Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.

7 keer moeten stoppen om te laden. Dan zou voor mij de lol er wel vanaf zijn. Was het niet mogelijk om het zo te plannen dat je 4 wat langere laadstops kon maken en ff lekker lunchen en dineren? Je moet toch wel iets van 280-300km kunnen halen met 85kw en 240kw/km op een "tank"
 
@Ger356
Probeer de terugweg eens te plannen via Martigny (CH), daarna Kriegstetten en door via Duitsland.
Van Les Arcs is de afstand dan +/- 1132 km naar Haarlem en via die route vind je altijd goede SuCs met voorzieningen.
Dank voor de hint. Dat gaan we over drie weken maar eens proberen als ik met mijn vrouw (en de bagage van de kinderen die gaan vliegen) naar Avoriaz ga rijden.
 
Ik begrijp niet helemaal waarom je de tweede dag met maar 70% bent vertrokken...terwijl je - doelbewust neem ik aan - vlak bij een supercharger overnacht. Wat wij in zo'n geval liever doen is overnachten in een hotel met een DeC... Dan kun je gewoon hoe dan ook s'nachts de auto aan de lader laten staan en met 100% weg gaan.. Er zijn veel zakenhotels die in de weekends juist goedkope tarieven bieden. In het algemeen vind ik 240Wh niet eens slecht -gezien het weer en het "constant"naar boven rijden. Heb al eerder ervaren dat de rit terug minder vergt omdat je ri NL uiteindelijk meer daalt dan stijgt zoals Wim ook al stelt. Ben benieuwd hoe je de terugreis gaat ervaren.

Overigens hou ik ook niet stug vast aan de ABRP route, maar gewoon per SuC zelf bepalen wat de volgende wordt. Afhankelijk van of het mee/tegenzit, je ergens wat wilt gaan eten, hoe iedereen zicht voelt, afstanden to de SuC's..

Aankomen met 15% SoC bij een SuC vind ik ruim - het impliceert dat je in principe langer staat te wachten dan nodig - 3% tot 5% gaat op zich ook prima. En ik mis in je verhaal de combi lunchen /laden (waardoor je langer staat en met (bijna) 100% weg uit rijden) - maar dat kwam waarschijnlijk door al die dichte resto's, wat overigens in Frankrijk gebruikelijk is voor deze periode van het jaar.
 
Persoonlijk kies ik ook voor de korste route, bv van suc nivelles naar suc reims, stuk binnendoor scheelt 60 km oid, qua rijtijd maakt het niet veel uit maar scheelt net de laatste kilometers laden die dan ook nog lang duren. Ik rij binnenkort met 5 stops van Tinte naar Les Carroz, 980 km, laatste stop bij archamps is niet echt nodig maar ik kan niet laden bij het appartement (zeggen ze, er zal vast wel ergens een stopcontact zijn).
 
Ieder met vooral zn eigen plan trekken; maar 7x stoppen, al dat wachten en dat met ook nog een overnachting...
Dat kan echt veel aangenamer, als je laden een beetje handig combineert met eten&overnachten.

Zelf rij ik de laatste keren steeds zo naar Val Thorens:

- 18:00 vertrek uit Den Haag
- 20:00 Nivelles, uurtje eten
- 23:00 Matouges

- 10:00 Matouges, vertrek
- 12:30 Beaune, kleine lunch in het centrum (met heen en terug lopen al snel een uur bezig), zit ie alweer ± 95% vol
- 15:30 Chambery, boodschappen of bakkie doen, zit ie ook zo 70% of meer vol
(laatste keer naar Dutchweek werd dat 99%; was 23 graden op het terras)
- 17:30 Val Thorens

Snelheid meestal max.+10% (en geen skibox).
Alleen Matouges-Beaune kan wat krap worden als het takkeweer is (snelheid omlaag, en/of 10 min. Chateauvillain).
Er op moeten wachten? Op deze manier nooit (eerder omgekeerd; de auto is eerder klaar dan wij).
Zeer relaxed.
 
Er op moeten wachten? Op deze manier nooit (eerder omgekeerd; de auto is eerder klaar dan wij).
Zeer relaxed.
Mooi beschreven, lijkt me heerlijk om met de M3 zo op vakantie te gaan:).

Zou, hoe de medereizigers er in staan, niet een belangrijke factor kunnen zijn, hoe uiteindelijk dergelijke reizen worden ervaren? Niet iedereen heeft iets met elektrische auto's. Zij kunnen sfeerbepalend zijn en ook niet meegaan in het idee/voornemen dat de vakantie bij aanvang van de reis begint in plaats van te gaan jakkeren. Wanneer zij alsmaar gefocust blijven op een spoedige aankomstijd...
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ook ik ga binnenkort mijn eerste poging met de Tesla wagen naar de wintersport. In mijn geval Les Gets. Toen ik de auto in augustus kreeg, vond ik de inschatting van de range op het scherm erg goed kloppen. Nu in de winter schrik ik wel van de grote afwijking en wil ik voor de wintersport me ook wat beter voorbereiden op mogelijke tegenslagen. Zijn hier mensen met ervaring met wintersport in Les Gets en laadmogelijkheden en beschikbaarheid hiervan (gebruik natuurlijk Pugshare, Chargemap etc.)? Ook op de route er naartoe? Abetterrouteplanner geeft afwisselend 2 verschillende routes aan. Hangt af van het moment waarop ik kijk. Gebruikt iemand ABRP ook tijdens de reis voor route aanpassingen?
In Les Gets zijn er naast de telecabine van de Mont Chéry twee destination chargers. Gewoon in de loop van de week overdag of ‘s nachts een keer je auto daar aanhangen. En dan tot 85% laden.
 
Mooi beschreven, lijkt me heerlijk om met de M3 zo op vakantie te gaan:).

Zou, hoe de medereizigers er in staan, niet een belangrijke factor kunnen zijn, hoe uiteindelijk dergelijke reizen worden ervaren? Niet iedereen heeft iets met elektrische auto's. Zij kunnen sfeerbepalend zijn en ook niet meegaan in het idee/voornemen dat de vakantie bij aanvang van de reis begint in plaats van te gaan jakkeren. Wanneer zij alsmaar gefocust blijven op een spoedige aankomstijd...
Klaas, je biedt ze juist een upgrade in kwaliteit van reizen:
Je vervangt gejakker in teringherrie, ranzig voedsel in benzine-restaurants en dito sanitair (meestal), in Luxemburg een half uur wachten om te tanken (voorzover je dat nog deed) en ergernis, want je had weer niet de goede rij gekozen, om gestresst en vermoeid aan te komen;
door:
In relatieve stilte reizen, relaxed, mogelijk af en toe ICE te grazen nemen (maar dat is alleen voor jou leuk), eten bij (wat) betere restaurants (en je bespaarde benzine-centen een betere bestemming geven), om heerlijk uitgerust om bestemming aan te komen.
En dan: Oh, vinden jullie het erg dat dan met EV is?
 
Ik vind dit persoonlijk wel een beetje opgehemeld. Vorig jaar was mijn eerste stop in erfstadt (daar wil je niet dood gevonden worden), vervolgens w’laubersheim (combi met benzinestation), daarna leonberg (uit verveling bij de Mac maar een burger gegeten. Ik moest toch iets doen) en daarna de km een voor een lopen wegkijken bij bregenz rond 14u met een volle zon.

Inmiddels kwamen de foto’s van mijn vrienden al binnen die op de piste stonden met hun zonnebril op (ongeveer gelijk vertrokken) en al flink hadden geskied.

De rijen bij benzinestations vallen echt mee. Zeker als je (net als de locatie van een supercharger) 1km van de snelweg gaat.

Het kan heel goed met een tesla, veel beter dan ik tevoren had verwacht, maar er zijn ook mensen met een tesla die ervoor passen (en daar ken ik er ook aardig wat van).
 
Ik vind dit persoonlijk wel een beetje opgehemeld. Vorig jaar was mijn eerste stop in erfstadt (daar wil je niet dood gevonden worden),

Inmiddels kwamen de foto’s van mijn vrienden al binnen die op de piste stonden met hun zonnebril op (ongeveer gelijk vertrokken) en al flink hadden geskied).
Dat eerste begrijp ik.
Ik heb mijn slechtere ICE-ervaringen (gemiddeld dus idd minder slecht) tegen mijn huidige EV-trips naar de Franse Alpen gezet (en die heb ik echt niet opgehemeld; door ervaring weet ik bij welke SuC wel/niet te willen zijn, en hoe de reis optimaal in te delen; dat ging bij mij de eerste keren ook minder plezant (los van veel minder SuC’s).

Dat tweede:
Ja, als je tegelijk vertrekt en het doel is wie staat als 1e op de piste (al dan niet met vierkante ogen): ga fossiel.

Maar het kan dus ook anders; met goede planning zelfs heel prettig.

PS
Las je post nog een keer.
Dat tweede punt van je: ik begrijp dat als 1e op de piste staan niet je doel was; en die foto’s binnen krijgen terwijl je nog met je niet geheel geslaagde reis bezig bent, niet zo fijn is.
 
Last edited:
Ik vind dit persoonlijk wel een beetje opgehemeld. Vorig jaar was mijn eerste stop in erfstadt (daar wil je niet dood gevonden worden), vervolgens w’laubersheim (combi met benzinestation), daarna leonberg (uit verveling bij de Mac maar een burger gegeten. Ik moest toch iets doen) en daarna de km een voor een lopen wegkijken bij bregenz rond 14u met een volle zon.

Inmiddels kwamen de foto’s van mijn vrienden al binnen die op de piste stonden met hun zonnebril op (ongeveer gelijk vertrokken) en al flink hadden geskied.

De rijen bij benzinestations vallen echt mee. Zeker als je (net als de locatie van een supercharger) 1km van de snelweg gaat.

Het kan heel goed met een tesla, veel beter dan ik tevoren had verwacht, maar er zijn ook mensen met een tesla die ervoor passen (en daar ken ik er ook aardig wat van).

Ieder zijn ding, denk ik. Ik rijd jaarlijks naar Vorarlberg (in mei) en vind dat bijzonder ontspannend. De supercharger-stops vallen samen met plaspauzes/etenstijd. Als ik wat eet, is de auto vaak al eerder klaar dan ik. En als het een keer geen etenstijd is, loop je een stukje of ben je even bezig op je telefoon (TMC-forum volgen). Ik kom ontspannen aan, dat had ik in het verleden niet.

Ook een keer hartje winter naar Sankt Johann im Pongau. We gingen met twee auto's - een EV en een ICE - op verschillende tijdstippen en we deden er even lang over. Toegegeven, die in de andere auto waren ook niet van het type 'kijk eens hoe snel ik volledig brak in Oostenrijk kan aankomen'.

Kortom, ik vind persoonlijk met een Tesla op vakantie gaan de prettigere optie. Dat Tesla de kosten betaalt is ook leuk natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: AustinP and Billy
Ik kan er nog niet veel over zeggen maar ik denk dat ik ook wel aan het Tesla rijden kan wennen, zeker op langere trips. Ik werk vaak ver van huis dus ook met mijn ICE moest ik vaak stoppen. Als voorbeeld Lelystad Ceski-Tesin mooi ritje van ongeveer 1200 km, Dan tankte ik ook meestal 4 keer. Niet geheel vol vertrekken en dan tanken in Bad Oeyenhausen, nog ergens in Oost Duitsland en dan met lage SOC :) in Polen aan te komen voor de nog betere benzine prijs en dan net voor Tsjechië nog even weer vol gooien. Ja mijn Land Rover Disco 3 V8 was wel dorstig.
Met een Tesla zal ik op ongeveer hetzelfde schema zitten, Alleen mijn powernap zal bij een Tesla tijdens een oplaadsessie zijn en niet: nu stop ik even.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Het is natuurlijk niet zo dat je met een ICE moet doorjakkeren. Ook dan kan je gewoon pauseren en een normale snelheid aanhouden. Ik heb twee jongere kinderen, dus stoppen moet ik toch. Ik zou dat alleen niet zo lang doen als met een tesla moet en ook niet op de meeste sucs (met een ICE zou ik niet in erfstadt etc gaan stoppen omdat dat zo mooi is).

In ieder geval ga ik binnenkort met de tesla, mede vanwege de ruimte en omdat het goed te doen is. De nadelen neem ik voor lief.
 
Het is natuurlijk niet zo dat je met een ICE moet doorjakkeren. Ook dan kan je gewoon pauseren en een normale snelheid aanhouden. Ik heb twee jongere kinderen, dus stoppen moet ik toch. Ik zou dat alleen niet zo lang doen als met een tesla moet en ook niet op de meeste sucs (met een ICE zou ik niet in erfstadt etc gaan stoppen omdat dat zo mooi is).

In ieder geval ga ik binnenkort met de tesla, mede vanwege de ruimte en omdat het goed te doen is. De nadelen neem ik voor lief.
Is gewoon een kwestie van wennen. Rij ondertussen al vijf jaar naar de wintersport (800 km) met een Tesla (nu Model X) en dan volstaan 3 stops. Ga bij je stops iets doen. Als je gaat wachten, duurt het inderdaad (te) lang.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik rijd vaak s nachts. Familie slaapt en ik doe even mijn ogen dicht op de SUCs. Geeft toe dat veel raststätten gezelliger zijn dan pak hem beet Erftstadt. Maar als ik de enige wakker ben, vind ik het niet zo erg.

En ik reed vroeger in mijn BMW ook niet als een malle. Wintersport is vakantie en geen commute voor mij
 
  • Like
Reactions: Maurice1
All, hier een newbie Tesla MX rijder.. :))

Heeft iemand ervaring met Loopvlak sneeuwkettingen van Modula of een setje met Bandenmaat 245+275/45R20 te leen voor week 9 ('dutch ski week') ?

De laatste keer dat ik kettingen hebt moeten gebruiken is ruim 12 jaar geleden.., maar je weet het maar nooit met die sneeuw berichten..
 
@Ger356 met hoeveel kwam je nog aan bij de SuC. 7 stops lijkt me teveel. Met de S max 5 stops vanuit Val Thorens.
Carmody: ik ben onderdaad nogal voorzichtig (eerste lange rit) en als de predictor onder de 15% aangeeft, ga ik toch maar extra laden. Misschien had ik met meer lef de chargers in Arlon en Beaune over kunnen slaan. Maar voor die laatste had ik dan tot 100% door moeten laden bij Val de Meuse en door de omstandigheden daar (regen, donker, koud en ik kon de code van het toilergebouwtje eerst niet vinden) besloot ik dat ik dan maar de extra laadsessie in Beaune moest nemen. Dus met doorladen en meer lef is 5 stops waarschijnlijk wel haalbaar.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp