Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week een half-weekje Serre-Chevalier gedaan. Prachtig weer, alles open, Corona compleet afwezig.

Zondagmorgen vertrokken richting thuis, en zondagmorgen eveneens het bericht gehoord dat alle Franse skistations per direct dicht gingen. Desondanks toch nog vrij veel auto's gezien, vooral in het begin, met ski's en of skikoffer op het dak, een vrij grote teleurstelling tegemoet rijdend.

Woensdag 11/03 naar Serre-Ch gereden (4 volwassenen, alle skigear en eten, skikoffer op het dak), en die rit was behoorlijk dramatisch, zeker in het begin. Regen, zware tegenwind, en hopla, bijna geen enkele supercharger kunnen voorbijrijden zonder te moeten stoppen. Op een bepaald moment zat ik aan 370 kWh, een nieuw persoonlijk record denk ik. De 3 anderen waren geen Teslarijders en zijn het ook niet geworden, na de zoveelste stop. Op het einde, zonder regen en met de wind wat gaan liggen, ging het toch nog iets beter maar uiteindelijk 13h15 gedaan over een rit van 930km, zijnde toch meer dan 3 uur langer dan wat een ICE erover ging gedaan hebben, tankstops incluis.

Ik heb het al gezegd: een MS75D is heel leuk in het merendeel van de gevallen, maar op reis, man...

Terugrit onder een stralende hemel en dat ging dan wel lekker.

Consensus was desalniettemin dat er volgend jaar met een ICE zal gereisd worden. 'k Had dan toch een 100 moeten nemen hé... Waar blijft die 120?

Ik ben zelf een paar jaar met een MS75d op wintersport geweest. Dit jaar voor het eerst weer eens met een ice. Dat beviel ook wel prima.
 
  • Disagree
Reactions: Frankvr and Wim S.
Er is een aantal redenen. De eerste is dat onze zoon van 1,5 meeging. Die verschoon je minder relaxed bij een volle play bij de McDonalds dan bij een Sanifair (hebben ze een aparte grote ruimte voor babys). Ik vind daarnaast de supercharger locaties sowieso minder.

Daarnaast vond ik de reis wat sneller gaan. Als je 2 a 3 uurtjes 150 rijdt, dan zit je al snel op de helft. En tussendoor een kopje koffie was voor mij voldoende.

Bij elke suc waar ik voorheen stopje, vroeg mijn vriendin "zou je hier nu de afslag willen nemen om te stoppen"? Daar had ik inderdaad geen zin in. Los van het feit dat sommige enkele km van de snelweg liggen.

Het kan prima met een Tesla, en ik ben er zeer tevreden over, maar op wintersport ga ik liever met een ice. Ik kwam ook niet meer moe aan en heb ook niet enorm hard gereden. Wel gemiddeld sneller dan met de tesla, zeker op rustige stukken.
 
  • Disagree
Reactions: Frankvr and Wim S.
Er is een aantal redenen. De eerste is dat onze zoon van 1,5 meeging. Die verschoon je minder relaxed bij een volle play bij de McDonalds dan bij een Sanifair (hebben ze een aparte grote ruimte voor babys). Ik vind daarnaast de supercharger locaties sowieso minder.

Daarnaast vond ik de reis wat sneller gaan. Als je 2 a 3 uurtjes 150 rijdt, dan zit je al snel op de helft. En tussendoor een kopje koffie was voor mij voldoende.

Bij elke suc waar ik voorheen stopje, vroeg mijn vriendin "zou je hier nu de afslag willen nemen om te stoppen"? Daar had ik inderdaad geen zin in. Los van het feit dat sommige enkele km van de snelweg liggen.

Het kan prima met een Tesla, en ik ben er zeer tevreden over, maar op wintersport ga ik liever met een ice. Ik kwam ook niet meer moe aan en heb ook niet enorm hard gereden. Wel gemiddeld sneller dan met de tesla, zeker op rustige stukken.

Je bent dus goed geconditioneerd door jouw vriendin...
 
Hoe hard reed je? Met skikoffer en kleiner accu pakket toch echt netjes rustig moeten rijden. Dakkoffer scheelt volgens mij bijna 15%. Met windje tegen zul je gewoon lekker relaxed

Bij 110km/h met een verbruik van 240wh/km bij 110 is het exact 10 uur rijden en 2 uur laden in 4 stops en dan steeds nog met riante buffer (aankomen met 6% bij de SuC's).

Ik zou volgend jaar gewoon weer met de S75D gaan maar eerst even je route voorbereiden en je rechtervoet in bedwang houden :)

Tja, ik denk dat je de zwakke plek hebt gevonden :) De anderen vonden het wel een geweldige wagen dus het optrekken was legio, met een gemiddelde snelheid rond 135 à 140. Maar in het begin was het vooral de tegenwind samen met de regen (en, ok, de snelheid) die het verbruik in de hoogte lieten lopen.

Een buffer van 6% vind ik niet super-riant, eigenlijk: de inschatting van zowel de auto als ABRP zat er vaak iets meer naast dus met die buffer was ik een paar keer stilgevallen, of toch bijna.

Nu, misschien zijn de andere 3 het tegen volgend jaar min of meer vergeten dus kunnen we opnieuw een poging doen. Liever iets langer onderweg met de Tesla dan met (godbetert) een BMW, Audi, of Mercedes (wat de merken van de drie anderen zijn).

DISCLAIMER vooraleer er zich iemand aangevallen voelt: ik heb niets tegen die drie merken, heb zelf nog met elk van hen gereden; ik vind mijn Tesla gewoon leuker.
 
Een buffer van 6% vind ik niet super-riant, eigenlijk: de inschatting van zowel de auto als ABRP zat er vaak iets meer naast dus met die buffer was ik een paar keer stilgevallen, of toch bijna.

Hoe constanter je rijdt hoe beter de prognose. Ik denk dat je teveel in snelheid varieerde waardoor de navigatie en ABRP geen juiste projectie konden maken. In mijn ervaring zijn zowel ABRP als Tesla nav tegenwoordig echt spot on.
 
met de X telkens met een buffer van 10% vertrokken, kwam eigenlijk telkens hoger aan. op de terugweg buffer van 6 @ 7 % aangehouden, wetende dat buffer toch zou stijgen. Tijdens het laden zet ik altijd continue trip aan, dan zie je in de tripvoorspeller je buffer. zodra deze de 5% loslaat kon ik eigenlijk wel vertrekken.
Telkens tripjes van 180 a 200 km gemaakt op deze manier. Met de huidige supercharge curve denk het snelst boven de 200 km actieradius (45% acculading) bouwt deze namelijk snel af. probeerde te vertrekken tussen de 270 en 300 km lading.
De voorspelling van ABPR kwam hiermee overeen, de telsa navigatie laat je pas bij een buffer van meer dan 15%
 
Op dit moment gaat niemand op vakantie, toch? Het risico is veel te groot dat jezelf besmet raakt. Zelfs gezonde dertigers en veertigers zonder eerdere ziektegeschiedenis leggen letterlijk het loodje. Uit onderzoeken en longfoto's wordt niets gevonden/gezien en mensen voelen zich niet zo ziek. Een klein droog hoestje en een heel klein beetje benauwd.......Totdat er longscans worden gemaakt. Pas dan blijken de patiënten letterlijk doodziek te zijn en dood te gaan. Longen voor 70 tot 90 % helemaal vol met vocht. Op dat moment ben je te laat. Thuisvakantie is het beste voor jezelf en voor je omgeving, ook al heb je betaald en kan je je geld niet meer terug krijgen. Later ben je blij dat je thuis-isolatie hebt gedaan.
Ik denk dat de prognoses voor volgende week dat 500 tot 1000 patiënten (voor Nederland alleen) op de IC's terecht komen nog behoorlijk aan de conservatieve kant zijn.
 
Op dit moment gaat niemand op vakantie, toch? Het risico is veel te groot dat jezelf besmet raakt. Zelfs gezonde dertigers en veertigers zonder eerdere ziektegeschiedenis leggen letterlijk het loodje. Uit onderzoeken en longfoto's wordt niets gevonden/gezien en mensen voelen zich niet zo ziek. Een klein droog hoestje en een heel klein beetje benauwd.......Totdat er longscans worden gemaakt. Pas dan blijken de patiënten letterlijk doodziek te zijn en dood te gaan. Longen voor 70 tot 90 % helemaal vol met vocht. Op dat moment ben je te laat. Thuisvakantie is het beste voor jezelf en voor je omgeving, ook al heb je betaald en kan je je geld niet meer terug krijgen. Later ben je blij dat je thuis-isolatie hebt gedaan.
Ik denk dat de prognoses voor volgende week dat 500 tot 1000 patiënten (voor Nederland alleen) op de IC's terecht komen nog behoorlijk aan de conservatieve kant zijn.
Wintersport is ook over helaas dit seizoen. Zou nog 2x gaan.
 
Hoe constanter je rijdt hoe beter de prognose. Ik denk dat je teveel in snelheid varieerde waardoor de navigatie en ABRP geen juiste projectie konden maken. In mijn ervaring zijn zowel ABRP als Tesla nav tegenwoordig echt spot on.

Waarschijnlijk wel, maar dat komt omdat ik die cruise control nog altijd niet leuk vind (ander thema weliswaar). Maar soms is er toch geen lijn in te trekken: vertrekkend uit Serre-Ch gaf de Tesla navi eerst 22% aan bij de SuC van Lyon, daarna 11%, daarna moest ik passeren bij de SuC van Bernin (wat ik niet heb gedaan) om dan toch in Lyon aan te komen met 15%.

Maar het is wel straf te zien hoe je kunt spelen met de SoC door je rechtervoet wat te beheersen.
 
Op dit moment gaat niemand op vakantie, toch? Het risico is veel te groot dat jezelf besmet raakt. Zelfs gezonde dertigers en veertigers zonder eerdere ziektegeschiedenis leggen letterlijk het loodje. Uit onderzoeken en longfoto's wordt niets gevonden/gezien en mensen voelen zich niet zo ziek. Een klein droog hoestje en een heel klein beetje benauwd.......Totdat er longscans worden gemaakt. Pas dan blijken de patiënten letterlijk doodziek te zijn en dood te gaan. Longen voor 70 tot 90 % helemaal vol met vocht. Op dat moment ben je te laat. Thuisvakantie is het beste voor jezelf en voor je omgeving, ook al heb je betaald en kan je je geld niet meer terug krijgen. Later ben je blij dat je thuis-isolatie hebt gedaan.
Ik denk dat de prognoses voor volgende week dat 500 tot 1000 patiënten (voor Nederland alleen) op de IC's terecht komen nog behoorlijk aan de conservatieve kant zijn.

Dit is onnodige en onjuiste bangmakerij.

Realiseer jij je wel dat angst in tijden als deze net zo gevaarlijk als het virus zelf kan zijn?
 
De wintersportgebieden zijn niet alleen gesloten om de verspreiding van het virus af te remmen, maar ook om ziekenhuizen te ontlasten: het is nu niet handig om gebroken benen en polsen te moeten verplegen.

Einde seizoen, op naar volgend jaar. Ik verheug me nu al op ons eigen virus dat dan weer de kop op zal steken: de diep gewortelde angst voor wachttijden bij de SuC...
 
De wintersportgebieden zijn niet alleen gesloten om de verspreiding van het virus af te remmen, maar ook om ziekenhuizen te ontlasten: het is nu niet handig om gebroken benen en polsen te moeten verplegen.

Einde seizoen, op naar volgend jaar. Ik verheug me nu al op ons eigen virus dat dan weer de kop op zal steken: de diep gewortelde angst voor wachttijden bij de SuC...

Zou je denken dat het druk gaat worden bij de SuC's op Schwarze Samstag volgend jaar? :) Iemand die daar al een mening over heeft? :)
 
Ik verwacht dat het volgend jaar idd rustiger zal zijn. Enerzijds is wintersport een luxeproduct en het zal economisch “wat” zwaarder weer worden.

Zoals Timmm zegt, zullen er mogelijk minder ouderen zijn. Ik merk dat zij vaak drukte nog het meest mijden, omdat het virus hen het meest treft.
 
  • Disagree
Reactions: Bas. and Wim S.