Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dat je sowieso met all-season banden de berg op gaat is vind ik niet heel slim maar dat dan ook met een RWD...... Ik hoop dat het hagelnieuwe banden waren met flink profiel of zit er ook nog eens minder dan 4mm op :)

Als je gewoon met winterbanden en een AWD de berg op gaat moet het wel heel erg bar en boos zijn wil je sneeuwkettingen nodig hebben.
@BMW740iL heeft een SR+ en dat is een RWD. Ook op nieuwe winterbanden heb ik wel eens om moeten draaien omdat ik niet verder kon. Was gelukkig in het dorp zelf waar ik makkelijker even terug kon rijden dan kettingen om te leggen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
helpt het nou wel of niet als je in de sneeuw de bandenspanning verlaagd

Het gaat allemaal om grip. Grip verkrijg je doordat de lamellen door druk zich in de sneeuw afzetten. De bandenspanning verlagen zal wellicht theoretisch wat helpen maar het grootste verschil gaat natuurlijk het gebruik van de juiste band maken.

Een all-season is niet bedoeld om door de sneeuw te ploegen waar een winterband hier nou juist voor is gemaakt.
All-season (Michelin Cross Climate Plus 2) vs winterband (Pirelli Sotto Zero 3)

1641649730980.png
1641649847966.png



De rechter winterband is gewoon superieur door de lamellen waardoor er meer grip is en daarnaast sneeuw minder blijft "kleven".

De bandendruk gaat het verschil niet maken tussen verschillend rubber.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter
Op een bergweg in Hinterglemm richting ons pension moest ik met onze Prius met gloedjenieuwe winterbanden echt mijn kettingen omleggen (voorwielaandrijving...). Met onze Outlander PHEV een jaar later vloog ik de heuvel op (ook weer gloednieuwe winterbanden). Weer een jaar later bleek achteraf het profiel van de winterbanden onder de PHEV nog maar 3mm. Merk je gelijk. Sneeuw blijft meer plakken en veel minder grip. Ben toen mijn winterbanden echt gaan gebruiken voor wintersport op de auto die we voor wintersport gebruiken (de M3 dus, niet de MS). Vlak ervoor erop, vlak erna weer eraf.
 
Ben toen mijn winterbanden echt gaan gebruiken voor wintersport op de auto die we voor wintersport gebruiken (de M3 dus, niet de MS). Vlak ervoor erop, vlak erna weer eraf.
Hmm, denk er ook aan dat het rubber van een winterband ook verslijt door leeftijd, en dat winterbanden hier in West-Europa tijdens ijzel en regen ook nog altijd een groot voordeel hebben.

Ik steek de mijne er vaak in december op, en haal ze eind maart, begin april er terug af. Scheelt echt wel wat kilometers in slijtage, puur omdat je met 2 sets banden veel langer kan rijden dan met 1 set.
 
  • Like
Reactions: balblas and job-lek
Ik steek de mijne er vaak in december op, en haal ze eind maart, begin april er terug af. Scheelt echt wel wat kilometers in slijtage, puur omdat je met 2 sets banden veel langer kan rijden dan met 1 set.
Ja, dat doen we met de MS75D ook. Dat is in NL meer onze gezinsauto. Die heeft inderdaad ook van dec-mrt de winterbanden erop. Puur voor de zekerheid. Met de M3 ga ik gewoon niet op pad als het ijzelt of sneeuwt. Heb bij de M3 toevallig net de winterbanden al gedaan i.p.v. vlak voor de wintersportweek. Ik rij nu toch bijna niks met dat ding.... :)
 
Op een bergweg in Hinterglemm richting ons pension moest ik met onze Prius met gloedjenieuwe winterbanden echt mijn kettingen omleggen (voorwielaandrijving...). Met onze Outlander PHEV een jaar later vloog ik de heuvel op (ook weer gloednieuwe winterbanden). Weer een jaar later bleek achteraf het profiel van de winterbanden onder de PHEV nog maar 3mm. Merk je gelijk. Sneeuw blijft meer plakken en veel minder grip. Ben toen mijn winterbanden echt gaan gebruiken voor wintersport op de auto die we voor wintersport gebruiken (de M3 dus, niet de MS). Vlak ervoor erop, vlak erna weer eraf.
Waarschijnlijk zal er een laag ijs onder de sneeuw gelegen hebben. Daar is niets tegen bestand.
 
Die heb ik vrijdag gebeld maar zeggen dat als ik zeker wil weten de dure Summit loopvlakkettingen moet kopen. Mijn vraag was of normale sneeuwkettingen ook passen. Dat wisten ze niet :s

Dus ik hoop dat een forum lid hier dezelfde banden heeft en ervaring met sneeuwkettingen.
Ik zou mij dan toch minstens aan loopvlakkettingen houden. Er zijn ook nog andere merken, al zijn ze gemiddeld wel duurder dan traditionele kettingen.
Ergens te huur misschien?
 
Eerste wintertrip met de MY op 19” Tesla winterset met sottozero 3.
Tussen de vele dagen volop zon was er woensdag een sneeuwdag, daguitstapje naar Bolzano gemaakt en wilde op de terugweg eerst via de Nigerpass richting Moena rijden maar een paar km voorbij Tiers toch maar teruggekeerd, het was volop aan het sneeuwen en er was nog geen sneeuw geruimd, Karrerpass dan maar genomen (ligt iets lager dan de Nigerpass), er lag daar ook een dikke laag verse sneeuw maar dan wel al aangereden, ging prima en de autosocks niet moeten monteren. Een paar keer brak de achterkant lichtjes uit bij het accelereren uit een bocht maar overall zeer goed gevoel tijdens het rijden (zelfs 2 maal zeer trage rijders gepasseerd). De dagen na de sneeuw nog een paar passen gereden waar nog steeds een sneeuw/ijslaag aanwezig was en heb vrij ‘normaal’ kunnen rijden. (autosocks liggen netjes ingepakt en ongebruikt klaar voor de volgende wintertrip 🤩)
 
Iemand trouwens ervaringen met de klim naar Val Thorens in de sneeuw?
komend weekend gaat het flink sneeuwen.

Dat redde ik 18 jaar geleden al met een achterwiel aangedreven Opel omega met half versleten winterbanden. Moest wel blijven rollen op de steile stukken dus een beetje uitkienen met je voorligger en de steilere v.s. minder steile stukken 😬. Ach ja, jeugdige onbezonnenheid 😉
Mooi gebied, jammer van de torenflats en het gebrek aan gezelligheid.
 
Wij zijn sinds zaterdag terug van onze eerste wintersportvakantie van het jaar. Opnieuw met 5 personen, alle ski's en de ganse reutemeteut, en een skibox op het dak.

De rit heen (zondag 02/01) was niet echt optimaal: aan 2 verschillende SuCs (Beaune, Lyon) moeten wachten om te mogen wachten tijdens het opladen. Bij het vertrek uit Beaune stonden er zelfs 7 (!) Tesla's in het rijtje te wachten tot het hun beurt was. Toch wel frustrerend, en het zorgt voor (nog) langere reistijden. Ik mag er niet aan denken wat er zal gebeuren eens de SuCs over gans Europa worden vrijgeschakeld voor iedereen.

Over de 2000km een gemiddeld verbruik gehaald van 237, wat ik dan weer heel goed vind. De terugreis werd wel geholpen door een strakke zuiderwind die ons dus mee naar huis heeft geblazen.

Ook de drainage ter plaatse was eigenlijk heel positief: de eerste dag van 90% naar 82% maar toen dacht ik eraan om de bewaking uit te schakelen, en dan is hij nog gezakt van 82% naar 76%, hoewel hij daarna nog 5 dagen buiten stond waarvan 3 aan -10. Terug naar beneden in de sneeuw maar geen krimp gegeven (dit in tegenstelling tot de local die vlak voor me met zijn Dacia dwars op de weg kwam te glijden).

Het blijft me ook verbazen hoeveel bagage de S kan slikken; ik denk niet dat er concurrenten bestaan die zo ruim zijn. Onlangs naar de Taycan Cross Turismo gaan kijken (de S moet volgend jaar weg en de levertijden voor de nieuwe zijn dramatisch) en dat is toch absoluut niet hetzelfde (maar dat is een ander draadje; volgens de Porsche mevrouw krijgen ze "heel veel Tesla rijders die betere kwaliteit willen" en "is de Taycan eerder een elektrische 911").

Dus: eindresultaat nog steeds (heel) positief; enige wat me doet twijfelen om verder Tesla te blijven is (naast de onduidelijkheid over levertermijn en -prijs) mijn ongerustheid over de toekomstige files bij de SuCs eens die worden opengesteld. Geen idee eigenlijk hoe dat bij bvb ionity zit.
 
Wat verwacht jij zelf? Zal Tesla het SUC netwerk sneller en slimmer uitbreiden of de IONITY en consorten?
Tesla weet precies de groei (alleen eigen merk) en volgt alle auto’s van het eigen merk. Tesla weet precies waar de bottle necks zitten. Ik twijfel of de andere aanbieders dat ook weten. En als je iets niet goed weet, is het ook lastiger op te lossen…..
Overigens was 2 januari ook een behoorlijk drukke dag: veel files, giga drukte bij benzinestations, etc.
 
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Wat verwacht jij zelf? Zal Tesla het SUC netwerk sneller en slimmer uitbreiden of de IONITY en consorten?
Tesla weet precies de groei (alleen eigen merk) en volgt alle auto’s van het eigen merk. Tesla weet precies waar de bottle necks zitten. Ik twijfel of de andere aanbieders dat ook weten. En als je iets niet goed weet, is het ook lastiger op te lossen…..
Overigens was 2 januari ook een behoorlijk drukke dag: veel files, giga drukte bij benzinestations, etc.
Zal ik maar antwoorden? Ik vermoed dat Tesla de wagenparkgroei niet gelijk bij kan houden en dat we dit jaar op meer momenten wachttijden gaan zien op de drukke routes.