Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Over harder dan 150km/h rijden met AP; heeft iemand deze melding ook wel is gehad?

Ik snap als je half in slaap valt hij zichzelf blokkeert, maar als je even met 155 in haalt is het toch wel raar dat je even een parkeerplaats op moet zoeken.
 

Attachments

  • 20190918_151324.jpg
    20190918_151324.jpg
    760.2 KB · Views: 71
  • Like
Reactions: Superendo
Ik vind 155 km per uur rijden met de AP raar ...

Is bedoeld voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Waarom is dat raar? Is nou niet echt een vreemde snelheid op de Duitse snelweg. Persoonlijk vind ik tot 180 prima en daar boven moet je te vaak afremmen i.v.m. snelheidsverschillen. Dat is ook een snelheid waar veel cruisecontrol systemen bij diverse fabrikanten de lat leggen.
 
Waarom is dat raar? Is nou niet echt een vreemde snelheid op de Duitse snelweg. Persoonlijk vind ik tot 180 prima en daar boven moet je te vaak afremmen i.v.m. snelheidsverschillen. Dat is ook een snelheid waar veel cruisecontrol systemen bij diverse fabrikanten de lat leggen.

Ja, ik was 240 km/u gewoon als maximum. Maar ik begrijp heel goed dat zeker bij autopilot 150 km/u als grens wordt gehanteerd.

M.i moet je dan veel te vaak stoppen om te laden, dus ik zou het sowieso niet aanbevelen.
 
Ik vind de grens van 150 prima. Je moet ergens een grens stellen. Maar de blokkade voor de rest van de rit snap ik niet.
Om AP weer te activeren moet hij even in P. Dit kan tijdens het rijden. 160 is het omslagpunt tussen efficiëntie en laadtijd. Dus 150 is een prima snelheid. Ik deed overigens in exact 10 uur 960km inclusief laden vanuit Oostenrijk. 96kmh gemiddeld vindt ik niet zo slecht op winterbanden 21”. Wel gestart met 100% Soc.
 
Om AP weer te activeren moet hij even in P. Dit kan tijdens het rijden. 160 is het omslagpunt tussen efficiëntie en laadtijd. Dus 150 is een prima snelheid. Ik deed overigens in exact 10 uur 960km inclusief laden vanuit Oostenrijk. 96kmh gemiddeld vindt ik niet zo slecht op winterbanden 21”. Wel gestart met 100% Soc.
Hoe wil je hem in P zetten tijdens het rijden?
 
Om AP weer te activeren moet hij even in P. Dit kan tijdens het rijden. 160 is het omslagpunt tussen efficiëntie en laadtijd. Dus 150 is een prima snelheid. Ik deed overigens in exact 10 uur 960km inclusief laden vanuit Oostenrijk. 96kmh gemiddeld vindt ik niet zo slecht op winterbanden 21”. Wel gestart met 100% Soc.

Weet je zeker dan 160 het omslagpunt is? Want dan vergeet je denk ik rekening te houden met op en af rijden van de snelweg naar de SuC cs.
 
Een vraagje voor mijn volgende trip. We gaan niet echt op wintersport, maar wel die kant uit (off topic?). Wie heeft er weleens geladen bij Landgasthaus Pfahl Hauptstraße 76, 53520 Wershofen, Duitsland? Daar staat een automaat waar je geld in moet stoppen. Euro-munten. Weet iemand of dat ook met mijn MS85D werkt?
 
Bij de model 3 ligt de optimale speed hoger (190km/u, zie 24u record video). Ionity laders vlak langs de snelweg en snelladen met 190kW maken veel verschil. Ik verwacht dat de Raven met ccs adapter en 145kW ook harder kan door de hyperchargers langs de Duitse autobaan.

Dan sta je om de 150 km bij de charger.

Bij 150 km/u sta je om de 300 km bij de charger.

300 km rijden tegen 190 km/u: 1u35min plus 45 min laden plus 5 min op en af rijden is 2u25min.

300 km rijden tegen 150 km/u: 2 uur.

Ik heb grote moeite om te geloven dat dit soort hoge snelheden bijdragen aan sneller op bestemming aankomen. Zeker ook als je rekening houdt met dat je waarschijnlijk nog veel meer gaat verbruiken vanwege steeds moeten vertragen en versnellen.
 
Dan sta je om de 150 km bij de charger.

Bij 150 km/u sta je om de 300 km bij de charger.

300 km rijden tegen 190 km/u: 1u35min plus 45 min laden plus 5 min op en af rijden is 2u25min.

300 km rijden tegen 150 km/u: 2 uur.

Ik heb grote moeite om te geloven dat dit soort hoge snelheden bijdragen aan sneller op bestemming aankomen. Zeker ook als je rekening houdt met dat je waarschijnlijk nog veel meer gaat verbruiken vanwege steeds moeten vertragen en versnellen.

Alleen hoef je niet lang te laden... eerder 20minuten laden ipv de 45 die jij schets.
 
Sinds wanneer zit de M3 in 20 minuten bijna vol?

Natuurlijk kun je tot 50% laden, maar dan krijg je twee stops van 20+5 min.

Ik rij pas 5,5 jaar Tesla, dus misschien mis ik iets. Maar ik denk het niet.
Ik ga dit ook zeker niet doen hoor. Maar Björn heeft er goed over nagedacht. Alles valt of staat met zo min mogelijk overhead per laadstop . De Tesla charger in bruchsal bijvoorbeeld is een ramp. Maar de ionity daar is aan de weg.
 
Ik ga dit ook zeker niet doen hoor. Maar Björn heeft er goed over nagedacht. Alles valt of staat met zo min mogelijk overhead per laadstop . De Tesla charger in bruchsal bijvoorbeeld is een ramp. Maar de ionity daar is aan de weg.

Ik heb altijd gemerkt dat rond de 130 km/u de sweetspot is. Wel met de Model S, de M3 heb ik nog niet door heel Europa heen gestuurd.

Maar als je harder gaat rijden overdag, dan zul je gewoon merken dat je heel onrustig gaat rijden, vanwege de drukte. Naar de wintersport in de krokus is het al helemaal geen doen. Dan is 130 km/u al vaak utopia. En laten we eerlijk zijn, ook in Duitsland steeds vaker gewoon niet toegestaan.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp