Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Bij Serge kun je dit bestellen:
e632616180684bc2c8d493bd42e01898.jpg
 
Ik ga dit jaar weer naar Frankrijk. We overnachten bij de SuC in Chambéry, voordat we het laatste stukje naar La Plagne rijden.
Vorig jaar ging ik op safe, de route door Duitsland en Zwitserland (vanaf omgeving Rotterdam).
Pijnlijk langzaam moeten rijden met ski's op het dak. Die gaan nu met een maatje van me mee, zodat ik 'normaal' kan rijden.
Welke route adviseren jullie? Over Parijs/Auxerre? Over Brussel/Metz/Nancy/Lyon? Of Nancy/Zwitserland?
Ik zit nog een beetje met een paar wat langere afstanden in de kou én de vraag of ik op 1e kerstdag bij Rungis wil laden (drukte rondweg Parijs).
 
Ik ga dit jaar weer naar Frankrijk. We overnachten bij de SuC in Chambéry, voordat we het laatste stukje naar La Plagne rijden.
Vorig jaar ging ik op safe, de route door Duitsland en Zwitserland (vanaf omgeving Rotterdam).
Pijnlijk langzaam moeten rijden met ski's op het dak. Die gaan nu met een maatje van me mee, zodat ik 'normaal' kan rijden.
Welke route adviseren jullie? Over Parijs/Auxerre? Over Brussel/Metz/Nancy/Lyon? Of Nancy/Zwitserland?
Ik zit nog een beetje met een paar wat langere afstanden in de kou én de vraag of ik op 1e kerstdag bij Rungis wil laden (drukte rondweg Parijs).


Ik ga in december richting Val Thorens en pak dit jaar zelf Luxemburg/Metz/Lyon vanuit Groningen. Ik ben vorig jaar over Duitsland gegaan met een overnachting in Egerkingen (Zwitserland), maar durf dat dit jaar eigenlijk niet meer aan.
De Duitse SuCs waren vorig jaar rond de wintersport periode ontzettend druk en ik moest overal vrijwel wachten om vervolgens met 30kW te mogen laden: niet ideaal dus. Toen ik eenmaal in Zwitserland was viel de drukte mee, waarschijnlijk ontzettend veel vakantieverkeer richting Oostenrijk.

We zijn natuurlijk wel een jaar verder met meer SuCs, maar ook weer meer Tesla's :biggrin:. Ik zal sowieso de 2-stalls in Frankrijk zoveel mogelijk proberen te vermijden. Chambery is ook een vervelende vlak voor de berg, daar wil je eigenlijk voor de zekerheid een range-charge doen, maar met veel wachtenden is dat eigenlijk niet erg sociaal. Ik had de hoop dat ze Chambery dit jaar ook naar 6/8 stalls zouden brengen, maar helaas. Een range charge in Lyon (6 stalls) is wellicht een optie om in Chambery nog even een kwartier af te toppen.
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
De Duitse SuCs waren vorig jaar rond de wintersport periode ontzettend druk en ik moest overal vrijwel wachten om vervolgens met 30kW te mogen laden: niet ideaal dus. Toen ik eenmaal in Zwitserland was viel de drukte mee, waarschijnlijk ontzettend veel vakantieverkeer richting Oostenrijk.

Die ervaring deel ik niet. Alle SUC's in Duitsland waren rustig genoeg om direct snel te laden en dat in de krokusvakantie richting Oostenrijk vond ik juist meevallen. Was namelijk wel iets ongerust voor de reis begon dat er een file bij SUC's zou zijn.
Welke dag vertrok jij en hoe laat? Ook in de schoolvakantie? Wij om 11.00 uur op vrijdag vanuit randstad (heenreis, terug op za).
 
Ik heb de auto (85D) sinds oktober en wij zijn gelijk naar de Bourgogne gegaan. Thuis vol vertrokken, bij Urmond ook weer vol geladen. Bij Metz nog 70 km over, 10 minuten laden, daarna Bij Nancy vol. Komt ook mooi uit omdat je als je op tijd vertrekt rond de middag in Nancy bent. Bij de SuC zijn prima restaurants.
 
Ik heb de auto (85D) sinds oktober en wij zijn gelijk naar de Bourgogne gegaan. Thuis vol vertrokken, bij Urmond ook weer vol geladen. Bij Metz nog 70 km over, 10 minuten laden, daarna Bij Nancy vol. Komt ook mooi uit omdat je als je op tijd vertrekt rond de middag in Nancy bent. Bij de SuC zijn prima restaurants.

Heb je 'm in Nuits-Saint-Georges weer volgegooid voor de terugweg?

Metz is bij mij vandaan 400km. Ik zit in Wassenaar, dat is toch weer 100 kilometer meer af te leggen. Net te ver voor 1 lading vrees ik

- - - Updated - - -

Ik vind Nancy niet ideaal op de route liggen. Het hotelpersoneel bij de SuC is wel erg vriendelijk.

Ik zie het op de kaart. Je kunt wel binnendoor steken naar Colombey-les-Belles, dat ziet eruit als een leuk stukje weg.

Mijn plan wordt waarschijnlijk Wassenaar-Nivelles (210km), Nivelles-Chalons (230km via Charleroi), Chalons-Nolay (290km). Dat is bovendien een stuk korter dan over Luxemburg rijden want dat is 780km totaal.

Nu nog een auto afgeleverd krijgen...
 
Mijn plan wordt waarschijnlijk Wassenaar-Nivelles (210km), Nivelles-Chalons (230km via Charleroi), Chalons-Nolay (290km). Dat is bovendien een stuk korter dan over Luxemburg rijden want dat is 780km totaal.
Mijn ervaring is dat 290km wel het maximale is. Het is nu kouder, je bent bepakt met bagage en passagiers, enfin, het zijn niet de ideale omstandigheden waarmee het beloofde bereik gehaald wordt. Mijn ervaring is dat je het best etappes van rond de 250 km kunt plannen. Dan kun je lekker doorrijden en je hoeft tot het gaatje te gaan met het opladen waardoor je relatief korte laadstops kunt houden. Er is op het forum al het nodige over beweerd en berekend, maar je kunt beter een stop extra inlassen en daarmee minder lang te hoeven laden en sneller te kunnen rijden dan dat je een stopje minder probeert te maken en billenknijpend 100 km/u over de snelweg sjokt. Je voorgestelde plan klinkt dus veel beter dan proberen om ook maar in de buurt van de 400km te komen (niet net te lang voor 1 lading, maar zéker te lang). Zelfs voor de etappe van 290 km zul je een range charge moeten doen en redelijk beheerst moeten rijden. Scheelt misschien als jij een 90D hebt (ik heb een 85), maar dan nog. Succes!
 
Mijn ervaring is dat 290km wel het maximale is. Het is nu kouder, je bent bepakt met bagage en passagiers, enfin, het zijn niet de ideale omstandigheden waarmee het beloofde bereik gehaald wordt. Mijn ervaring is dat je het best etappes van rond de 250 km kunt plannen. Dan kun je lekker doorrijden en je hoeft tot het gaatje te gaan met het opladen waardoor je relatief korte laadstops kunt houden. Er is op het forum al het nodige over beweerd en berekend, maar je kunt beter een stop extra inlassen en daarmee minder lang te hoeven laden en sneller te kunnen rijden dan dat je een stopje minder probeert te maken en billenknijpend 100 km/u over de snelweg sjokt. Je voorgestelde plan klinkt dus veel beter dan proberen om ook maar in de buurt van de 400km te komen (niet net te lang voor 1 lading, maar zéker te lang). Zelfs voor de etappe van 290 km zul je een range charge moeten doen en redelijk beheerst moeten rijden. Scheelt misschien als jij een 90D hebt (ik heb een 85), maar dan nog. Succes!

Dank je. Ik ben over het algemeen iemand die beheerst rijdt. Van mij hoeft het niet vol gas. Ik zal verslag doen van de rit. Terug komt de extra uitdaging dat frunk en trunk vast volgeladen zullen zijn met dozen wijn. Je kan moeilijk met lege handen weer thuiskomen...
 
Let wel: Nivelles-Chalons is geen autosnelweg. Vorige zomer waren er tal van grootse werken op het traject en rij je gemiddeld 60 km/h.
Beter via A26, maar dat is al snel 60km extra

Ik weet het. Het laatste deel van het traject is volgens mij vierbaans, maar vanaf Charleroi heb je inderdaad een stuk binnendoor. Ik vind dat altijd wel leuk om te rijden. Die snelweg door de Ardennen heb ik intussen 150 keer gezien, dan raak je op een gegeven moment uitgekeken. Hetzelfde geldt voor de route langs Valenciennes.

- - - Updated - - -

Kou en belading heeft zeker invloed op de range maar de snelheid waar je mee rijd nog veeel meer. 100km/u of 140km/u scheelt 30-50% in range! Je snelheid heeft nog meer invloed bij lage temperaturen dan bij hogere.

100 kwadraat is 10.000
140 kwadraat is 19.600

Dus inderdaad 50% minder bereik. Gelukkig heb ik geen haast als ik op vakantie ga.
 
Staat expliciet vermeld "alleen achter" als je ze voor monteert rij je je wielkasten aan bonken. 255 banden ipv 245 lopen al aan. Laat staan kettingen.

Dank. Had commentaar op tesla shop al gezin. Maar SeC Amsterdam suggereerde voor een D zowel achter als vóór kettingen te nemen. Kind of weird....

Neem wel autosocks mee voor de voorwielen. Liggen nog ergens.
 
Dank. Had commentaar op tesla shop al gezin. Maar SeC Amsterdam suggereerde voor een D zowel achter als vóór kettingen te nemen. Kind of weird....

Neem wel autosocks mee voor de voorwielen. Liggen nog ergens.

Lijkt me echt onzin. Met 4wd heb ik nog nooit kettingen omgedaan op de wintersport. Maar je moet kettingen bij je hebben. Voor de achterwielen is dan meer dan voldoende...