Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla-nav adviseert als laatste SuC naar Ischgl Ulm. In Ulm een uur laden. Is het niet beter om via Aichstetten te gaan en die als laatste SuC te gebruiken? Dan via St Anton (zonder laden) naar Ischgl.
Zou ik zelf wel doen ja. Zo laat mogelijk laden voor je de bergen in gaat. Ik zou sowieso niet al te veel afgaan op de door de Tesla navigatie voorgestelde laadstops, je kunt beter je eigen plan trekken.
 
Verder viel het stuk tussen Erftstadt en Hirschberg mij om onverklaarbare reden erg tegen qua verbruik (kan de storm geweest zijn).

Dat kan ook hoogteverschil zijn geweest. Na Erftstadt beginnen de heuvels, samen met storm heeft dat, zoals je wel eens leest "significante" gevolgen.

- - - Updated - - -

Hi Hans
Vorig jaar adviseerde je me het stuk tussen Stuttgart <> Ulm te mijden, wegens allerlei Baustelle. Is dat nog steeds actueel, weet jij dat?
(Ik rijd morgen naar St Anton, Tesla navi suggereert Zevenaar; Mogendorf; Hirschberg; Ulm; St Anton)

Update: zie net je bericht precies boven deze: Morgendorff mijden. Hmmm, misschien scheelt het dat ik morgen (donderdag) vertrek.
Update 2: teruglezend nog meer adviezen over Ulm <> Stuttgart :)

Onno

Ja, voor die route zou ik de A3 met ook flink wat Baustellen en filegevoelig mijden en stuk langs Stuttgart is wel iets korter maar duurt langer door de aard van de weg en je hebt de kans een tijdje vast in een file te zitten. Maar dat kun je in Bad Rappenau mooi inschatten aan de hand van de rode en oranje lijntjes op de nav.

Het maakt verschil vanuit welke stad je vertrekt. Dit is wat hij mij nu adviseert, vanuit Tilburg.

Dit advies zou ik dus zelf niet opvolgen. Bovendien is het bij Ulm goed oppassen. Je rijdt snel verkeerd en zit dan 30 km op de BAB voordat je een afslag tegen komt. In plaats van Ulm zou ik dan Ellwangen doen.

IMG_1122.jpg
IMG_1123.jpg


Vanuit Den Haag zou ik kiezen: Erftstadt (280 km, je komt langs Eindhoven dus zou zomaar even 5 minuten daar kunnen, maar is in de regel niet nodig), Waldlaubersheim 144 km, Bad Rappenau 145 km, Ellwangen 123 km, Aichstetten 135 km en St. Anton 150 km. Als je snel wilt zijn is dit de beste route want als je hem tot Erftstadt bijna leeg rijdt hoef je nergens meer dan iets van 40% te laden en daarvoor kun je in de auto blijven zitten (bij wijze van spreken). Heb je gezelschap dat een langere pauze wil, dan kun je weer de volgende overslaan. In mijn calculaties wordt niet overdreven hard gereden, hoger dan 150 m/uur kom ik dan niet en dat ook uiteraard niet de hele rit.
 
Last edited:
Wij rijden deze vrijdagavond na 19:00 terug vanuit Heilbronn (naast Bad Rappenau) en moeten laden in Waldlaubersheim, Erfstadt, Eindhoven. Wordt het gezien de Wintersport Exodus heel druk (wachttijden) bij deze SuCs? Kom normaal misschien 2 Tesla's tegen in deze richting vv.
 
Dat kan ook hoogteverschil zijn geweest. Na Erftstadt beginnen de heuvels, samen met storm heeft dat, zoals je wel eens leest "significante" gevolgen.

- - - Updated - - -



Ja, voor die route zou ik de A3 met ook flink wat Baustellen en filegevoelig mijden en stuk langs Stuttgart is wel iets korter maar duurt langer door de aard van de weg en je hebt de kans een tijdje vast in een file te zitten. Maar dat kun je in Bad Rappenau mooi inschatten aan de hand van de rode en oranje lijntjes op de nav.

Het maakt verschil vanuit welke stad je vertrekt. Dit is wat hij mij nu adviseert, vanuit Tilburg.

Dit advies zou ik dus zelf niet opvolgen. Bovendien is het bij Ulm goed oppassen. Je rijdt snel verkeerd en zit dan 30 km op de BAB voordat je een afslag tegen komt. In plaats van Ulm zou ik dan Ellwangen doen.

View attachment 110186 View attachment 110187

Vanuit Den Haag zou ik kiezen: Erftstadt (280 km, je komt langs Eindhoven dus zou zomaar even 5 minuten daar kunnen, maar is in de regel niet nodig), Waldlaubersheim 144 km, Bad Rappenau 145 km, Ellwangen 123 km, Aichstetten 135 km en St. Anton 150 km. Als je snel wilt zijn is dit de beste route want als je hem tot Erftstadt bijna leeg rijdt hoef je nergens meer dan iets van 40% te laden en daarvoor kun je in de auto blijven zitten (bij wijze van spreken). Heb je gezelschap dat een langere pauze wil, dan kun je weer de volgende overslaan. In mijn calculaties wordt niet overdreven hard gereden, hoger dan 150 m/uur kom ik dan niet en dat ook uiteraard niet de hele rit.

Dank wederom, Hans en Jeffrey, voor jullie tips en ervaringen. Bij aankomst zal ik er weer één (of twee :) op jullie proosten
Onno
 
Ben heel benieuwd of er nu eindelijk wachttijden bij de SuC's gaan ontstaan in de vakantie periode. Kan me niet of nauwelijks herinneren dat iemand dit al eerder heeft meegemaakt op een enkele uitzondering na. Meestal veroorzaakt door onbehoorlijk gedrag. Auto laten staan tijdens het eten terwijl hij al vol is en het druk was. Wel gelezen dat men lange rijen bij de tankstations zag tijdens het laden.
 
Wellicht ten overvloede. Denk aan de winterbandenplicht (minstens 4 mm profiel) in diverse landen. Oostenrijk, Luxemburg (ook als je er door rijdt), Tsjechië, etc. Daarnaast ook even controleren of er een sneeuwkettingen plicht en veiligheidshesjes plicht (per inzittende en onder handbereik) is.

Goed voorbereid? Veel plezier in de sneeuw!!
 
Metz vanavond 21u00 2/8 stalls bezet. Nancy een uur later 0/4. In beide gevallen beginnen laden aan een lekkere 560km/u. Oef want ik had drie sceptische reisgenoten mee! Verbruik aan "toegelaten snelheid" Brussel tot Nancy, met 4 man en een skidrager: 280 Kwh… Die skidrager doet er toch zo'n 15% bij, denk ik, toch rekening mee houden bij 't opladen aan SuC's.Verder: energieverbuik-indicatie die op hol sloeg (zoals anderen al aangaven in een ander draadje), en ook geen enkele indicatie vanwege de navigatie dat ik het rustiger aan moest doen (ook al deed ik het met opzet om met minder dan 10 km range toe te komen aan een SuC). Zelfs het vooropgestelde percentage bij aankomst moest ik telkens 'manueel' gaan zoeken in Energy/Trip of Nav/Trip. Mij niet echt gelaten, die digitale schoonmoeder die beweert dat je 110 km/u moet beginnen rijden bestond ook niet toen ik de wagen kocht, maar vreemd toch? Scherm resetten tijdens het rijden hielp niet.
 
280 Wh/km zul je bedoelen ;-)

Juist, enfin iets dat te maken had met Watt en km, en met 280 ervoor :).

Rest van SuC-reisje, na een nachtje slapen in Ibis Style Nancy (echt een goede prijs/kwaliteitsverhouding daar trouwens): Beaune 2/8 stalls bezet (én één ge-ICE'd, terwijl de rest van de parking leeg was - kan me niet voorstellen dat dit kwade trouw was, en had dus spijt dat ik geen 'didactische stickers' bij me had); Macon 0/2 bezet (leuke plek, maar zo'n strategische locatie moet 8 stalls hebben - volgens de eigenaars is het gewoon de Franse bureaucratie die haar éigen nog duidelijkere strategie heeft, namelijk àltijd talmen), en Chambéry 2/2 plaatsen bezet en dus een half uur verloren (zelfde bemerking overigens - toch wel een strategische locatie die 4, 6 or 8 stalls verdient). Meer dan één Fransman tegengekomen overigens die dacht dat Tesla alleen in België en Nederland werd verkocht gelet op de nummerplaten… Indruk van mijn reisgenoten was zeer positief, zelfs het 'onverwacht' wachten in Chambéry vonden ze een al bij al leuke pauze in de plaatselijke brasserie: andere manier van reizen; langer maar lang niet minder goed.
 
Bij mij gisteren op een rit van Brugge naar Antwerpen speelde hij wel schoonmoeder dat ik 90 moesten rijden. Maar stuurde me niet over de SuC van Gent :confused:

Vreemd beestje toch die schoonmoeder. Als je vanuit het oosten van Brussel zuidoostwaarts naar Metz probeert te rijden, zegt ze altijd eerst in Nijvel 5 minuten op te laden, wat volslagen idioot is (heeft die schoonmoeder aandelen bij Vandervalk of zo?). Ze had mij, en m'n MS, vandaag weer gevonden, en zei te pas en en onpas dat ik 105/90/110/95/whatever moest gaan rijden. Kon haar (net zoals met vermoedelijk àlle schoonmoeders het geval is) niet het zwijgen opleggen, dus alle inzittenden zagen wat haar stelling was. Heb er dan maar een sport van gemaakt haar raad openlijk te negeren en met 2 à 3 km autonomie toe te komen bij een SuC door gewoon range en afstand in het oog te houden. Maar de moraal van het verhaal is toch: lees je autonomie vs. nog af te leggen afstand, zorg ervoor dat "% energy at destination" beheersbaar is, en laat die schoonmoeder verder maar zeuren want ze kent er blijkbaar toch niet zo veel van (vandaag dan toch; ik kan me inbeelden dat ze snel zou kunnen bijleren, en zelfs ooit aangenaam gezelschap zou kunnen worden :)).