Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaring is dat winterbanden enorm slijten in Nederland. Ik heb ze enkel voor wintersport en daarna zo snel mogelijk er af. Die ene keer dat het mogelijk sneeuwt werkt toch het hele land thuis.

Met 4wd in een vlak land kom je ook heel ver met sneeuw.

Vroeger had ik de winterbanden langer, maar na 1 seizoen hadden de zomerbanden dan al meer profiel dan de nieuwe winterbanden.
 
  • Like
Reactions: CL600
H

Heb je mogelijk de versie met velgrandbescherming? Die hebben een energielabel E tegen de gewone Sottozero een C.
De Nokian WR A4 heeft een label B en is ook nog eens 3 dB stiller.

hmm potverdorie. ja die heb ik inderdaad. werd me verkocht als een leuke extra, maar dat pakt slecht uit met 10-15% extra verbruik bovenop de normale winterband. Kan het echt zoveel schelen? Waar vind je dit info terug? Bedankt voor de tip in ieder geval ! bij tesla en kwikfit kwamen ze niet met die suggestie
 
hmm potverdorie. ja die heb ik inderdaad. werd me verkocht als een leuke extra, maar dat pakt slecht uit met 10-15% extra verbruik bovenop de normale winterband. Kan het echt zoveel schelen? Waar vind je dit info terug? Bedankt voor de tip in ieder geval ! bij tesla en kwikfit kwamen ze niet met die suggestie

Ik ben bandentester van fietsbanden. Ik test op verzoek van Continental, Vredestein, Michelin, Schwalbe en nog een tiental merken de rolweerstand en slipweerstand van hun banden.
De gebruikte technologie, compound, wapening en bandvorm bepalen de rolweerstand voor iedere band.
De rolweerstand van banden wordt vooral bepaald door de mate waarin banden kunnen vervormen als deze een oneffenheid tegenkomen. Het maakt niet uit of dit een verhoging of een verdieping is.
Jouw velgrandbescherming is een verdikking op de wang van de band waardoor je velg wordt beschermd. Die verdikking vermindert in ernstige mate het soepel inveren van de wang. Als de wang niet over de hele hoogte gelijkmatig kan inveren, en dat wordt belemmerd door de verdikking van de velgrandbescherming, neemt de rolweerstand sterk toe.
 
Dank je wel Wim voor de info. Zover was ik zelf (nog) niet gekomen met hulp van Tesla en Kwikfit. Maar wel balen dat ik nu dus 40K KM met een verkeerde band zit. Want m'n velgen vind ik toch een stuk minder belangrijk dan het energie verbruik :-(
 
Dank je wel Wim voor de info. Zover was ik zelf (nog) niet gekomen met hulp van Tesla en Kwikfit. Maar wel balen dat ik nu dus 40K KM met een verkeerde band zit. Want m'n velgen vind ik toch een stuk minder belangrijk dan het energie verbruik :-(
Zuiver speculatief hoor, maar zou het aan de software van de auto kunnen liggen die zaken anders inregelt?
Ik heb ook sterk de indruk dat het verbruik met name in de winter hoger ligt dan vorige jaren (met dezelfde setup), maar heb dat niet verder getest.
Als Tesla bijv. de temperatuur van de batterijen hoger houdt dan vorige jaren, neemt het energieverbruik wel toe.
NB Misschien deze discussie naar een ander draadje verhuizen, want we glijden wel erg af van de wintersport.
 
Zuiver speculatief hoor, maar zou het aan de software van de auto kunnen liggen die zaken anders inregelt?
Ik heb ook sterk de indruk dat het verbruik met name in de winter hoger ligt dan vorige jaren (met dezelfde setup), maar heb dat niet verder getest.
Als Tesla bijv. de temperatuur van de batterijen hoger houdt dan vorige jaren, neemt het energieverbruik wel toe.

Ik ben er mede na input van Wim wel redelijk zeker van dat de winterbanden de oorzaak zijn. Mijn verbruik schoot op dat moment direct omhoog en bleef op dat niveau, op de wintersport was het echt hoger dan normaal en het blijkt inderdaad dat de banden energie label E hebben.... los daarvan kan tesla ook iets anders ingeregeld hebben, maar daar heb ik vooralsnog geen aanleiding toe om te denken, dan zou ik eerst m'n zomerbandjes terug moeten hebben om te kunnen testen....

NB Misschien deze discussie naar een ander draadje verhuizen, want we glijden wel erg af van de wintersport

Valt mee toch? Wintersport - Winterbanden - en energie verbruik zijn toch wel behoorlijk verbonden? In Nederland of met de zomervakantie maakt het gebruik me heel veel minder uit wat het verbruik is:)
 
Zuiver speculatief hoor, maar zou het aan de software van de auto kunnen liggen die zaken anders inregelt?
Ik heb ook sterk de indruk dat het verbruik met name in de winter hoger ligt dan vorige jaren (met dezelfde setup), maar heb dat niet verder getest.
Als Tesla bijv. de temperatuur van de batterijen hoger houdt dan vorige jaren, neemt het energieverbruik wel toe.
NB Misschien deze discussie naar een ander draadje verhuizen, want we glijden wel erg af van de wintersport.

De Sottozero met velgrandbescherming heeft een F voor verbruik, de identieke Sottozero zonder velgrandbescherming een C.
Dat scheelt maar liefst 3 stappen. Vooral de velgrandbescherming is een veel dikker stuk rubber dat heel hard wordt.
En precies dat hindert een soepele invering.
 
De Sottozero met velgrandbescherming heeft een F voor verbruik, de identieke Sottozero zonder velgrandbescherming een C.
Dat scheelt maar liefst 3 stappen. Vooral de velgrandbescherming is een veel dikker stuk rubber dat heel hard wordt.
En precies dat hindert een soepele invering.

Hoe weet je of je velgrandbeschermng hebt? Heb leaseauto en daarom zelf de banden niet uitgekozen.
 
Hoe weet je of je velgrandbeschermng hebt? Heb leaseauto en daarom zelf de banden niet uitgekozen.
Je kunt een velgrandbescherming zien door te kijken naar de band op rond 2 cm van de velg. Als daar een uitstekende, meestal scherp begrensde ribbel op zit, heb je een velgrandbescherming. Zie de foto.
Deze rand wordt geleidelijk vanaf de halve hoogte van de wang opgebouwd om voldoende weerstand te hebben tegen stoepranden.

dunlop-sptt-1-e1308822608756.jpg
 
De Sottozero met velgrandbescherming heeft een F voor verbruik, de identieke Sottozero zonder velgrandbescherming een C.
Dat scheelt maar liefst 3 stappen. Vooral de velgrandbescherming is een veel dikker stuk rubber dat heel hard wordt.
En precies dat hindert een soepele invering.


Ik zie online net andere informatie. De Sottozer 3 - 245/45 R19 102V - heeft een energielabel E, zoals jij eerder ook zei ipv F. En de Sottozero 2 heeft een energielabel C. Net als de Sottozero 3 run flat, maar run flat schijnt niet te kunnen bij Tesla (?). Ik heb de vraag ook voorgelegd bij Pirelli en die adviseren:

"Pirelli adviseert de winterband 245/45R19TL 102V Sottozero S11 IP 1877500 deze band heeft een velg beschermer. Eco Label. Rolli res C Wet grip C Roll noise 2 Roll ns va 72. Wij leveren deze banden ook aan Tesla Nederland."

Ik heb de situatie voorgelegd bij Kwikfit die mij deze band verkocht heeft en ze zeggen op zoek te gaan naar een oplossing. Met deze band ben ik in ieder geval helemaal niet tevreden. Vandaag ritje Nijmegen Utrecht Nijmegen. Met volle accu van 374 vertrokken, bij elkaar 200 KM gereden en toen we thuis kwamen zat dr nog 40 in de auto. Als heen en weer naar Nijmegen vanuit Utrecht krap begint te worden da's toch echt geen doen meer :(
 
Binnenkort ga ik voor het eerst op wintersport met de MS, naar Kirchberg. Ben erg benieuwd welke laadstops je hebt aangehouden.

Hallo Sweep, op de heenweg hebben we twee nachten geslapen in de buurt van Ulm en terug nog een nachtje in de buurt van Fulda (omweg ivm met files). Dus onze laadstops zijn deze reis niet zo representatief. Er zijn tegenwoordig in Duitsland zoveel superchargers dat het niet meer kritisch is. Gewoon met een volle batterij weg uit Nederland, de snelste route (laten) kiezen op basis van de drukte op de weg en dan komt het wel goed. De navigatie is zeer conservatief, dus laat je niet te snel in de war brengen door de melding 'blijf onder de xx km/u'. Als je in de gaten houdt hoever je nog moet rijden naar de volgende supercharger waar je wil stoppen, snelheid aanpassen aan hoeveel het verbruik is bij die snelheid en dan komt het wel goed. Met jonge kinderen vind ik het rijden met de tesla naar de wintersport prima te doen, de auto is vaak eerder weer klaar voor vertrek dan onze jongens klaar zijn met eten drinken en de WC. Als je met alleen maar volwassenen gaat dan duurt de reis wel net een beetje langer dan je normal zou doen. Vergeet de haast, de stops zijn wat langer dan je gewend bent, maar zonder haast komt je lekker relaxed aan in de sneeuw.

Wat betreft de route naar Kirchberg, dan is de laatste supercharger in Irschenberg. Dan is het laatste stuk nog maar 80 km. En je bent snel van de duitse autobahn af. Dus opladen tot 200-250, dat gaat snel en dan kom je nog met een veiligheidsmarge aan in Kirchberg. Daar het liefste aan de 220 stekker bij je overnachtingslocatie. Alternatief bij nood is nog de supercharger in Kitzbühel, maar daar kom je niet langs, dus liever gewoon een flink verlengsnoer mee en de stekker er in voor de deur! NB als dat niet werkt en je krijgt een rood lampje, stekker omdraaien en hij doet het wel. Veel plezier!
 
Ik zie online net andere informatie. De Sottozer 3 - 245/45 R19 102V - heeft een energielabel E, zoals jij eerder ook zei ipv F. En de Sottozero 2 heeft een energielabel C. Net als de Sottozero 3 run flat, maar run flat schijnt niet te kunnen bij Tesla (?). Ik heb de vraag ook voorgelegd bij Pirelli en die adviseren:

"Pirelli adviseert de winterband 245/45R19TL 102V Sottozero S11 IP 1877500 deze band heeft een velg beschermer. Eco Label. Rolli res C Wet grip C Roll noise 2 Roll ns va 72. Wij leveren deze banden ook aan Tesla Nederland."

Ik heb de situatie voorgelegd bij Kwikfit die mij deze band verkocht heeft en ze zeggen op zoek te gaan naar een oplossing. Met deze band ben ik in ieder geval helemaal niet tevreden. Vandaag ritje Nijmegen Utrecht Nijmegen. Met volle accu van 374 vertrokken, bij elkaar 200 KM gereden en toen we thuis kwamen zat dr nog 40 in de auto. Als heen en weer naar Nijmegen vanuit Utrecht krap begint te worden da's toch echt geen doen meer :(
Weet je zeker dat de uitlijning correct is? Ik rij met een vergelijkbare auto, een S85 van februari 2015, op de langere ritten nog steeds rond 200 wH/km. Een rustige rit vrijdagavond vanuit Noord-Holland naar Nieuwegein kwam zelfs uit op 164 wH/km. Terug met wind tegen en 4 graden C werd het 195 wH/km.
Mijn winterbanden zijn Michelin Alpin PA voor en Dunlop Winter Sport 3D. De Michelin hebben C en de Dunlop een E voor verbruik.
Een ongeveer gelijkwaardige set.
Ik zou maar eens naar je sporing laten kijken.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Hallo Sweep, op de heenweg hebben we twee nachten geslapen in de buurt van Ulm en terug nog een nachtje in de buurt van Fulda (omweg ivm met files). Dus onze laadstops zijn deze reis niet zo representatief. .. Veel plezier!
Beste Merijn, bedankt voor je uitgebreide, opbeurende antwoord!
Verwachte files, drukte bij de SuCs en hoog verbruik maken het toch weer net ff wat spannend. Ondanks dat het verstand (en andere forumleden) zeggen dat het geen probleem zal gaan zijn :). We gaan er inderdaad gewoon een relaxed tripje van maken.
 
Vandaag teruggekomen van een kort weekje Serfaus vanuit Utrecht. Mijn eerste vakantie met de 3 weken oude tesla. Mijn vriendin is zwanger en ging niet mee, dus kon de auto alleen uittesten.

Ik had vooraf al wat draadjes gelezen over wintersport en dacht dat de verhalen wellicht iets te positief waren, maar ik dacht ik ga het gewoon proberen en kijken of ik de volgende keer een auto ga huren of vliegen.

Ik had een schrijfblok mee om alles goed bij te houden (verbruik in de bergen, hoge snelheden etc). Om met het einde te beginnen, volgend jaar ga ik zeker met de tesla en uiteindelijk heb ik niks opgeschreven en alleen genoten. In tegenstelling tot de weergave van de nog beschikbare km, is het geschatte overgebleven percentage bij aankomst wel heel nauwkeurig.

Heen via erfurt, waldlaubersheim, leonberg, aichstetten en bregenz. In totaal 11u en 15m (inclusief contant moeten betalen van een boete, etc). Vanaf leonberg gaf hij 250km naar lermoos aan, maar halverwege wilde ik weg en ben ik naar aichstetten gegaan met 170kmu.

Terug via ulm, leonberg, hirschberg, mogendorf, Zevenaar. Ook hier wilde ik niet langer laden bij ulm en besloot ik een tussenstop in leonberg berg te maken (met een aankomstpercentage van 50% die ik
er met snelheden van 200kmu heb afgereden).

Meestal laadde ik 100km extra, om 140-160 te rijden en stukken 190. Daar kreeg ik meer energie van dan een zo groot mogelijk bereik creëren. Beetje kinderachtig misschien, maar ik kan er ook van genieten om weg te rijden bij "drukkende" Duitse wagens op de linkerbaan.

Terugweg uiteindelijk in 10,5u.

Geen regen of file gehad.

Reisgenoten hebben er heen 9u over gedaan en terug 8,5.

Het is dus uiteindelijk alleen het laden dat tijdverlies oplevert. Ik had gedacht dat ik ook langzamer zou moeten rijden.

Volgend jaar met de familie, ga ik zeker met de tesla!

Bij het hotel gewoon kunnen laden overigens.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Weet je zeker dat de uitlijning correct is? Ik rij met een vergelijkbare auto, een S85 van februari 2015, op de langere ritten nog steeds rond 200 wH/km. Een rustige rit vrijdagavond vanuit Noord-Holland naar Nieuwegein kwam zelfs uit op 164 wH/km. Terug met wind tegen en 4 graden C werd het 195 wH/km.
Mijn winterbanden zijn Michelin Alpin PA voor en Dunlop Winter Sport 3D. De Michelin hebben C en de Dunlop een E voor verbruik.
Een ongeveer gelijkwaardige set.
Ik zou maar eens naar je sporing laten kijken.

Ja dat had ik ook nog bedacht als mogelijke oorzaak. Maar zou dat echt zoveel effect kunnen hebben? 200-220 is voor mij ook normaal gebruik, maar nu echt gemiddeld op 270 sinds de nieuwe winterbanden. En zelfs met 100 op de CC kom ik niet onder de 250.
 
Beste Merijn, bedankt voor je uitgebreide, opbeurende antwoord!
Verwachte files, drukte bij de SuCs en hoog verbruik maken het toch weer net ff wat spannend. Ondanks dat het verstand (en andere forumleden) zeggen dat het geen probleem zal gaan zijn :). We gaan er inderdaad gewoon een relaxed tripje van maken.

Drukte bij SuCs is echt een uitzondering hoor. Dit jaar hadden we - voor het eerst weer in jaren - een drukke SUC, die van Irschenberg waar iedereen wil opladen voordat je Oostenrijk in rijdt. Maar ook daar moesten we 5 minuten wachten en konden we terecht. Voor de rest altijd rustig bij de SuC's. Behalve Amsterdam dan...
 
  • Like
Reactions: sweep