Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
@Basbasbas

Vraag eens bij Tesla of ze in de upgrade historie nog kunnen zien of jou S70 misschien de batterij upgrade van de S75/75D heeft. Dat werd begin 2017 achteraf aangeboden voor 496€ ex btw.
Volgens mij alleen voor S'en van eind 2015 tot eind 2016.

Op een rit van 800 km kom je dan (in theorie) anderhalf uur eerder aan.

Bij de RDW bleven de gegevens overigens ongewijzigd.
anderhalf uur? hoeveel kWH upgrade is dat? 50 kWh?
 
Ik denk dat het toch echt een 70 is, althans volgens de auto zelf. Maar ga toch eens navragen ...

Dank voor alle ervaringen en adviezen, ik ga gewoon rijden, zowel met ABRP als met de Tesla-navigatie. Zal ongetwijfeld een mix worden. Ik heb een stapeltje laadpassen en een paar nuttige appjes op mijn telefoon. Ik heb geen haast en ga ontdekken hoe het gaat!
 
Net terug uit Anzère CH, zowel heen en terug gepland en gereden met ABRP. Idd wat vaker stoppen maar dat vinden wij heel relaxed rijden. Etappes van maximaal 1h50m. Enige nadeel ;) is dat het laden vaak sneller gaat dan de plaspauze en espresso. Met V3 SuC van 10-75% in 22 minuten. ABRP is ook erg nauwkeurig v.w.b. planning reistijd.
 
  • Like
Reactions: Rqcg and job-lek
Ik plan eigenlijk nooit meer vooruit zolang ik in west Europa blijf. doe gewoon wat de navi zegt en pak soms een charger verder als er nog genoeg in zit. En oh ja: met de 3 probeer ik wel op te letten in welk land ik laadt. Scheelt toch een hoop 😎
Mijn laatste rit naar de wintersportgebieden heb ik ABRP uit gezet omdat ie koppig me naar een te vroege supercharger wou blijven wijzen, terwijl mijn tesla navigatie zei dat ik probleemloos een verdere kon halen. De rest van de rit afgelegd met enkel de Tesla navigatie + waypoints.
 
De snelladers van Tesla vragen in Duitsland altijd om om rijden.
Dit zou ik niet veralgemenen. Weg van de autoweg, dat wel, maar vaak heel kort bij. Soms rij je op een snelwegparking meer om.
Ik kijk meestal eens op de satellietveelden wat de omgeving biedt.
En de omgeving is vaak veel aangenamer dan op een snelwegparking. Ik vind ook het verrassingsaspect ook wel leuk.
 
Dit zou ik niet veralgemenen. Weg van de autoweg, dat wel, maar vaak heel kort bij. Soms rij je op een snelwegparking meer om.
Ik kijk meestal eens op de satellietveelden wat de omgeving biedt.
En de omgeving is vaak veel aangenamer dan op een snelwegparking. Ik vind ook het verrassingsaspect ook wel leuk.
Snelladers in Duitsland vind je vaak op Autohofen, dat zijn een groepering van tankstation, parking, (fast-food) restaurants en andere auto-relevante diensten die vlak aan een af/oprit gelegen zijn.

Oberhonnefeld, Mogendorf, Wertheim, Geiselwind, Hilpoltstein, Schweitenkirchen, Pfalzfeld, Waldlaubersheim en Bernau zijn zo voorbeelden. Anderen liggen ook vlak aan de snelweg, maar bv Zusmarshausen is een supercharger aan een groot snellaadstations-station met shops, Leonberg vlakbij een McDonalds.

Vergelijk dat met pakweg Eindhoven, dat ook vlak aan de snelweg ligt maar buiten een Van der Valk geen andere services heeft, of idem voor Urmond en Breukelen.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Ja, maar zelfs met die koppeling is ABRP nogal van het korte laden op veel locaties,

Tsja, korte laden... dat komt door dat deze standaard op Quickest Arrival staat.

Ook de "Charging overhead" is erg van invloed op het aantal stops. Standaard is dit 7 minuten, dat heb ik op 2 gezet. Binnen 2 minuten ben ik ZEKER ingeplugd, zelfs met CCS adapter.

Lijkt mij dat jij dan "Fewer stops" wilt, dus de slider naar links.

Met wintersport in de voorjaarsvakantie weekend trips zet ik de Charging overhead juist op 20 minuten (uit gaan van wachten, wat het meestal is overdag). Dan gaat ABRP dus automatisch minder vaak stoppen omdat de charging overhead teveel van invloed is op de totale reistijd.



1643107333765.png
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ha Paul, thanks voor de update. We staan er vrijdag 18 feb en zondag 27 feb te laden. Naast boosterprikken hebben we voor de zekerheid nu allemaal Covid zodat het wintersportfeest kan doorgaan 😅. Overigens heb ik dat hotel nog nooit open meegemaakt. Klein stukje wandelen naar de andere kant van de snelweg: daar heb je bioscoop en allerlei horecatenten: de pizzeria is best goed.
 
Binnenkort weer met de M3 LR naar Les Arcs en Abetterrouteplanner wil me op het stuk van Metz naar Lyon steeds laten laden bij Supercharger Dijon. Maar het lijkt dat je dan een heel stuk via D wegen moet. Weet iemand of dit veel vertraging oplevert, of zijn het het ook vierstrookswegen?
Dijon is wel weer een V3, dus maakt weer wat goed.
 
Binnenkort weer met de M3 LR naar Les Arcs en Abetterrouteplanner wil me op het stuk van Metz naar Lyon steeds laten laden bij Supercharger Dijon. Maar het lijkt dat je dan een heel stuk via D wegen moet. Weet iemand of dit veel vertraging oplevert, of zijn het het ook vierstrookswegen?
Dijon is wel weer een V3, dus maakt weer wat goed.
Dijon is wel een stukje via D wegen en in het donker zelfs een beetje verwarrend, zeker als je van de kant van Metz komt. Als ik het me goed herinner is het ook achter een gesloten hek/slagboom wat nog een beetje extra tijd kost. Aan de andere kant is er geen stop zo mistroostig als Val De Meuse , het alternatief.
 
Binnenkort weer met de M3 LR naar Les Arcs en Abetterrouteplanner wil me op het stuk van Metz naar Lyon steeds laten laden bij Supercharger Dijon. Maar het lijkt dat je dan een heel stuk via D wegen moet. Weet iemand of dit veel vertraging oplevert, of zijn het het ook vierstrookswegen?
Dijon is wel weer een V3, dus maakt weer wat goed.
Er zijn drie opties:
1. van de A31 af bij Til-Chatel en dan de D974 nemen. Dat was ooit de doorgaande weg maar die is nu gedeklasseerd, dus 2 baans en door dorpjes.
2. de volgende afslag Arc-sur-Tille nemen en dan de D700 en dan de N274. Dat rijdt een stuk beter door maar is iets langer en is 7 minuten sneller dan 1.
3. nog iets verder de A39 op draaien en dan weer naar de N274. Nog iets langer dan opties 1 en 2, maar meer snelweg en 1 minuut langzamer dan optie 2.

2 of 3 maakt dus weinig uit.
 
Binnenkort weer met de M3 LR naar Les Arcs en Abetterrouteplanner wil me op het stuk van Metz naar Lyon steeds laten laden bij Supercharger Dijon. Maar het lijkt dat je dan een heel stuk via D wegen moet. Weet iemand of dit veel vertraging oplevert, of zijn het het ook vierstrookswegen?
Dijon is wel weer een V3, dus maakt weer wat goed.

We hadden met de kerstvakantie het genoegen op de heen en terugweg langs deze V3 SUC geleid te worden. Heen zag ik dat ik 'rechts' langs Dyon geleid ging worden, en vroeg mij af of volgen A31 en terugsteken niet slimmer zou zijn. Navi gevolgd, en stuk langs Dyon is allemaal meerbaans en 90 of 100km/u, en waarschijnlijk nagenoeg zo snel. Je kan tijd winnen bij de SUC door niet helemaal naar de rotonde door te rijden, om dan parallel terug te rijden, maar eerder rechtsaf er in te steken. Wijst zich vanzelf. V3 was een feestje: veel palen, geen sharing, hoge snelheid.

Mijn advies, niet eigenwijs doen (pakt bij mij altijd verkeerd uit) en navigatie volgen.
 
We hadden met de kerstvakantie het genoegen op de heen en terugweg langs deze V3 SUC geleid te worden. Heen zag ik dat ik 'rechts' langs Dyon geleid ging worden, en vroeg mij af of volgen A31 en terugsteken niet slimmer zou zijn. Navi gevolgd, en stuk langs Dyon is allemaal meerbaans en 90 of 100km/u, en waarschijnlijk nagenoeg zo snel. Je kan tijd winnen bij de SUC door niet helemaal naar de rotonde door te rijden, om dan parallel terug te rijden, maar eerder rechtsaf er in te steken. Wijst zich vanzelf. V3 was een feestje: veel palen, geen sharing, hoge snelheid.

Mijn advies, niet eigenwijs doen (pakt bij mij altijd verkeerd uit) en navigatie volgen.
Er zijn drie opties:
1. van de A31 af bij Til-Chatel en dan de D974 nemen. Dat was ooit de doorgaande weg maar die is nu gedeklasseerd, dus 2 baans en door dorpjes.
2. de volgende afslag Arc-sur-Tille nemen en dan de D700 en dan de N274. Dat rijdt een stuk beter door maar is iets langer en is 7 minuten sneller dan 1.
3. nog iets verder de A39 op draaien en dan weer naar de N274. Nog iets langer dan opties 1 en 2, maar meer snelweg en 1 minuut langzamer dan optie 2.

2 of 3 maakt dus weinig uit.
OK, ik ben van mijn Dijon vrees af (wel nog vrees voor die mosterd, daar hou ik niet van :) ) Dank.
 
  • Funny
Reactions: job-lek