Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik overweeg om morgen eens met de kids naar de Ardennen te gaan zodat ze eens sneeuw zien, alleen heb ik nog geen grote afstanden gereden met mijn Tesla S60 (3 maanden oud) en ik heb schrik om niet terug te geraken.

Ik kom vanuit Gent en zou na Zaventem nog 130km moeten afleggen.
Terugkeren (260km) denk ik niet te halen. Vanaf de bestemming 's avonds naar Urmond is nog een 90 km extra, dus 210 samen.

Is dit haalbaar? Bij volle lading staat er 320km op mijn dashboard, maar vanwege mijn vele korte trips tot nog toe geraak ik voorlopig nooi techt ver met volle accu.

is geen enkel probeem hoor met een 60
gewoon voor vertrek even dit vinkje aanklikken op mytesla.
IMG_0013.PNG


heb ik ook gedaan op mijn 70 - was onmiddellijk actief en nog geen moment spijt van gehad :)
 
Wij zijn afgelopen vakantie naar Oostenrijk geweest en ik heb gemerkt dat bij temperaturen rond de -5 de ruiten vastvriezen. Als ik een keer vergat om 's ochtends of na het skiën op tijd de auto voor te verwarmen kreeg ik de deuren niet normaal open omdat de zijruit niet een stukje omlaag wou. Hoe kun je dit vastvriezen voorkomen?

Verder viel me op dat zo'n reis van bijna 1000 km toch al met al bijna 4 uur langer duurt dan normaal (14 uur), door het laden en het rustiger rijden. Misschien vergeet ik gewoon hoe lang zo'n reis echt duurde. Een groot deel van het verschil komt ook doordat we normaal gesproken aten in de auto en nu rustig tijdens het laden. Op zich allemaal prima en rustgevend maar het is toch wel meer vertraging dan je tegen mensen zegt, als ze ernaar vragen.
Dit keer 2 tactieken uitgeprobeerd:
heenweg ('s nachts), heel erg vol weggereden en heel rustig gereden en 3 x 45 min geladen met telkens een bijna lege accu.
terugweg (overdag met meer drukte), 90% vol weggereden en eigenlijk gewoon de trajectplanner van Tesla gevolgd (5 x laden waarvan 2 x redelijk kort), je kunt dan behoorlijke snelheden halen en gewoon meerijden met de snelle jongens, flinke stukken 170 tot 180 doorgereden.
Resultaat: exact dezelfde reistijd.
We gingen op dinsdag heen en op woensdag terug en dan kom je bij laadpunten bijna niemand tegen. 's Nachts al helemaal niemand.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Ik ervaar het exact hetzelfde hoor @Janwillem. Ik probeer het naar mijn omgeving te rechtvaardigen en goed te praten en vooral hier op het forum benadrukken we het liefst collectief hoe heerlijk relaxt het toch is zo'n lange reis met die laadstops, maar ik vind de trips naar de wintersport ook gewoon verdraaid lang. Vooral de terugreis valt me steeds weer tegen. En toch spiegel ik mijzelf ook voor dat ik blij ben dat het überhaupt kan. Toen ik ooit de Model S bestelde (ergens in het stenen tijdperk) dacht ik nog dat ik voor de vakanties desnoods een ICE zou huren. En dat blijkt onzin, het gaat gewoon prima met de Tesla, alleen je bent simpelweg een paar uur langer onderweg. Maar met al het positivisme van de wereld kan ik niet veinzen dat ik het prima vind, minimaal 4 uur langer onderweg.

Dat van die ruiten had ik dit weekend thuis nog. Vergeten voor te verwarmen, en dan sta je daar met die wankele ruitjes die niet omlaag gaan en die je niet wil forceren. De enige oplossing die ik hanteer is voorverwarmen. Maar dan moet je dat dus niet vergeten ;-)
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Die ruiten hebben weinig met de auto te maken. Om dit te voorkomen kun je aan het begin van de winter de rubbers insmeren met een soort labello stift die wel bij elke autospeciaalzaak te krijgen is.

Ik rij met regelmaat een bekende route naar Z-Frankrijk. De eerste keer duurde dat 5 uur langer dan met de ICE. Mijn vrouw bezwoer me nooit meer met de Tesla te gaan. Inmiddels met de nodige ervaring duurt deze trip(van 1200km) 2 uur langer dan met de ICE.
 
Ik heb eigenlijk het idee dat het vastvriezen langs de horizontale onderrand gebeurt, waar een soort van viltstrip zit: als ik de deur met wat moeite wel opende ging het raam alsnog niet open. Ik had het idee van de rubberstick daarom nog niet geprobeerd. Misschien werkt het ook wel op die onderste strip, ik ga het in ieder geval eens proberen.
 
4 uur langer over 1000 km ? dat lijkt me dan weer meer dan nodig is... na wat ervaring kom ik ook eerder in de buurt van pakweg 2 uur bij een trip van 1.000 tot 1.200 km. Niet meer laden dan nodig voor de volgende stop, wat vaker stoppen dus - maar wel korter,
En ik zou niet meer anders willen: geen gestress meer, veel veiliger rijden.... En de verdere voordelen: ik doe dat maar enkele keren per jaar - maar hoef nu niet elke week een slang in de auto te steken (10 minuten..), rij op vakantie nagenoeg "gratis" etc..
 
Ik denk ook dat ik te lang laad. Bouw iets teveel zekerheid in, en dan duurt het laden soms wel erg lang. Maar ik heb toch elke keer de ervaring in midden-Duitsland (kennelijk bij ongemerkte hoogteverschillen), dat mijn verbruik veel hoger is dan verwacht. Range anxiety speelt (zelfs na ruim drie jaar) als ik op pad ben met mijn gezin dan wel degelijk nog een rol bij mij.
 
Ik denk ook dat ik te lang laad. Bouw iets teveel zekerheid in, en dan duurt het laden soms wel erg lang. Maar ik heb toch elke keer de ervaring in midden-Duitsland (kennelijk bij ongemerkte hoogteverschillen), dat mijn verbruik veel hoger is dan verwacht. Range anxiety speelt (zelfs na ruim drie jaar) als ik op pad ben met mijn gezin dan wel degelijk nog een rol bij mij.

Mijn ervaring is, gebaseerd op o.a. de laatste trip, dat het gezin de bepalende factor is geworden. In het begin (2014) moesten we bijna 100% laden, nu met de vele SuC's in Duitsland is de auto (veel) eerder klaar dan het gezin. Valt die extra tijd dan onder extra laadtijd of is het gezins-quality time? Ik houd het op het laatste. Foto spreekt voor zichzelf.
IMG_5045.JPG
 
Puur qua laden hebben we inderdaad telkens wat langer (zeg 5 a 10 minuten per keer) aan de laadpaal gestaan dan nodig, of omdat er ineens iemand toch moest. Dat telt al aardig op, bovendien hielden we op de terugweg de aanbevelingen van de Tesla aan en die rekent echt ruim heb ik gemerkt. Ik moest echt behoorlijk snelheid rijden om de overgebleven range onder de 6% te krijgen. Volgende keer toch maar wat meer puzzelen. Bovendien weet ik eerlijk gezegd niet of je echt in 10 uur met een ICE met de drukte die we hadden dat stuk kunt rijden. Met die ritten moest ik altijd om de 2 uur wisselen van chauffeur waar je met de Tesla makkelijk het hele stuk zelf kunt blijven rijden.

Ik had trouwens ook twee keer een kabel met een defect. 1 x in Zevenaar en 1 x in Bernau am Chiemsee waardoor de auto niet wilde starten met laden. Gelukkig merkte ik het in beide gevallen meteen.
 
Qua extra reistijd merk ik een enorm verschil met of zonder kinderen. Een trip naar Berlijn met vrienden ging redelijk voorspoedig. Als iemand naar de wc moet, zeg je gewoon dat ze nog een halfuur moeten wachten tot de volgende SuC en als de juiste SOC bereikt is, vertrek je direct weer.
Met gezin is dat een stuk moeilijker, dan moeten ze naar de wc voordat je bij een SuC aankomt of juist terwijl je daar net vertrokken bent. En de efficiënte laadstop van 15 minuten die je ingepland had, blijkt dan toch 45 minuten te duren omdat men net trek kreeg en het betreffende restaurant geen Supercharger snelheden hanteert. :confused:
Ik vind de extra reistijd overigens geen probleem, omdat we voor de Tesla de auto überhaupt lieten staan, omdat vliegen een voordeliger alternatief was (benzine auto 1 op 8 niet zakelijk). :D
 
Hmm .. de navi leidde ons van Chambéry naar Belle Plagne via ... Montalbert, en dan verder via een bospad
4 vossen en >20 herten verder zijn we dan maar omgekeerd.
Dit is overigens de laatste keer dat we zonder dashcam op reis gaan

@Sumon: Heb je kunnen laden in Belle Plagne? Ik ben daar eind februari en hoop in de garage van Belle Plagne te kunnen laden om vol de terugweg te kunnen beginnen.
 
Ja, je kunt 'gratis' laden in de parking (die dan wel 62 euro p/w kost) op 220V/3kW.
De afdaling terug naar Aime is redelijk zwaar voor het remsysteem :p

Thanks voor de tip! Welke garage stond je in Belle Plagne (er zijn er twee zie ik image.png )? En waar zat het stopcontact? Of wijst zich dat vanzelf?

Ik zit in Vacances Bleues Hôtel Belle Plagne.
 
Last edited:
Blueberry stond in Parking Amont. De parkeervakken voor de residences zijn met (kleine) bordjes aangegeven. Het stopcontact bevindt zich in een service-ruimte vlak voor de uitgang van de garage aan de linkerkant naast een parkeerautomaat.
De bewaking zit bij de ingang en is er van 7 tot 21u om de service-ruimte te ontsluiten. De auto kan dan tijdens het opladen er naast neergezet worden. Je hebt neem ik aan wel een verlengsnoer mee ?
Als je luchtvering hebt moet je bij het uitrijden van de garage een hoge stand aanhouden. Er zit een scherpe knik voor de uitgang.

Ik had de wagen een paar dagen voor vertrek opgeladen tot 85% en hem daarna weer teruggezet op het parkeervak bij de residence.
Bij vertrek was de batterij dus ijskoud en werkte de re-gen functie niet. Dat is in een lange afdaling niet fijn voor het remsysteem.
Ik denk nu dat het beter is om pas vlak voor vertrek op te laden tot 75% en met een warme batterij te vertrekken.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Blueberry stond in Parking Amont. De parkeervakken voor de residences zijn met (kleine) bordjes aangegeven. Het stopcontact bevindt zich in een service-ruimte vlak voor de uitgang van de garage aan de linkerkant naast een parkeerautomaat.
De bewaking zit bij de ingang en is er van 7 tot 21u om de service-ruimte te ontsluiten. De auto kan dan tijdens het opladen er naast neergezet worden. Je hebt neem ik aan wel een verlengsnoer mee ?
Als je luchtvering hebt moet je bij het uitrijden van de garage een hoge stand aanhouden. Er zit een scherpe knik voor de uitgang.

Ik had de wagen een paar dagen voor vertrek opgeladen tot 85% en hem daarna weer teruggezet op het parkeervak bij de residence.
Bij vertrek was de batterij dus ijskoud en werkte de re-gen functie niet. Dat is in een lange afdaling niet fijn voor het remsysteem.
Ik denk nu dat het beter is om pas vlak voor vertrek op te laden tot 75% en met een warme batterij te vertrekken.

Goede tips, dank!