Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Na 10 jaar is mijn echtgenote er eindelijk in geslaagd om me te overtuigen voor een skitrip. Natuurlijk is dit de ideale moment om de Tesla 70D te testen tijdens een roadtrip. Ik vertrek wat vroeger op het werk zodat ik de wagen volledig kan volladen voor we vertrekken. Eens thuis hang ik de Tesla aan de lader en we kunnen de bagage beginnen laden.
Met de laadcapaciteit van de Tesla geeft dit geen problemen:
- De 2 kleine sportzakken met de skikleding van de kinderen gaan onderin de laadvloer
- De 2 skischoenzakken passen netjes in de inhammen achter de achterwielen, ze lijken er wel voor gemaakt!
- Twee 73cm en 55cm Rimowa’s plus 2 grote sportzakken met onze skikleding gaan mooi in de koffer en de hoedplank kan op haar plaats blijven zitten.
Dus geen dakkoffer, ik ben hierom niet rouwig dat scheelt weer een pak in het verbruik.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik de volgende route:
- SuC Erfstadt 20m laden
- SuC Waldlaubersheim 25 min Laden
- SuC Bad Rappenau 40 min
- SuC Ulm 40 min laden
- Suc Irschenberg
-Rohrmoos-Untertal
1009 km 12h37 geplande aankomst 10h57

Daar ging mijn ganse planning want toen ik de vorige keren de bestemming ingaf kreeg ik deze route:
-SuC Urmond 15 min laden
-SuC Mogendorf 1h laden
-SuC Geiselwind 40min laden
-SuC Schweitenkirchen
-SuC Salzburg 20min laden
-Rohrmoos-Untertal
1024 km 12hr44

Dus al de tijd die ik in de vorige route had gestoken was voor niets, in google kijken waar we iets kunnen eten, is er een toilet, etc… een paar uur researchvoor niets… Dus in de toekomst eerst de wagen volladen dan pas een route beginnen plannen.

We vertrekken thuis om 20u19 naar onze eerste SuC in Erfstadt. We houden overal de limieten (100-120km/u). Juist voor de laatste afslag slaat de GPS een beetje tilt. De 3 vaksbaan waar we op rijden bestaat blijkbaar niet volgens de Navignon, waardoor deze die mij altijd maar terug naar een “echte weg” wil sturen. Hierdoor heb ik mijn afrit gemist en dus etelijke kilometers omgereden.
Eens aangekomen moeten we 20 minuten laden (moederziel alleen geen andere Tesla’s te bekennen). Door de Winterbanden, 4°, alle post hier ivm meerverbruik en 90km/u rijden beslis ik 10 minuten langer te laten laden zodat ik niet zoals een Bompa moet rijden.
Omwille van de navigatie kuren toch maar even de iPhone met TomTom ernaast leggen nu…
Na 30 laden minuten is hij 70% geladen, verder naar Waldlauberscheim, een rit van 141 kilometer.

View attachment 110780

Waldlauberschein halen we zonder problemen, nooit trager moeten rijden overal mooi 100 waar 100 mocht, 120 voor al de rest van de kilometers.(Laatste kilometers voor de SuC iets harder indien toegelaten :wink:)
Hier ook geen Andere Tesla’s, zelfde tacktiek 10 min langer laden om zeker toe te komen en geen Range Anxiety te moeten hebben of te moeten bomparijden. Na 35 minuten vertrekken we terug met 70% en op naar Bad Rappenau.

View attachment 110781

149 km later, “Hallo Bad Rappenau” een rustige rit zonder problemen, overall 100 of 120 kunnen rijden en terug dezelfde tactiek; wat langer laden deze maal 15 minuten tot 81%. Hier staan wat Tesla’s maar die lagen allemaal te slapen in het hotel. Sommige hangen nog aan de Suc zonder nog te laden…

View attachment 110782

Op naar Ulm voor nog een goeie 168 km aan 100-120 km/u de snelheidslimieten volgend. Wederom geen problemen, we hangen hem terug langer aan de SuC tot 81%Hier ook een verlaten omgeving, geen andere Tesla’s. Na 45 min kunnen we onze weg verderzetten naar Irschenberg.

View attachment 110783

Iets voor Munchen is er een klein confict tussen mijn TomTom en de Tesla navigatie.. TomTom wil rond Munchen, Tesla erdoor. Ik beslis van de Tesla Navigatie te volgen. Munchen op zaterdagmorgen 7u is geen goed idee, lekker in de STAU :mad: Om het nog wat leuker te maken nog wat Range Anxiety erbovenop… tripplanner geeft nog 17km nog 16min rijden, Projected Range 17km… STRESS!!! (Vooral op linkerzetel…) Na een hele tijd in Muchen vast te zitten komen we dan eindelijk aan in Irschenberg met 5km overschot. (40 min laden worden er dus 55)
Aangezien het 8u is gaan we rustig ontbijten in het tankstation en kopen we ons vignette voor Oostenrijk. We ontmoeten de eerste andere Teslaniaan met een Rode MS 60, we hebben leuke babbel gehad maar ik ben wel vergeten te vragen of hij op het forum zat. We vertrekken hier met 90%.

View attachment 110784

Omdat ik toch nog genoeg juice in de Tesla wil voor de eertste etappe van de terugrit beslis ik toch nog even bij te laden in Salzburg. Dit is een ritje van 97km vanuit Irschenberg, de STAU ontbreekt niet, er zijn percies nog mensen die op wintersport gaan. De stukken zonder STAU gaan we telkens tot de Maximum snelheid (130km/u) omdat het “kan” want Salzburg is een “extra laadstop” ik hoef niet op het verbruik te letten. Hier houden we een kleine "Deep Blue" meeting, 3 van de 4 stalls zijn bevolkt met blauwe parels. We laden hier tot 85%. Salzburg Rohrmoos-Untertal is maar een 86km.

View attachment 110785


Tijdens mijn voorbereiding (toch nog iets nuttig) had ik al gekeken naar andere laders (chargemap) en er bleek er eentje te zijn in Sinnhub. Aangezien dit toch op onze route ligt, wil ik even checken of deze lader operationeel is. Deze kan nuttig zijn tijdens de week en op de terugweg.D
De Sinnhub charger is net zoals de Suc; GRATIS! 1x Type 2, 1x Type 1 en 1x Chademo. Ik test de Type 2 en de chademo getest, allebei operationeel. Aangezien de wederhelft en kinderen een hongertje hebben laat ik de chademo aangekoppelt en gaan we iets eten in het hotel aan de lader. Na 45 minuten later is de Tesla op 100% geladen, zijn de buikejes gevuld en kunnen we door naar Rohrmoos-Untertal. Dit blijkt maar 26 km ver meer te zijn en we komen dus met 90% lading aan.

We zijn om vrijdag om 20u19 vertrokken en aangekomen om zaterdag om 12u57..dus net geen 17u onderweg geweest. Ik durf bijna niet vergelijken met onze medevakantiegangers die met hun ICE gereden zijn... Zij zijn een uur later vertrokken en waren er om 6u30, dus net geen 10u gereden met 2 korte stops en aan hogere snelheden (tussen 100 en 160 waar toegelaten) . Dus met een Tesla rijden als je geen tijd hebt moet je niet doen.
Op CO2 vlak kunnen ze wel helemaal niet winnen (BMW X5 M550d). We hebben dus 4,3 uur aan de laadpaal gehangen, 13u gereden waarvan er 2 teveel zijn door de files. Als we de file en de laadstops vergeten hadden we dus 11u onderweg geweest

Voor mij was de rit toch erg ontspannend, regelmatig stoppen, uitstappen en een beetje rondlopen voor de bloedcirculatie was niet storend. Hierdoor heb ik de laadtijd ook niet als wachttijd ervaren. Een plaspauze met 4 en je bent snel 20 min weg.
Tesla heeft wel nog wat werk met de verwarming/ventilatie, de ramen van de wagen begonnen regelmatig aan te dampen en soms was het ook geen warme lucht meer die uit de ventilatieroosters kwam.(erg irritant dat je deze ook niet afzonderlijk kan afsluiten!). Door de vorm van de zetels is het ook niet evident er een iPad/DVD speler aan te bevestigen om de bevolking van de achterbank rustig te houden. Maar wat een fantastische wagen

De blauwe parel staat nu al sinds zaterdagmiddag stil op de parking. Toen ik aankwam stond er nog 323km Range op de teller, ondertussen nog maar 289…
Ik ben benieuwd wat er gaat opstaan als ik de terugreis aanvang...

View attachment 110786

Volgende week Part II "The Return"


Greetzz

Lars

Al deze cijfers dankzij teslalog.com

▼ Sat Feb 06 2016 695.2km Daily Climate and Charge info Tesla SuperCharger
12:32 - 12:57 - Rohrmoosstraße, Schladming, Steiermark - 26.1km
11:45 - 12:33 - Sinnhub, Sinnhub, Salzburg - 24.2/23.9kWh 98/100% Disconnected
10:42 - 11:41 - Sinnhub, Sinnhub, Salzburg - 60.2km
10:13 - 10:33 - Ringweg, Niederalm, Salzburg - 15.7/21.3kWh 88/85% Disconnected Tesla SuperCharger
09:05 - 10:12 - Ringweg, Niederalm, Salzburg - 97.8km
08:10 - 09:05 - Wendling, Irschenberg, BY - 53.8/56.1kWh 89/90% Disconnected Tesla SuperCharger
05:26 - 08:09 - Wendling, Irschenberg, BY - 194.1km
04:43 - 05:27 - E52, Ulm, BW - 45.4/47.7kWh 81/81% Disconnected Tesla SuperCharger
03:06 - 04:43 - E52, Ulm, undefined - 168km
02:27 - 03:07 - Buchäckerring, Bad Rappenau, BW - 43.6/45.6kWh 78/81% Disconnected Tesla SuperCharger
01:07 - 02:26 - Buchäckerring, Bad Rappenau, BW - 149km
00:36 - 01:07 - Auf dem Stein, Waldlaubersheim, RP - 37.2/38.7kWh 70/70% Disconnected Tesla SuperCharger
▼ Fri Feb 05 2016 431.8km Daily Climate and Charge info Tesla SuperCharger
23:18 - 00:35 - Auf dem Stein, Waldlaubersheim, RP - 146.1km
22:49 - 23:18 - An der Patria, Erftstadt, NRW - 33/34.2kWh 70/70% Disconnected Tesla SuperCharger
22:04 - 22:49 - An der Patria, Erftstadt, NRW - 81.8km
20:33 - 22:00 - Tienbaan, Bocholtz, LI - 126.2km
20:19 - 20:30 - N15, Bonheiden, Vlaanderen - 4.8km
15:15 - 19:35 - Varenbosstraat, Mechelen, undefined - 27.3/32.9kWh 100/100% Stopped
 
Mooi verslag Lars!

Je laadtijd kan wel een stuk korter gok ik. Voor relatief kleine stukken (ong 150km) laad je hem flink vol. Gok dat je met een goeie reserve aan kwam bij de volgende SUC of had je een erg hoog gemiddeld verbruik?

Vroeg me verder nog af hoe de extra drukte mbt verzwaarde grenscontroles is?

Ik wou gewoon geen risico nemen, ik ga eens kijken of ik op teslalog kan zien hoeveel ik nog over had voor elke lading en wat mijn verbruik juist was.
in de terugweg ga ik wss hetzelfde doen maar wel aan een hoger snelheid op de Duitse snelwegen.

ik heb niet echt een grenscontroles gezien... Alleen toen ik van de snelweg ging om te laden was er vingetecontrole.
 
Last edited:
Ik wou gewoon geen risico nemen, ik ga eens kijken of ik op teslalog kan zien hoeveel ik nog over had voor elke lading en wat mijn verbruik juist was.
in de terugweg ga ik wss hetzelfde doen maar wel aan een hoger snelheid op de Duitse snelwegen.

ik heb niet echt een grenscontroles gezien... Alleen toen ik wan de snelweg ging om te laden was er vingetecintrole.

Ken je de site Tesla | Hoogte grafiek ?

Ik gebruik deze site altijd als ik door Europa reis om bij de SUC te bepalen hoeveel kWh ik minimaal moet laden om mijn volgende SUC te halen. Hou meestal een gemiddeld verbruik aan van 250Wh/km, iets hoger dan wat ik gemiddeld rij plus nog een kleine reserve bij aankomst.
En inderdaad een route met SUC's die niet meer dan 200km van elkaar verwijderd liggen (tenzij je lang wilt laden omdat je wilt dineren bijvoorbeeld). Maar dat deed jij ook al[emoji4].

Veel plezier en succes met je terugreis straks.
 
Goed verhaal. Je zou inderdaad de laadpauzes wat korter kunnen doen. Ik heb me nu aangeleerd om gewoon te gaan rijden als ik de melding krijg dat hij genoeg heeft. Dan verbruikslijntje volgen en met iets van 5% aankomen. Maar de laatste keer was ik alleen en dat lukt dus nevernooit met het gezin er bij :)
 
Ik vertrek zondagochtend 21 februari rond 6.00 uur naar Oostenrijk, wanneer het midden van het land aan de Krokusvakantie is begonnen. Klopt het dat het wel meevalt met de bezetting van de SC's? Is er al ervaring op wat normaal gesproken 'drukke' dagen zijn?

Ik twijfel nog tussen de wat langere, noordelijke route via Kassel of de wat kortere, zuidelijke route langs de Rijn. Die laatste route lijkt me wat drukker, dus ook bij de SC's. Of is dat nergens op gebaseerd? Kans op files speelt ook een rol natuurlijk, en werkzaamheden.
 
Ik vertrek zondagochtend 21 februari rond 6.00 uur naar Oostenrijk, wanneer het midden van het land aan de Krokusvakantie is begonnen. Klopt het dat het wel meevalt met de bezetting van de SC's? Is er al ervaring op wat normaal gesproken 'drukke' dagen zijn?

Ik twijfel nog tussen de wat langere, noordelijke route via Kassel of de wat kortere, zuidelijke route langs de Rijn. Die laatste route lijkt me wat drukker, dus ook bij de SC's. Of is dat nergens op gebaseerd? Kans op files speelt ook een rol natuurlijk, en werkzaamheden.
Ik denk dat het zondagochtend wel meevalt. Vrijdag en zaterdag zullen drukker zijn. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de Noordelijke route, die is waarschijnlijk rustiger op de weg en rustiger bij de SuC's.
Ik ben met de kerstdagen met mijn gezin en twee weken geleden met collega's op wintersport gegaan en ik heb nooit gezien dat alles bezet was bij de SuC's. Bij het altijd gezellig Erftstadt heb ik een keer 5 van de 8 stalls bezet gezien en bij Ellwangen ook. Maar meer dan dat niet. Wel was het ooit in de early days van de SuC's erg druk bij Wilnsdorf, maar toen waren er nog weinig alternatieven. Toch verwacht ik dat het steeds drukker wordt nu de Model S in Duitsland meer verkocht wordt. Over twee weken, als onze regio krokusvakantie heeft, ga ik dan ook weer lekker via Kamen - Malsfeld - Geiselwind en dan verder naar het zuiden.
Veel plezier.
 
Bedankt voor het advies. In neigde zelf ook al naar de noordelijke route en ga die dan ook waarschijnlijk nemen: via Kamen (20 min), Malsfeld (30 min), Gramschatzer Wald ipv Geiselfeld (45 minuten, middageten) en Schweitenkirchen (30 min).

Ik vertrek steeds als ik met de accu een buffer van 70-90 km heb, afhankelijk van de lengte van het volgende stuk, waarvan dan zo'n 40-50 km over zal zijn bij aankomst bij de volgende charger. Heb daar al goede ervaringen mee op ritten naar Zwitserland (2 x in het voorjaar) en Tsjechië (1 x in de winter). Voordeel is dat het laden dan snel gaat met een redelijk lage accu en ik kan vertrekken als het laadtempo te veel aan het afnemen is. En ik kan redelijk de vaart erin houden zonder bang te zijn dat het penibel wordt.
 
Ik vertrek steeds als ik met de accu een buffer van 70-90 km heb, afhankelijk van de lengte van het volgende stuk, waarvan dan zo'n 40-50 km over zal zijn bij aankomst bij de volgende charger
Ja, zo doe ik dat precies zo, waarbij ik meestal met ietsje minder range aankom. Gaat inderdaad vrijwel altijd goed (ik had alleen twee weken geleden bij erg veel wind en heuvels een minder goede ervaring tussen Hirschberg en Erftstadt, maar buiten dat ging het altijd goed met zo'n 80 km buffer).
 
Ja, zo doe ik dat precies zo, waarbij ik meestal met ietsje minder range aankom. Gaat inderdaad vrijwel altijd goed (ik had alleen twee weken geleden bij erg veel wind en heuvels een minder goede ervaring tussen Hirschberg en Erftstadt, maar buiten dat ging het altijd goed met zo'n 80 km buffer).
Ik geloof dat er ergens stond om 1,5x de needed range te laden. Dat vond ik een goed uitgangspunt.
 
met een enkele aanpassing.. als vuistregel 1,5 keer de afstand tot de volgende SuC.. Op die manier hoef je verder nergens op te letten, kan je doorgaans rijden zoals je wilt.. en je bent het snelste weer geladen.
kan alleen als je een behoorlijke SuC dichtheid hebt.

Ik geloof dat er ergens stond om 1,5x de needed range te laden. Dat vond ik een goed uitgangspunt.
 
Die 1,5 x de afstand tot de volgende SuC vind ik aan de ruime kant. Als de volgende SuC op 250 km afstand ligt, moet je dus tot 375 bijladen. Dat is vrijwel vol, wat betekent dat je erg lang moet wachten vanwege die trage laatste kilometers. Ik houd het op pakweg 1,33 x de afstand, wat bij werkelijk verbruik zal neerkomen op 1,2. Natuurlijk kan je ook al met 1,1 of 1,2 vertrekken bij de SuC, maar dan kan een hoogteverschil, slecht weer of een keer verkeerd rijden (de navigatie is niet altijd even duidelijk) je zomaar een extra 20-30 km kosten en zit je ineens met samengeknepen billen te rijden. Dan liever iets meer zekerheid.
 
eens, dat impliceerde ik ook met "kan alleen als je een behoorlijke SuC dichtheid hebt."... -;)
1,1 of 1,2 vind ik (en is) in Duitsland te laag - als je niet op snelheid wilt letten en ook gewoon 130- 150 wilt rijden als het kan.

Die 1,5 x de afstand tot de volgende SuC vind ik aan de ruime kant. Als de volgende SuC op 250 km afstand ligt, moet je dus tot 375 bijladen. Dat is vrijwel vol, wat betekent dat je erg lang moet wachten vanwege die trage laatste kilometers. Ik houd het op pakweg 1,33 x de afstand, wat bij werkelijk verbruik zal neerkomen op 1,2. Natuurlijk kan je ook al met 1,1 of 1,2 vertrekken bij de SuC, maar dan kan een hoogteverschil, slecht weer of een keer verkeerd rijden (de navigatie is niet altijd even duidelijk) je zomaar een extra 20-30 km kosten en zit je ineens met samengeknepen billen te rijden. Dan liever iets meer zekerheid.
 
Stel ik heb 40kWh nodig om de volgende SUC te halen en ik rij een S85, hoe vol moet de batterij dan zijn bij vertrek?

De Tesla heeft een x aantal kWh nodig voor reserve dus die moet je (gok ik) altijd extra overhouden aan het eind toch?

Is de rekensom dan 40+reserve kWh gedeeld door 85?

Ik ben liefhebber van de site Tesla | Hoogte grafiek waarmee ik obv mijn gemiddeld verbruik en hoogteverschillen kan zien hoeveel kWh ik nodig heb.
 
Ik verblijf tijden het krokusverlof in Mayrhofen, hotel Strass. Ik heb gevraagd om daar te laden, maar helaas. Heeft iemand een idee waar ik in de buurt kan laden?
Alvast bedankt!
Ik ben net terug van Mayrhofen.
Vóór aanvang van ons verlof had het hotel (alsook de toeristische dienst van Mayrhofen) ons geadviseerd om te laden bij het IQ tankstation voor 15€/ nacht (?). Ter plaatse bij het IQ tankstation niets dan verwonderde gezichten. Geen laadpunt te bespeuren en de uitbater wist ook van niets. Vreemd.
Het probleem opnieuw voorgelegd aan de balie van het hotel en ze hebben er dan maar de technische man erbij gehaald. Uiteindelijk zijn we eruit geraakt toen het duidelijk was dat ik enkel een stopcontact nodig had of drijfkracht. Bleek dat er in de garage en op de buiten parkeerplaats verschillende 3x400V 16a contactpunten beschikbaar waren. De technische vertelde me dat ik de eerste was die hierachter vroeg en hij was verbaasd dat ik met een stopcontact geholpen was.
We hebben blijkbaar nog veel werk voor de boeg om iedere uitbater, van wat dan ook, uit te leggen dat we met een kleine moeite geholpen zijn.
 
Ik denk echt dat het van hotel tot hotel afhangt. In ons hotel te Rohrmoos vroeg ik of ik mijn elektrische wagen kon opladen en was dit geen probleem. Er was daar ook een rode, een blauwe een een schuko voorzien op de parking. Als je wagen dan toch een week stil staat is 55km/u ineens erg snel :)