Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, maar ook weer niet te snel. Was eerder veel discussie over hier op het forum en heb toen deze sheet gemaakt (o.b.v. Model S 85):

View attachment 375585

Ligt er natuurlijk aan hoe ideaal de superchargers uit elkaar staan, hoe ver deze van de snelwel af liggen en hoeveel procent je als reserve wil houden. In bovenstaand voorbeeld zou het optimum liggen bij ongeveer 140 km/u en laden tot 60%.

Excel bestand kun je hier downloaden: https://www.daglievemensen.nl/tesla/files/optimale_snelheid.xlsx

Ik prefereer de real-life test van Tesla Bjorn, met de MS100D 170km/h maar dat is niet ideaal want dan heb je geen AP meer :) dus gewoon lekker 150km/h knallen.

Maar je hebt gelijk, je moet de max laad snelheid curve uitzetten per model er bij pakken en dat is bij de 60 en 75 modellen iets minder maar jouw sheet pakt volgens mij niet de max laad piek tot het taperen start van ~10% tot 55%.
 
Ik prefereer de real-life test van Tesla Bjorn, met de MS100D 170km/h maar dat is niet ideaal want dan heb je geen AP meer :) dus gewoon lekker 150km/h knallen.

Maar je hebt gelijk, je moet de max laad snelheid curve uitzetten per model er bij pakken en dat is bij de 60 en 75 modellen iets minder maar jouw sheet pakt volgens mij niet de max laad piek tot het taperen start van ~10% tot 55%.

De laadsnelheid in de berekening is gebaseerd op de real-life laadcurve van mijn Model S85 toen deze nieuw was (tijden per 10% in regel 42 in de sheet).
Ik weet niet meer wat ik precies gedaan heb, maar aangezien je met maximaal 40% SOC bij aankomst kunt rekenen, ben ik er waarschijnlijk vanuit gegaan dat je tot 40% ongeveer op vol vermogen kunt laden. Dus alle reserve die je over wil houden, wordt er aan de gunstige kant van de laadcurve afgetrokken in de berekening.

Dit was de laadcurve die ik toen gemeten heb:

Schermafbeelding 2019-02-08 om 23.34.11.png
 
Afgelopen weekend take two van reizen met de Tesla naar de Franse alpen. Dit keer naar Avoriaz. Weer redelijk wat bagage, maar slechts twee personen. Het korte verslag: het is relaxed rijden, maar duurt wel lang.

De lange versie: Ik heb expres dezelfde route genomen als drie weken geleden: Urmond, Arlon, Metz, Val de Meuse, overnachten bij De Supercharger Beaune, Macon, Archamps, Avoriaz. Dus weer 7 laadbeurten en twee volle dagen om ruim 1100 km te rijden. Dat deed ik vroeger toch echt in 12 uur doortrappen. Maar eerlijk is eerlijk de laatste jaren namen we ook een overnachting.

Weer een planning gemaakt met A better Route planner, (aankomen met 15%, gebruik 240 Wh/km, max 130, 100% snelheid, geen wind en regen, o graden en 300 kg. Bagage.). Ik heb nu de realiteit precies bijgehouden en eigenlijk was de planning op alle delen wat te optimistisch. Laden duurde overal wat langer en ook de rijtijd was op vrijwel alle trajecten wat langer.

Belangrijk: nu hadden we het vertrek zo gepland, dat de laadbeurten en de koffie/maaltijden "pasten”. Overnachten bij hotel Mercure in Beaune met een Suc voor de deur is natuurlijk ook handig.
Een absolute afknapper: laden onder Geneve bij Archamps. Een groot Best Western hotel met een giga parkeerterrein. Maar we waren al argwanend, want er stond welgeteld 1 auto. Het hotel zelf was net zo: het restaurant gesloten, de bar, idem en zelfs de receptie was onbemand. Of we maar wilden bellen, dan zou er wel iemand komen. We hebben het maar gelaten en zijn in de hal gaan zitten wachten, maar zonder lunch.

Dan naar Avoriaz en daar gebeurde waar we al voor gewaarschuwd waren: onder aan de weg omhoog controleerde de politie alle auto's en alleen als je winterbanden en vierwielaandrijving had, mocht je zonder kettingen naar boven. Alle anderen mochten vieze handen gaan maken. Nu had ik wel een setje gekocht voor het geval dat, maar ik had niet gedacht ze nodig te hebben. Met de hulp van wat aardige en potige medereizigers is het gelukt, maar als je echt denkt kettingen nodig te hebben, koop dan Maggi Trax of iets dergelijks. Kost een paar honderd, maar gewone kettingen en Tesla is geen fijne combinatie. De ruimte achter je wiel is zo smal, dat je de ketting niet hoog genoeg kan trekken om de sluiting aan de boven- voorkant te krijgen. Dus je moet met je handen tussen band en spatbord langs op de tast die ketting sluiten en die banden zijn zooo breed. Overigens was de weg helemaal niet zo slecht. Ik had het zonder die kettingen ook wel gered. Die politie in Avoriaz heeft vast aandelen bij een kettingenfabrikant.

Lessen van deze reis: Houd bij je planning rekening met de inwendige mens, overnacht bij een Dec of Suc, mijd Archanps, en als je naar Avoriaz gaat: neem Maggi Trax kettingen mee.
Vandaag strak blauw met een halve meter verse sneeuw.

Hoi, Ik rij regelmatig naar Portes du Soleil. Maar wij gaan altijd naar Chatel. Wij rijden vanuit Venlo de 61 af en dan via Basel (bij Prattlen niet laden) en dan via Montreux naar Monthey. Vanaf daar is het 70 km naar Avoriaz. Er staat trouwens nog een Suc bij Chatel Saitn Dennis in de planning. Dan is het helemaal top!
 
Zoals altijd op de zondag vertrekken vanuit Amsterdam.
Op standje chill en familie bezoekend afreizen naar München, om daar een nachtje te verblijven.
De parkeer garage bleek helemaal vol te staan met Tesla’s klaar voor delivery.
Compleet geen stroom te vinden. Puntje van aandacht.
Maar hiermee rekening gehouden om even te laden en ontbijten bij Supercharger Weyarn.
Maar ik ben bang dat zelfs TeslaBear hier nog nooit geweest is :)

Terwijl ik dit type inmiddels voldoende geladen om Kirchber onveilig te maken.

Voor de mensen met range anxiety. Gewoon knallen door Duitsland. Laadplekken genoeg.
Viel spass.
 

Attachments

  • B97044A3-1E6E-4AD2-B689-9E58BC9B3ECF.jpeg
    B97044A3-1E6E-4AD2-B689-9E58BC9B3ECF.jpeg
    499.3 KB · Views: 50
  • 600B7105-A4BE-439C-9791-130DE2375EF1.jpeg
    600B7105-A4BE-439C-9791-130DE2375EF1.jpeg
    612.7 KB · Views: 51
Voor de mensen met range anxiety. Gewoon knallen door Duitsland. Laadplekken genoeg.
Viel spass.
Met je eens, pedal toe the metal... althans... maar tot 150 als je met AP wilt rijden :)

Ik vind de meeste Duitse SuC's echt prettig. Meestal mooi gecombineerd met een snelle hap en meestal niet zoals in NL ver van de snelweg in een niet doorreis setting. Het mooiste als het gewoon een aantal SuC's bij een tankstation is voor je reguliere broodje, koppie zwart goud en een sanitaire rustpauze :)

Het komende weekend ga ik voor de 2e keer, nu naar Saalbach en waar ik in Januari een beetje angstig was voor het onbekende ga ik nu echt met een super gerust hart vertrekken. Zeker omdat het ook nog eens gewoon heel mild weer is want het verbruik zal nu enkel nog lager zijn.
 
  • Like
Reactions: Bebopz and XvoorX
Goed nieuws voor de Tesla's die naar het Zuiden rijden. Bruchsal is open! Op de Tesla-site is ie nog in de planning, maar volgens deze laders werkt ie prima
+ Restaurant "Kaiserpalast" direkt nebenan, Subway, McDonalds, Tankstelle und Business-Hotel ein paar Meter entfernt. Bauhaus mit Bäckerei und diverse Geschäfte in Laufweite
Dat is mooi. Was wel een zwart gat tussen Waldlaubersheim en Achern. Vooral in de winter met minder bereik.
 
  • Like
Reactions: Radd
Met je eens, pedal toe the metal... althans... maar tot 150 als je met AP wilt rijden :)

Ik vind de meeste Duitse SuC's echt prettig. Meestal mooi gecombineerd met een snelle hap en meestal niet zoals in NL ver van de snelweg in een niet doorreis setting. Het mooiste als het gewoon een aantal SuC's bij een tankstation is voor je reguliere broodje, koppie zwart goud en een sanitaire rustpauze :)

Het komende weekend ga ik voor de 2e keer, nu naar Saalbach en waar ik in Januari een beetje angstig was voor het onbekende ga ik nu echt met een super gerust hart vertrekken. Zeker omdat het ook nog eens gewoon heel mild weer is want het verbruik zal nu enkel nog lager zijn.

Ramon, welke route en SuC stops heb je (in ABRP) in gedachte, de geijkte route A3 via Würzburg/Neurenberg of A61 via Stuttgart? Ik heb wel eens een (kleine) detour genomen via de route van Kassel (Suc Malsfeld). Tot aan Würzburg, heb ik ervaren, dat het relatief minder druk is.
 
Ramon, welke route en SuC stops heb je (in ABRP) in gedachte

In januari ging ik heen over de 61 en de 8 en dat was wel ok bevallen. Terug via de 3 en persoonlijk vond ik die route iets minder prettig. Volgens mij had ik daar iets meer langere stukken wegwerkzaamheden. SuC's deed ik gewoon via ABRP.

Voor de trip dit weekend mijn ABRP instellingen:

- Reference speed: 103%
- Max speed: 150
- Start departure charge: 100%
- Charger arrival charge: 1%
- Goal arrival charge: 15%


Ik rij heen nu ook weer over de 61 en de 8.

chrome_2019-02-21_11-46-16.png


A Better Routeplanner

Dit worden kennelijk m'n stops :)

M'n stops rond de 4 en 8 uur zullen wat langer zijn dan 30 minuten om gewoon even te rusten, misschien wel even een power nap te doen. Het zou zou maar kunnen dat de stops bij Leonberg-Ost en Bernau am Chiemsee niet eens nodig zijn omdat ik bij de voorgaande SuC's dan voldoen heb geladen.
 
In januari ging ik heen over de 61 en de 8 en dat was wel ok bevallen. Terug via de 3 en persoonlijk vond ik die route iets minder prettig. Volgens mij had ik daar iets meer langere stukken wegwerkzaamheden. SuC's deed ik gewoon via ABRP.

Voor de trip dit weekend mijn ABRP instellingen:

- Reference speed: 103%
- Max speed: 150
- Start departure charge: 100%
- Charger arrival charge: 1%
- Goal arrival charge: 15%


Ik rij heen nu ook weer over de 61 en de 8.

chrome_2019-02-21_11-46-16.png


A Better Routeplanner

Dit worden kennelijk m'n stops :)

M'n stops rond de 4 en 8 uur zullen wat langer zijn dan 30 minuten om gewoon even te rusten, misschien wel even een power nap te doen. Het zou zou maar kunnen dat de stops bij Leonberg-Ost en Bernau am Chiemsee niet eens nodig zijn omdat ik bij de voorgaande SuC's dan voldoen heb geladen.


Zelf zou ik niet voor 15 minuten stoppen bij Erfstad. Als je nog 100 km doorrijdt, kun je laden bij Pfalzfeld. En vanaf daar is het 250 km naar Leonberg. Ik vind stoppen niet vervelend, maar wil ook niet overdrijven. Hoeveel km haal jij in de praktijk met je MS 100?
 
Het gaat niet om hoeveel kilometer je haalt, maar wat het snelste is. Van 10-55% laad ik vol vermogen dus zeg maar 500km/h+. Als ik normaal rijd dan haal ik met die weer denk ik 450km.

ABRP rekent de snelste route uit op basis van je invoer en probeert te laden om het maximale vermogen tenzij het berekend dat langer doorrijden tov langzamer laden nuttiger is.

Pfalzfeld met 100km verder red je niet met 150km/h bij 27% SoC.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Nou we zijn onderweg maar met veel ergernis IPV de ontzettende fijne ervaring in januari.

Na 20 minuten stopte de cruise control en dus ook AP. Een reset en Power off cycle haalde wel het bericht weg maar AP en TACC geheel niet beschikbaar. Daarna ook geen snelheidslimieten in de console (ik reed nog lang niet in Duitsland. Nog wat later ook niet in staat Spotify te gebruiken maar ook geen MP3 van m'n USB stick.....

Zucht....

Toen bij de eerste SuC maar 92kW laden.. maar omdat dit maar een korte stop was laten zitten. Tweede stop hetzelfde verhaal maar na aansluiten op een andere stall gewoon 119kW. Probleem stall ook gemeld bij Tesla.

Op afstand konden ze niets voor me betekenen behalve de AP issues bevestigen.

Nog een flink stuk te gaan maar ik had me juist zo verheugd op de verbeterde AP.
 
Ik ben weer terug van vakantie in Seefeld. Al mijn Siberië-proof voorbereidingen, bleken wat overbodig met dit prachtige weer. Wel wat extra ervaring en aanvulling op mijn lijstje in #1363 en verder.
- ongelooflijk hoeveel SuC’s op de route. Range-zorgen hoef je op weg naar Oostenrijk niet te maken
- ABRP: mooi! Maar mijn reistijd was echter veel langer (Seefeld-haarlem: 13:30 uur) en ik kwam telkens met veel meer batterij aan dan voorspeld. Zal nog wat beter met ABRP moeten leren werken denk ik. Nu was ik na elke stop opnieuw aan het plannen, volgens mij moet dat handiger kunnen
- rijden: super gewoon, voor het eerst dat ik deze afstanden reed en dat is me goed bevallen. Rijdt heerlijk net AP en met hogere snelheid. Ook bergen op en af en in dikke sneeuw: rijdt goed en lekker
- belangrijkste les voor mij: ik had op app van NewMotion gekeken en zag in Seefeld echt heel veel laadstations. Maar eenmaal in Seefeld bleken die allemaal in parkeergarages bij hotels of appartement-gebouwen. Van de vijf locaties waar ik langs reed was er slechts 1 openbaar toegankelijk en daar stonden helaas non-EV’s geparkeerd ☹️. Daarna andere laadpaal gevonden, van Oostenrijks netwerk SMATRICS , Account aangemaakt, credit card etc... bleek die paal nog niet geactiveerd . Uiteindelijk wel wat gevonden, naar was wel even gedoe de avond voor vertrek.
Maar verder: wintersport met Tesla prima te doen!
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik was nog nog niet bekend met de ABRP. Lijkt me superhandig! Vreemd dat hij toch niet helemaal juist voorspeld @Parick 023. Had je de condities ook ingevuld? Zoals buitentemp?
Ik vraag me nog af of de ABRP rekening houdt met stijgen en dalen? Want dat heeft wel veel invloed op de batterij.
Wij gaan in april naar Sölden in Oostenrijk. Daar is geen SuC in het dorp maar wel een aantal DeC's. Dus hopelijk kunnen we daar wat mee.
Wij gaan met de M3.
 
Ik was nog nog niet bekend met de ABRP. Lijkt me superhandig! Vreemd dat hij toch niet helemaal juist voorspeld @Parick 023. Had je de condities ook ingevuld? Zoals buitentemp?
Ik vraag me nog af of de ABRP rekening houdt met stijgen en dalen? Want dat heeft wel veel invloed op de batterij.
Wij gaan in april naar Sölden in Oostenrijk. Daar is geen SuC in het dorp maar wel een aantal DeC's. Dus hopelijk kunnen we daar wat mee.
Wij gaan met de M3.
In Sölden heb ik (de S) wel eens aan een gewoon stopcontact gehangen. Goed (dik) verlengsnoer en de UMC meenemen. Onbezorgd langzaam laden terwijl je van je vakantie geniet.
 
Ik was nog nog niet bekend met de ABRP. Lijkt me superhandig! Vreemd dat hij toch niet helemaal juist voorspeld @Parick 023. Had je de condities ook ingevuld? Zoals buitentemp?
Ik vraag me nog af of de ABRP rekening houdt met stijgen en dalen? Want dat heeft wel veel invloed op de batterij.
Wij gaan in april naar Sölden in Oostenrijk. Daar is geen SuC in het dorp maar wel een aantal DeC's. Dus hopelijk kunnen we daar wat mee.
Wij gaan met de M3.

Ja condities wel ingevoerd, met max snelheid op 150. Misschien rekent hij dan met een te hoge gemiddelde snelheid? Sowieso houdt ABRP geen rekening met vertraging in verkeer en files. Maar die hadden we nauwelijks onderweg en uiteindelijk deden we ruim 2 uur langer over de trip dan de eerste voorspelling van de residuur
 
Ook ik ben net terug uit Zell Am See.
Heen veel file maar de navi heeft mij via wat leuke routes op bestemming gebracht.
Vandaag terug eigenlijk zonder noemens waardige zaken. Bij twee SuC’s stond iemand van Tesla te helpen om je zo snel mogelijk op weg te helpen (top wat een service!!)

Tip van mij doe een spons, wisser of iets in je frunk met wat ruiten vloeistof handig om bij de hand te hebben tijdens de stops daar je niet altijd bij een tankstation in de buurt staat.

Kan alleen maar zeggen met twee kleine kids prima te doen.

Oh en ook leuk je treft elke stop wel dezelfde mensen :)