Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Nog even mijn ervaring over de rit terug naar huis. Ook weer in de nacht gereden met veelal AP op 150km/h maar op sommige stukken 180-200km/h omdat een AP penalty kreeg ivm het niet opmerking van het knipperen op een rechte weg. Ik word daar soms wel echt behoorlijk moe van. Soms besluit ik bij een eerst volgende parkeerplaats even in de ankers te gaan, van P weer naar D te gaan en weer volop te accelereren maar nu besloot ik gewoon even lekker te knallen. Jeetje wat gaat dat ultra smooth zeg een beetje tussen de 180 en 200 'hangen'. Boven de 200 komt wel steeds vrij snel de vermogenslimiter.

Wat betreft rijden alles super maar het vertrek wat minder. Wederom waren m'n ramen vast gevroren! Het was dan ook kouder dan de dagen hiervoor. Ik vermoed dat het sneeuw overdag smelt door het zonnetje maar ook omdat de auto relatief warm blijft van binnen. De Tesla heeft merkbaar minder sneeuw op het dak/ramen dan andere auto's. Het smeltwater gaat dan in alle ruimtes zitten en vriest dicht zodra het zonnetje verdwijnt. Ik moet zeggen dat dit echt een zeer vervelend euvel is op het moment dat je wilt inpakken om te vertrekken en dat heeft me zeker 20 minuten gekost. Dit was trouwens met een hele tijd 'opwarmen' op 20 graden en dit was dus niet voldoende om het glas voldoende op te warmen. Misschien werkt dit zelfs averechts omdat het juist sneeuw laat smelten die op andere punten juist kan bevriezen.

Ander probleem was dat ik sneeuw/ijs in m'n achterwielen had wat voor een lichte onbalans zorgde. Aangezien dit was vastgevroren en het buiten heel de rit goed onder 0 was duurde het lang voor dit weg was. Dit was geen probleem geweest als ik de auto onder een car port of in een garage had kunnen parkeren.

Verder had ik op de terugweg veel vaker verbindings problemen. Wellicht omdat ik op de terugweg over Frankfurt reed i.p.v. Stuttgart. Het zorgde ervoor dat ik echt Spotify in de Tesla links te laten liggen. Het gebeurd te vaak dat nummers stoppen maar het is ook hinderlijk dat Spotify in de Tesla gewoon niet werkt zoals in de app. Dat viel op deze lange rit extra op.

Al eerder heb ik aangehaald dat ik op de heen weg gepland had met A Better Route Planner ( A Better Routeplanner ) met 10% extra verbruik i.v.m. sneeuw. Echter, deze gaat ervan uit dat je bij regen/sneeuw ook gewoon met 150km/h over de weg knalt. Zeer onrealistisch dus en dus is dus eigenlijk enkel van toepassing als je gaan hypermilen, dus met lage snelheid gaan rijden. Op de terug weg waren dit mijn instellingen:

- Model: S100D
- Reference consumption: 211Wh/km (berekent door ABRP na eerdere ritten)
- Reference speed: 105% (+5km/h snelheidsovertreding)
- Max speed: 150 (knallen op de duitse autobahn)
- Charger arrival: 1%
- Goal arrival: 1%
- Outside temp: -5 c
- Conditions: Dry
- Battery degradation: 2%
- Port open time: 2 minutes


Het is gewoon bizar hoe nauwkeurig ABRP is! Ik reed in de onlangs geïntroduceerde dashboard modus. Deze geeft een mooi verloop van hoogte tegen het geschatte verbruik. Het geeft ook wat info zoals het verwachte verbruik bij de geplande snelheid op basis van de geconfigureerde instellingen.

View attachment 370181

Dit is een foto van de heenreis maar het toont mooi het grafiekje. Het resultaat is dat je eigenlijk tegen deze grafiek 'aanrijd'. Het klopt 99% van de keren maar ik had bijvoorbeeld een tijdje even volop wind mee waardoor het verbruik zakte. Ik reed al 150km/h op AP dus kon niet harder maar dat scheelde weer 2% bij aankomst van de volgende SuC.
Het wordt pas interessant bij windje tegen! Als dat zou gebeuren en het verbruik wordt echt stukken hoger dan ga je gewoon 5km/h zachter rijden en je zit weer binnen het window naar de volgende SuC. Dat was niet nodig maar je kunt zo dus zo strak mogelijk naar de volgende SuC rijden.

Bij 2 SuC's heb ik een powernap gedaan om te rusten. Helaas was dit niet genoeg en moest ik een 3e stop maken om echt even goed slaap te pakken. Dit was met de kachel aan en helaas was dit niet bij een SuC. Ik voelde me opeens zo moe dat ik het niet verantwoord vond verder te rijden en gewoon de eerste de beste parkeerplaats op te rijden. Hierdoor haalde ik de laatste stint niet naar huis en moest ik met 100km/h rijden om met 1% aan te komen. Echter, het is koud en heb thuis nog geen laadmogelijkheid en wilde niet gokken of de laadpaal hier in de straat geen plek had en heb bij SuC Dordrecht tot 55% geladen. Ik moet aangeven dat deze stop dus niet nodig was geweest.

Een probleem met ABRP is dat als je deze in de browser open hebt staan tijdens het superchargen, dan hangt op gegeven moment de browser. Je moet dan de MCU resetten maar als je even naar een andere website navigeert net voor het het superchargen dan heb je dit probleem niet. Ik vermoed dat de website de SuC data niet goed aggregeerd.

Ook viel me op dat de Tesla navigatie wel heel snel roept dat je onder de 110 of 115km/h moet rijden. Heel apart trouwens dat op het 17" scherm staat dat je onder de 115km/h moet rijden en in de cockpit staat dat je onder de 110 moet blijven. Deze melding kun je gewoon vergeten, je moet enkel naar het geschatte percentage kijken want in mijn situatie te gunstig was. Ik zat er steeds een aantal procent onder waar ABRP bijna altijd spot on is. De Tesla navigatie gaat op de autobahn denk ik uit van een andere snelheid. Wellicht 130km/h ofzo maar in Nederland klopte het ook niet.

Anyway, met de voorjaarsvakantie weer op wintersport! Echter, dan met m'n dochter en dan ga ik niet knallen maar chillen. Iets meer reistijd maar een andere ervaring met meer tijd om te kletsen. Looking forward to the ride!

Paar andere minpunten:

- Op de terugweg bizar vaak phantom braking ervaren. Ik denk 6 tot 8 keer op een rit van 1000km. Ik begrijp het niet helemaal want het zicht was echt uitstekend en geen neerslag.

- Ook met de auto high beam gereden maar dit is echt totaal waardeloos op de snelweg. Reactie tijd is super langzaam als deze überhaupt reageert. Leuk voor in de bergpas maar op de snelweg had deze echt meer waarde gehad want ik vind het bereik van het normale licht redelijk slecht.

- AP kan helaas niet op met de gele belijning bij weg werkzaamheden. Hij zoekt tussen de witte en gele banen. Tegelijk ook het feit dat de borden herkenning nog ontbreekt. Vooral om de autobahn is dat hinderlijk omdat je van 150 naar 80 moet en weer terug. Dat is veel gedoe met het pookje.

- Ik mis een 'default' cruise snelheid voor de autobahn. Bij geen max snelheid zou je aan het pookje moeten trekken om naar de default max te gaan. Hier ga ik een verzoek voor indienen. Het is zo triviaal!

Een paar plus punten:

- Wat een perfecte Duitse SuC's! Heerlijk bij die Rasthofjes met niet een groot restaurant maar to the point met een tankstation, toilet of een mac. Vaak zelfs een wasstraat aanwezig. Die Duitsers snappen het! Super kort op de snelweg en kost bijna extra reistijd. Helaas niet alle SuC's zo.. maar wel vielen! :)

- Heerlijk rustig bij de Duitse SuC's, alhoewel, 1x geICE'd door een NL'er die een broodje haalde bij het tankstation maar snel weg was omdat ik toeterde.

- Wow, wat een tractie in de sneeuw! Op de heenreis volle bak sneeuw en had en een hele steile helling op het einde om op te rijden waar diverse auto's niet omhoog konden. Geen probleem! Trouwens, zet je luchtvering op maximale hoogte zodat je Tesla niet ingezet wordt als een sneeuwschuiver. Naar beneden ook geen probleem.

- Diverse Oostenrijkers die vragen hoe dat nou zat met die Tesla's, enkel elektrisch toch? Met de vraag hoe lang ik er over had gedaan waarbij ze allen verbaasd waren dat ik riep binnen de 12u voor 1050km inclusief slapen en laden :)

Dank voor t sharen Ramonneke, nuttig!
 
Niet helemaal wintersport, maar in het 2e weekend van januari heb ik met 3 passagiers en bagage een ritje met mijn MS 75D naar Munchen (725km) gemaakt voor een weekend-uitje met de zaak. Een kort verslagje...

Vrijdag 11 januari heenreis: Totaal 10uur waarin 4x geladen: 10min (onnodig beginnersangst), 2x 45min, 1x 30min).
Laden had overigens minder kunnen zijn: ik kwam met 120km 'over' in Munchen. De heenreis viel wel een beetje tegen, zowel de rij- als laadtijd. Maar ook omdat de autopilot door sneeuw op de bumper vanaf Frankfurt er de brui aan gaf.
Informatie: kruissnelheid ongeveer 135km/h, door drukte gemiddeld 110km/h. Veel optrekken en remmen dus.Temperatuur rond het vriespunt, later er onder. Flinke regen vanaf Koln die na Frankfurt overging in (natte) sneeuw. Heel veel water en sneeuw op de weg dus.

Zondag 13 januari terugreis
Totaal 9 uur waarin 3x geladen, samen ongeveer 1:45u. Nu alleen regenbuien (de autopilot werkte de hele weg gelukkig), maar met in de buien stormachtige wind op de kop. Verbruik 'schommelde' van 200Wh/km als het droog was tot 300Wh/km in stormachtige buien. Je wordt dan wel een beetje zenuwachtig van de auto die het wel/niet halen van de volgende SuC telkens weer herziet. Uiteindelijk blijkt rust en vertrouwen de beste raadgever.

Mijn indruk
Iedere 2,5u stoppen deed ik ook met de ICE. Met toiletbezoek, een relaxte kop koffie en nog een toiletbezoek (door de koffie) ben je zo 45min verder en dus genoeg geladen voor de volgende etappe. Dat gaf mij dus nauwelijks het gevoel dat ik op het laden heb staan wachten. Ik verwacht (hoop?) met betere weeromstandigheden iets sneller op winstersport te gaan.

Grappig:
* Op basis van adviezen hier op het forum gewoon tot 5% en zelfs een keer 3% leeg gereden. Toen mijn vrouw bij de SuC de werkelijke resterende km's zag ipv de percentages, trok ze toch een beetje wit weg. Of zoals ze later zei: 'je moet de afslag van de SuC dan niet missen!'
* Er stond een M3 (wat een mooie auto!) bij een E-ON CSS snellader (tot 175Kw, geen idee hoe snel de M3 laadde). Op mijn vraag waarom hij de SuC's niet gebruikte, wees hij mij erop dat deze hier nog niet met de CSS kabels waren uitgerust. Bij latere SuC's bleken de CSS kabels wel al toegevoegd.

Voor de medelezers van mijn bijdragen in de i-Pace thread over de i-Pace van mijn collega: hij heeft zijn i-Pace thuis gelaten (eea zoals hij al wist voor hij de i-Pace bestelde). Voor een weekendje vond hij de (nog) langere laadtijden onacceptabel. Als ik nu zie wat de lage temperatuur, regen, sneeuw en stormachtige wind op de kop met mijn actieradius deden bij 135km/u wil ik niet weten wat dit met de i-Pace had gedaan. Hoewel... misschien was het eigenlijk juist wel leuk geweest om de i-Pace in die omstandigheden te testen...
 
Winter gerelateerd.... deze ochtend zaten m'n achterportieren dichtgevroren. Gewoon hier in Nederland.... Straks maar even een potje uierzalf halen want ik heb het nu toch echt wel he-le-maal gehad met vastgevroren portieren. Maar ik denk niet dat het probleem geheel oplost aangezien ik niet van plan was uierzalf te gaan smeren in de raamrand waar je raam het portier in schuift en daar lijkt het ook vast te vriezen.
 
Winter gerelateerd.... deze ochtend zaten m'n achterportieren dichtgevroren. Gewoon hier in Nederland.... Straks maar even een potje uierzalf halen want ik heb het nu toch echt wel he-le-maal gehad met vastgevroren portieren. Maar ik denk niet dat het probleem geheel oplost aangezien ik niet van plan was uierzalf te gaan smeren in de raamrand waar je raam het portier in schuift en daar lijkt het ook vast te vriezen.
Een hoes over de auto trekken?
 
Niet helemaal wintersport, maar in het 2e weekend van januari heb ik met 3 passagiers en bagage een ritje met mijn MS 75D naar Munchen (725km) gemaakt voor een weekend-uitje met de zaak. Een kort verslagje...

Vrijdag 11 januari heenreis: Totaal 10uur waarin 4x geladen: 10min (onnodig beginnersangst), 2x 45min, 1x 30min).
Laden had overigens minder kunnen zijn: ik kwam met 120km 'over' in Munchen. De heenreis viel wel een beetje tegen, zowel de rij- als laadtijd. Maar ook omdat de autopilot door sneeuw op de bumper vanaf Frankfurt er de brui aan gaf.
Informatie: kruissnelheid ongeveer 135km/h, door drukte gemiddeld 110km/h. Veel optrekken en remmen dus.Temperatuur rond het vriespunt, later er onder. Flinke regen vanaf Koln die na Frankfurt overging in (natte) sneeuw. Heel veel water en sneeuw op de weg dus.

Zondag 13 januari terugreis
Totaal 9 uur waarin 3x geladen, samen ongeveer 1:45u. Nu alleen regenbuien (de autopilot werkte de hele weg gelukkig), maar met in de buien stormachtige wind op de kop. Verbruik 'schommelde' van 200Wh/km als het droog was tot 300Wh/km in stormachtige buien. Je wordt dan wel een beetje zenuwachtig van de auto die het wel/niet halen van de volgende SuC telkens weer herziet. Uiteindelijk blijkt rust en vertrouwen de beste raadgever.

Mijn indruk
Iedere 2,5u stoppen deed ik ook met de ICE. Met toiletbezoek, een relaxte kop koffie en nog een toiletbezoek (door de koffie) ben je zo 45min verder en dus genoeg geladen voor de volgende etappe. Dat gaf mij dus nauwelijks het gevoel dat ik op het laden heb staan wachten. Ik verwacht (hoop?) met betere weeromstandigheden iets sneller op winstersport te gaan.

Grappig:
* Op basis van adviezen hier op het forum gewoon tot 5% en zelfs een keer 3% leeg gereden. Toen mijn vrouw bij de SuC de werkelijke resterende km's zag ipv de percentages, trok ze toch een beetje wit weg. Of zoals ze later zei: 'je moet de afslag van de SuC dan niet missen!'
* Er stond een M3 (wat een mooie auto!) bij een E-ON CSS snellader (tot 175Kw, geen idee hoe snel de M3 laadde). Op mijn vraag waarom hij de SuC's niet gebruikte, wees hij mij erop dat deze hier nog niet met de CSS kabels waren uitgerust. Bij latere SuC's bleken de CSS kabels wel al toegevoegd.

Voor de medelezers van mijn bijdragen in de i-Pace thread over de i-Pace van mijn collega: hij heeft zijn i-Pace thuis gelaten (eea zoals hij al wist voor hij de i-Pace bestelde). Voor een weekendje vond hij de (nog) langere laadtijden onacceptabel. Als ik nu zie wat de lage temperatuur, regen, sneeuw en stormachtige wind op de kop met mijn actieradius deden bij 135km/u wil ik niet weten wat dit met de i-Pace had gedaan. Hoewel... misschien was het eigenlijk juist wel leuk geweest om de i-Pace in die omstandigheden te testen...
Ik herken je beginnersangst zo zit ik nu ook mijn ski trip te plannen :D
mijn eerste gevoel is wel dit wordt een relaxte start van de vakantie wat vaker stoppen en niet 150+ over de snelweg. (met twee kinderen is dat helemaal niet zo verkeerd denk ik zo)
 
  • Like
Reactions: HansB
Winter gerelateerd.... deze ochtend zaten m'n achterportieren dichtgevroren. Gewoon hier in Nederland.... Straks maar even een potje uierzalf halen want ik heb het nu toch echt wel he-le-maal gehad met vastgevroren portieren. Maar ik denk niet dat het probleem geheel oplost aangezien ik niet van plan was uierzalf te gaan smeren in de raamrand waar je raam het portier in schuift en daar lijkt het ook vast te vriezen.

Klopt en het is idd een slecht idee om daar te smeren. Ik had de rubbers boven en aan de zijkant ook ingesmeerd. Daarna was het een kliederboel aan de buitenste cm van de ramen. Ik ben dat getrek ook helemaal zat. Je staat gewoon voor joker smorgens als ik de kinderen achterin zet. De ritjes met dichtgeklapte buitenspiegels nog daargelaten.
 
  • Funny
Reactions: woes
Klopt en het is idd een slecht idee om daar te smeren. Ik had de rubbers boven en aan de zijkant ook ingesmeerd. Daarna was het een kliederboel aan de buitenste cm van de ramen. Ik ben dat getrek ook helemaal zat. Je staat gewoon voor joker smorgens als ik de kinderen achterin zet. De ritjes met dichtgeklapte buitenspiegels nog daargelaten.
zodra het gaat vriezen laat ik de spiegels dan ook niet meer inklappen!!
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb dat een paar dagen geleden ook snel ingesteld, zodat ik niet met een half uitgeklapte spiegel de weg op moet. Vanochtend kom ik aan bij de auto... Spiegels ingeklapt. Ode aan de softwaremakers van Tesla!
heb je misschien meerdere profielen in de auto?
Deze setting moet je wel per profiel aanpassen.

Er zit wel een bug in de software, nl als de spiegels uitgeklapt staan, en je wilt zonder de auto te ontgrendelen de laadport openen....
Dan duw ik enige seconden op de achterkant van de fob, dan klappen ook pardoes de spiegels in....
 
Winter gerelateerd.... deze ochtend zaten m'n achterportieren dichtgevroren. Gewoon hier in Nederland.... Straks maar even een potje uierzalf halen want ik heb het nu toch echt wel he-le-maal gehad met vastgevroren portieren. Maar ik denk niet dat het probleem geheel oplost aangezien ik niet van plan was uierzalf te gaan smeren in de raamrand waar je raam het portier in schuift en daar lijkt het ook vast te vriezen.

9CE90AEA-AE33-4199-86F3-31BE192B10A5.png

:p
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Winter gerelateerd.... deze ochtend zaten m'n achterportieren dichtgevroren. Gewoon hier in Nederland.... Straks maar even een potje uierzalf halen want ik heb het nu toch echt wel he-le-maal gehad met vastgevroren portieren. Maar ik denk niet dat het probleem geheel oplost aangezien ik niet van plan was uierzalf te gaan smeren in de raamrand waar je raam het portier in schuift en daar lijkt het ook vast te vriezen.
Ik zou siliconenspray met teflon gebruiken werkt perfect en je kinderen denken niet dat er uiers aan je auto zitten ;-)