Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren met 90% vertrokken vanuit Saalbach. Er was geen winst om met 100% te vertrekken en een verdere SuC te halen.

Eerste SuC was Ulm, van 22 tot 89%

Tweede was Pfalzfeld van 12 tot 90%

De eerste geschatte aankomst bij Pfalzfeld was 7% maar het verbruik was erg laag en kwam met 5% meer aan. Helaas had ik de speedlimiter aan waardoor ik niet harder dan 118kmh kon op AP. Bij de 2e SuC dit uitgezet.

Richting huis zou ik met 5% thuis komen bij 118 maar het verbruik was ontzettend gunstig en kon gewoon in Duitsland 135 rijden en zelfs vlak bij de grens met NL nog even op de staart getrapt. Hierdoor moet ik in NL wel met max 110 blijven rijden. Met 5% bij de straatpaal gezet.


Vertrokken om 21:30 kwam thuis aan om 09:44 met 2x een SuC stop en 1x een La Place ontbijt.

In de nacht waren alle SuC praktische uitgestorven en had makkelijk gewoon met 150km/h kunnen rijden maar moet zeggen dat op 118 me echt prima is bevallen. Voornamelijk omdat AP gewoon heeel erg veel minder fouten maakt en beter in z'n baan blijft bij bochten.

Dus @wooter je hebt gelijk! Overal was er niks aan de hand. Belofte maakt schuld en zal een donatie aan een goed doel gaan schenken. Iedereen blij :)
 
  • Like
Reactions: ebullio and bugboy
Gisteren met 90% vertrokken vanuit Saalbach. Er was geen winst om met 100% te vertrekken en een verdere SuC te halen.

Eerste SuC was Ulm, van 22 tot 89%

Tweede was Pfalzfeld van 12 tot 90%

De eerste geschatte aankomst bij Pfalzfeld was 7% maar het verbruik was erg laag en kwam met 5% meer aan. Helaas had ik de speedlimiter aan waardoor ik niet harder dan 118kmh kon op AP. Bij de 2e SuC dit uitgezet.

Richting huis zou ik met 5% thuis komen bij 118 maar het verbruik was ontzettend gunstig en kon gewoon in Duitsland 135 rijden en zelfs vlak bij de grens met NL nog even op de staart getrapt. Hierdoor moet ik in NL wel met max 110 blijven rijden. Met 5% bij de straatpaal gezet.


Vertrokken om 21:30 kwam thuis aan om 09:44 met 2x een SuC stop en 1x een La Place ontbijt.

In de nacht waren alle SuC praktische uitgestorven en had makkelijk gewoon met 150km/h kunnen rijden maar moet zeggen dat op 118 me echt prima is bevallen. Voornamelijk omdat AP gewoon heeel erg veel minder fouten maakt en beter in z'n baan blijft bij bochten.

Dus @wooter je hebt gelijk! Overal was er niks aan de hand. Belofte maakt schuld en zal een donatie aan een goed doel gaan schenken. Iedereen blij :)
Als het gaat om Stau aan de SuC daar zijn toch beelden van? Dat kunnen we dus niet ontkennen. Gelukkig was het niet de trend. Wij hadden vandaag in Ellwangen het recht alleen. Bij Wertheim stonden we met 3, en bij Mogendorf met 4 vervolgens in Moers samen met een regionale charger. Alle ruimte dus om met gemiddeld 100kW te laden. Ik heb niet erg netjes gereden met een verbruik van 258kWh op 950km. Wel lekker snel gedaan namelijk in 10,5 uur ondanks wat Baustelle.
 
weet ook niet of de nacht rijders echt mee tellen. Gaat denk ik om hoe het vandaag overdag was. Wij ook om 20.00 vertrokken uit Zell am See en om 09.00 in Den Haag met 20% na een ontbijtje bij de laatste SuC S75D. Overal vol kunnen laden maar meestal wel tegen 50% bezet.

dat is nog best vol voor snachts. Ik ben enkele jaren terug een keer om 9u savonds vertrokken. Vanaf 4u begon ik het wel lastig te vinden.
 
De bewering was dat het file ging zijn aan (alle) superchargers. Buiten hier en daar een piek is het over het algemeen vrij rustig gebleven, en zeker niet in die mate dat KPMG en andere media hadden voorspeld.
10 Tesla’s in de rij is file. Verder is nergens beweerd dat ALLE stations last zouden ondervinden. Persoonlijk zou ik er niet gelukkig mee zijn in de rij te moeten staan. En rijen stonden er dus. Oberhonnefeld bijvoorbeeld is vaak veel te druk terwijl er genoeg mogelijkheden zijn uit te wijken. Maar ook in de skigebieden stonden files voor liften e.d. en iedereen ging er vrijwillig heen. Helaas hebben we niet jaarrond flexibele vakanties.
 
Gisteren om 13:40 met 80% vertrokken uit Fügen, via Achenpass, 23:44 gearriveerd.
Iets te hard naar de eerste charger (met tegenwind) dus dat was t laatste stukje met 100 km/h billensamenknijpen en we konden met 5km (1%) over chargen naar iets van 85% bij Dettelbach (vette tegenwind, vandaar) Kon daar deels 125Kw halen door de drukte (net meer dan 50% bezetting en 1x gewisseld naar ungepairde stall. Met 12 % ingeschatte reserve door naar oberhonnefeld en ook daar maar iets van een half uurtje geladen. Met 16% thuisgekomen. Denk al met al 30% van de tijd 150 of harder gereden. Gemiddeld op die afstand bij temperaturen ruim boven nul incl wat korte files en incl laden 85 km/h lijkt een haalbare vuistregel, als je niet op het drukste uur vertrekt. Was ruim binnen mijn verwachting. De heenreis was overigens op zondag (veel meer vrije stalls) en probeerden we met 50% aan te komen. Toen reden we expres steeds langzamer omdat het allemaal erg mee zat en wilden we niet voor inchecktijd aankomen. Dus kalm aan gedaan en soms erg vroeg (SoC>30%)met 3 stops geladen. Zo kwamen we toen pas na 11 uur en uitgerust, SoC op 55% aan.
 
Vanochtend om haf vier vertrokken uit Saalbach-Hinterglemm en ik moet alles sensatiezoekers helaas heftig teleurstellen. In minder dan tien uurtjes naar huis gezoefd, geladen in Ulm, Bruchsal, Waldlaubersheim en Erftstadt en heb nul komma nul wachttijden of ander ongemak beleefd. Eigenlijk is het tegenwoordig best wel saai om met de Tesla op vakantie te gaan :)
 
Gisteren met 90% vertrokken vanuit Saalbach. Er was geen winst om met 100% te vertrekken en een verdere SuC te halen.

Eerste SuC was Ulm, van 22 tot 89%
Tweede was Pfalzfeld van 12 tot 90%
Strak laadwerk en netjes om met slechts twee (relatief lange) laadstops die afstand te overbruggen. Dat is toch wel echt het nadeel van een 75D bij lange ritten. Laadsnelheid ligt lager, zakt eerder in en je hebt onderaan de streep gewoon minder range. Met twee stops heb je eigenlijk geen extra tijd t.o.v. een ICE. Het enige is dat je met een ICE vaak wel wat harder gaat rijden dan 118km/u.
 
  • Like
Reactions: woes
Fijn om te horen dat wintersport met de Tesla zo vlot gaat. Als toekomstig model 3 rijder vraag ik me af of het mogelijk is om een paar snowboard mee te nemen (met stuk van de achterbank omlaag) + 2 kinderen (op het stuk van de achterbank dat niet omlaag is :) ). Of dat ik maar onmiddellijk een dakkoffer monteer.
 
Fijn om te horen dat wintersport met de Tesla zo vlot gaat. Als toekomstig model 3 rijder vraag ik me af of het mogelijk is om een paar snowboard mee te nemen (met stuk van de achterbank omlaag) + 2 kinderen (op het stuk van de achterbank dat niet omlaag is :) ). Of dat ik maar onmiddellijk een dakkoffer monteer.
Als het past zou ik eerst zonder dakkoffer proberen hoor, met een koffer op het dak is je range gewoon veel minder en zal je ook minder snel gaan rijden(lawaai en het is slecht voor het matteriaal etc).
 
Fijn om te horen dat wintersport met de Tesla zo vlot gaat. Als toekomstig model 3 rijder vraag ik me af of het mogelijk is om een paar snowboard mee te nemen (met stuk van de achterbank omlaag) + 2 kinderen (op het stuk van de achterbank dat niet omlaag is :) ). Of dat ik maar onmiddellijk een dakkoffer monteer.
Op brede stuk achterbank kunnen eigenlijk niet goed twee kinderen zitten.
Kijk ook even naar deze oplossing, heb ik afgelopen week tot volle tevredenheid gebruikt. Wel trekhaak nodig.
Model X ervaringen fatsoenlijke bagagebox op trekhaak (+ ski's/snowboard)
Enige nadeeltje is dat de model 3 iets lager is dan de X dus de koffer hangt een beetje in de wind, maar nog altijd veel zuiniger dan dakdragers schat ik. Als je zuinig bent op de kanten pak je je board evenin met bundelfolie.
 
Fijn om te horen dat wintersport met de Tesla zo vlot gaat. Als toekomstig model 3 rijder vraag ik me af of het mogelijk is om een paar snowboard mee te nemen (met stuk van de achterbank omlaag) + 2 kinderen (op het stuk van de achterbank dat niet omlaag is :) ). Of dat ik maar onmiddellijk een dakkoffer monteer.
Heb ik ook gedaan, een stuk achterbank plat zodat onze ski's er in pasten. Twee kids (6jr + 8jr) pasten prima op de resterende achterbank. Heb eerst nog overwogen om DIY skiluik te maken (
) maar vond t toch zonde om er in te gaan zagen...
Volgend jaar (als #3 ook meegaat) dan ga ik kijken voor zo'n trekhaak-koffer. Heb wel 'n dakkoffer (maar geen dakdragers tbv Model 3), maar denk dat verbruik met zo'n trekhaak-koffer veel lager zal zijn dan met dakkoffer.
 
Heb ik ook gedaan, een stuk achterbank plat zodat onze ski's er in pasten. Twee kids (6jr + 8jr) pasten prima op de resterende achterbank. Heb eerst nog overwogen om DIY skiluik te maken (
) maar vond t toch zonde om er in te gaan zagen...
Volgend jaar (als #3 ook meegaat) dan ga ik kijken voor zo'n trekhaak-koffer. Heb wel 'n dakkoffer (maar geen dakdragers tbv Model 3), maar denk dat verbruik met zo'n trekhaak-koffer veel lager zal zijn dan met dakkoffer.
Welke auto stoeltjes of booster zitjes heb je gebruikt? Ik veronderstel dat deze niet al te breed kunnen zijn om naast elkaar te passen. Trekhaak koffer lijkt me ook de beste oplossing, maar wel erg duur.