CCS aansluiting)!! OEPSSS met 14% batterij en dichtgeknepen billetjes naar de volgende supercharger zichtbaar op de Tesla map.

Next stop! Bad Rappenau waar we 45 kwh tanken. Ja nu even veel laden ja.. maar ach kwamen ook goed leeg aan haha!

In Ulm nog eens 36 kwh en Wayern 45. Dit ook zo we met best een reserve in Zell zouden aankomen.

Allemaal gelukt. Had ruim 25% batt toen we aankwamen. We hebben het in 14 uur gered inclusief dus een uurtje omrijden door onze supercharger fout. Was het helemaal waard!

De terugreis ging nog sneller 13 uur waarbij we zelfs met 5 mensen terugreden! Ach je moet toch elke twee uur even uitstappen. Dan is het vol te houden. Bij de laatste supercharger ( vd valk eindhoven) even een wijntje gedaan met iedereen om te vieren dat we goed in Nederland waren. Wintersport? Met de SR+ Tesla prima te doen. Ben wel benieuwd naar stau in de vakantieperiode want dat hadden we niet. Drive safe!

Heenreis 220 KWh 14 uur
Terugreis 190 KWh 13 uur
 
Daar zie je wel een verschil met de SR+ en de LR. 6x laden met een SR+ over 1.000 km. Ik ben in 3x laden thuis gekomen (975km) met LR AWD waarbij ik zeker niet rustig heb gereden (150 km/h waar het kon). Ik denk dat het belangrijkste is dat bij de SuC mensen niet onnodig lang laden (tot 95% bijvoorbeeld) om dan weer verder te gaan. Zeker met een Model 3 merk ik laden tot rond de 75% en weer door.
 
D38A3C34-FE77-4C38-BA62-904DE5E40F28.png
Daar zie je wel een verschil met de SR+ en de LR. 6x laden met een SR+ over 1.000 km. Ik ben in 3x laden thuis gekomen (975km) met LR AWD waarbij ik zeker niet rustig heb gereden (150 km/h waar het kon). Ik denk dat het belangrijkste is dat bij de SuC mensen niet onnodig lang laden (tot 95% bijvoorbeeld) om dan weer verder te gaan. Zeker met een Model 3 merk ik laden tot rond de 75% en weer door.
Bij lange afstanden wordt de reisduur meer bepaalt door de tijd dat je blijft laden dan het aantal laadstops dat je maakt. Bjorn Nyland laat in zijn 1000km road trips duidelijk zien dat hard rijden (“hammer it”), batterij zover mogelijk leeg rijden en laden tot 60-70% SoC de kortste reistijden oplevert. In de Model 3 AWD LR doet hij dat het snelst, in 10 uur rond. Met de SR+ in 10 uur en 30 minuten.
 
  • Like
Reactions: Danny1410
ABRP is bij de meeste Tesla-rijders bekend. Er is overigens sinds kort ook een app.
Vanmiddag een ritje op de achterbank gereden en de laatste update bekeken van de abrp app.
Die wordt steeds beter en je kunt
nu ook in de abrp app de live data van je Tesla laten meelopen. Ook het doorsturen van een nieuwe/aangepaste bestemming vanuit de abrp app naar de Tesla navigatie werkt perfect. Echt een aanrader