Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Eerdere parkeergarages op wintersport waren waarschijnlijk minder koud; zal ook wat schelen; maar toch.
Ik heb een tijdje de bug gehad dat je in het linkerscherm de temperatuurgegevens van de motor, accupack etc. Regen (niet dat natte spul) werd pas weer volledig beschikbaar als het accupakket meer dan 15 graden celsius is.
zelf trouwens van les menuires in een keer naar beaune gereden (370 km)op 90% lading, de temperatuur lag toen rond de 10 graden, had hem ook 's nachts afgetopt op shuko, toch beperking van de regen eerste paar km, bergaf range mode uitgezet zodat accupakket ook verwarmd wordt, onderaan de berg had ik nog dezelfde range als boven, daar range mode weer aangezet, moest wel 110 rijden het hele stuk. had bij aankomst nog 20 km range over.
 
... bergaf range mode uitgezet zodat accupakket ook verwarmd wordt, ...
IMG_0089.GIF
Pro tip!
 
Ik heb een tijdje de bug gehad dat je in het linkerscherm de temperatuurgegevens van de motor, accupack etc. Regen (niet dat natte spul) werd pas weer volledig beschikbaar als het accupakket meer dan 15 graden celsius is.
zelf trouwens van les menuires in een keer naar beaune gereden (370 km)op 90% lading, de temperatuur lag toen rond de 10 graden, had hem ook 's nachts afgetopt op shuko, toch beperking van de regen eerste paar km, bergaf range mode uitgezet zodat accupakket ook verwarmd wordt, onderaan de berg had ik nog dezelfde range als boven, daar range mode weer aangezet, moest wel 110 rijden het hele stuk. had bij aankomst nog 20 km range over.
Onderaan de berg had ik +5 t.o.v vertrek met Range Mode aan en niet afgetopt.
 
Nu toch nog eens nader gekeken naar die Chademo Corridor.
Bij veel (op chargemap) zie ik nu 4 soorten rfid-pasjes, credit card en local coin, staan.
Hoe activeer jij ze? (als iemand hier (ook?) ervaring mee heeft hoor ik het ook graag)
?

ChaDemo Map is dus niet alleen de 200 Corri Door laadpunten. Alles bij elkaar is het praktisch gesproken goed met de op de SuC's aanvullende fucntie van Fastned te vergelijken. In Frankrijk zijn de initiatieven - naast Corri Door - nog heel vaak regionaal. Zo heb je in de Finistère (Bretagne) SDEF die daar inmiddels pakweg 250 laadpunten heeft geplaatst - vrijwel altijd (ook) Type 2 op 22kW. Laadpas van Freshmile kost €5 tenzij je inwoner van Bretagne bent, dan is deze gratis -;) Pas is niet eens nodig - de Freshmile APP kan je ook gebruiken (opladen via Ideal) om de paal te activeren. Overigens zijn die laadpunten (Finistere) tot medio dit jaar - zo werd mij verteld - nog gratis te gebruiken. Met Freshmile heb je in Fr toegang tot pakweg 950 Type 2 of Chademo laadpunten. Grofweg is m'n beeld dat je met Freshmile én de Kiwhi pas een heel eind moet kunnen komen als je naast de SuC aanvullend andere opties wilt hebben. Hoogstens nog eens nagaan of de regio die je bezoekt ook nog een eigen pas heeft.
 
ChaDemo Map is dus niet alleen de 200 Corri Door laadpunten. Alles bij elkaar is het praktisch gesproken goed met de op de SuC's aanvullende fucntie van Fastned te vergelijken. In Frankrijk zijn de initiatieven - naast Corri Door - nog heel vaak regionaal. Zo heb je in de Finistère (Bretagne) SDEF die daar inmiddels pakweg 250 laadpunten heeft geplaatst - vrijwel altijd (ook) Type 2 op 22kW. Laadpas van Freshmile kost €5 tenzij je inwoner van Bretagne bent, dan is deze gratis -;) Pas is niet eens nodig - de Freshmile APP kan je ook gebruiken (opladen via Ideal) om de paal te activeren. Overigens zijn die laadpunten (Finistere) tot medio dit jaar - zo werd mij verteld - nog gratis te gebruiken. Met Freshmile heb je in Fr toegang tot pakweg 950 Type 2 of Chademo laadpunten. Grofweg is m'n beeld dat je met Freshmile én de Kiwhi pas een heel eind moet kunnen komen als je naast de SuC aanvullend andere opties wilt hebben. Hoogstens nog eens nagaan of de regio die je bezoekt ook nog een eigen pas heeft.
Ik heb mijn Kiwhi pass net opgezegd omdat het erop lijkt dat je bij Corridoor met de gratis PlugSurfing key kunt laden. Heeft iemand dat al geprobeerd?
 
De vraag qua Range Mode is toch eigenlijk meer waarom je dat op andere momenten wel zou aanzetten?
Als ik het goed heb begrepen werkt je verwarming ipv 5 minuten op vol vermogen dan 10 minuten op half vermogen.
Ik heb door die optie nog nooit veel verschil in verbruik gemerkt (al mijn ritten zijn langer dan 10 minuten).
 
Als ik het goed begrepen heb schakelt hij bij cruise snelheid de achterste drive unit uit, tevens zou de verwarming van het accupakket niet bijspringen, tenzij deze zo koud is dat dit nodig is om schade aan het pakket te voorkomen. Het duurt dan wel langer voordat je volledige regen hebt. Ik heb het daarom ook op de korte ritten aan staan vind het zonde om energie in het opwarmen van het accupakket te steken en daarna weer een pasr uur af te laten koelen. Tevens wordt inderedaad de climate control geknepen, dit maakt inderdaad het verschil niet. Vorig jaar op wintersport was ik met range mode aan vertrokken, kreeg hele afdaling geen regen, dan merk je dat de tesla een zware auto is, moest flink remmen bij elke bocht. Moet wel zeggen dat mijn nieuwe wagen een stuk beter remt.
 
Nu toch nog eens nader gekeken naar die Chademo Corridor.
Bij veel (op chargemap) zie ik nu 4 soorten rfid-pasjes, credit card en local coin, staan.
Hoe activeer jij ze? (als iemand hier (ook?) ervaring mee heeft hoor ik het ook graag)
Zelf heb ik een Corri-door chademo gebruikt door middel van de PlugSurfing RFID.
Die werkt op zeer veel laadpalen in het buitenland.
Je betaalt wel iets meer voor het laden, maar voor incidenteel gebruik prevaleert gemak wat mij betreft.
 
  • Helpful
Reactions: BartJ
@Martijn S
Wij hadden de wagen al eerder uit P2 gehaald en voor de residence gezet (in het zonnetje:)).
Na een heerlijk dagje ski/boarden, vertrokken we pas om 15.30.
Het was lekker warm in de auto; misschien werd die warmte doorgegeven aan de batterij ?
Range mode staat bij ons standaard UIT.

Het vignet kost 40 SFR/Eur voor 1 jaar (!). Hoeveel kost een retourtje via la douce France ?
Belangrijker is dat je niet gemiddeld elke 50km hoeft af te remmen voor de tolpoortjes ....

A'dam ligt iets gunstiger, dus wij rijden altijd via Duitsland. Voor Den Haag kun je iets afsnijden
boven Straatsburg.
 
Range mode bij, in ieder geval mijn 70D, betekent dat bij cruisen de motor voorin het werk doet. Dat is, als je heel stil bent, te horen aan een minimaal fluittoontje bij het vaart meerderen. Ik heb verder rangemode altijd aan staan, omdat dan de kachel airco veel beheerster werkt. Het is verder denk ik gewoon een kwestie van voorkeur.
Rangemode uit betekent ook dat als je vooraf de auto verwamt ook de batterij wordt mee verwarmd. Bij echte kou betekent dat dat je, na een minuut of 20 voorverwarmen de batterij ook zo hebt meeverwarmd dat je een bruikbaar stukje re-gen hebt. Dat waren tijdens de sneeuwvakantie de momenten waarop ik rangemode uit had.
 
Dank allen, toch weer wat geleerd (voel me net een newbie)
En ik ga die PlugSurfing key bestellen; iets wat ik veel eerder had moeten doen.
Was me ook nog niet opgevallen dat die Corridor al zo goed dekkend is (maar ook nog nooit in de problemen gekomen op de Peage).
En volgende keer naar de fr-alpen die route over Basel eens bekijken;
 
Vreemd moment om iets in dit draadje te posten maar ik doe het maar voor ik de data vergeet:
- Mont Ventoux oprijden verbuikte vandaag 600 Wh/km, dat is 3 tot 3,5 keer meer dan verbuik aan dezelfde snelheid op vlak terrein;
- de berg afrijden gaf me 60% typical range terug (250 km aan top, 262 km onderaan na 20 km dalen). Dus in totaal 48 typical voor 40 km reëel.
Wat mij tot volgende simplistische vuistregels brengt:
- voor de laatse klim naar aankomstplaats, bouw een buffer in van 25 (of wellicht 30 in de winter) km typical range per 1000 m hoogteverschil (bovenop de af te leggen afstand);
- als je om een of andere reden cols op- en afrijdt, reken dan op 20-25% meerverbruik.
 
Iemand ervaring met het laden en parkeren in Nendaz? En iemand een tip ivm de route. Frankrijk is korter maar ik heb betere ervaringen om via Duitsland te reizen.

Met Martigny op 37 km afstand is er al geen enkele reden tot bezorgdheid. Ik zou zelf via Zwitserland rijden, veel mooier, sneller en goedkoper. Er zijn in de buurt ook destination chargers die je, met eventueel een lunch, waarschijnlijk kunt gebruiken. En vaak mag je op lokatie ook laden aan ofwel rode stekker ofwel 220 Volt. Ik neem aan dat je eenmaal op lokatie daar niet enorme ritten zal maken en daarom zou ik het op de Superchargers houden als betrouwbare mogelijkheid. Wat er meer is, is dan bonus.

Wat de reis betreft kun je er van uitgaan dat de SuC bij Kriechstetten binnenkort ook open is. Die is dan handig als je via Basel binnenkomt.
 
  • Helpful
Reactions: IceBlue