Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet dat hard rijden tegen spreken.

Twee weken geleden onze eerste skireis - voor het werk gaan skiën op de Duits-Oostenrijkse grens met onze S90D.

Ik had rijverbod dus mijn vrouw - die nog nooit met mijn Tesla had gereden - 'mocht' de 2000 km volmaken.

Nu is mijn vrouw een echte 'petrolhead'. Haar hele familie zweert bij Jaguar en zware motorgeluiden en heeft een zware voet.

Heenreis: 2x 50 min gestopt en geladen. Boring. Mijn vrouw allerminst onder de indruk. Helaas.

Terugreis: er niet naar gekeken, vol gas door Duitsland, 5x 20 min gestopt. Dat leek veel sneller dan de heenrit. Mijn vrouw heeft toen een nu al legendarische 'tiens zo'n Tesla is zo slecht nog niet, ik zou er nog mee kunnen rijden als ik zou moeten' laten vallen
 
korte stops zijn inderdaad beter dan wachten op laatste km’s lading, kleine toevoeging we hadden de hond (duitse herder) mee, dus iets langere laadstops waren niet erg, kon hij ook fatsoenlijk zijn benen strekken. Enige nadeel hij mocht langs de franse snelweg nergens mee naar binnen als we iets wilden drinken.
 
hoe gebruiken jullie A better Route planner? ben er nu even mee aan het stoeien en super dat je alle variabelen kan invullen alleen wat ik mij afvraag hoe gebruik je het praktisch onderweg.
Telefoon in een houder er naast houden met de planner of de stops inplannen in je tesla en een ouderwets papiertje ernaast..... ? (deze had net zo goed bij beginnersvragen kunnen staan :) )
 
hoe gebruiken jullie A better Route planner? ben er nu even mee aan het stoeien en super dat je alle variabelen kan invullen alleen wat ik mij afvraag hoe gebruik je het praktisch onderweg.
Telefoon in een houder er naast houden met de planner of de stops inplannen in je tesla en een ouderwets papiertje ernaast..... ? (deze had net zo goed bij beginnersvragen kunnen staan :) )
Laat maar gevonden
 
  • Like
Reactions: nico180

Attachments

  • B9413197-46EC-45FD-99C1-12B7FEA9A06B.png
    B9413197-46EC-45FD-99C1-12B7FEA9A06B.png
    174.4 KB · Views: 89
Ik dacht dat hij onder de 3% moeilijk op gang komt met laden?

Dat klopt, en ABRP planner zal je ook niet met 1% bij een SuC aanlaten komen maar eerder met een SoC van ~ 10% maar als ABRP berekent dat het sneller is met een lagere SoC dat is dat dus sneller.

Oftewel, enkel meer dan 1% selecteren als je wellicht je batterij niet vetrouwd met een zeer lage SoC en anders gewoon niet nodig.

Heb gewoon vertrouwen in de snelheidsberekening van ABRP.
 
7. Niet te hard rijden

Zeer slechte tip, tenzij slecht weer uiteraard.

Sneller rijden in combinatie met vaker laden gaat sneller dan langzamer rijden om zuiniger te rijden. Hiermee uiteraard op de trajecten waar het MAG.

Daarnaast hanteren alle laden correcties op snelheidsmetingen. Als je rijd met+3 km/u zit je overal veilig maar in Nederland, Duitsland en Oostenrijk is +5km/u ook veilig.
 
  • Informative
Reactions: Phofstee
Zeer slechte tip, tenzij slecht weer uiteraard.

Sneller rijden in combinatie met vaker laden gaat sneller dan langzamer rijden om zuiniger te rijden. Hiermee uiteraard op de trajecten waar het MAG.

Daarnaast hanteren alle landen correcties op snelheidsmetingen. Als je rijd met+3 km/u zit je overal veilig maar in Nederland, Duitsland en Oostenrijk is +5km/u ook veilig.

Klopt, maar ook weer niet te snel. Was eerder veel discussie over hier op het forum en heb toen deze sheet gemaakt (o.b.v. Model S 85):

Schermafbeelding 2019-02-08 om 20.09.17.png


Ligt er natuurlijk aan hoe ideaal de superchargers uit elkaar staan, hoe ver deze van de snelwel af liggen en hoeveel procent je als reserve wil houden. In bovenstaand voorbeeld zou het optimum liggen bij ongeveer 140 km/u en laden tot 60%.

Excel bestand kun je hier downloaden: https://www.daglievemensen.nl/tesla/files/optimale_snelheid.xlsx
 
  • Informative
Reactions: Superendo
mijn tip;
pak abetterrouteplanner
ik zet Reference Consumption 110km/h op 210Wh/km (voor een model S 90D, pak hier dus je eigen)
ik zet Reference Speed op 110%
en max speed op 160km/h (dus waar geen snelheidslimiet geldt kan je deze snelheid rijden)
(soms is het zelfs 170km/h, maar nihil sneller)

dit is voor mij altijd het snelste (theorie en praktijk haalbaar) rekenmodel voor de aankomsttijd
 
Ok, ook interessante gedachte... dat wordt rekenen en optimaliseren op basis van snelheid, laadtijd en laadfrequentie. Dan neem ik een computer mee voor de mijn vrouw als co-piloot
Maar bedankt voor de tip, zo had ik het nog niet bekeken. It’s not only speed that matters