Terugweg uit Val d'Isère gisteren:
- Val d'Isère-Macon (310 km) kon perfect in één keer dankzij het hoogteverschil. Alleen hadden we zo'n honger dat we toch bij de SuC Chambéry gestopt zijn om een hamburgertent op te zoeken (nadat we 4,5 uur hadden gedaan over de eerste 130 km... Franse Alpen, het blijft soms moeilijk, maar dat is off topic...). SuC Chambéry was 0/2 bezet maar toch echt iets om te mijden als je kan: voor 10 minuten laden moet je minstens even lang rondrijden van de autosnelweg doorheen de kilometer lange parking van die shopping center en terug... En dan moet je nog weten waar de SuC precies staat, of je doet er nog langer over! (tip: rijd naar de ingang van de Carrefour, helemaal achterin de parking, en dan zie je de SuC wel staan).
- Macon SuC: 0/2 bezet. Er passeert 's nachts wel wat volk dus je moet echt wel je stall vrijmaken zodra je genoeg geladen hebt, ook midden in de nacht. Wij overnachtten daar - een oubollig tweesterrenhotel, al een jaar of 20 aan renovatie toe, maar eerlijk, goedkoop, en met een leuke setting aan de Saône. We waren allen wel veel te moe om te kunnen oordelen of de bedden echt goed waren - in ieder geval konden de nachtvlinders en spinnen in de kamers ons niet deren...
- Beaune (2/8 bezet): een Mercure-hotel die ik misschien volgende keer wel ga uitproberen, in de plaats van dat van Macon. Gisteren 15 minuten laden bij een koffie. We vetrokken met 320km range voor 250km afstand. Met skidrager, rukwinden, koude en regen was dat eigenlijk niet genoeg en we zagen onze "% bij aankomst" snel onder de 7% duiken. Hebben dan maar 50km lang achter een bus gereden die cruise-control op 103km/u had staan (overigens een zeer relaxende manier van rijden die ik nog nooit had uitgeprobeerd
...). Het % bij aankomst was gauw terug omhoog naar 15%, en de laatste 100 km konden we dan gewoon doorrijden met één oog op overblijvende typical range en het andere op aantal nog te rijden kilometers, kwestie van steeds 10km autonomie meer te hebben dan de werkelijke afstand (en dan kan je alle waarschuwingen van het genre "rijd trager dan 95km/u" aan je laars lappen; werkt wel echt goed en ik maakte er een sport van om te bewijzen aan inzittenden dat je met 2 of 3 km autonomie kan toekomen want de autonomie is zo makkelijk te beheersen - veel makkelijker dan met een ICE).
- Nancy (1/4 bezet): 10 minuten laden (een heel goed Ibis-Styles hotel die ik al tweemaal op de heenweg heb gebruikt overigens, maar nu was een "handen-wassen-pauze" voldoende)
- Metz (1/8 bezet): 350 km laden om terug in Brussel te raken; pizza en dessert eten in de Crescendo, achterin die shopping center, was voldoende (goede prijs-kwaliteit verhouding overigens!).
Over het algemeen een heel relaxte terugreis. Wat ik er vooral aan onthou is dat range anxiety iets is dat je alleen nog met een ICE zou kunnen hebben, want met onze S'jes is het een kinderspel om je autonomie te beheersen!