Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik meet mijn gegevens ook maar 1,5 uur laden op 650km vind ik niet echt weinig. In Duitsland staan natuurlijk meer SUC's waardoor je kortere afstanden kunt rijden en sneller kan laden maar nog steeds moest ik bijna 2 uur laden op een afstand van ruim 1100km.
570km/h is overigens een startsnelheid maar na 50% laden is dat aantal gehalveerd. Zou mooi zijn als je maar een klein uur hoeft te laden op een rit van 1100km.
Gelukkig was het wel rustig bij de SUC's en werd de laadsnelheid daardoor niet beïnvloed.

BVL,

als ik 'wil' laad ik op de laatste stop maar 5 min.
Ik weet/wist echter niet of ik in hotel kon bijtanken, dus zekere voor onzekere genomen (wat uiteindelijk niet nodig bleek).
Ondertussen heb ik ook wat zitten werken, waardoor de 40 min niet als 'tijdverlies' aanvoelen.

Is zoals bij de bakker: je hebt mensen die geen geduld hebben.
Ik heb geleerd rustig na te denken (over vanalles) terwijl ik daar mijn tijd sta te verdoen.
Helpt.. echt (lijkt wel op mora reclame).
 
Het scheelt echt heel veel hoe je om gaat met de noodzakelijke laadtijd.

2 uur laden op een rit van 600 is inderdaad absurd en niet nodig. Wij hebben kennissen in de buurt van Würzburg, bijna 600 km en rijden vol thuis weg en hebben één stop bij Mogendorf van goed een half uur. Daarmee halen we het net en ter plaatse gewoon aan het stopcontact.

Met Wertheim er bij zal het een twintig minuten worden en dan misschien nog even 5 bij Wertheim.

Het zal persoonlijk zijn (en misschien de leeftijd) maar sinds we de Model S hebben begint de vakantie al bij het uitrijden van de straat en niet pas bij aankomst na een lange en vermoeiende reis.

Onze kinderen vinden het alleen maar fijn dat ze weten wanneer we gaan stoppen. Voor hen is het echt vakantie.

En je laat je toch niet door drie schoolkinderen weer de ICE injagen. Laat ze blij zijn dat ze op vakantie kunnen. Reken uit wat je bespaart aan brandstof en doe daar wat leuks mee voor ze.
 
Mijn kinderen klagen ook niet. Mijn vrouw ook niet. Maar het is voor iedereen persoonlijk. Hoe geweldig ik de Model S na bijna tweeënhalf jaar ook nog steeds vind, ik wil niet alles met de mantel der liefde bedekken en soms vind ik ons op dit forum ook bijna sektarisch in het kritiekloos zijn. Op reis zijn met de Tesla is relaxed door de vele stops, maar bovenal vind ik het (te) lang duren. Maar ik ben wel blij dat het überhaupt kan.
 
Het scheelt echt heel veel hoe je om gaat met de noodzakelijke laadtijd.

2 uur laden op een rit van 600 is inderdaad absurd en niet nodig.

Hans, het was eigelijk maar 01:35 uur voor 647,5 km.
Maar als we bij elke reply er een schepje op doen, dan ... :biggrin:
Een 'geluk' dat ik wat langer getankt heb in Basel: het laden in het hotel is gestopt gedurende de nacht.
Als ik 'zeker' ben te kunnen laden ter plaatse, kan ik me vinden in je analyse.
Thee in Basel was wel aan de dure kant (5 CHF): :redface: ik heb er dan wat langer aan geslurpt.
 
Last edited:
Hans, het was eigelijk maar 01:35 uur voor 647,5 km.
Maar als we bij elke reply er een schepje op doen, dan ... :biggrin:
Een 'geluk' dat ik wat langer getankt heb in Basel: het laden in het hotel is gestopt gedurende de nacht.
Als ik 'zeker' ben te kunnen laden ter plaatse, kan ik me vinden in je analyse.
Thee in Basel was wel aan de dure kant (5 CHF): :redface: ik heb er dan wat langer aan geslurpt.

Je hebt gelijk. Ik las die 2 uur in je tweede zin. Zo is het wel storend uit het verband getrokken. Excuses.

Wat ik steeds wil benadrukken is dat het meeste voordeel is te behalen bij het steeds, vanuit bijna leeg, datgene laden wat er nodig is om de volgende te halen, weer bijna leeg.
Dat is de eerste keer eng maar de verbruiksvoorspeller is best betrouwbaar en ik denk ik dat hij de goede verhouding aanhoudt tussen rijtijd en laadtijd.
Het is dan wel zo dat je niet er van uit moet gaan dat het, omdat het Duitsland is, verplicht is om heel erg hard te rijden. Dat kan natuurlijk maar dan moet je het laadpatroon er op aanpassen.

A.s. donderdag rijden we naar Genève. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitpakken. Route is perfect met SuC's gecovered.
 
Wij zijn weer net terug van onze wintersport. Een paar dingen die opvielen: 's nachts rijden en laden is eigenlijk geen enkel probleem. Om de 2 uur even een dutje doen van 30 tot 40 minuten beviel eigenlijk wel. We hadden wel op de heenreis een moment dat we ons even echt niet prettig voelde: we kwamen aan bij de Tesla paal en er komt een groepje van 3 mannen naar ons toegelopen. Eén van hen tikt op het raam van mijn vrouw zodra we stil stonden. Ik stap uit (eerlijk gezegd met knikkende knieën) blijkt hij gewoon even kwijt te willen hoe geweldig hij de auto vindt. "Wie viel PS hat er? Wow, und ganz elektrisch? Total begeistert!"

We zijn in Bichlbach geweest wat vlak om de hoek bij Lermoos ligt. Supercharger om de hoek en met 830 km dichtbij huis. Voor zo'n eerste lange trip helemaal goed. Ook een geweldig skigebied trouwens.

Wat mij nog opviel tijdens het rijden: ik wilde bij elke laadstop met ongeveer 1 tot 5 % lading eindigen. Maar zodra je onder de 6% aankomstlading dreigt te zakken, zoekt de navigatie een veiliger alternatief en kun je niet meer terug. Ik wilde niet elke keer lopen knoeien met de route dus ik heb het maar opgevolgd, maar het verbaasde me wel een beetje. Ik had dus elke keer zeker 10% over. Soms wel 20% en dan 40 minuten laden...

Voor de ski's en boards hadden we gedacht een hele constructie te maken voor in de auto, maar dat bleek allemaal niet nodig. Alles paste eenvoudig achterin, door ze schuin in de kofferbak te leggen met een goede tas eromheen. Ze liggen dan van de hoek van de kofferbak achteraan schuin naar de andere kant leunend op de rugleuning. Onze 2 paar ski's van max 1,65m en 2 snowboards tot 158 pasten er allemaal in. Weer vooraf veel te ingewikkeld zitten denken. Als ze iets langer zijn kan ook nog de bak onderin de kofferbak open en de achterkanten daar nog in.
 
Wat mij nog opviel tijdens het rijden: ik wilde bij elke laadstop met ongeveer 1 tot 5 % lading eindigen. Maar zodra je onder de 6% aankomstlading dreigt te zakken, zoekt de navigatie een veiliger alternatief en kun je niet meer terug. Ik wilde niet elke keer lopen knoeien met de route dus ik heb het maar opgevolgd, maar het verbaasde me wel een beetje. Ik had dus elke keer zeker 10% over. Soms wel 20% en dan 40 minuten laden...

Ik ervaar dat we ons niets moeten aantrekken van die waarschuwingen van Tesla; gewoon rijden met één oog op overblijvende typical range en het andere op aantal nog te rijden kilometers, kwestie van steeds minstens 10km autonomie meer te hebben dan de werkelijke afstand (en die 10km teveel kan je er dan ook nog 'afrijden' tijdens de laatste 40km :)). Werkt goed vermits autonomie zo makkelijk te beheersen is via aanpassing snelheid. En zoals Hans stelt: leeg toekomen is de boodschap, en bij een SuC zeker niet te véél opladen - wel met een redelijke buffer natuurlijk, bijv. 'typical' laden tot 130%-140% van werkelijke afstand bij een 'lange' etappe (250 km), iets minder buffer bij een korte etappe (maar wel ongeveer + 30% per 1000m hoogteverschil, voor die laatste etappe naar de wintersportlocatie).

Ik ga met Pasen een nieuw concept uitproberen: mijn vier passagiers zetten zich op een vlucht naar München (27 EUR zonder bagage, het is misschien tijd dat men accijnzen heft op kerosine, maar soit, dat is off topic...), en ik ga lekker alleen cruisen met hi-fi op 11, en ze daar oppikken voor de laatste 250 km. Ik overnacht zelf in Strohofer Geiselwind (heenreis) en Marriot Wiesbaden (terugreis). Iemand overigens ervaring met die twee hotels bij de respectievelijke SuCs?
 
Last edited:
Vorig jaar zomer hebben we met het gezin bij Strohofer overnacht op weg naar Hongarije. Het is een minimum hotel, bedoeld voor 'Arbeitsreisenden' en het ligt op een groot terrein met veel truckers. Niet bepaald sfeervol. Er is een cafeetje naast de ingang. Een gezellig avondje is er niet door te brengen, maar voor een overnachting is het verder prima. Het is er schoon, zoals je dat van de Duitsers verwacht.
 
Vorig jaar zomer hebben we met het gezin bij Strohofer overnacht op weg naar Hongarije. Het is een minimum hotel, bedoeld voor 'Arbeitsreisenden' en het ligt op een groot terrein met veel truckers. Niet bepaald sfeervol. Er is een cafeetje naast de ingang. Een gezellig avondje is er niet door te brengen, maar voor een overnachting is het verder prima. Het is er schoon, zoals je dat van de Duitsers verwacht.

Heb er in September ook overnacht onderweg naar München. Geen super spannend hotel, maar met 4 mannen (Oktoberfest!) was het prima te doen.

In de bar bij de SuperCharger nog een biertje gepakt en lekker gaan slapen.
 
Iemand al eens in Serfaus Oostenrijk geweest? Ervaring met laadpunten daar?

Wil er misschien volgend jaar naar toe..

Weet heel veel van skigebieden. Heb er al behoorlijk wat gebieden bezochten. Schrijf ook reisverslagen hier over op verschillende sites. Reed vanochtend nog langs de afslag SFL. Voor de toekomst zal ik dus ook informatie verschaffen over oplaadpunten. Met Pasen zal ik waarschijnlijk 5 tal skioorden bezoeken in het Aostadal. Met de supercharger in Aosta wordt dit makkelijk. Maar zal ook gaan kijken in de skioorden zelf.
 
deze morgen in Martigny: 5 van de 6 plaatse ge-iced (ik stond te laden op de 6e) als ik terugkeerde uit de kantine.
Het was redelijk druk deze morgen rond 09:00 Hr en de locals vonden blijkbaar geen plaats, dus dan maar de TESLA plaatsen vlakbij de ingang.
Heb dan een local aangesproken die net uitstapte uit zijn verkeerd geparkeerde wagen: hij had het 'niet gezien' en reed dan maar prompt verder, met bijhorende excuses.
Had 'spijt' dat ik geen stickers mee had om de overblijvende wagens te 'bedanken'.