Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gooi m'n vraag ook even in dit draadje, hoe wel ie ook hier te vinden is. Hoop op wat meer respons in dit draadje.

Deze winter willen wij met gezin gaan wintersporten in Tsjechië (Rokytnice nad Jizerou). Route er naartoe is perfect te doen met 4 Supercharger stops. Op locatie echter geen laadpunt in de buurt. Wil graag weten hoe laden met de UMC in Tsjechië gaat. In Oostenrijk is me dat eerder prima afgegaan. In Frankrijk was het in het verleden bij meerdere afgelegen huisjes een drama. Tegenwoordig is Frankrijk goed bedeeld in de laadpunten en is t eigenlijk nergens meer nodig. Tsjechië is nog wat minder ver met laadpunten. Hoor dus graag ervaringen met het laden op het reguliere stroomnet (stopcontact) met de UMC en n verlengkabel. Mocht t verschil maken, ik verwacht dan m’n model 3 te hebben ontvangen.
 
Ik gooi m'n vraag ook even in dit draadje, hoe wel ie ook hier te vinden is. Hoop op wat meer respons in dit draadje.

Deze winter willen wij met gezin gaan wintersporten in Tsjechië (Rokytnice nad Jizerou). Route er naartoe is perfect te doen met 4 Supercharger stops. Op locatie echter geen laadpunt in de buurt. Wil graag weten hoe laden met de UMC in Tsjechië gaat. In Oostenrijk is me dat eerder prima afgegaan. In Frankrijk was het in het verleden bij meerdere afgelegen huisjes een drama. Tegenwoordig is Frankrijk goed bedeeld in de laadpunten en is t eigenlijk nergens meer nodig. Tsjechië is nog wat minder ver met laadpunten. Hoor dus graag ervaringen met het laden op het reguliere stroomnet (stopcontact) met de UMC en n verlengkabel. Mocht t verschil maken, ik verwacht dan m’n model 3 te hebben ontvangen.

Ik heb even uit nieuwsgierigheid het gebied(je) bekeken en dan zou ik op basis van specs van het gebied elders heen gaan. Het is kennelijk de helft van Winterberg kwa grootte, maar dan op dezelfde afstand als Oostenrijk en iets verder doorrijden en je bent zelfs in Italië.

Dat gezegd hebbende: laden lukt altijd wel. Desnoods aan 230v. Zeker als je daar de auto niet nodig hebt, is dat geen enkel probleem.
 
Ik heb even uit nieuwsgierigheid het gebied(je) bekeken en dan zou ik op basis van specs van het gebied elders heen gaan. Het is kennelijk de helft van Winterberg kwa grootte, maar dan op dezelfde afstand als Oostenrijk en iets verder doorrijden en je bent zelfs in Italië.

Dat gezegd hebbende: laden lukt altijd wel. Desnoods aan 230v. Zeker als je daar de auto niet nodig hebt, is dat geen enkel probleem.

Tis n bijzonder klein gebied idd. Voor m’n kinderen prima. Die hebben nog nauwelijks op de latten gestaan. En we gaan er met 4 bevriende gezinnen naar toe, locatie staat al heel lang vast. Er zijn overigens paar losse gebiedjes die allemaal tegen elkaar aan liggen en met 1 skipas te gebruiken zijn. dus er is nog wat af te wisselen ;)

Dat laden aan 230 is nou exact de vraag. Op plaatsen waar het stroomnet wat minder stabiel is kon dat in het verleden dus niet. Daarom hoor ik graag ervaringen van mensen die 230 laden hebben gedaan ter plaatse. Ik heb de auto daar wel nodig, wel maar voor kleine stukjes maar toch.
 
Tis n bijzonder klein gebied idd. Voor m’n kinderen prima. Die hebben nog nauwelijks op de latten gestaan. En we gaan er met 4 bevriende gezinnen naar toe, locatie staat al heel lang vast. Er zijn overigens paar losse gebiedjes die allemaal tegen elkaar aan liggen en met 1 skipas te gebruiken zijn. dus er is nog wat af te wisselen ;)

Dat laden aan 230 is nou exact de vraag. Op plaatsen waar het stroomnet wat minder stabiel is kon dat in het verleden dus niet. Daarom hoor ik graag ervaringen van mensen die 230 laden hebben gedaan ter plaatse. Ik heb de auto daar wel nodig, wel maar voor kleine stukjes maar toch.

Bij instabiliteit kan het zijn dat het laden stopt. Maar je kan dan ook opnieuw het laden starten. Of je gebruikt een lader die daartegen kan. Ben ff de naam kwijt, maar als je er op zoekt vind je ook vast iemand op het forum die zo’n lader aan jou uit wil lenen.
 
Paar jaar geleden in Frankrijk zwabberde de spanning zodanig dat laden niet ging. Ik kan idd een juice booster proberen te lenen maar dacht ga eerst op zoek naar ervaringen

Nou ja, ik heb de juice booster (o ja! ;)) destijds meegenomen naar Italië omdat ervaring leerde dat dat nodig was en gewoon niet nodig gehad. Sindsdien nooit meer meegenomen. Altijd prima kunnen laden bij de hotels aan 230v. En tegenwoordig zit er overal wel een DeC of een gewone publieke lader in de buurt. In Italië dan, geen idee hoe dat in Tsjechië is, laatste keer dat ik daar was moest ik daar een wedstrijd voetballen en daar ben ik al heel lang geleden mee gestopt... ;)
 
Hoi,
Hier al heel wat pagina's gelezen, en gezocht maar nog geen antwoord gevonden:
Mag de auto (Model 3) een week lang buiten staan, zonder laden?

We twijfelen nog of we met de Model 3 op wintersport gaan. Deze zomer naar Annecy, Frankrijk en Krk, Kroatië waren zo makkelijk dat we het nu wel overwegen om de M3 te nemen. De locatie staat al een tijd vast, Valmeinier in Frankrijk en daar is geen laadpaal en ook geen mogelijkheid om met de UMC te laden. (Er is wel een Ionity op 25m in Freney). Het is de eerste winter, dus ik weet niet wat het effect op de batterij zal zijn als de wagen een hele week stil staat, zonder te laden. Ik plan om voor aankomst de wagen aan de CCS te hangen en dan te parkeren.Ook bij vertrek zou ik dan eerst naar Freney rijden en nog wat laden om lekker warm te zitten.

Hebben jullie tips, of linkjes naar andere posts of video's?
 
Hallo,
Een Tesla mag best een week zonder laden buiten staan bij temperaturen onder nul. Houd rekening met 1% vampire drain per dag.
In jullie geval zou ik de wagen op de heenweg in Chambery aan de SuC (bij het winkelcentrum) opladen tot 90%. Aankomst in Valmeinier met 50%. Auto gewoon laten staan. Een week later is de batterij nog ruim 40% gevuld, maar de terugrit naar Chambery vergt slechts 20% omdat het hoofdzakelijk bergaf is. ;)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Rla
Hoi,
Hier al heel wat pagina's gelezen, en gezocht maar nog geen antwoord gevonden:
Mag de auto (Model 3) een week lang buiten staan, zonder laden?

We twijfelen nog of we met de Model 3 op wintersport gaan. Deze zomer naar Annecy, Frankrijk en Krk, Kroatië waren zo makkelijk dat we het nu wel overwegen om de M3 te nemen. De locatie staat al een tijd vast, Valmeinier in Frankrijk en daar is geen laadpaal en ook geen mogelijkheid om met de UMC te laden. (Er is wel een Ionity op 25m in Freney). Het is de eerste winter, dus ik weet niet wat het effect op de batterij zal zijn als de wagen een hele week stil staat, zonder te laden. Ik plan om voor aankomst de wagen aan de CCS te hangen en dan te parkeren.Ook bij vertrek zou ik dan eerst naar Freney rijden en nog wat laden om lekker warm te zitten.

Hebben jullie tips, of linkjes naar andere posts of video's?
Zit wel een laadpaal in 1800
 
Hebben jullie tips, of linkjes naar andere posts of video's?
In de kou parkeren is geen probleem. Net als bij kamertemperatuur wel letten op uitzetten niet strikt noodzakelijke opties. Beveiliging/Sentry zorgt voor wat meer drain per dag.
En wat nogal eens vergeten wordt: Je kan ook gewoon op een stopcontact laden. Neem voor de zekerheid een flink verlengsnoer mee voor het geval je een plek kan vinden waar je in de buurt van een bruikbare schuko (gewoon stopcontact) zit. Duurt wel langer en geef een nette vergoeding aan de eigenaar van de aansluiting.....
 
  • Like
Reactions: Rla
In de kou parkeren is geen probleem. Net als bij kamertemperatuur wel letten op uitzetten niet strikt noodzakelijke opties. Beveiliging/Sentry zorgt voor wat meer drain per dag.
En wat nogal eens vergeten wordt: Je kan ook gewoon op een stopcontact laden. Neem voor de zekerheid een flink verlengsnoer mee voor het geval je een plek kan vinden waar je in de buurt van een bruikbare schuko (gewoon stopcontact) zit. Duurt wel langer en geef een nette vergoeding aan de eigenaar van de aansluiting.....
Ik zag dat de mobiele lader een waarschuwing heeft dat ie niet aan een verlengsnoer mag hangen. enig idee of dat echt een issue ie, of puur om te voorkomen dat mensen half opgerolde haspels gaan gebruiken?
 
Ik zag dat de mobiele lader een waarschuwing heeft dat ie niet aan een verlengsnoer mag hangen. enig idee of dat echt een issue ie, of puur om te voorkomen dat mensen half opgerolde haspels gaan gebruiken?

Het gaat gewoon prima in de praktijk en zeker bij wintersport, want dan is er ook nog natuurlijke koeling in het spel. ;)

Wel belangrijk om een dikke verlengkabel te nemen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoe/waar heeft u die gevonden?
New motion, plugsurfing, smoov, abrp en Tesla tonen geen publieke paal in Valmeinier 1800.
@Rla en blijkbaar gratis
F263E7DE-C802-4A13-9949-901F8F414161.png
FEB7C450-8BFE-4C13-9C91-1F77C8E1A03C.png
 
  • Like
Reactions: Superendo and Rla