BluePearl
Member
Na 10 jaar is mijn echtgenote er eindelijk in geslaagd om me te overtuigen voor een skitrip. Natuurlijk is dit de ideale moment om de Tesla 70D te testen tijdens een roadtrip. Ik vertrek wat vroeger op het werk zodat ik de wagen volledig kan volladen voor we vertrekken. Eens thuis hang ik de Tesla aan de lader en we kunnen de bagage beginnen laden.
Met de laadcapaciteit van de Tesla geeft dit geen problemen:
- De 2 kleine sportzakken met de skikleding van de kinderen gaan onderin de laadvloer
- De 2 skischoenzakken passen netjes in de inhammen achter de achterwielen, ze lijken er wel voor gemaakt!
- Twee 73cm en 55cm Rimowa’s plus 2 grote sportzakken met onze skikleding gaan mooi in de koffer en de hoedplank kan op haar plaats blijven zitten.
Dus geen dakkoffer, ik ben hierom niet rouwig dat scheelt weer een pak in het verbruik.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik de volgende route:
- SuC Erfstadt 20m laden
- SuC Waldlaubersheim 25 min Laden
- SuC Bad Rappenau 40 min
- SuC Ulm 40 min laden
- Suc Irschenberg
-Rohrmoos-Untertal
1009 km 12h37 geplande aankomst 10h57
Daar ging mijn ganse planning want toen ik de vorige keren de bestemming ingaf kreeg ik deze route:
-SuC Urmond 15 min laden
-SuC Mogendorf 1h laden
-SuC Geiselwind 40min laden
-SuC Schweitenkirchen
-SuC Salzburg 20min laden
-Rohrmoos-Untertal
1024 km 12hr44
Dus al de tijd die ik in de vorige route had gestoken was voor niets, in google kijken waar we iets kunnen eten, is er een toilet, etc… een paar uur researchvoor niets… Dus in de toekomst eerst de wagen volladen dan pas een route beginnen plannen.
We vertrekken thuis om 20u19 naar onze eerste SuC in Erfstadt. We houden overal de limieten (100-120km/u). Juist voor de laatste afslag slaat de GPS een beetje tilt. De 3 vaksbaan waar we op rijden bestaat blijkbaar niet volgens de Navignon, waardoor deze die mij altijd maar terug naar een “echte weg” wil sturen. Hierdoor heb ik mijn afrit gemist en dus etelijke kilometers omgereden.
Eens aangekomen moeten we 20 minuten laden (moederziel alleen geen andere Tesla’s te bekennen). Door de Winterbanden, 4°, alle post hier ivm meerverbruik en 90km/u rijden beslis ik 10 minuten langer te laten laden zodat ik niet zoals een Bompa moet rijden.
Omwille van de navigatie kuren toch maar even de iPhone met TomTom ernaast leggen nu…
Na 30 laden minuten is hij 70% geladen, verder naar Waldlauberscheim, een rit van 141 kilometer.
View attachment 110780
Waldlauberschein halen we zonder problemen, nooit trager moeten rijden overal mooi 100 waar 100 mocht, 120 voor al de rest van de kilometers.(Laatste kilometers voor de SuC iets harder indien toegelaten :wink
Hier ook geen Andere Tesla’s, zelfde tacktiek 10 min langer laden om zeker toe te komen en geen Range Anxiety te moeten hebben of te moeten bomparijden. Na 35 minuten vertrekken we terug met 70% en op naar Bad Rappenau.
View attachment 110781
149 km later, “Hallo Bad Rappenau” een rustige rit zonder problemen, overall 100 of 120 kunnen rijden en terug dezelfde tactiek; wat langer laden deze maal 15 minuten tot 81%. Hier staan wat Tesla’s maar die lagen allemaal te slapen in het hotel. Sommige hangen nog aan de Suc zonder nog te laden…
View attachment 110782
Op naar Ulm voor nog een goeie 168 km aan 100-120 km/u de snelheidslimieten volgend. Wederom geen problemen, we hangen hem terug langer aan de SuC tot 81%Hier ook een verlaten omgeving, geen andere Tesla’s. Na 45 min kunnen we onze weg verderzetten naar Irschenberg.
View attachment 110783
Iets voor Munchen is er een klein confict tussen mijn TomTom en de Tesla navigatie.. TomTom wil rond Munchen, Tesla erdoor. Ik beslis van de Tesla Navigatie te volgen. Munchen op zaterdagmorgen 7u is geen goed idee, lekker in de STAU Om het nog wat leuker te maken nog wat Range Anxiety erbovenop… tripplanner geeft nog 17km nog 16min rijden, Projected Range 17km… STRESS!!! (Vooral op linkerzetel…) Na een hele tijd in Muchen vast te zitten komen we dan eindelijk aan in Irschenberg met 5km overschot. (40 min laden worden er dus 55)
Aangezien het 8u is gaan we rustig ontbijten in het tankstation en kopen we ons vignette voor Oostenrijk. We ontmoeten de eerste andere Teslaniaan met een Rode MS 60, we hebben leuke babbel gehad maar ik ben wel vergeten te vragen of hij op het forum zat. We vertrekken hier met 90%.
View attachment 110784
Omdat ik toch nog genoeg juice in de Tesla wil voor de eertste etappe van de terugrit beslis ik toch nog even bij te laden in Salzburg. Dit is een ritje van 97km vanuit Irschenberg, de STAU ontbreekt niet, er zijn percies nog mensen die op wintersport gaan. De stukken zonder STAU gaan we telkens tot de Maximum snelheid (130km/u) omdat het “kan” want Salzburg is een “extra laadstop” ik hoef niet op het verbruik te letten. Hier houden we een kleine "Deep Blue" meeting, 3 van de 4 stalls zijn bevolkt met blauwe parels. We laden hier tot 85%. Salzburg Rohrmoos-Untertal is maar een 86km.
View attachment 110785
Tijdens mijn voorbereiding (toch nog iets nuttig) had ik al gekeken naar andere laders (chargemap) en er bleek er eentje te zijn in Sinnhub. Aangezien dit toch op onze route ligt, wil ik even checken of deze lader operationeel is. Deze kan nuttig zijn tijdens de week en op de terugweg.D
De Sinnhub charger is net zoals de Suc; GRATIS! 1x Type 2, 1x Type 1 en 1x Chademo. Ik test de Type 2 en de chademo getest, allebei operationeel. Aangezien de wederhelft en kinderen een hongertje hebben laat ik de chademo aangekoppelt en gaan we iets eten in het hotel aan de lader. Na 45 minuten later is de Tesla op 100% geladen, zijn de buikejes gevuld en kunnen we door naar Rohrmoos-Untertal. Dit blijkt maar 26 km ver meer te zijn en we komen dus met 90% lading aan.
We zijn om vrijdag om 20u19 vertrokken en aangekomen om zaterdag om 12u57..dus net geen 17u onderweg geweest. Ik durf bijna niet vergelijken met onze medevakantiegangers die met hun ICE gereden zijn... Zij zijn een uur later vertrokken en waren er om 6u30, dus net geen 10u gereden met 2 korte stops en aan hogere snelheden (tussen 100 en 160 waar toegelaten) . Dus met een Tesla rijden als je geen tijd hebt moet je niet doen.
Op CO2 vlak kunnen ze wel helemaal niet winnen (BMW X5 M550d). We hebben dus 4,3 uur aan de laadpaal gehangen, 13u gereden waarvan er 2 teveel zijn door de files. Als we de file en de laadstops vergeten hadden we dus 11u onderweg geweest
Voor mij was de rit toch erg ontspannend, regelmatig stoppen, uitstappen en een beetje rondlopen voor de bloedcirculatie was niet storend. Hierdoor heb ik de laadtijd ook niet als wachttijd ervaren. Een plaspauze met 4 en je bent snel 20 min weg.
Tesla heeft wel nog wat werk met de verwarming/ventilatie, de ramen van de wagen begonnen regelmatig aan te dampen en soms was het ook geen warme lucht meer die uit de ventilatieroosters kwam.(erg irritant dat je deze ook niet afzonderlijk kan afsluiten!). Door de vorm van de zetels is het ook niet evident er een iPad/DVD speler aan te bevestigen om de bevolking van de achterbank rustig te houden. Maar wat een fantastische wagen
De blauwe parel staat nu al sinds zaterdagmiddag stil op de parking. Toen ik aankwam stond er nog 323km Range op de teller, ondertussen nog maar 289…
Ik ben benieuwd wat er gaat opstaan als ik de terugreis aanvang...
View attachment 110786
Volgende week Part II "The Return"
Greetzz
Lars
Al deze cijfers dankzij teslalog.com
▼ Sat Feb 06 2016 695.2km Daily Climate and Charge info Tesla SuperCharger
12:32 - 12:57 - Rohrmoosstraße, Schladming, Steiermark - 26.1km
11:45 - 12:33 - Sinnhub, Sinnhub, Salzburg - 24.2/23.9kWh 98/100% Disconnected
10:42 - 11:41 - Sinnhub, Sinnhub, Salzburg - 60.2km
10:13 - 10:33 - Ringweg, Niederalm, Salzburg - 15.7/21.3kWh 88/85% Disconnected Tesla SuperCharger
09:05 - 10:12 - Ringweg, Niederalm, Salzburg - 97.8km
08:10 - 09:05 - Wendling, Irschenberg, BY - 53.8/56.1kWh 89/90% Disconnected Tesla SuperCharger
05:26 - 08:09 - Wendling, Irschenberg, BY - 194.1km
04:43 - 05:27 - E52, Ulm, BW - 45.4/47.7kWh 81/81% Disconnected Tesla SuperCharger
03:06 - 04:43 - E52, Ulm, undefined - 168km
02:27 - 03:07 - Buchäckerring, Bad Rappenau, BW - 43.6/45.6kWh 78/81% Disconnected Tesla SuperCharger
01:07 - 02:26 - Buchäckerring, Bad Rappenau, BW - 149km
00:36 - 01:07 - Auf dem Stein, Waldlaubersheim, RP - 37.2/38.7kWh 70/70% Disconnected Tesla SuperCharger
▼ Fri Feb 05 2016 431.8km Daily Climate and Charge info Tesla SuperCharger
23:18 - 00:35 - Auf dem Stein, Waldlaubersheim, RP - 146.1km
22:49 - 23:18 - An der Patria, Erftstadt, NRW - 33/34.2kWh 70/70% Disconnected Tesla SuperCharger
22:04 - 22:49 - An der Patria, Erftstadt, NRW - 81.8km
20:33 - 22:00 - Tienbaan, Bocholtz, LI - 126.2km
20:19 - 20:30 - N15, Bonheiden, Vlaanderen - 4.8km
15:15 - 19:35 - Varenbosstraat, Mechelen, undefined - 27.3/32.9kWh 100/100% Stopped
Met de laadcapaciteit van de Tesla geeft dit geen problemen:
- De 2 kleine sportzakken met de skikleding van de kinderen gaan onderin de laadvloer
- De 2 skischoenzakken passen netjes in de inhammen achter de achterwielen, ze lijken er wel voor gemaakt!
- Twee 73cm en 55cm Rimowa’s plus 2 grote sportzakken met onze skikleding gaan mooi in de koffer en de hoedplank kan op haar plaats blijven zitten.
Dus geen dakkoffer, ik ben hierom niet rouwig dat scheelt weer een pak in het verbruik.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik de volgende route:
- SuC Erfstadt 20m laden
- SuC Waldlaubersheim 25 min Laden
- SuC Bad Rappenau 40 min
- SuC Ulm 40 min laden
- Suc Irschenberg
-Rohrmoos-Untertal
1009 km 12h37 geplande aankomst 10h57
Daar ging mijn ganse planning want toen ik de vorige keren de bestemming ingaf kreeg ik deze route:
-SuC Urmond 15 min laden
-SuC Mogendorf 1h laden
-SuC Geiselwind 40min laden
-SuC Schweitenkirchen
-SuC Salzburg 20min laden
-Rohrmoos-Untertal
1024 km 12hr44
Dus al de tijd die ik in de vorige route had gestoken was voor niets, in google kijken waar we iets kunnen eten, is er een toilet, etc… een paar uur researchvoor niets… Dus in de toekomst eerst de wagen volladen dan pas een route beginnen plannen.
We vertrekken thuis om 20u19 naar onze eerste SuC in Erfstadt. We houden overal de limieten (100-120km/u). Juist voor de laatste afslag slaat de GPS een beetje tilt. De 3 vaksbaan waar we op rijden bestaat blijkbaar niet volgens de Navignon, waardoor deze die mij altijd maar terug naar een “echte weg” wil sturen. Hierdoor heb ik mijn afrit gemist en dus etelijke kilometers omgereden.
Eens aangekomen moeten we 20 minuten laden (moederziel alleen geen andere Tesla’s te bekennen). Door de Winterbanden, 4°, alle post hier ivm meerverbruik en 90km/u rijden beslis ik 10 minuten langer te laten laden zodat ik niet zoals een Bompa moet rijden.
Omwille van de navigatie kuren toch maar even de iPhone met TomTom ernaast leggen nu…
Na 30 laden minuten is hij 70% geladen, verder naar Waldlauberscheim, een rit van 141 kilometer.
View attachment 110780
Waldlauberschein halen we zonder problemen, nooit trager moeten rijden overal mooi 100 waar 100 mocht, 120 voor al de rest van de kilometers.(Laatste kilometers voor de SuC iets harder indien toegelaten :wink
Hier ook geen Andere Tesla’s, zelfde tacktiek 10 min langer laden om zeker toe te komen en geen Range Anxiety te moeten hebben of te moeten bomparijden. Na 35 minuten vertrekken we terug met 70% en op naar Bad Rappenau.
View attachment 110781
149 km later, “Hallo Bad Rappenau” een rustige rit zonder problemen, overall 100 of 120 kunnen rijden en terug dezelfde tactiek; wat langer laden deze maal 15 minuten tot 81%. Hier staan wat Tesla’s maar die lagen allemaal te slapen in het hotel. Sommige hangen nog aan de Suc zonder nog te laden…
View attachment 110782
Op naar Ulm voor nog een goeie 168 km aan 100-120 km/u de snelheidslimieten volgend. Wederom geen problemen, we hangen hem terug langer aan de SuC tot 81%Hier ook een verlaten omgeving, geen andere Tesla’s. Na 45 min kunnen we onze weg verderzetten naar Irschenberg.
View attachment 110783
Iets voor Munchen is er een klein confict tussen mijn TomTom en de Tesla navigatie.. TomTom wil rond Munchen, Tesla erdoor. Ik beslis van de Tesla Navigatie te volgen. Munchen op zaterdagmorgen 7u is geen goed idee, lekker in de STAU Om het nog wat leuker te maken nog wat Range Anxiety erbovenop… tripplanner geeft nog 17km nog 16min rijden, Projected Range 17km… STRESS!!! (Vooral op linkerzetel…) Na een hele tijd in Muchen vast te zitten komen we dan eindelijk aan in Irschenberg met 5km overschot. (40 min laden worden er dus 55)
Aangezien het 8u is gaan we rustig ontbijten in het tankstation en kopen we ons vignette voor Oostenrijk. We ontmoeten de eerste andere Teslaniaan met een Rode MS 60, we hebben leuke babbel gehad maar ik ben wel vergeten te vragen of hij op het forum zat. We vertrekken hier met 90%.
View attachment 110784
Omdat ik toch nog genoeg juice in de Tesla wil voor de eertste etappe van de terugrit beslis ik toch nog even bij te laden in Salzburg. Dit is een ritje van 97km vanuit Irschenberg, de STAU ontbreekt niet, er zijn percies nog mensen die op wintersport gaan. De stukken zonder STAU gaan we telkens tot de Maximum snelheid (130km/u) omdat het “kan” want Salzburg is een “extra laadstop” ik hoef niet op het verbruik te letten. Hier houden we een kleine "Deep Blue" meeting, 3 van de 4 stalls zijn bevolkt met blauwe parels. We laden hier tot 85%. Salzburg Rohrmoos-Untertal is maar een 86km.
View attachment 110785
Tijdens mijn voorbereiding (toch nog iets nuttig) had ik al gekeken naar andere laders (chargemap) en er bleek er eentje te zijn in Sinnhub. Aangezien dit toch op onze route ligt, wil ik even checken of deze lader operationeel is. Deze kan nuttig zijn tijdens de week en op de terugweg.D
De Sinnhub charger is net zoals de Suc; GRATIS! 1x Type 2, 1x Type 1 en 1x Chademo. Ik test de Type 2 en de chademo getest, allebei operationeel. Aangezien de wederhelft en kinderen een hongertje hebben laat ik de chademo aangekoppelt en gaan we iets eten in het hotel aan de lader. Na 45 minuten later is de Tesla op 100% geladen, zijn de buikejes gevuld en kunnen we door naar Rohrmoos-Untertal. Dit blijkt maar 26 km ver meer te zijn en we komen dus met 90% lading aan.
We zijn om vrijdag om 20u19 vertrokken en aangekomen om zaterdag om 12u57..dus net geen 17u onderweg geweest. Ik durf bijna niet vergelijken met onze medevakantiegangers die met hun ICE gereden zijn... Zij zijn een uur later vertrokken en waren er om 6u30, dus net geen 10u gereden met 2 korte stops en aan hogere snelheden (tussen 100 en 160 waar toegelaten) . Dus met een Tesla rijden als je geen tijd hebt moet je niet doen.
Op CO2 vlak kunnen ze wel helemaal niet winnen (BMW X5 M550d). We hebben dus 4,3 uur aan de laadpaal gehangen, 13u gereden waarvan er 2 teveel zijn door de files. Als we de file en de laadstops vergeten hadden we dus 11u onderweg geweest
Voor mij was de rit toch erg ontspannend, regelmatig stoppen, uitstappen en een beetje rondlopen voor de bloedcirculatie was niet storend. Hierdoor heb ik de laadtijd ook niet als wachttijd ervaren. Een plaspauze met 4 en je bent snel 20 min weg.
Tesla heeft wel nog wat werk met de verwarming/ventilatie, de ramen van de wagen begonnen regelmatig aan te dampen en soms was het ook geen warme lucht meer die uit de ventilatieroosters kwam.(erg irritant dat je deze ook niet afzonderlijk kan afsluiten!). Door de vorm van de zetels is het ook niet evident er een iPad/DVD speler aan te bevestigen om de bevolking van de achterbank rustig te houden. Maar wat een fantastische wagen
De blauwe parel staat nu al sinds zaterdagmiddag stil op de parking. Toen ik aankwam stond er nog 323km Range op de teller, ondertussen nog maar 289…
Ik ben benieuwd wat er gaat opstaan als ik de terugreis aanvang...
View attachment 110786
Volgende week Part II "The Return"
Greetzz
Lars
Al deze cijfers dankzij teslalog.com
▼ Sat Feb 06 2016 695.2km Daily Climate and Charge info Tesla SuperCharger
12:32 - 12:57 - Rohrmoosstraße, Schladming, Steiermark - 26.1km
11:45 - 12:33 - Sinnhub, Sinnhub, Salzburg - 24.2/23.9kWh 98/100% Disconnected
10:42 - 11:41 - Sinnhub, Sinnhub, Salzburg - 60.2km
10:13 - 10:33 - Ringweg, Niederalm, Salzburg - 15.7/21.3kWh 88/85% Disconnected Tesla SuperCharger
09:05 - 10:12 - Ringweg, Niederalm, Salzburg - 97.8km
08:10 - 09:05 - Wendling, Irschenberg, BY - 53.8/56.1kWh 89/90% Disconnected Tesla SuperCharger
05:26 - 08:09 - Wendling, Irschenberg, BY - 194.1km
04:43 - 05:27 - E52, Ulm, BW - 45.4/47.7kWh 81/81% Disconnected Tesla SuperCharger
03:06 - 04:43 - E52, Ulm, undefined - 168km
02:27 - 03:07 - Buchäckerring, Bad Rappenau, BW - 43.6/45.6kWh 78/81% Disconnected Tesla SuperCharger
01:07 - 02:26 - Buchäckerring, Bad Rappenau, BW - 149km
00:36 - 01:07 - Auf dem Stein, Waldlaubersheim, RP - 37.2/38.7kWh 70/70% Disconnected Tesla SuperCharger
▼ Fri Feb 05 2016 431.8km Daily Climate and Charge info Tesla SuperCharger
23:18 - 00:35 - Auf dem Stein, Waldlaubersheim, RP - 146.1km
22:49 - 23:18 - An der Patria, Erftstadt, NRW - 33/34.2kWh 70/70% Disconnected Tesla SuperCharger
22:04 - 22:49 - An der Patria, Erftstadt, NRW - 81.8km
20:33 - 22:00 - Tienbaan, Bocholtz, LI - 126.2km
20:19 - 20:30 - N15, Bonheiden, Vlaanderen - 4.8km
15:15 - 19:35 - Varenbosstraat, Mechelen, undefined - 27.3/32.9kWh 100/100% Stopped