Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in 22 jaar wintersport met eigen auto maar één keer sneeuwkettingen nodig gehad. Wellicht mazzel maar met een goede set winterbanden heb ik de reis altijd kunnen voltooien. Slechts één keer na een week sneeuwval en een parkeerplaats op een helling kwam ik niet weg en had ik kettingen nodig.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik heb in 22 jaar wintersport met eigen auto maar één keer sneeuwkettingen nodig gehad. Wellicht mazzel maar met een goede set winterbanden heb ik de reis altijd kunnen voltooien. Slechts één keer na een week sneeuwval en een parkeerplaats op een helling kwam ik niet weg en had ik kettingen nodig.
Ik helaas wel vaak sneeuwkettingen om moeten doen maar dat was met auto's zonder 4 wiel aandrijving. Ik weet nog wel hoe ik met kettingen zat te rotzooien in de sneeuw terwijl er een X5 met giga winterbanden voorbij kwam zonder moeite. Toen wilde ik ook een X5 met wintersport.... niet wetende dat m'n huidige S er waarschiijnlijk rondjes om rijdt :). Met m'n S de meest bizar stijle hellingen met gemak omhoog en omlaag. Het is de combi van 4 wiel aandrijving, tractie/koppel bij stapvoets rijden en natuurlijk het gewicht.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik helaas wel vaak sneeuwkettingen om moeten doen maar dat was met auto's zonder 4 wiel aandrijving. Ik weet nog wel hoe ik met kettingen zat te rotzooien in de sneeuw terwijl er een X5 met giga winterbanden voorbij kwam zonder moeite. Toen wilde ik ook een X5 met wintersport.... niet wetende dat m'n huidige S er waarschiijnlijk rondjes om rijdt :). Met m'n S de meest bizar stijle hellingen met gemak omhoog en omlaag. Het is de combi van 4 wiel aandrijving, tractie/koppel bij stapvoets rijden en natuurlijk het gewicht.

Ik verheug me nu al op de rit. Dit is mijn eerste AWD. Tot nu toe altijd achterwielaangedreven auto’s gereden. Hopelijk willen corona, boosters en de lockdown nog een beetje meewerken.
 
Ik helaas wel vaak sneeuwkettingen om moeten doen maar dat was met auto's zonder 4 wiel aandrijving. Ik weet nog wel hoe ik met kettingen zat te rotzooien in de sneeuw terwijl er een X5 met giga winterbanden voorbij kwam zonder moeite. Toen wilde ik ook een X5 met wintersport.... niet wetende dat m'n huidige S er waarschiijnlijk rondjes om rijdt :). Met m'n S de meest bizar stijle hellingen met gemak omhoog en omlaag. Het is de combi van 4 wiel aandrijving, tractie/koppel bij stapvoets rijden en natuurlijk het gewicht.
Same here. Afgelopen week in La Joue du Loup nog een restaurant bezocht op een zeer steil weggetje dat nog volledig besneeuwd/ijzig was. Pas de problème! De sneeuwkettingen hebben alleen de frunk van de binnenkant nog maar gezien :cool:.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Thx en eens allemaal. Maar......(als ik heel eerlijk ben), niet echt antwoord op mijn vraag. Maar daarvoor moet iemand het ooit geprobeerd hebben en dat is misschien dus niet zo. Ik kan het zo 123 ook niet elders op internet vinden. Mensen zijn blijkbaar voorzichtig en doen gewoon braaf die kapjes eraf (wat misschien ook verstandig is...).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Thx en eens allemaal. Maar......(als ik heel eerlijk ben), niet echt antwoord op mijn vraag. Maar daarvoor moet iemand het ooit geprobeerd hebben en dat is misschien dus niet zo. Ik kan het zo 123 ook niet elders op internet vinden. Mensen zijn blijkbaar voorzichtig en doen gewoon braaf die kapjes eraf (wat misschien ook verstandig is...).
Verstandig. Uiteindelijk is het range voordeel onder optimale omstandigheden (hoge snelheid) nog steeds maar Max 3%
 
  • Like
Reactions: coolname
Verstandig. Uiteindelijk is het range voordeel onder optimale omstandigheden (hoge snelheid) nog steeds maar Max 3%
Onder omstandigheden waarbij de sneeuwkettingen er daadwerkelijk onder gaan is range voordeel nihil.

Geen ervaring met "wieldoppen" maar kun je ze niet verwijderen op het moment dat de kettingen erom gaan? (dan heb je op het lange eind het voordeel van lager verbruik en loop je geen risico met beschadigingen in uitzonderlijke geval je de kettingen daadwerkelijk nodig hebt)
 
  • Like
Reactions: coolname
Onder omstandigheden waarbij de sneeuwkettingen er daadwerkelijk onder gaan is range voordeel nihil.

Geen ervaring met "wieldoppen" maar kun je ze niet verwijderen op het moment dat de kettingen erom gaan? (dan heb je op het lange eind het voordeel van lager verbruik en loop je geen risico met beschadigingen in uitzonderlijke geval je de kettingen daadwerkelijk nodig hebt)
Sneeuwkettingen gaan er altijd pas uiterste max. 10km op, bij beklimmen berg. Dus impact op verbruik gaat niet over dat stuk, maar over de 1000km daarvoor. Maar wat je voorstelt kan inderdaad (en ga ik mogelijk ook zonder verdere inzichten doen). Punt is alleen dat die vieze wieldoppen op dat moment dan ergens in de auto moeten komen, dus vandaar de twijfel tussen 1 ze er thuis al aflaten, 2 die optie van ter plekke eraf halen, of 3 ze gewoon laten zitten.
Als ik tijd / gelegenheid heb deze week zal ik ze er thuis wel even met wieldoppen opleggen en kijken of er iets kan raken. Als dat niet zo is, en het alleen maar gaat over het geval de kettingen breken, durf ik die gok wel aan. Als ik het thuis probeer zal ik wel even het resultaat posten hier (maar eerst moet het dan een keer stoppen met regenen hier deze week ;-)
 
Sneeuwkettingen gaan er altijd pas uiterste max. 10km op, bij beklimmen berg.
Dat is niet altijd zo. Enkele jaren geleden was het onderweg zo slecht dat het nodig was om op de snelweg bij Karlsruhe kettingen om te doen. Komt zelden voor, maar in de winter weet je het maar nooit. Ook als je een pas over moet kun je soms voor een verassing komen te staan, dus niet alleen de laatste 10km….
 
Dat is niet altijd zo. Enkele jaren geleden was het onderweg zo slecht dat het nodig was om op de snelweg bij Karlsruhe kettingen om te doen. Komt zelden voor, maar in de winter weet je het maar nooit. Ook als je een pas over moet kun je soms voor een verassing komen te staan, dus niet alleen de laatste 10km….
Inderdaad. Dan kun je wel zeggen “met mijn vierwielaandrijving kom ik altijd boven” maar soms zijn ze gewoon verplicht.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Niet echt wintersport, maar wel een epic drive:

1640876937182.png