Afgelopen weekend take two van reizen met de Tesla naar de Franse alpen. Dit keer naar Avoriaz. Weer redelijk wat bagage, maar slechts twee personen. Het korte verslag: het is relaxed rijden, maar duurt wel lang.
De lange versie: Ik heb expres dezelfde route genomen als drie weken geleden: Urmond, Arlon, Metz, Val de Meuse, overnachten bij De Supercharger Beaune, Macon, Archamps, Avoriaz. Dus weer 7 laadbeurten en twee volle dagen om ruim 1100 km te rijden. Dat deed ik vroeger toch echt in 12 uur doortrappen. Maar eerlijk is eerlijk de laatste jaren namen we ook een overnachting.
Weer een planning gemaakt met A better Route planner, (aankomen met 15%, gebruik 240 Wh/km, max 130, 100% snelheid, geen wind en regen, o graden en 300 kg. Bagage.). Ik heb nu de realiteit precies bijgehouden en eigenlijk was de planning op alle delen wat te optimistisch. Laden duurde overal wat langer en ook de rijtijd was op vrijwel alle trajecten wat langer.
Belangrijk: nu hadden we het vertrek zo gepland, dat de laadbeurten en de koffie/maaltijden "pasten”. Overnachten bij hotel Mercure in Beaune met een Suc voor de deur is natuurlijk ook handig.
Een absolute afknapper: laden onder Geneve bij Archamps. Een groot Best Western hotel met een giga parkeerterrein. Maar we waren al argwanend, want er stond welgeteld 1 auto. Het hotel zelf was net zo: het restaurant gesloten, de bar, idem en zelfs de receptie was onbemand. Of we maar wilden bellen, dan zou er wel iemand komen. We hebben het maar gelaten en zijn in de hal gaan zitten wachten, maar zonder lunch.
Dan naar Avoriaz en daar gebeurde waar we al voor gewaarschuwd waren: onder aan de weg omhoog controleerde de politie alle auto's en alleen als je winterbanden en vierwielaandrijving had, mocht je zonder kettingen naar boven. Alle anderen mochten vieze handen gaan maken. Nu had ik wel een setje gekocht voor het geval dat, maar ik had niet gedacht ze nodig te hebben. Met de hulp van wat aardige en potige medereizigers is het gelukt, maar als je echt denkt kettingen nodig te hebben, koop dan Maggi Trax of iets dergelijks. Kost een paar honderd, maar gewone kettingen en Tesla is geen fijne combinatie. De ruimte achter je wiel is zo smal, dat je de ketting niet hoog genoeg kan trekken om de sluiting aan de boven- voorkant te krijgen. Dus je moet met je handen tussen band en spatbord langs op de tast die ketting sluiten en die banden zijn zooo breed. Overigens was de weg helemaal niet zo slecht. Ik had het zonder die kettingen ook wel gered. Die politie in Avoriaz heeft vast aandelen bij een kettingenfabrikant.
Lessen van deze reis: Houd bij je planning rekening met de inwendige mens, overnacht bij een Dec of Suc, mijd Archanps, en als je naar Avoriaz gaat: neem Maggi Trax kettingen mee.
Vandaag strak blauw met een halve meter verse sneeuw.