Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hahaha mijn frank was nog niet gevallen. De ongeopende Duitse brief hier op mijn bureau van deze week is dus de bekeuring.

Of alleszins, de vaststelling. Van 109 rijden na aftrek van foutenmarge waar je 100 mocht. Dus niks van neerslag ofzo, cava. En de marge lijkt me ook ruim ;).

Aangezien de auto op een vennootschap staat moet ik ze laten weten wie de chauffeur is.
20 of 22 euro dan, dat was tot half november 10 euro. Overigens is een Duitse bekeuring altijd voor de bestuurder. Je hoeft de naam niet door te geven als je het bedrag direct betaalt. Laat die niet liggen, betaaltermijn is belachelijk kort!
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
20 of 22 euro dan, dat was tot half november 10 euro. Overigens is een Duitse bekeuring altijd voor de bestuurder. Je hoeft de naam niet door te geven als je het bedrag direct betaalt. Laat die niet liggen, betaaltermijn is belachelijk kort!
Haha inderdaad, aan de achterkant staat het boetebedrag. Geod bezig vanavond. Dank je!
 
  • Like
Reactions: Enzo63
super interessant. Afgelopen weekend tripje gemaakt naar Oostenrijk, maar ik kwam op een verbruik van 220-225wh/km uit met identiek dezelfde auto (oké, de mijne is wit, maar dat terzijde). Autobahn niet harder dan 130 gereden en amper verkeer, wel temperaturen veelal rond 0 graden.
De temperatuur.. Bij +/- 0 graden scheelt dat al snel 20wh/km tov goed weer. Op de nieuwe modellen met WP is het verschil kleiner. Bij ons zaten er ook wel stukken van 220-230wh tussen, meer nog, maar het uiteindelijke gemiddelde is lager. Zeker met die 10 miljoen baustellen op de duitse snelwegen.
 
Hahaha mijn frank was nog niet gevallen. De ongeopende Duitse brief hier op mijn bureau van deze week is dus de bekeuring.

Of alleszins, de vaststelling. Van 109 rijden na aftrek van foutenmarge waar je 100 mocht. Dus niks van neerslag ofzo, cava. En de marge lijkt me ook ruim ;).

Aangezien de auto op een vennootschap staat moet ik ze laten weten wie de chauffeur is.
En zit er een mooie foto bij van de bestuurder?
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Tip! Les Terrasses d’Eos (Pierre et Vacances premium) in Flaine: heeft in de overdekte garage 3 Tesla laders. Zeer aangenaam verblijf trouwens
 

Attachments

  • 317381E7-4C09-49DA-BEA4-57782E02801B.jpeg
    317381E7-4C09-49DA-BEA4-57782E02801B.jpeg
    437.5 KB · Views: 70
  • C231D232-F470-4A3C-86EE-62EA798BA501.jpeg
    C231D232-F470-4A3C-86EE-62EA798BA501.jpeg
    381.1 KB · Views: 47
  • Informative
Reactions: zkpq
Ik ga dinsdag op wintersport, eerste keer met de Tesla! De rit is net iets meer dan 800 km. Volgens ABRP moet ik 5 a 6 keer laden en doe ik er bijna 11 uur over. Routeplanner in de auto zegt 3 keer laden en slechts 9,5 uur. Hoe optimistisch en hoe reeel is de Tesla? Of Tesla negeren en ABRP aanhouden? Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb een S70 van eind 2016.
Ik ga vantevoren uit van een eenvoudige vuistregel: 1 uur reistijd per 100 km, plus ~30% laadtijd. Dus 800 km = ~10,5 uur. In de praktijk klopt dat bij mij aardig. De kortste reistijd haal ik vaak wanneer ik het ding tot 1-2% leegrijd en veel korte stops maak (= alleen met hoge kW laden). Met het hele gezin onderweg kies ik vaak voor iets minder vaak en langere stops.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ik ga dinsdag op wintersport, eerste keer met de Tesla! De rit is net iets meer dan 800 km. Volgens ABRP moet ik 5 a 6 keer laden en doe ik er bijna 11 uur over. Routeplanner in de auto zegt 3 keer laden en slechts 9,5 uur. Hoe optimistisch en hoe reeel is de Tesla? Of Tesla negeren en ABRP aanhouden? Wat zijn jullie ervaringen?
Heb je de abrp app geconnecteerd met jouw wagen? Dan houdt hij rekening met degradatie, laadsnelheid en ook met rijgedrag denk ik.
 
Ik ga dinsdag op wintersport, eerste keer met de Tesla! De rit is net iets meer dan 800 km. Volgens ABRP moet ik 5 a 6 keer laden en doe ik er bijna 11 uur over. Routeplanner in de auto zegt 3 keer laden en slechts 9,5 uur. Hoe optimistisch en hoe reeel is de Tesla? Of Tesla negeren en ABRP aanhouden? Wat zijn jullie ervaringen?
Zal ook afhankelijk zijn hoe je settings van ABRP hebt staan. Standaard staat hij volgens mij op kortste reistijd. In de meeste gevallen zou hij dan wat vaker, maar korter laden. Als ik over een afstand van 885km 3x laad, is dit ongeveer 25 minuten sneller dan 2x laden.

Ik laat het in dat geval van de omstandigheden afhangen. Tegen lunchtijd zit ik niet te wachten op 13 minuten laden, dus dan pak ik meestal wat meer tijd en dan zie ik wel waar het mij brengt. Uiteindelijk ongeveer rond 1:15-1:30 uur aan het laden, dus ongeveer 9:45 uur onderweg (file drama daargelaten natuurlijk).

In het algemeen volg ik gewoon de Tesla adviezen en houd ik de drukte bij de SuC's wel in de gaten, namelijk weinig zin om aan te sluiten. ABRP gebruik ik meer als 'planning', om een inschatting te maken van de te verwachten SuC's en te bepalen welke ik sowieso links wil laten liggen.

Noot: Uiteraard zal het aantal laadstops afhankelijk zijn van type Tesla (S70 is wat anders dan een LR), de weersomstandigheden, banden, kruissnelheid en daarmee gepaard gaande gemiddelde gebruik
 
Ik ga dinsdag op wintersport, eerste keer met de Tesla! De rit is net iets meer dan 800 km. Volgens ABRP moet ik 5 a 6 keer laden en doe ik er bijna 11 uur over. Routeplanner in de auto zegt 3 keer laden en slechts 9,5 uur. Hoe optimistisch en hoe reeel is de Tesla? Of Tesla negeren en ABRP aanhouden? Wat zijn jullie ervaringen?
ABRP gaat uit van wat je zelf opgeeft als verbruik, en heeft in zijn standaard settings de voorkeur om vaker en korter te laden.

De navi in de auto vind ik dan weer beter geschikt als je niet gehaast lijkt, en wat minder keren maar wel 40-50 minuten wil laden.

Wat beter is weet ik niet. Ik heb nog niet een scenario gehad waarbij ik de geplande route ook kon toetsen aan de realiteit, want meestal loopt een laadpauze uit omdat er nog iemand naar het toilet moet.

Beste wat ik kan geven is dat ik enkele weken terug naar Oostenrijk enkel de Tesla navi gevolgd heb, en dat daar de laadpauzes op heenrit vrij goed overeen kwamen met de geplande tijd.
 
Ik neem de nav als eerste input. Die neemt inderdaad wat veel marge en plant ook langere laadstops. Onderweg stuur ik bij als mij dat beter lijkt.
Ik probeer altijd om een lader verder dan de voorgestelde als bestemming in te geven. Als je dan de laadstops uit je nav verwijdert, dan zie je de geschatte soc bij aankomst daar. Als die 3% of meer is, en die voorspelling stabiel blijft tot je de origineel voorgestelde voorbij rijdt, dan is die haalbaar.
Eenmaal dat je die als bestemming ingegeven hebt, zit die in je vorige bestemmingen en kan je gemakkelijk switchen. Ik laat het dan ook van mijn eigen voorkeur afhangen waar ik laad. Als de volgende een saaie plek langs de autoweg is of als ik honger heb, kan ik alsnog de originele planning van de Nav volgen.
Ik heb het nog niet gedaan sedert de tussenstops update. Moet nu nog gemakkelijker zijn. Je voegt beide toe en door laadstops op of af te zetten zal je beide opties zien.
Door zo ver mogelijk te rijden vooraleer te laden, kom je met een lagere SoC aan en gaat het laden nog sneller ook 2 keer winst.
Met een MS70 zal dat misschien wat moeilijker zijn dan met een MS90, maar soms lukt het bij mij zelfs om 2 SuCs verder te rijden.
 
Ik ga dinsdag op wintersport, eerste keer met de Tesla! De rit is net iets meer dan 800 km. Volgens ABRP moet ik 5 a 6 keer laden en doe ik er bijna 11 uur over. Routeplanner in de auto zegt 3 keer laden en slechts 9,5 uur. Hoe optimistisch en hoe reeel is de Tesla? Of Tesla negeren en ABRP aanhouden? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben met de Model 3 meerdere keren naar Zwitserland geweest. Is ook een rit van ongeveer 800 km. Vooraf had ik altijd een route laten berekenen door ABRP. Onderweg echter week ik daar altijd van af, want vaak is het verbruik minder (door de wegwerkzaamheden) dan vooraf was ingeschat. Vervolgens speelt ook mee dat er altijd wel iemand naar de wc moet of dat je gewoon zin hebt om even te pauzeren. Mijn suggestie zou dan ook zijn: wees flexibel onderweg, kijk hoe lang je zelf en je reisgenoten willen rijden en zoek eventueel onderweg een snellader als je denkt dat dat nodig wordt. De snelladers van Tesla vragen in Duitsland altijd om om rijden. Snelladers van andere merken staan wel op de rustplaatsen direct aan de snelweg. Tip 2: zorg voor een goede app (bijvoorbeeld van Newmotion- Shell Recharge of Chargemap) om onderwerg snelladers aan de snelweg te kunnen vinden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ja en nee, als je de Tesla koppelt neemt ABRP het verbruik van de auto over en die is gewoon heel nauwkeurig. Je ziet zelfs de ODOMETER afwijking met ABRP.
Ja, maar zelfs met die koppeling is ABRP nogal van het korte laden op veel locaties, en de Tesla navi van het langer laden op een beperkt aantal locaties.

Ik weet niet precies wie er echt gelijk heeft. Met ABRP heb ik enkel ervaring met passagiers die vaak de stop langer maken, en met de Tesla navi heb ik enkel ervaring op een rit dat ik net langer wou laden.
 
@Basbasbas

Vraag eens bij Tesla of ze in de upgrade historie nog kunnen zien of jou S70 misschien de batterij upgrade van de S75/75D heeft. Dat werd begin 2017 achteraf aangeboden voor 496€ ex btw.
Volgens mij alleen voor S'en van eind 2015 tot eind 2016.

Op een rit van 800 km kom je dan (in theorie) anderhalf uur eerder aan.

Bij de RDW bleven de gegevens overigens ongewijzigd.
 
Last edited: