Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal,
ik heb een beetje zitten bladeren door dit forum, aangezien ik dit jaar voor het eerst met de Tesla MS75 op wintersport ga (Seefeld/Oostenrijk)
Moet zeggen dat het verbruik in Nederlandse winter mij wel tegenvalt. Uit de 380km die ik op het scherm heb staan als de Tesla volledig is opgeladen, haal ik in praktijk grofweg 250-270 echte kilometers als max range. Dus dat is nog best wel spannend hoe een lange rit uitpakt.

Samenvattend, heb ik de volgende tips genoteerd:
1 - spiegels autofold uitzetten, omdat ze anders vastvriezen (al meegemaakt)
2 - uierzalf op rubbers van de deuren en ramen, ook tegen vastvriezen
3 - auto voorverwarmen voor vertrek (30 min?)
4 - rangemode aanzetten (hoewel ik daar wisselende meningen over tegenkom)
5 - gebruik Abetterrouteplanner.com om de reis te plannen.
6 - zuinig met verwarming, warme kleren aan in de auto, omdat je dan meer energie overhoudt voor de km's.

Vragen:
a. nu met vorst, komen de deurklinken soms piepend naar buiten. Herkent iemand dit? Wat is hier aan te doen? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat ze vastgevroren zitten en niet naar buiten komen?
b. ik heb nu al met regelmaat koude voeten. Soms wel soms niet. Ben daarvoor al bij Sec geweest, maar die lieten mij een warme luchtstroom voelen die genoeg zou moeten zijn. Maar ik merk dat het probleem er nog steeds is. Herkenbaar? Hoort het bij Tesla, dat je wollen sokken aandoet?
c. nog iemand tips voor goede/fijne sneeuwkettingen (19 inch banden)?
d. Ik heb nu, naast Suc, een pasje van NewMotion en de standaard laadkabel. Is dat voldoende, of dien ik ook andere pasjes/kabels mee te nemen?
e. zijn tips hierboven herkenbaar, niet juist, of heeft iemand nog tips? Ik hoor het graag!
 
Hoort het bij Tesla, dat je wollen sokken aandoet?

Geitenwollen sokken kan ik van harte aanbevelen! :p
Nee, koude voeten herken ik helemaal niet. Eerder koude wind in m’n gezicht dat veroorzaakt wordt door een lek in de buurt het driehoekig raampje van het portier.

Ik doe wel vaak warme kleren aan in de auto (net als in huis) omdat het best scheelt of je de verwarming in de auto op 22 zet of op 19. Ik krijg dan wel snel koude handen (geen stuurverwarming helaas).

Vastgevroren deurklinken, spiegels of rubbers heb ik nog nooit last van gehad (maar verwarm de auto altijd ruim van tevoren voor).
 
  • Like
Reactions: nico180
Ja, ik vergat te vermelden dat ik standaard Pratteln/Basel uit mijn planning verwijder en altijd kies voor de route Achern - Kriegstetten of Egerkingen. Dat zijn goede locaties :D

Ben nu bezig om de route Amsterdam - Madonna di Campiglio (IT) te plannen voor 15 feb - 23 feb ..... :confused:
Als je richting Zurich moet heb je daar helaas niks aan. Het liefst zou je dan over Lorrach gaan, dan kun je Basel helemaal overslaan. Maar zolang Dietikon en/of Frick niet klaar zijn lukt dat niet. Dan moet je over Basel en naar de matige SuC in Pratteld (hotel is prima maar er zijn gewoon te weinig stalls)
 
Dag allemaal,
ik heb een beetje zitten bladeren door dit forum, aangezien ik dit jaar voor het eerst met de Tesla MS75 op wintersport ga (Seefeld/Oostenrijk)
Moet zeggen dat het verbruik in Nederlandse winter mij wel tegenvalt. Uit de 380km die ik op het scherm heb staan als de Tesla volledig is opgeladen, haal ik in praktijk grofweg 250-270 echte kilometers als max range. Dus dat is nog best wel spannend hoe een lange rit uitpakt.

Samenvattend, heb ik de volgende tips genoteerd:
1 - spiegels autofold uitzetten, omdat ze anders vastvriezen (al meegemaakt)
2 - uierzalf op rubbers van de deuren en ramen, ook tegen vastvriezen
3 - auto voorverwarmen voor vertrek (30 min?)
4 - rangemode aanzetten (hoewel ik daar wisselende meningen over tegenkom)
5 - gebruik Abetterrouteplanner.com om de reis te plannen.
6 - zuinig met verwarming, warme kleren aan in de auto, omdat je dan meer energie overhoudt voor de km's.

Vragen:
a. nu met vorst, komen de deurklinken soms piepend naar buiten. Herkent iemand dit? Wat is hier aan te doen? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat ze vastgevroren zitten en niet naar buiten komen?
b. ik heb nu al met regelmaat koude voeten. Soms wel soms niet. Ben daarvoor al bij Sec geweest, maar die lieten mij een warme luchtstroom voelen die genoeg zou moeten zijn. Maar ik merk dat het probleem er nog steeds is. Herkenbaar? Hoort het bij Tesla, dat je wollen sokken aandoet?
c. nog iemand tips voor goede/fijne sneeuwkettingen (19 inch banden)?
d. Ik heb nu, naast Suc, een pasje van NewMotion en de standaard laadkabel. Is dat voldoende, of dien ik ook andere pasjes/kabels mee te nemen?
e. zijn tips hierboven herkenbaar, niet juist, of heeft iemand nog tips? Ik hoor het graag!
Rangemode op een lange trip juist uitzetten!
Heb je alleen iets aan als je veel korte stukjes rijdt.
 
Beetje WD40 tussen de spiegels doet wonderen,
Rangemode gebruik ik hoogste zelden. Regelmatig laden ( liever wat vaker dan ellenlang doorladen). Stoelverwarming vergt minder energie dan luchtverwarming - maar zou gewoon verwarming ana doen.. Belangrijkste vergeet je nog - snelheid aanpassen. -;). Rustig aan beginnen. En beetje plannen onderweg - ga eten waar je tot 100% kan doorladen.
Veel plezier!
 
  • Like
Reactions: Patrick 023
Dag allemaal,
ik heb een beetje zitten bladeren door dit forum, aangezien ik dit jaar voor het eerst met de Tesla MS75 op wintersport ga (Seefeld/Oostenrijk)
Moet zeggen dat het verbruik in Nederlandse winter mij wel tegenvalt. Uit de 380km die ik op het scherm heb staan als de Tesla volledig is opgeladen, haal ik in praktijk grofweg 250-270 echte kilometers als max range. Dus dat is nog best wel spannend hoe een lange rit uitpakt.

Samenvattend, heb ik de volgende tips genoteerd:
1 - spiegels autofold uitzetten, omdat ze anders vastvriezen (al meegemaakt)
2 - uierzalf op rubbers van de deuren en ramen, ook tegen vastvriezen
3 - auto voorverwarmen voor vertrek (30 min?)
4 - rangemode aanzetten (hoewel ik daar wisselende meningen over tegenkom)
5 - gebruik Abetterrouteplanner.com om de reis te plannen.
6 - zuinig met verwarming, warme kleren aan in de auto, omdat je dan meer energie overhoudt voor de km's.

Vragen:
a. nu met vorst, komen de deurklinken soms piepend naar buiten. Herkent iemand dit? Wat is hier aan te doen? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat ze vastgevroren zitten en niet naar buiten komen?
b. ik heb nu al met regelmaat koude voeten. Soms wel soms niet. Ben daarvoor al bij Sec geweest, maar die lieten mij een warme luchtstroom voelen die genoeg zou moeten zijn. Maar ik merk dat het probleem er nog steeds is. Herkenbaar? Hoort het bij Tesla, dat je wollen sokken aandoet?
c. nog iemand tips voor goede/fijne sneeuwkettingen (19 inch banden)?
d. Ik heb nu, naast Suc, een pasje van NewMotion en de standaard laadkabel. Is dat voldoende, of dien ik ook andere pasjes/kabels mee te nemen?
e. zijn tips hierboven herkenbaar, niet juist, of heeft iemand nog tips? Ik hoor het graag!
Die koude wind, dat gebeurt ook bij mij. Soms is het loeiwarm in de auto (terwijl 21 graden in ingesteld) en soms is het frisjes. Geen peil op te trekken. Gelukkig komen de betere tijden er weer aan.
En bij lange ritten trekt je verbruik wel bij. Maar naar het zuiden in de zomer is toch vele malen aangenamer dan in de winter.
 
  • Like
Reactions: Patrick 023
Die koude wind, dat gebeurt ook bij mij. Soms is het loeiwarm in de auto (terwijl 21 graden in ingesteld) en soms is het frisjes. Geen peil op te trekken. Gelukkig komen de betere tijden er weer aan.
En bij lange ritten trekt je verbruik wel bij. Maar naar het zuiden in de zomer is toch vele malen aangenamer dan in de winter.

Kijk even waar de kachel allemaal heen blaast.

De climate control functie kan beter dus meestal regel ik alles zelf.
Al ik het de cc laat regelen dan heb ik het meestal koud en koude voeten.
Dan blijkt dat hij alleen maar warme lucht blaast op de voorruit.

Wanneer je hem op 21 zet en met ventilator op 4 en richting zowel op boven midden en laag aan zet dan wordt alles goed en gelijkmatig warm.
 
Kijk even waar de kachel allemaal heen blaast.

De climate control functie kan beter dus meestal regel ik alles zelf.
Al ik het de cc laat regelen dan heb ik het meestal koud en koude voeten.
Dan blijkt dat hij alleen maar warme lucht blaast op de voorruit.

Wanneer je hem op 21 zet en met ventilator op 4 en richting zowel op boven midden en laag aan zet dan wordt alles goed en gelijkmatig warm.
Hij staat op auto. Dat zal idd het probleem zijn!
 
In de parkeergarage van het appartement (Les Balcons in Les Eucherts) een gewoon stopcontact gevonden en met de UMC geladen. Na een nacht lag die groep er wel uit ondanks dat ik hem op 8 amp. had gezet. :) Maar ik had intussen genoeg.
Mocht je echt spaak lopen: Het Hyatt hotel heeft laadplaatsen in de garage en na wat vragen had ik hem daar ook mogen zetten voor 1 nacht a 20,—.
Overigens gebruik je tijdens de afdaling helemaal niets (je krijgt er ook geen km range bij) en in Bourg St. Maurice kun je gratis laden bij de Super U. Dat is max. 11 kW geloof ik. En in Albertville kun je Succen.
Veel plezier!

dank voor je reactie! Ik ga op zoek naar een stopcontact en heb al voorkeur aangegeven voor een appartement op de begane grond. Met een lang verlengsnoer moet ik dan een heel eind kunnen komen ;). En anders zit het Hyat aan de overkant van de straat zag ik dus die tip is ook heel fijn!
 
Als je richting Zurich moet heb je daar helaas niks aan. Het liefst zou je dan over Lorrach gaan, dan kun je Basel helemaal overslaan. Maar zolang Dietikon en/of Frick niet klaar zijn lukt dat niet. Dan moet je over Basel en naar de matige SuC in Pratteld (hotel is prima maar er zijn gewoon te weinig stalls)
Dietlikon is al een tijdje klaar. Heb ik begin dit jaar nog gestaan.
 
  • Like
Reactions: Ipe
Afgelopen weekend take two van reizen met de Tesla naar de Franse alpen. Dit keer naar Avoriaz. Weer redelijk wat bagage, maar slechts twee personen. Het korte verslag: het is relaxed rijden, maar duurt wel lang.

De lange versie: Ik heb expres dezelfde route genomen als drie weken geleden: Urmond, Arlon, Metz, Val de Meuse, overnachten bij De Supercharger Beaune, Macon, Archamps, Avoriaz. Dus weer 7 laadbeurten en twee volle dagen om ruim 1100 km te rijden. Dat deed ik vroeger toch echt in 12 uur doortrappen. Maar eerlijk is eerlijk de laatste jaren namen we ook een overnachting.

Weer een planning gemaakt met A better Route planner, (aankomen met 15%, gebruik 240 Wh/km, max 130, 100% snelheid, geen wind en regen, o graden en 300 kg. Bagage.). Ik heb nu de realiteit precies bijgehouden en eigenlijk was de planning op alle delen wat te optimistisch. Laden duurde overal wat langer en ook de rijtijd was op vrijwel alle trajecten wat langer.

Belangrijk: nu hadden we het vertrek zo gepland, dat de laadbeurten en de koffie/maaltijden "pasten”. Overnachten bij hotel Mercure in Beaune met een Suc voor de deur is natuurlijk ook handig.
Een absolute afknapper: laden onder Geneve bij Archamps. Een groot Best Western hotel met een giga parkeerterrein. Maar we waren al argwanend, want er stond welgeteld 1 auto. Het hotel zelf was net zo: het restaurant gesloten, de bar, idem en zelfs de receptie was onbemand. Of we maar wilden bellen, dan zou er wel iemand komen. We hebben het maar gelaten en zijn in de hal gaan zitten wachten, maar zonder lunch.

Dan naar Avoriaz en daar gebeurde waar we al voor gewaarschuwd waren: onder aan de weg omhoog controleerde de politie alle auto's en alleen als je winterbanden en vierwielaandrijving had, mocht je zonder kettingen naar boven. Alle anderen mochten vieze handen gaan maken. Nu had ik wel een setje gekocht voor het geval dat, maar ik had niet gedacht ze nodig te hebben. Met de hulp van wat aardige en potige medereizigers is het gelukt, maar als je echt denkt kettingen nodig te hebben, koop dan Maggi Trax of iets dergelijks. Kost een paar honderd, maar gewone kettingen en Tesla is geen fijne combinatie. De ruimte achter je wiel is zo smal, dat je de ketting niet hoog genoeg kan trekken om de sluiting aan de boven- voorkant te krijgen. Dus je moet met je handen tussen band en spatbord langs op de tast die ketting sluiten en die banden zijn zooo breed. Overigens was de weg helemaal niet zo slecht. Ik had het zonder die kettingen ook wel gered. Die politie in Avoriaz heeft vast aandelen bij een kettingenfabrikant.

Lessen van deze reis: Houd bij je planning rekening met de inwendige mens, overnacht bij een Dec of Suc, mijd Archanps, en als je naar Avoriaz gaat: neem Maggi Trax kettingen mee.
Vandaag strak blauw met een halve meter verse sneeuw.
 
  • Like
Reactions: SMU
Afgelopen weekend take two van reizen met de Tesla naar de Franse alpen. Dit keer naar Avoriaz. Weer redelijk wat bagage, maar slechts twee personen. Het korte verslag: het is relaxed rijden, maar duurt wel lang.

De lange versie: Ik heb expres dezelfde route genomen als drie weken geleden: Urmond, Arlon, Metz, Val de Meuse, overnachten bij De Supercharger Beaune, Macon, Archamps, Avoriaz. Dus weer 7 laadbeurten en twee volle dagen om ruim 1100 km te rijden. Dat deed ik vroeger toch echt in 12 uur doortrappen. Maar eerlijk is eerlijk de laatste jaren namen we ook een overnachting.

Weer een planning gemaakt met A better Route planner, (aankomen met 15%, gebruik 240 Wh/km, max 130, 100% snelheid, geen wind en regen, o graden en 300 kg. Bagage.). Ik heb nu de realiteit precies bijgehouden en eigenlijk was de planning op alle delen wat te optimistisch. Laden duurde overal wat langer en ook de rijtijd was op vrijwel alle trajecten wat langer.

Lessen van deze reis: Houd bij je planning rekening met de inwendige mens, overnacht bij een Dec of Suc, mijd Archanps, en als je naar Avoriaz gaat: neem Maggi Trax kettingen mee.
Vandaag strak blauw met een halve meter verse sneeuw.
Op 1.100 km zijn 7 stops wel erg veel. Je haalt makkelijk 250 km met een S85. Met 5% aankomen heb je genoeg marge. Doe al jaren 800 km met drie stops.
 
. Dus weer 7 laadbeurten en twee volle dagen om ruim 1100 km te rijden. Dat deed ik vroeger toch echt in 12 uur doortrappen. Maar eerlijk is eerlijk de laatste jaren namen we ook een overnachting.
.

"Twee volle dagen" als alternatief voor "12 uur doortrappen" is dus geen gevolg van elektrisch rijden lijkt me...
In ieder geval heb je- ook met een EV - geen twee volle dagen nodig om die 1.100 km af te leggen. Eerlijk gezegd deden wij het al in december 2014 naar Davos in één (weliswaar lange) dag, met een P85.
 
@Ger356, ik ben twee weken geleden naar min of meer hetzelfde gebied geweest (grand massief zelfde afslag bij cluses), alleen dan min of meer via de route van pvkeep, van chateauvillain naar bourg en bresse gereden, van daaruit zouden we de bestemming makkeljk halen, echter voor de zekerheid in archamps nog wat bijgeladen, dus 5 stops (kon in 4) omdat we niet zeker waren van de laadplek ter plaatse. Dit in 12 uur gereden met de X, verbruik zat zo rond de 310 wh/km op de franse tolwegen, dit was zoals verwacht een stuk hoger dan afgelopen zomer. Denk dat de reele actieradius wel vergelijkbaar is met jouw 85.

Het (belgische) binnendoor stuk van nijvel naar reims is wel bijzonder, voelt niet echt als opschieten en je moet wat putten ontwijken, scheelt echter zoveel km met de complete rit over de snelweg dat dit net uit kan.

Wanneer ik sta te laden voer ik de volgende supercharger in de navigatie en druk op continue trip (tijdens het laden) ik kijk dan op het scherm met de verbruiksgrafiek tot deze 15 procent rest aankomst geeft, dan ga ik rijden (zomers houd ik 10 procent aan). Met je rechtervoet regel je dan het aankomst percentage, deze hou ik dan tussen 5 en 10 procent.

Ik heb trouwens Metz-beaune een aantal keer zonder problemen gehaald met de S85 met 90% lading (was toen wel nieuwer dan de jouwe), val de meuse was er toen nog niet en nancy ligt niet zo handig.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Dank voor alle tips hierboven!
Aan mijn lijstje toegevoegd:
7. Niet te hard rijden
8. WD40 voor spiegels en deurklinken
9. Maggi trax sneeuwkettingen
10. Verwarming handmatig en voor de zekerheid Geitenwollen sokken mee.
11. Heeeel veel 20c muntjes voor de laadpaal in seefeld haha