Hierbij mijn verslag van wintersport tripje naar Oostenrijk vanuit regio Rotterdam. Betreft een MY RWD.
Op de heenweg was het goed weer, maar hadden we veel file het wintersport dorp in (Serfaus). Hierdoor hebben we er in totaal 12:30 uur over gedaan, in plaats van de 11:00 uur die het zou moeten duren (volgens ABRP). Ik heb de route zelf gepland met ABRP, waarbij het eerste station doorslaggevend was. Ik kom uit regio Rotterdam, en dan kan je via de A15/A16 (via Noord Brabant laat maar zeggen) richting Duitsland, of via de A12 (via Utrecht/Arnhem). Ik rij véél liever over de A12 en dat is niet zo veel verder.
Ik heb bij elke stop de volgende SuC ingevoerd in de navigatie. Tesla zelf laat je altijd stoppen rond de 20% en dat is echt veel te conservatief. Ik heb het op de heenweg nog geprobeerd, maar toen gaf die 7 laadstops aan, dus heb aan mijn plan vastgehouden.
Heenreis
Ik reed overal VMAX, waar dit in Duitsland 140 km/h is op stukken waar geen limiet is. Ik rij altijd op AP tenzij wegwerkzaamheden. Op de heenweg betekende dit dus veel 120/130 in NL (want we reden om 0500 weg). Ik heb thuis tot 100% opgeladen en voorverwarmd, heb toen eerst twee vrienden opgehaald en heb in Teslamate de tweede locatie 'Vertrekpunt wintersport' genoemd (handig trouwens dat je locaties een naam kan geven in Teslamate, nu al fan van!). Daarom is het vertrek SoC slechts 97%.
De ritten zijn chronologisch (van boven naar beneden), en heb de start locaties iets groter gemaakt dan de 'Destination' locaties, zodat de namen van de SuC's goed te lezen zijn.
Heenreis - Oplaadpunten
De oplaadsessies op de heenweg zijn alsvolgt. Dit waren allen V3 laders.
Bij Hemsbach heb je een leuke auto garage waar een lounge bij zit (echt een top lounge, beste tot nog toe). Maar daar kan je dus vanaf boven kijken hoe ze met Mini's aan het sleutelen zijn, was erg leuk. Stonden we dus iets langer dan gepland.
Heenreis - Laadcurves
De laadcurve laat mooi zien dat het een vrij steady decline is in KW dat je trekt uit een SuC. Wat mij opvalt is dat met warmer weer, het allemaal nét iets sneller gaat. Op de heenreis was het aanzienlijk kouder dan de terugreis.
Al met al viel de heenreis niet tegen (behalve de laatste stint, met veel files in de Fernpass.
Terugreis
Na een heerlijke week wintersport (echt topdagen gehad) gingen we weer terug. Ik heb in de week ergens opgeladen in het dorp. Er was een hotel met 4 Desitnation chargers, waar ik had gevraagd of ik daar mocht opladen. Dat kon, mits er geen andere auto's stonden (stonden consequent 4 ICE, zucht) en tegen betaling. Uiteindelijk een ander hotel gevonden waar gewoon een 'pasjes lader' was, welke op de kaart van e-Flux stond. Er stond echter geen bedrag bij in de app, dus heb het erop gegokt. Dit heeft ternauwernood goed uitgepakt want dit was dus gewoon ruim een kwartje
per minuut. Het was een slechte dag om te skiën dus had hem rond 13:00 daar neer gezet, en had precies uitgerekend wanneer die 96% zou zijn (wilde hem toch niet 100% laden en een paar dagen in de vrieskou laten staan). Omdat we toen toch ook wel weer wilde apres skiën heb ik hem op tijd opgehaald (was precies 96%), en pas bij aankomst thuis zag ik dat dit echt behoorlijk duur was. Achteraf opgelucht want ik zat nog te twijfelen om hem gewoon daar aan de lader te laten staan, blij dat ik dat niet gedaan heb haha, want het was ingeplugde tijd die gold (niet laad tijd). Poe, dat is echt wel gevaarlijk moet ik zeggen, en dus daarom hier een waarschuwing voor een ieder: kijk altijd goed hoe je moet betalen voor een laadpaal in het buitenland. Had mij zo honderden euro's kunnen kosten!
We wilde om 06:00 vertrekken (werd uiteindelijk 05:50, en ik zal niet zeggen dat dit komt omdat we met 3 mannen waren maar ja, laten we wel wezen...

). Had gepland vertrek ingesteld op 06:00 om voor te verwarmen, had de dag ervoor gezien dat de SoC was gedaald tot 94% en we vertrokken uiteindelijk met 90%. Voorverwarmen kostte dus 4%, wat ik aanzienlijk vond. is toch 2 a 3 kWh (afhankelijk hoe de afrondingen van de SoC waren).
Verder weer hetzelfde als heenreis: overal VMAX op AP, behalve bij baustellen.
Terugreis - Oplaadpunten
Bijzonder aan de terugreis was dat we het nu in 4x laden konden doen (en gemakkelijk ook!). Echt een enorm verschil, verklaarbaar door de temperatuur (en dat je bergafwaarts rijd). In Duitsland was het op sommige plekken 19 graden (!). Heb echt mijn best gedaan om zo leeg mogelijk te rijden, maar is maar 1 keer gelukt (naar 5%).
Die ene keer dat je een half uur staat, was met de lunch. Was helemaal niet de bedoeling om zolang te staan, het gebeurd je gewoon.
Terugreis - Laadcurves
De laadcurves waren op de terugreis iets beter, maar het ontloopt elkaar niet veel. Tevens weer enkel V3 chargers gehad:
Afsluitend..
Ik kom van een M3 SR+ 2019 model, en daarmee heb ik ook 1x gewintersport met 2 vrienden. Toen moesten we 7x/6x laden, nu 5x/4x. Was ook een ander dorp, dus je kan het niet direct vergelijken, maar ik weet nog dat ik het toen net niet chill meer vond (te snel laden), terwijl ik nu echt twee heerlijke reizen heb gemaakt. Heb alles zelf gereden, en op de terugweg vond ik sommige stints zelfs taai (had natuurlijk ook een week ge(apres)skied) en had ik niet minder willen stoppen/laden.
Grappig is wel: ik zou zweren dat ik nergens langer dan 15-20 minuten heb gestaan en zie ik nu pas dat dit echt helemaal niet waar is. Mijn passagiers hadden nog nooit EV gereden (lange stukken), maar het viel hen helemaal mee. Dat komt ook omdat de ETA gewoon vast staat; laden komt daar niet 'nog eens bij op' wat bij ICE wel het geval is. Dus even stoppen met de ICE is een gehaaste onderneming; want elke minuut die je stilstaat is een extra minuut op je ETA. Dat is bij EV niet; je weet dat je straks stil staat en dan kan je je plasje doen, benen strekken of lunchen. Dat geeft echt een heerlijk rustig gevoel, hoewel je na 11 uur in de auto zitten ook gewoon nog steeds taai bent natuurlijk haha. Wat ook opviel: alleen bij de eerste stint op de heenrit hadden zij last van range anxiety (ik niet; ik weet dat je er tientallen km's bij kan krijgen door gewoon te hypermilen achter een vrachtauto

), maar dat was daarna helemaal weg. Zeker toen ze zagen wat het verschil in snelheid is tussen 10% en 30% vs 60% en 80%.
Al met al erg blij, en echt leuk om dit zo bij te houden met Teslamate. Als jullie extra stats willen, laat maar weten; ik ben niet super begaafd met Grafana of Teslamate, maar er zit veel leuke grafiekjes en dingetjes in.
Er zijn in mijn vakantie trouwens ook wat kadootjes bezorgd; ik heb de SEXY buttons (4) binnen en ook zwarte Gemini doppen. Zodra ik de doppen erop heb zal ik een foto hier plaatsen.