Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dit jaar 2 keer met de Tesla naar Oostenrijk geweest en 1 keer met een E-klasse diesel. Dit laatste, omdat ik maar 4 dagen (vr-ma) had en graag de eerste en laatste dag wilde skien. Met de Tesla was de snelste tijd 11,75 uur over 996 km. Langzaamste 12,5 uur. Met de E-klasse snelste tijd 7,5 uur over dezelfde afstand. In de drukte (geen file) 8,5 uur. Al met al. Ik rij het liever met de Tesla, maar het kostte mij nu wat teveel ski-uren als ik met de Tesla had gereden.

afstand 1.000 km. Over de duim: Tesla 12 uur. ICE 8 uur. Van Utrecht naar Flachau zeg maar. Het zijn je ervaringscijfers, dus die kloppen wel. Maar het zijn niet dezelfde momenten geweest uiteraard. Maw - de omstandigheden waren niet hetzelfde.

ICE dus 125 km/u gemiddeld. Dat haal je alleen als er geen files zijn. Als je er 7,5 uur over doet zit je zelfs op 133km/u gemiddeld.

Tesla - theoretisch (abetterrouteplanner) S90D, 100% vertrekken, 4 laadstops, in total 1,5 uur laden. In totaal 10:15 uur. Dat haal je alleen als er geen files zijn, geen wachttijden bij de SuC's.

Waar is die bijna twee uur verschil met de 12 uur die je nu over hebt gedaan door te verklaren? Of je had veel files, of wachttijden bij de SuC, of je hebt er langer stil gestaan dan noodzakelijk of op meerdere plekken??
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dit jaar 2 keer met de Tesla naar Oostenrijk geweest en 1 keer met een E-klasse diesel. Dit laatste, omdat ik maar 4 dagen (vr-ma) had en graag de eerste en laatste dag wilde skien. Met de Tesla was de snelste tijd 11,75 uur over 996 km. Langzaamste 12,5 uur. Met de E-klasse snelste tijd 7,5 uur over dezelfde afstand. In de drukte (geen file) 8,5 uur. Al met al. Ik rij het liever met de Tesla, maar het kostte mij nu wat teveel ski-uren als ik met de Tesla had gereden.

De reis gaat onmiskenbaar sneller met een ICE. Het smelten van de gletsjers ook. Het is niet alleen korter in tijd. Het is ook kortzichtig.
 
In de Champagnestreek neem je beter SuC Matougues, is wel een paar km afrijden, maar verder zeer aangenaam in Auberge des Moissons.
Inderdaad, een lekker glaasje champagne/diner in SuC Chalons-en-Champagne/Matouges was de bedoeling, maar die 'auberge' was zondagavond om 20u00 potdicht; niets te beleven.

Een leukere ervaring was wel (wederom) hoe perfect range beheersbaar is: door het slechte weer hield ik mijn "20% marge" niet tussen typical range en echte afstand; de oplossing was gewoon 10 km/u minder snel rijden en je wint massa's range. Heb kunnen doseren om met 1km range aan te komen. Op de terugweg merkte ik wel dat "0% marge" (dus typical range = reële afstand) echt niet werkt (in de winter en stortregen en met vier personen en ski-bagage), ook niet aan 105 km/u achter een bus rijdend. Je zou echt al 90 km/u moeten rijden of zo...
 
Dit jaar 2 keer met de Tesla naar Oostenrijk geweest en 1 keer met een E-klasse diesel. Dit laatste, omdat ik maar 4 dagen (vr-ma) had en graag de eerste en laatste dag wilde skien. Met de Tesla was de snelste tijd 11,75 uur over 996 km. Langzaamste 12,5 uur. Met de E-klasse snelste tijd 7,5 uur over dezelfde afstand. In de drukte (geen file) 8,5 uur. Al met al. Ik rij het liever met de Tesla, maar het kostte mij nu wat teveel ski-uren als ik met de Tesla had gereden.

Mee eens, maar een skiweekend zonder kinderen is dan ook echt de enige voorbeeld dat ik kan bedenken waarbij een fossiel nog de voorkeur heeft :)
 
afstand 1.000 km. Over de duim: Tesla 12 uur. ICE 8 uur. Van Utrecht naar Flachau zeg maar. Het zijn je ervaringscijfers, dus die kloppen wel. Maar het zijn niet dezelfde momenten geweest uiteraard. Maw - de omstandigheden waren niet hetzelfde.

ICE dus 125 km/u gemiddeld. Dat haal je alleen als er geen files zijn. Als je er 7,5 uur over doet zit je zelfs op 133km/u gemiddeld.

Tesla - theoretisch (abetterrouteplanner) S90D, 100% vertrekken, 4 laadstops, in total 1,5 uur laden. In totaal 10:15 uur. Dat haal je alleen als er geen files zijn, geen wachttijden bij de SuC's.

Waar is die bijna twee uur verschil met de 12 uur die je nu over hebt gedaan door te verklaren? Of je had veel files, of wachttijden bij de SuC, of je hebt er langer stil gestaan dan noodzakelijk of op meerdere plekken??

Omstandigheden goed vergelijkbaar. Zelfde route, zelfde tijden. Het verschil zit hem met name in de veel hogere snelheid die je kan rijden met een ICE wanneer je 's nachts rijdt. Overdag wordt het verschil kleiner. Weet niet of abetterrouteplanner met aan/uitrijden van SUC rekening houdt. Dat kan ook nog wel aantikken. Heb inderdaad een 90D. Ik laad nooit langer dan nodig en zorg over het algemeen met minder dan 5% aan te komen.
 
Omstandigheden goed vergelijkbaar. Zelfde route, zelfde tijden. Het verschil zit hem met name in de veel hogere snelheid die je kan rijden met een ICE wanneer je 's nachts rijdt. Overdag wordt het verschil kleiner. Weet niet of abetterrouteplanner met aan/uitrijden van SUC rekening houdt. Dat kan ook nog wel aantikken. Heb inderdaad een 90D. Ik laad nooit langer dan nodig en zorg over het algemeen met minder dan 5% aan te komen.
In abetterrouteplanner kun je in de extra settings bij:'time to open chargeport' aangeven hoeveel minuten je kwijt bent met aanrijden en insteken laadkabel.

2018-03-15 13.23.38.jpg
 
Omstandigheden goed vergelijkbaar. Zelfde route, zelfde tijden. Het verschil zit hem met name in de veel hogere snelheid die je kan rijden met een ICE wanneer je 's nachts rijdt. Overdag wordt het verschil kleiner. Weet niet of abetterrouteplanner met aan/uitrijden van SUC rekening houdt. Dat kan ook nog wel aantikken. Heb inderdaad een 90D. Ik laad nooit langer dan nodig en zorg over het algemeen met minder dan 5% aan te komen.

Dat zal inderdaad de enige verklaring zijn: rijden op een tijdstip dat je zo hard kunt gaan als je wilt. Met een Tesla zal je verbruik dan zo hoog zijn dat je te vaak moet stoppen. Impliceert ook dat je je niet aan max snelheid houdt - de stukken waar de max snelheid onbeperkt is worden in DE ook steeds korter.
Maar het verschil hoeft niet zo groot te zijn - met zes korte SuC stops doe je het stuk s'nachts in 9,5 uur. En kun je dus ook met de Tesla veel harder gaan.

Om eerlijk te zijn moet ik er niet meer aan denken om 1.000 k in 7,5 uur af te leggen, maar dat is ieders keus natuurlijk.

De doorsnee rijder - geen "onbeperkt" hoge snelheden - doet er gemiddeld 10% tot 15% langer over dan met een ICE. Maar - zeg ik dan uit eigen ervaring - hij komt wel veel relaxter aan en draagt er door zijn keuze voor een EV ook nog eens aan bij dat we de komende jaren kunnen blijven skiën. In dat licht kies ik liever voor 1,5 uur extra reistijd -;)
 
Mijn laadprobleem in Val Thorens inmiddels opgelost.
Naast P2 (waar wij staan maar de laadplek ge-iced is) heeft ook P1 en P0 een laadplek met schuco (en die laatste ook DeC).
We mochten al van het P-personeel op elk gewenst moment langs komen en als P0 of P1 laadplek vrij is daar max 24uur gaan laden.
Gister langs gegaan; zag dat 5 plekken verderop naast de laadplek in onze P2 vrij was.
Dus met verlengsnoer aan de slag en inmiddels weer 80% vol:).

Zaterdag naar 90% laden, en lekker met warme batterij op regen de berg af.
Martijn,
Heb je daar gebruik gemaakt van een Franse Schuko adapter?
En welke P raad jij aan daar?
Wij gaan in de dutchweek voor het eerst met de model S naar Valtho
 
Martijn,
wij gaan dit jaar met de dutchweek naar Valtho en heb wat advies nodig ter voorbereiding:
- gebruikte je daar een specifieke Franse Schuko? In de webshop is hij uitverkocht nl
- welke P raad je aan? Het is makkelijk voor premium te kiezen maar wellicht de P0-P2 ook te doen?
- nog tips verder?

groeten Friso
 
Martijn,
wij gaan dit jaar met de dutchweek naar Valtho en heb wat advies nodig ter voorbereiding:
- gebruikte je daar een specifieke Franse Schuko? In de webshop is hij uitverkocht nl
- welke P raad je aan? Het is makkelijk voor premium te kiezen maar wellicht de P0-P2 ook te doen?
- nog tips verder?

groeten Friso
- Met gewoon NL-verlengsnoer. Past op de franse Schuco. Daarmee los je ook eventueel probleem op als fase&nul verkeerd zitten.
- Zelf ik zou de P kiezen die het dichts bij je appartement/hotel zit. Ze hebben alledrie Schuco, en de plekken zijn in principe met een ketting afgezet. Indien toch ge-iced helpt het P-personeel je om in een andere P te laden (ook als die vol is).
Verder:
- UMC en verlengsnoer (2,5 mm draden, anders accepteert je Tesla het niet) dus meenemen
- bij vertrek niet 100% laden. Komt minimaal 5% bij tijdens afdalen.
- bij afdalen niet op range-mode. Wordt de batterij sneller warm
- op tijd de P reserveren, en even per mail melden dat je wilt laden.
 
Relaas van een tripje naar Täsch/Zermatt: Net een geslaagde slotrit achter de rug.

Heenrit op vrijdagnamiddag/zaterdagochtend (met 2)
  • Antwerpen
  • SuC Arlon (koffie). Lekker rustig.
  • SuC Strasbourg (dinner in Mercure, quasi leeg). Alleen aan’t laden.
  • SuC Kriegstetten (overnachting in hotel Sternen, quasi leeg). Een paar Zwitsers ook aan’t laden.
  • Täsch

In Täsch een week lang aan de Type2 walstroom gehangen. Met mij erbij: 3 van de 5 laders bezet. Lekker warm en op 98% (re-gen!) terug vertrokken.


Terugrit (met 4 in de auto)
  • Täsch
  • SuC Rubigen (plaspauze)
  • SuC Strasbourg (lunch in Mercure, weer geen andere gasten)
  • SuC Arlon (koffie)
  • Leuven

Jammer nog net met de “oude” AP software. 2018.10.4 kwam binnen als we net een uurtje thuis waren .

Al bij al zeer comfortabel. Op de terugweg was de stop in Rubigen zelfs niet nodig voor de Tesla, maar wel voor de blaas.

Wat toch telkens opvalt is dat sommige van de hotels bij de Superchargers zijn echt wel zielig zijn. Strasbourg en Kriegstetten zouden helemaal leeg zijn zonder de SuCs. VdVs zijn dan weer bijzonder aangenaam.

Week-long laden in de parking in Täsch (iedereen die naar Zermatt gaat moet de auto daar achterlaten en de trein nemen): tof dat daar 5 11kw Type2 laders zijn, maar dat is overkill om een week aan te hangen. Ik ga toch de organisatie eens aanschrijven met de suggestie om een batterij low-power laders te hangen. Hoewel zij expliciet zeggen dat het OK is om de wagen te laten staan voelt het gewoon verkeerd aan.
 
  • Like
Reactions: eelcodb
Getriggerd door het hiervoor vermelde relaas van het genoemde tripje naarTäsch zie ik dat abetterrouteplanner de rit Antwerpen - Täsch alleen slechts 2 stops laat zien met een M3 LR Aero Wheels en met een MS 100. De MS 70, 75, 85 en 90 laten 3 tot 4 stops zien.
Verrassend dat de M3 volgens abetterrouteplanner vanuit dit perspectief vergelijkbaar is met de S100. Of zie ik iets over het hoofd...

de M3 179 Wh/km 00:49 07:50 788 km 08:40 (Metz en Pratteln)
de MS 100 233 Wh/km 01:01 07:50 788 km 08:51 (Metz en Pratteln)
 
Op wintersport *niet* met de Tesla:

- ‘s ochtends de motor starten en laten lopen om de auto voor te verwarmen en de ramen te ontdooien:confused:
- 50 km na vertrek al weer stilstaan om te tanken, omdat je kennelijk niet elke dag met een volle tank kan vertrekken:confused:
- zoeken naar een pompstation, omdat je navigatie je kennelijk niet van pomp naar pomp kan sturen:confused:

Volgend jaar weer met de Tesla, ook al duurt het iets langer.
 
Op wintersport *niet* met de Tesla:

- ‘s ochtends de motor starten en laten lopen om de auto voor te verwarmen en de ramen te ontdooien:confused:
- 50 km na vertrek al weer stilstaan om te tanken, omdat je kennelijk niet elke dag met een volle tank kan vertrekken:confused:
- zoeken naar een pompstation, omdat je navigatie je kennelijk niet van pomp naar pomp kan sturen:confused:

Volgend jaar weer met de Tesla, ook al duurt het iets langer.

Vergeet niet:
- ‘s ochtends eerst het dorp rondlopen om de auto te zoeken (geen app)
- wanten uit om sleutel op te graven uit je spijkerbroek
- sneeuw van de handles vegen omdat deze niet autopresenten
- terug naar huisje lopen om slotontdooier te halen
- weer rondje door het dorp lopen (geen app)
- bij tankstation sleutel uit contact halen om tankdop te ontgrendelen
- sleutel uit tankdop en in portierslot om auto af te sluiten
- en dan... betalen! Wass sagen Sie? Bezahlen?! Sind Sie verruckt?! Wieso sollte ich bezahlen fur die Spritt?!
enz.

Het reizen met de Tesla scheelt een hoop tijd en ruzie.
 
Ik zal mij door mijn opmerking wel niet populair maken. Ik had echt een hele goede eerste wintersport met de tesla beleefd (veel beter dan verwacht), maar toen ik aankwam stonden mijn vrienden al lang op de skies en op de terugweg zat ik eerder in de auto.

We vertrokken tegelijk om 4u smorgens, ik kwam om 15u aan en dat is de laat om nog naar boven te gaan. Mijn vrienden waren er zo na 12u (beide geen file of regen gehad).

Vroeger ging ik nog weleens de middag ervoor vertrekken om 16u. Dan kwam ik nog aan op een schappelijke tijd (1u). Maar dat lukt niet met een tesla.

Ik heb de rit echt super ervaren, maar het kost je enkele uren skiën (1,5u laadtijd en een uur door langzamer rijden) Dan bespaar je wellicht een skipas, maar daarvoor ga je niet op wintersport.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe het gaat als ik aan de krokus gebonden ben met alleen al het wachten om te laden.
 
We vertrokken tegelijk om 4u smorgens, ik kwam om 15u aan en dat is de laat om nog naar boven te gaan. Mijn vrienden waren er zo na 12u (beide geen file of regen gehad).

Dan komt bij mij de vraag; waarom op zelfde tijdstip vertrekken? je rijdt toch niet samen op. Dus kan je beter 2 uur eerder vertrekken.

en of je nu om 4 uur of 2 uur in de vroege ochtend op pad gaat, dat maakt het verschil nu juist niet.
 
Ik vergat ook nog:
- de zucht van opluchting toen ik na een reis van 12 uur constant broemmmbroemmbroemm weer in mijn stille Tesla reed :confused:

Pff; vroeger was ik al blij als de Prius-houtzaag-op-volle-toeren weer overging in broembroem.
Onverminderd nog steeds heel blij dat ik van die (lang geleden welkome) rotzooi af ben, en met het voorrecht in de stilte van wind en bandengeruis te mogen vertoeven.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dan komt bij mij de vraag; waarom op zelfde tijdstip vertrekken? je rijdt toch niet samen op. Dus kan je beter 2 uur eerder vertrekken.

en of je nu om 4 uur of 2 uur in de vroege ochtend op pad gaat, dat maakt het verschil nu juist niet.
Precies. Trek je eigen (niet/ICE) plan.
Nog beter: vertrek begin avond ervoor.
Overnacht halverwege (scheelt een laadstation / slapend laden is the best), en sta zo ook om 12u op de piste.
En jij zonder ICE-doorjakkeren-vermoeidheid.
 
  • Like
Reactions: Superendo