Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
hallo heb net mijn x 90d en vertrek binnen een aantal weken naar nedaz zwitserland
vertrek uit gent volgens de route planner zou ik over brussel suc naar arlon suc en dan duitsland
mijn vraag is zou ik arlon niet rechtstreeks halen zonder de suc in brussel
Kun je niet over Nivelles rijden. Kun je kijken hoe het gaat en als nodig is kunnen bijladen voordat je in Arlon komt.
 
hallo heb net mijn x 90d en vertrek binnen een aantal weken naar nedaz zwitserland
vertrek uit gent volgens de route planner zou ik over brussel suc naar arlon suc en dan duitsland
mijn vraag is zou ik arlon niet rechtstreeks halen zonder de suc in brussel

Je zal moeten laden in Brussel en dan kan je kiezen, Aarlen, Metz of Nancy. Ik ben vorige week toen het nog winter was vertrokken uit Mechelen met 95% SoC, in de zomer is dit genoeg om met een MS 85D Metz te bereiken. De kou en de Ardennen hebben daar een stokje voor gestoken.

Waarom Duitsland? Waarom niet voorgaande combo A-M-N, gevolgd door eentje van Mulhouse/Pratteln/Egerkingen en als laatste Martigny?

Kun je niet over Nivelles rijden. Kun je kijken hoe het gaat en als nodig is kunnen bijladen voordat je in Arlon komt.

Nijvel lijkt me een beetje om, maar geeft je wel de extra juice om de SuC in de Ardennen of Lorraine uit te kiezen.
 
hallo heb net mijn x 90d en vertrek binnen een aantal weken naar nedaz zwitserland
vertrek uit gent volgens de route planner zou ik over brussel suc naar arlon suc en dan duitsland
mijn vraag is zou ik arlon niet rechtstreeks halen zonder de suc in brussel
Als het koud is dan kan het best krap worden. Volgeladen X verbruikt dan zomaar 300 Wh/km. En dan is 255 km een heel eind.
 
Weet iemand het "idle verbruik" indien het erg koud is buiten? Stel de auto staat een week buiten met -10 graden, moet dan de batterij nog enigszins op temperatuur gehouden worden?
Voor zover mij bekend voorkomt de Tesla dat de temperatuur van de batterijen onder nul gaat.
En logischerwijze gebruikt dat meer stroom dan bij hogere temperaturen.
Helaas kunnen we de temperatuur van de baterrijen niet uitlezen om dat te verifiëren.
 
Kun je niet over Nivelles rijden. Kun je kijken hoe het gaat en als nodig is kunnen bijladen voordat je in Arlon komt.
Ook ik vertrok vorig jaar vanuit Gent naar wintersport en eerste laadpunt was Nivelles. Tussen Nivelles en Luxemburg kreeg ik melding dat mijn snelheid (120 km/h) te hoog was om tot suc Luxemburg te raken. Ik dacht dat we in Nivelles toch redelijke tijd aan de laadpaal stonden en dus met zo goed als 100 % geladen batterij vertrokken.
 
Voor zover mij bekend voorkomt de Tesla dat de temperatuur van de batterijen onder nul gaat.
En logischerwijze gebruikt dat meer stroom dan bij hogere temperaturen.
Helaas kunnen we de temperatuur van de baterrijen niet uitlezen om dat te verifiëren.
Vorige vorstperiode kreeg ik 's morgens een waarschuwing dat de regen was uitgeschakeld, had ik niet eerder gezien dus ik belde met Tesla. Zij konden uitlezen dat de batterij onder nul was. Zegt niet alles, blijkbaar incidenteel mogelijk.
 
Vorige vorstperiode kreeg ik 's morgens een waarschuwing dat de regen was uitgeschakeld, had ik niet eerder gezien dus ik belde met Tesla. Zij konden uitlezen dat de batterij onder nul was. Zegt niet alles, blijkbaar incidenteel mogelijk.

Had ik gisterochtend zelfs gewoon in Den Haag. :confused:
Auto stond niet aan de laadpaal en het was buiten -1. Melding dat regeneratief remmen niet beschikbaar was. Nou, dat doe ik nooit meer, gaan rijden zonder laden/voorverwarmen. De auto lijkt wel een ongeleid projectiel als je echt 0,0 regen hebt. :eek:
(In de winter dus wat vaker onnodig de publieke laadpaal bezet houden... :oops:)
 
Had ik gisterochtend zelfs gewoon in Den Haag. :confused:
Auto stond niet aan de laadpaal en het was buiten -1. Melding dat regeneratief remmen niet beschikbaar was. Nou, dat doe ik nooit meer, gaan rijden zonder laden/voorverwarmen. De auto lijkt wel een ongeleid projectiel als je echt 0,0 regen hebt. :eek:
(In de winter dus wat vaker onnodig de publieke laadpaal bezet houden... :oops:)
10 tot 15 minuten voorverwarmen (range mode uit!) is al voldoende om alweer een stukje groen te kunnen krijgen zodat hij redelijk comfortabel begint af te remmen.
 
Ik heb bij ons appartement in Seefeld nagevraagd of we daar kunnen laden. Bij onze vorige trip naar Hochfilzen ging dat ook perfect. De verhuurder van dat appartement had een camping met winterplaatsen en ik kon aan een zo'n elektriciteitspaal keurig laden met een metertje voor de stroom. In Seefeld vragen ze nu of we kunnen nagaan hoeveel stroom er wordt verbruikt, ze hebben geen meter op het buitenstopcontact. Hoe is dat het beste na te gaan?
 
Ik heb bij ons appartement in Seefeld nagevraagd of we daar kunnen laden. Bij onze vorige trip naar Hochfilzen ging dat ook perfect. De verhuurder van dat appartement had een camping met winterplaatsen en ik kon aan een zo'n elektriciteitspaal keurig laden met een metertje voor de stroom. In Seefeld vragen ze nu of we kunnen nagaan hoeveel stroom er wordt verbruikt, ze hebben geen meter op het buitenstopcontact. Hoe is dat het beste na te gaan?

Deze vraag heb ik wel vaker gezien. Zijn er basic tussenmetertjes om dit te faciliteren op basis van Mennekes? Volgens mij soms uberhauprt efficienter dan al die complexe betaalsystemen in laadpalen...
 
Om een idee te geven hoever je kunt komen met een volle batterij(392 km typical) van een MX 90D onder de meest extreme/ongunstige omstandigheden die je; op 8 januari dit jaar teruggereden vanuit Salzburgerland naar Nederland bij temperaturen(op weg naar Hilpoltstein SC) tussen de -19 en -25 Celsius, volbepakt, 4 kinderen + vrouw aan boord, windkracht 4 tegen. Moest 286 km afleggen en heb het met cruise snelheid van tussen rond de 115 km/uur gered.

upload_2017-2-14_12-55-37.png
 
Als het koud is dan kan het best krap worden. Volgeladen X verbruikt dan zomaar 300 Wh/km. En dan is 255 km een heel eind.
Ik zet de 'predictor' aan en hou de 'restwaarde' van de batterij in het oog tijdens het rijden.
Je kan het aangegeven percentage vermenigvuldigen met 4 om een idee van het aantal resterende km's te hebben.
De wagen zal je steeds een veilige/conversatieve strategie voorrekenen, met eventueel een extra laadstop, die je desgewenst kan overslaan.
In januari teruggekomen van Zwitserland en geen problemen gehad met deze tactiek, ondanks de passagiers die zich 'zorgen' begonnen te maken (range anxiety) en de koude temperaturen.
Wel telkens op elke laadstop 50 km meer geladen dan het opgegeven traject tot volgende punt, als reserve.
Indien 'restwaarde' wat te krap wordt, snelheid verminderen met 5 km/u.
Indien nog niet ok na 10min, weer verminderen, totdat de gewenste 'restwaarde' bereikt wordt.
Als de restwaarde weer oploopt, kan je dus ook weer gaan versnellen.
Ben zo thuisgekomen met 20km overschot.. nog teveel dus :)

Reliëf, belading, temperatuur, weer, .. maken groot verschil tussen wat de wagen berekent en de werkelijkheid.
Snelheid minderen/vermeerderen is hét toverwoord.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB