Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap sowieso niet dat mensen tijdens de wintersport via de Fernpass rijden. Okay het is iets korter maar qua tijd scheelt het 10 min tov München... Het risico dat er op de Fernpass iets aan de hand is is veel groter dan op de snelweg. Kortom ik pak altijd de snelweg en dan heb je genoeg laadopties ook nog.
En dan op de terugweg in de file in Oostenrijk staan vanwege paspoortcontroles. Gelukkig hebben ze voor munchen (op terugweg) extra suc gezet heb ik vorig jaar ook in de rij gestaan. Naar Italië is met mx75 net even makkelijk qua range (tenzij er file staat dan rijd ik om)
 
Ik snap sowieso niet dat mensen tijdens de wintersport via de Fernpass rijden. Okay het is iets korter maar qua tijd scheelt het 10 min tov München... Het risico dat er op de Fernpass iets aan de hand is is veel groter dan op de snelweg. Kortom ik pak altijd de snelweg en dan heb je genoeg laadopties ook nog.

Daar ben ik het niet mee eens. Naar de Dolomieten scheelt het zo 45 min tot een uur. Mits je er op tijd bent. Ik rij nooit de standaard navi route en bepaal pas tussen Wurzburg - Ulm of ik de Fernpass pak of doorrijd via München.
 
Ik rijd ook vrijwel altijd Fernpass (zowel heen als terug). Moet wel bekennen dat ik er meestal vrijdagavond rijd of zaterdagochtend vroeg en de terugweg altijd zaterdagavond. Ik vind de route via München altijd zo hopeloos om en ook een erg druk traject. Veel mensen hebben een hekel aan de Fernpass ik vind het juist altijd het leukste stukje van de reis. Je bent echt ff in de bergen, als je 's avonds nog enigszins op tijd bent skien ze in Bichlbach nog en verbaas je je weer eens over de afwisselende stoeltjes met gondels. Zo heeft iedereen z'n voorkeuren :)
 
Ik snap sowieso niet dat mensen tijdens de wintersport via de Fernpass rijden. Okay het is iets korter maar qua tijd scheelt het 10 min tov München... Het risico dat er op de Fernpass iets aan de hand is is veel groter dan op de snelweg. Kortom ik pak altijd de snelweg en dan heb je genoeg laadopties ook nog.

Dat hangt toch enorm af van wanneer je rijdt.

En bij München kan het ook vast staan. :)
 
Fernpass ooit op de terugweg met wa sneeuw 5 uur over gedaan. München lijkt me iets ‘veiligere’ optie. Los van ev rijden.

Ik heb ooit juist vanwege overvloedige sneeuwval gekozen voor de Fernpass. Niemand die meer die kant op durfde. Waardoor ik lekker door kon rijden, terwijl de weg over München potdicht zat.

Altijd even de actuele verkeerssituatie bekijken. ;)
 
  • Like
Reactions: Bas. and BobbyKings
Wij deden het zo :)
81623432_1500527846761526_1734856330167975936_n.png
 
kan je niet bv de chargemap app installeren en de lader met de app starten? Als je in dorfbaan parking staat zou dit moeten kunnen volgens de chargemap site, let wel op zijn laders met een minuut tarief, is al een draadje over vol geschreven.
 
Zit er deze week (19-1 tot 25-1) iemand in Gerlos die een laadpas heeft die werkt in Oostenrijk? Sta hier in de parkeergarage bij prachtige laders, alleen werkt mijn laadpas blijkbaar niet in het buitenland.
Ik ben net terug uit Gerlos en heb geladen bij hotel Schönruh (dit was niet mijn hotel): de eigenaar is een EV fan en heeft een Model X, Model 3 en een Audi E-tron. Het is ook een Tesla Destination Charger locatie, maar ik kon in zijn eigen garage laden (kosten EUR 0,3 per kWh). Voordeel: ik kon hem in de nacht laten staan en 's-ochtends met een warme sneeuwvrije auto weer terug naar Nederland. Volgens mij is hij graag bereid om te helpen.... (je kan hem het beste bellen)
 
  • Helpful
Reactions: Hurkie
Nog even mijn ervaring heen en weer met de Model 3 naar de Franse Alpen: Haarlem - Bourg St. Maurice VV. via Maastricht.
Heen: laden bij Urmond (koffie nodig), Arlon (lunch) en de onvermijdelijke Val de Meuse. Overnachting in Macon (Ibis Styles Maccon Centre met DeC. Redelijk hotel goed gelegen in centrum) en een laatste stroomstootje bij Chambery.
Terug: laden bij Chambery (koffie nodig), Ionity bij aire Mionnay (lunch. Was de eerste keer dat ik niet bij een SuC laadde. Was mn Chargemap pas vergeten, maar had toevallig de plugsurfing app op mn telefoon. Dat werkte, maar je moet eerst met die app of kaart in de weer en dan pas de stekker in de auto steken. Ik had het anderom gedaan en kreeg de stekker niet los. Maar even bellen en binnen een paar minuten had ik stroom. Maximaal 50 kW en dat is weer vreemd), laatste stootje bij de wederom niet te vermijden Val de Meuse ( ben gestopt bij aire Langres, maar kon de Ionity lader daar niet vinden, daarom maar door naar die troosteloze Suc). Overnachting in Laxou (buitenwijk van Nancy, Hotel Lorainne, prima hotel met 3 chargers voor € 60,-- per nacht ex ontbijt. Aanrader). Volgende dag via Arlon (koffie nodig) en Urmond (lunch).

Alle Suc's leeg op 1 of 2 auto's na, behalve Urmond die ongeveer 50% bezet was.
Wel de eerste Franse Model 3tjes gezien.
Die Suc bij Chambery Centre Commercial Chamnord moet je vermijden op een zaterdag. Wat een drukte op dat krappe terrein. Drie van de vier stalls bezet. Er hing overigens een bordje dat er in Chambery 16 stalls bij zouden komen. weet niet waar en wanneer.
Kortom: op en neer naar Frankrijk geen stau, maar het is natuurlijk geen hoogseizoen.

NB: verbruik over 2470 km: 212 Wh/km. Gewoon netjes aan de maximum snelheid gehouden en geen skibox of zo. Op 18 inch winterbanden (geen aerokappen, want ik kreeg mn naafdopjes er niet af.). Valt niet echt mee want het was ruim boven nul en nauwelijks regen of wind. Ik moet na 300 km. toch echt wel gaan laden en soms wil je net wat langer doorrijden.

Over twee weken herhaling, maar dan naar Valtho. Misschien maar eens over Reims.
 
Nog even mijn ervaring heen en weer met de Model 3 naar de Franse Alpen: Haarlem - Bourg St. Maurice VV. via Maastricht.
Heen: laden bij Urmond (koffie nodig), Arlon (lunch) en de onvermijdelijke Val de Meuse. Overnachting in Macon (Ibis Styles Maccon Centre met DeC. Redelijk hotel goed gelegen in centrum) en een laatste stroomstootje bij Chambery.
Terug: laden bij Chambery (koffie nodig), Ionity bij aire Mionnay (lunch. Was de eerste keer dat ik niet bij een SuC laadde. Was mn Chargemap pas vergeten, maar had toevallig de plugsurfing app op mn telefoon. Dat werkte, maar je moet eerst met die app of kaart in de weer en dan pas de stekker in de auto steken. Ik had het anderom gedaan en kreeg de stekker niet los. Maar even bellen en binnen een paar minuten had ik stroom. Maximaal 50 kW en dat is weer vreemd), laatste stootje bij de wederom niet te vermijden Val de Meuse ( ben gestopt bij aire Langres, maar kon de Ionity lader daar niet vinden, daarom maar door naar die troosteloze Suc). Overnachting in Laxou (buitenwijk van Nancy, Hotel Lorainne, prima hotel met 3 chargers voor € 60,-- per nacht ex ontbijt. Aanrader). Volgende dag via Arlon (koffie nodig) en Urmond (lunch).

Alle Suc's leeg op 1 of 2 auto's na, behalve Urmond die ongeveer 50% bezet was.
Wel de eerste Franse Model 3tjes gezien.
Die Suc bij Chambery Centre Commercial Chamnord moet je vermijden op een zaterdag. Wat een drukte op dat krappe terrein. Drie van de vier stalls bezet. Er hing overigens een bordje dat er in Chambery 16 stalls bij zouden komen. weet niet waar en wanneer.
Kortom: op en neer naar Frankrijk geen stau, maar het is natuurlijk geen hoogseizoen.

NB: verbruik over 2470 km: 212 Wh/km. Gewoon netjes aan de maximum snelheid gehouden en geen skibox of zo. Op 18 inch winterbanden (geen aerokappen, want ik kreeg mn naafdopjes er niet af.). Valt niet echt mee want het was ruim boven nul en nauwelijks regen of wind. Ik moet na 300 km. toch echt wel gaan laden en soms wil je net wat langer doorrijden.

Over twee weken herhaling, maar dan naar Valtho. Misschien maar eens over Reims.
Had laatst ook bij Allegho en Ionity dat de stekker niet los kwam. Via de App heb ik toen ontgrendeld
 
En dan op de terugweg in de file in Oostenrijk staan vanwege paspoortcontroles.

Vanwege die controles vind ik de Fernpass een prettig alternatief. Het is niet alleen de file: aan het eind van die file word ik regelmatig uit de rij gedirigeerd naar een tent die daar naast de A12 staat. Daar zeggen de mannen dan met nadruk dat het geen paspoortcontrole is, maar een ‘verkeerscontrole’. Wanneer ik dan om mij heen kijk, stel ik telkens vast dat zwartharige, bebaarde mannen kennelijk uitzonderlijk gevaarlijk zijn in het verkeer...
 
Vanwege die controles vind ik de Fernpass een prettig alternatief. Het is niet alleen de file: aan het eind van die file word ik regelmatig uit de rij gedirigeerd naar een tent die daar naast de A12 staat. Daar zeggen de mannen dan met nadruk dat het geen paspoortcontrole is, maar een ‘verkeerscontrole’. Wanneer ik dan om mij heen kijk, stel ik telkens vast dat zwartharige, bebaarde mannen kennelijk uitzonderlijk gevaarlijk zijn in het verkeer...
Helemaal als ze naar het noorden rijden...
 
  • Funny
Reactions: Carl