Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op vakantie met de Tesla Model S en een dakkoffer

This site may earn commission on affiliate links.
Qua dragers en koffer; ik heb redelijk wat gelezen daarover, er zijn de volgende types:

- Whispbar van Tesla zelf, erg duur, rond de EUR 500,-
- Whispbar van Thule, identiek (?), rond de EUR 259,-
- Thule wingbar black + Kitset 3153 + Thule rapid Fixpoint XT 753 voetenset, rond de EUR 220,-
- Thule Wingbar Edge 9596B (zwart) + Thule Kitset 3153, rond de EUR 280,-

Maar kan met elk type mijn dak nog open? Vind dat wel lekker in de vakantie :) Ik zag op een ander draadje een kapot pano dak... :| Ik zie ook handleidingen van Thule dat ze ervoor waarschuwen.
?

Heeft er eigenlijk iemand een antwoord op deze vraag? Kan je pano dak nog open als je een dakdrager hebt? Ik ben van plan om een Thule Winbar Edge te kopen + kitset 3153, maar er zit inderdaad een waarschuwing bij de kit dat je pano dak dan kan barsten....
 
Heeft er eigenlijk iemand een antwoord op deze vraag? Kan je pano dak nog open als je een dakdrager hebt? Ik ben van plan om een Thule Winbar Edge te kopen + kitset 3153, maar er zit inderdaad een waarschuwing bij de kit dat je pano dak dan kan barsten....
Ik zou gewoon de normale Wingbar kopen en niet de Edge. Met de Wingbar kan het dak normaal open als je T-tracks gebruikt en niet de Fastgrip. De laatste klemt zich om de drager, waardoor er te weinig ruimte is. Dak kan dan een klein stukje open, maar koopt tegen de klemmen aan met het risico dat het dak stuk gaat. Dit risico is klein, maar desondanks wordt je er (terecht) voor gewaarschuwd. De normale Wingbar is daarnaast goedkoper. Voor het stillere hoef je het niet te doen, tenzij je enkel met de dragers rijdt. Neem aan dat je er ook iets opzet?
Hieronder zoals wij dit jaar naar Italie zijn gereden.
IMG_0944.jpg
 
  • Like
Reactions: BertXL
Ik zou gewoon de normale Wingbar kopen en niet de Edge. Met de Wingbar kan het dak normaal open als je T-tracks gebruikt en niet de Fastgrip. De laatste klemt zich om de drager, waardoor er te weinig ruimte is. Dak kan dan een klein stukje open, maar koopt tegen de klemmen aan met het risico dat het dak stuk gaat. Dit risico is klein, maar desondanks wordt je er (terecht) voor gewaarschuwd. De normale Wingbar is daarnaast goedkoper. Voor het stillere hoef je het niet te doen, tenzij je enkel met de dragers rijdt. Neem aan dat je er ook iets opzet?
Hieronder zoals wij dit jaar naar Italie zijn gereden.
View attachment 245248

Hoe was je verbruik zo? Ikheb 1x wintersport gedaan met ski's op de whispbar, met aanpakkende sneeuw, was geen succes:eek:
 
Ik zou gewoon de normale Wingbar kopen en niet de Edge. Met de Wingbar kan het dak normaal open als je T-tracks gebruikt en niet de Fastgrip. De laatste klemt zich om de drager, waardoor er te weinig ruimte is. Dak kan dan een klein stukje open, maar koopt tegen de klemmen aan met het risico dat het dak stuk gaat. Dit risico is klein, maar desondanks wordt je er (terecht) voor gewaarschuwd. De normale Wingbar is daarnaast goedkoper. Voor het stillere hoef je het niet te doen, tenzij je enkel met de dragers rijdt. Neem aan dat je er ook iets opzet?
Hieronder zoals wij dit jaar naar Italie zijn gereden.
View attachment 245248
Aan de hoogte te zien moesten de banden niet te veel worden opgepompt.
 
Ik zou gewoon de normale Wingbar kopen en niet de Edge. Met de Wingbar kan het dak normaal open als je T-tracks gebruikt en niet de Fastgrip. De laatste klemt zich om de drager, waardoor er te weinig ruimte is. Dak kan dan een klein stukje open, maar koopt tegen de klemmen aan met het risico dat het dak stuk gaat. Dit risico is klein, maar desondanks wordt je er (terecht) voor gewaarschuwd. De normale Wingbar is daarnaast goedkoper. Voor het stillere hoef je het niet te doen, tenzij je enkel met de dragers rijdt. Neem aan dat je er ook iets opzet?
Hieronder zoals wij dit jaar naar Italie zijn gereden.
Bij ons is het om 2 Thule Pro-Ride fietsdragers erop te zetten en daar zitten standaard T-tracks 20x20mm bij. Als we dus een gewone Wingbar kopen (en geen Edge) zou het dus geen probleem mogen zijn om het pano dak op te krijgen? Op hoop van zegen :)
Bedankt voor de hulp!
 
Kan er iemand even aangeven wat de afstand is tussen de twee dakdragers? Ik heb een BMW dakkoffer die ik zou willen hergebuiken op de Tesla maar weet dus niet of deze gaat passen...
Dat is 90,5 cm. Pas wel goed op dat je voldoende hoge dragers gaat gebruiken. Whispbar heeft goed passende dragers waarbij het panoramadak nog open kan. Bij enkele andere merken loopt de boel vast.
Reken op 20 tot 25% meer verbruik bij het gebruik van een goede dakkoffer.
 
Bij ons is het om 2 Thule Pro-Ride fietsdragers erop te zetten en daar zitten standaard T-tracks 20x20mm bij. Als we dus een gewone Wingbar kopen (en geen Edge) zou het dus geen probleem mogen zijn om het pano dak op te krijgen? Op hoop van zegen :)
Bedankt voor de hulp!

Ondertussen gekocht. Pano dak gaat nog open maar niet tot 100%. Ik heb het al open gedaan tot 50% maar ik durf niet verder gaan want dan komt het toch wel heel dicht tegen de steunen van Wingbar aan.
 
Nou, van de week bij Hendrik's Service Center geweest .. :)

Mijn montage plekken waren wat .. kuch.. roestig, maar gelukkig had Hendrik (naast een heel groot kantoorpand) een draadtapje te leen en na wat draaien pastten de draadasjes er mooi in. Ze gaan er ongeveer een 6 of 7mm in denk ik, hierop bevestig je weer de rubbers van de whispbars en met een draaimoer, soort vleugelmoer draai je ze stuk voor stuk vast.

De mooie aerodynamische Thule Dynamic 900 past er op met grijpklauwen, die met wat geweld erop klikt en daarna met een ingebouwd momentdraaiklik systeem vast zet.

Eerlijk gezegd huiverde ik voor een skibox op de Tesla, maar ik vind het eigenlijk best stoer eruit zien. In ieder geval weer een paar honderd liter erbij.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus hierbij:
View attachment 234212
View attachment 234214

Hendrik, onwijs bedankt!

Ik zal wat updates sturen als we onderweg gaan volgende week!

*edit*

Het valt me op hoe de auto glimt, en dat is ook echt zo! Ik heb 'm een jaar geleden laten behandelen door Diventa Bella (Home - Diventa Bella - Exclusive Car Detailing) en ik spuit 'm alleen maar af elke maand in een spuitbox bij een benzine station. Ik heb 'm misschien 1x gewassen...

Heb zojuist de wingbar edge besteld, maar kan met de thule dynamica l 900 de kofferbak nog redelijk open?
 
Nou, van de week bij Hendrik's Service Center geweest .. :)

Het valt me op hoe de auto glimt, en dat is ook echt zo! Ik heb 'm een jaar geleden laten behandelen door Diventa Bella (Home - Diventa Bella - Exclusive Car Detailing) en ik spuit 'm alleen maar af elke maand in een spuitbox bij een benzine station. Ik heb 'm misschien 1x gewassen...

Hallo snahsiub, waarmee heb je hem laten behandelen? Ik heb ook een midnight silver in bestelling staan.

Thanks, Onno
 
Mijn bijdrage aan dit draadje. Vorige week ben ik naar Zweden geweest. Mijn eerste roadtrip met de Tesla. Ik heb 4 kleine kinderen dus we zitten met z'n 6-en in de MS twee jongste in de achterklep. De bagage gaat dus allemaal in de dakkoffer. Nu ben ik dat ook gewend van eerdere auto's midi mpv's houden ook geen ruimte over met een derde zitrij.

Nu het verbruik, ik had op ABT al een verbruik van 250Wh/km opgegeven bij 110km/h dus dacht te weten waar ik aan toe was.
En dat viel heel erg mee. Totaal heb ik 2327km gereden die week, maar in Zweden heb ik de koffer eraf gehaald. Niet echt vanwegen verbruik maar het enorme lawaai dat het maakt.

Voor de terugweg heb ik de trip gereset genaamd dakkoffer. En kwam op een gemiddelde van 226wh/km in Zweden gaat het allemaal niet zo snel, met een max snelheid van 110kmh. In duitsland heb ik maximaal 140kmh gereden, meerendeel 130kmh. In NL alleenmaar de maximale toegestaande snelheid aangehouden.

Waar ik wel van schok is het enorme verbruik in verse sneeuw met 50kmh tegen de 300wh/km.

20181020_112250.jpg 20181028_173122.jpg 20181027_105331.jpg
 
Last edited:
Mijn bijdrage aan dit draadje. Vorige week ben ik naar Zweden geweest. Mijn eerste roadtrip met de Tesla. Ik heb 4 kleine kinderen dus we zitten met z'n 6-en in de MS twee jongste in de achterklep. De bagage gaat dus allemaal in de dakkoffer. Nu ben ik dat ook gewend van eerdere auto's midi mpv's houden ook geen ruimte over met een derde zitrij.

Nu het verbruik, ik had op ABT al een verbruik van 250Wh/km opgegeven bij 110km/h dus dacht te weten waar ik aan toe was.
En dat viel heel erg mee. Totaal heb ik 2327km gereden die week, maar in Zweden heb ik de koffer eraf gehaald. Niet echt vanwegen verbruik maar het enorme lawaai dat het maakt.

Voor de terugweg heb ik de trip gereset genaamd dakkoffer. En kwam op een gemiddelde van 226wh/km in Zweden gaat het allemaal niet zo snel, met een max snelheid van 110kmh. In duitsland heb ik maximaal 140kmh gereden, meerendeel 130kmh. In NL alleenmaar de maximale toegestaande snelheid aangehouden.

Waar ik wel van schok is het enorme verbruik in verse sneeuw met 50kmh tegen de 300wh/km.

View attachment 348085 View attachment 348087 View attachment 348086
Dat valt aardig mee. Ik weet niet welke S je hebt en welke velgen banden je hebt.
Bij mijn tests in 2014 kwam ik bij 100 km/u op 246 wh/km. Met achterwielaandrijving en 21" banden.
Inmiddels rijdt mijn Tesla een kleine 10% zuiniger. Rijdt je met 19" dan rij je sowieso al 7% zuiniger.
Verbruik Model S met dakkoffer
 
Nou met dit weer is mijn verbruik van mijn MS100D gemiddeld 240wh/pk en dat zonder dakkoffer en dan rijd ik echt met een hele rustige rechtervoet en 100/110 op de snelweg. Wel met verwarming op 21.5! Ik wil straks met een dakkoffer gaan skieën maar als m'n verbruik dan 25% hoger is dan zit ik op 300wh/km en dan gaat het wel erg snel naar beneden met het bereik.
 
Last edited:
Nou met dit weer is mijn verbruik van mijn MS100D gemiddeld 240wh/pk en dat zonder dakkoffer en dan rijd ik echt met een hele rustige rechtervoet en 100/110 op de snelweg. Wel met verwarming op 21.5! Ik wil straks met een dakkoffer gaan skieën maar als m'n verbruik dan 25% hoger is dan zit ik op 300wh/km en dan gaat het wel erg snel naar beneden met het verbruik.
Lees je laatste zin nog een keer ;)
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN