Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Iedereen heeft altijd over de route over Reims. Ik heb dat twee keer geprobeerd, maar liep steeds vast op de secundaire weg in Belgie. De N5 geloof ik. De laatste keer dwars door Charleroi wat een puinhoop. Er zijn wat mooie nieuwe stukken die rustig zijn, maar dat weegt voor mij niet op tegen die zooi in Belgie.
Die weg is ondertussen al veel verbeterd (voor Waalse normen toch).
Door Charleroi is nooit nodig geweest. Er liggen genoeg autowegen rond.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Krisja
Iedereen heeft altijd over de route over Reims. Ik heb dat twee keer geprobeerd, maar liep steeds vast op de secundaire weg in Belgie. De N5 geloof ik. De laatste keer dwars door Charleroi wat een puinhoop. Er zijn wat mooie nieuwe stukken die rustig zijn, maar dat weegt voor mij niet op tegen die zooi in Belgie.

Als alternatief zou je Bergen/Mons - Saint Quentin kunnen aanhouden. Iets meer kilometers (40 volgens mij) maar dan mis je de N routes die je via Arlon en Charleroi hebt.

Zelf vind ik Nancy - Metz en vervelen stuk: smalle 2 banen, altijd druk, Max 110.

Hoe dan ook: de auto’s worden steeds comfortabeler, de wegen niet 😅
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als alternatief zou je Bergen/Mons - Saint Quentin kunnen aanhouden. Iets meer kilometers (40 volgens mij) maar dan mis je de N routes die je via Arlon en Charleroi hebt.

Zelf vind ik Nancy - Metz en vervelen stuk: smalle 2 banen, altijd druk, Max 110.

Hoe dan ook: de auto’s worden steeds comfortabeler, de wegen niet 😅
Over Charleroi is er nog weinig N-route over. Is nu grotendeels een mooie rustige autoweg geworden, door een aangename streek. Sommige navigaties weten dat nog niet, best de wegwijzers naar Reims volgen.
Over Arlon zijn geen N-routes nodig. Je neemt de E25 over Luxemburg (dan moet je na het laden in Aarlen ook geen 180 graden meer rond de rotonde draaien, maar kan je direct de autoweg op).
 
Werkt de navigatie op basis van de kaarten? Ik twijfel daaraan want ik heb nog 2019 kaarten en op plekken die later veranderd zijn doet hij het op sommige plekken wel goed, (andere plekken ook niet)
Ik heb ook altijd gedacht dat hij de kaarten enkel nodig had bij offline navigatie, maar dat is hier ooit tegengesproken. Op die weg naar Reims sto d de blauwe lijn ook op de secundaire route terwijl ik op de autoweg reed. De autoweg was ook zichtbazr, mazr de getoonde kaart komt van google. De berekening dus niet.
 
Over Charleroi is er nog weinig N-route over. Is nu grotendeels een mooie rustige autoweg geworden, door een aangename streek. Sommige navigaties weten dat nog niet, best de wegwijzers naar Reims volgen.
Over Arlon zijn geen N-routes nodig. Je neemt de E25 over Luxemburg (dan moet je na het laden in Aarlen ook geen 180 graden meer rond de rotonde draaien, maar kan je direct de autoweg op).
Grotendeels wel, maar er zijn nog wel wat aparte stukken over. Zo heb je een stukje waar je 120 mag en er gewoon dwarse kruisingen zijn en huizen direct aan de weg staan. Plus natuurlijk allerlei rotondes en stoplichten.
Ondanks dat is het wel mijn favoriete route. Sinds kort is ten noorden van Couvin eindelijk het spoorviaduct opengesteld. Het daar onderdoor graven heeft volgens mij maar 10 jaar geduurd. Best wel snel naar Belgische maatstaven.
 
Grotendeels wel, maar er zijn nog wel wat aparte stukken over. Zo heb je een stukje waar je 120 mag en er gewoon dwarse kruisingen zijn en huizen direct aan de weg staan. Plus natuurlijk allerlei rotondes en stoplichten.
Ondanks dat is het wel mijn favoriete route. Sinds kort is ten noorden van Couvin eindelijk het spoorviaduct opengesteld. Het daar onderdoor graven heeft volgens mij maar 10 jaar geduurd. Best wel snel naar Belgische maatstaven.
Vindt dit eigenlijk ook wel een fijne route. Rijden komende weekend vermoedelijk deze route ook weer terug.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Over Charleroi is er nog weinig N-route over. Is nu grotendeels een mooie rustige autoweg geworden, door een aangename streek. Sommige navigaties weten dat nog niet, best de wegwijzers naar Reims volgen.
Over Arlon zijn geen N-routes nodig. Je neemt de E25 over Luxemburg (dan moet je na het laden in Aarlen ook geen 180 graden meer rond de rotonde draaien, maar kan je direct de autoweg op).
2x terug gereden via Metz naar Arlon en beide keren werd ik provinciaal via de ‘andere’ kant naar SUC geleid. Daarna wel via de rotonde de snelweg op richting het noorden… Misschien geldt de provinciale route alleen voor de 3-tjes 🤪
 
Grotendeels wel, maar er zijn nog wel wat aparte stukken over. Zo heb je een stukje waar je 120 mag en er gewoon dwarse kruisingen zijn en huizen direct aan de weg staan. Plus natuurlijk allerlei rotondes en stoplichten.
Dat kunnen aanschouwen alleen al is een reden om langs daar te rijden.
Er ontbreekt enkel nog een souvenirschop. De t-shirt met “I survived the N5” zou een topper zijn. Of aanstekers in de vorm van een doodskist.
 
2x terug gereden via Metz naar Arlon en beide keren werd ik provinciaal via de ‘andere’ kant naar SUC geleid. Daarna wel via de rotonde de snelweg op richting het noorden… Misschien geldt de provinciale route alleen voor de 3-tjes 🤪
Inderdaad ik neem ook altijd de route over Longwy op de terugweg. De tijd die je verliest op de 90km/u autoweg, win je terug door niet te moeten omrijden tot de volgende rotonde. Daarenboven is er vaak file in Luxemburg.

Vroeger nam ik met mijn ICE de route over Longwy op de heenreis ook om met mijn nationale bedrijfs-Shell-tankkaart aan het verste tankstation van België nog eens te kunnen voltanken.
 
Ik heb in 22 jaar wintersport met eigen auto maar één keer sneeuwkettingen nodig gehad. Wellicht mazzel maar met een goede set winterbanden heb ik de reis altijd kunnen voltooien. Slechts één keer na een week sneeuwval en een parkeerplaats op een helling kwam ik niet weg en had ik kettingen nodig.
Dat overkwam mij gisteravond in Arabba (prima skidorp aan de Sella Ronda). Ik moest de Tesla verplaatsen in de garage van het appartement en die is zo krap dat ik even buiten wilde draaien. Het sneeuwde hard maar de sneeuwschuiver was net geweest en het was inmiddels rustig op straat. Even keren op straat eindigde even later onderaan de helling en ook met slip start wilde de SR+ niet de berg op. Een uur later had ik mijn nooit eerder gebruikte sneeuwkettingen gemonteerd en kon ik weer terug de garage in. Vraagje voor de bandenspecialisten. Mijn Tesla rijdt op Michelin Cross Climate Plus 2 en die hadden dus onvoldoende grip in de sneeuw. Heeft het zin om de bandenspanning in de sneeuw te verlagen voor meer grip? Ik weet dat dat in zand wel werkt. Ik heb hier geen pomp dus wilde het niet direct zelf uitproberen
 
Last edited:
Onder mijn Model 3 zitten 20" Sport Wheels winterbanden van Tesla. Begrijp ik het goed dat sneeuwkettingen niet werken bij dit model? En als dat zo is, is het alternatief dan ergens te huur? Wij willen graag deze winter voor het eerst met de Tesla op wintersport.

(Als ik hiervoor nieuw topic moet openen, dan hoor ik dat graag)
 
Onder mijn Model 3 zitten 20" Sport Wheels winterbanden van Tesla. Begrijp ik het goed dat sneeuwkettingen niet werken bij dit model? En als dat zo is, is het alternatief dan ergens te huur? Wij willen graag deze winter voor het eerst met de Tesla op wintersport.
Heb je de tesla verlaagd of alleen andere velgen?
ik heb sneeuwkettingen liggen in de maat 235/35/20. Dit zijn normale kettingen. ik kan ze op mijn auto niet meer gebruiken door dat die verlaagd is.

ik heb ze een keer omgelegd en dat past prima achter, heb ze alleen niet daadwerkelijk gebruikt.