Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Nogmaals: deze discussie komt bijna ieder jaar voorbij. Tot nu toe bleek het iedere keer onjuist: bouw nieuwe chargers ging gelijk op met de behoefte.
Weet ik en elk jaar was ik (achteraf terecht!) vol vertrouwen. Na wat ik afgelopen kerstvakantie zelf gezien heb, en de recente geposte ervaringen op dit forum ben ik voor dit jaar wat minder positief. Hopelijk in de komende carnavalvakantie naar Oostenrijk, en hopelijk heb ik het helemaal mis.... We gaan het zien!
 
Het is ook niet realistisch/haalbaar om voldoende snelladers te bouwen voor een paar zwarte zaterdagen in de zomer/.
Dat is bij benzine-/dieselpompen ook nooit gelukt! Een EV moet alleen wat vaker aan de stekker op lange trajecten.
In Corona tijden verdwenen wachttijden op piekmomenten als sneeuw voor de zon maar dit zal tijdelijk zijn.

Sneller laden, zuinigere modellen en meer accucapaciteit helpen gelukkig mee zodat we groei wagenpark wel aardig kunnen bijbenen (lees: >95% van het jaar prima)

Wij lossen dat op door op andere momenten te rijden (wij zijn ook gebonden aan schoolvakanties, ik probeer bepaalde reacties alvast te vermijden 😉)
 
Het is ook niet realistisch/haalbaar om voldoende snelladers te bouwen voor een paar zwarte zaterdagen in de zomer/.
Dat is bij benzine-/dieselpompen ook nooit gelukt! Een EV moet alleen wat vaker aan de stekker op lange trajecten.
In Corona tijden verdwenen wachttijden op piekmomenten als sneeuw voor de zon maar dit zal tijdelijk zijn.

Sneller laden, zuinigere modellen en meer accucapaciteit helpen gelukkig mee zodat we groei wagenpark wel aardig kunnen bijbenen (lees: >95% van het jaar prima)

Wij lossen dat op door op andere momenten te rijden (wij zijn ook gebonden aan schoolvakanties, ik probeer bepaalde reacties alvast te vermijden 😉)
Precies!

Op grotere lokaties is wachttijd kort, zeker als veel V3 is, wel verstandig om kleine chargers(minder als 8 stalls) voorzichtig in te plannen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wij zijn sinds zaterdag terug van onze eerste wintersportvakantie van het jaar. Opnieuw met 5 personen, alle ski's en de ganse reutemeteut, en een skibox op het dak.

De rit heen (zondag 02/01) was niet echt optimaal: aan 2 verschillende SuCs (Beaune, Lyon) moeten wachten om te mogen wachten tijdens het opladen. Bij het vertrek uit Beaune stonden er zelfs 7 (!) Tesla's in het rijtje te wachten tot het hun beurt was. Toch wel frustrerend, en het zorgt voor (nog) langere reistijden. Ik mag er niet aan denken wat er zal gebeuren eens de SuCs over gans Europa worden vrijgeschakeld voor iedereen.

Over de 2000km een gemiddeld verbruik gehaald van 237, wat ik dan weer heel goed vind. De terugreis werd wel geholpen door een strakke zuiderwind die ons dus mee naar huis heeft geblazen.

Ook de drainage ter plaatse was eigenlijk heel positief: de eerste dag van 90% naar 82% maar toen dacht ik eraan om de bewaking uit te schakelen, en dan is hij nog gezakt van 82% naar 76%, hoewel hij daarna nog 5 dagen buiten stond waarvan 3 aan -10. Terug naar beneden in de sneeuw maar geen krimp gegeven (dit in tegenstelling tot de local die vlak voor me met zijn Dacia dwars op de weg kwam te glijden).

Het blijft me ook verbazen hoeveel bagage de S kan slikken; ik denk niet dat er concurrenten bestaan die zo ruim zijn. Onlangs naar de Taycan Cross Turismo gaan kijken (de S moet volgend jaar weg en de levertijden voor de nieuwe zijn dramatisch) en dat is toch absoluut niet hetzelfde (maar dat is een ander draadje; volgens de Porsche mevrouw krijgen ze "heel veel Tesla rijders die betere kwaliteit willen" en "is de Taycan eerder een elektrische 911").

Dus: eindresultaat nog steeds (heel) positief; enige wat me doet twijfelen om verder Tesla te blijven is (naast de onduidelijkheid over levertermijn en -prijs) mijn ongerustheid over de toekomstige files bij de SuCs eens die worden opengesteld. Geen idee eigenlijk hoe dat bij bvb ionity zit.
Die wind die jij mee had, had ik tegen. Op sommingen stukken 30 kw per 100 km gehaald. En 90% in 200 km leeg gereden. Waren met 3 mannen totaal en bagage maar niks schokkend en geen ski koffer.
 
Het is ook niet realistisch/haalbaar om voldoende snelladers te bouwen voor een paar zwarte zaterdagen in de zomer/.
Dat is bij benzine-/dieselpompen ook nooit gelukt! Een EV moet alleen wat vaker aan de stekker op lange trajecten.
In Corona tijden verdwenen wachttijden op piekmomenten als sneeuw voor de zon maar dit zal tijdelijk zijn.

Sneller laden, zuinigere modellen en meer accucapaciteit helpen gelukkig mee zodat we groei wagenpark wel aardig kunnen bijbenen (lees: >95% van het jaar prima)

Wij lossen dat op door op andere momenten te rijden (wij zijn ook gebonden aan schoolvakanties, ik probeer bepaalde reacties alvast te vermijden 😉)
Het punt is dat "we" dat wachten eigenlijk nog nooit - ook niet op zwarte zaterdagen - meegemaakt hebben maar er nu een andere situatie lijkt te ontstaan. Ik ga er ook proberen omheen te plannen komende skivakantie; andere momenten en route langs V3 SuC's.... Helaas hier ook gebonden aan schoolvakanties.
 
Wij zijn sinds zaterdag terug van onze eerste wintersportvakantie van het jaar. Opnieuw met 5 personen, alle ski's en de ganse reutemeteut, en een skibox op het dak.

De rit heen (zondag 02/01) was niet echt optimaal: aan 2 verschillende SuCs (Beaune, Lyon) moeten wachten om te mogen wachten tijdens het opladen. Bij het vertrek uit Beaune stonden er zelfs 7 (!) Tesla's in het rijtje te wachten tot het hun beurt was. Toch wel frustrerend, en het zorgt voor (nog) langere reistijden. Ik mag er niet aan denken wat er zal gebeuren eens de SuCs over gans Europa worden vrijgeschakeld voor iedereen.

Over de 2000km een gemiddeld verbruik gehaald van 237, wat ik dan weer heel goed vind. De terugreis werd wel geholpen door een strakke zuiderwind die ons dus mee naar huis heeft geblazen.

Ook de drainage ter plaatse was eigenlijk heel positief: de eerste dag van 90% naar 82% maar toen dacht ik eraan om de bewaking uit te schakelen, en dan is hij nog gezakt van 82% naar 76%, hoewel hij daarna nog 5 dagen buiten stond waarvan 3 aan -10. Terug naar beneden in de sneeuw maar geen krimp gegeven (dit in tegenstelling tot de local die vlak voor me met zijn Dacia dwars op de weg kwam te glijden).

Het blijft me ook verbazen hoeveel bagage de S kan slikken; ik denk niet dat er concurrenten bestaan die zo ruim zijn. Onlangs naar de Taycan Cross Turismo gaan kijken (de S moet volgend jaar weg en de levertijden voor de nieuwe zijn dramatisch) en dat is toch absoluut niet hetzelfde (maar dat is een ander draadje; volgens de Porsche mevrouw krijgen ze "heel veel Tesla rijders die betere kwaliteit willen" en "is de Taycan eerder een elektrische 911").

Dus: eindresultaat nog steeds (heel) positief; enige wat me doet twijfelen om verder Tesla te blijven is (naast de onduidelijkheid over levertermijn en -prijs) mijn ongerustheid over de toekomstige files bij de SuCs eens die worden opengesteld. Geen idee eigenlijk hoe dat bij bvb ionity zit.
"Geen idee eigenlijk hoe dat bij bvb Ionity zit"

Nou zo (tip: lees hele Twitter draadje):
 
Last edited:
Eerder al gezegd, SuCs bijbouwen voor 6 dagen per jaar dat die nodig ijn,is een slechte investering. Er zijn andere prioriteiten.
Wie het slachtoffer is, heeft dat meestal (niet altijd) aan zichzelf te danken. Je laadt gratis (of toch goedkoop). Al eens aan gedacht om in 2 dagen te reizen en een hotel te boeken met het km-geld dat je uitspaart over een gans jaar?
Of een dag eerder te vertrekken of langer te blijven.
Dagje minder kan ook. Die dag dat je het skiën toch al beu bent en om 2 uur stopt om in de sauna te gaan zitten.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Eerder al gezegd, SuCs bijbouwen voor 6 dagen per jaar dat die nodig ijn,is een slechte investering. Er zijn andere prioriteiten.
Wie het slachtoffer is, heeft dat meestal (niet altijd) aan zichzelf te danken. Je laadt gratis (of toch goedkoop). Al eens aan gedacht om in 2 dagen te reizen en een hotel te boeken met het km-geld dat je uitspaart over een gans jaar?
Of een dag eerder te vertrekken of langer te blijven.
Dagje minder kan ook. Die dag dat je het skiën toch al beu bent en om 2 uur stopt om in de sauna te gaan zitten.
Wij proberen juist nog een half dagje extra te skiën😃. Dan lekker eten en gaan rijden wanneer de hele meute al lang is vertrokken.
Heerlijk rustige pistes die laatste ochtend
 
  • Like
Reactions: Maarten and Phil V
Wij zijn zaterdag teruggekomen uit Oostenrijk, 1 januari vertrokken met overnachting in Nürnberg.
Vrijdag middag teruggereden met overnachting in Wertheim. De planning was om terug in 1 keer te rijden, maar dat is praktisch niet te doen met een classic S85. Overigens nergens hoeven wachten op een leeg plekje bij de SUC's. Alleen in Irschenberg de laatste vrije plek (6de) gepakt, maar ik wist dat het druk was daar en ervoor en erna waren op korte afstand ook SUC's met veel meer stalls, dus bewust deze gekozen om leeg aan te komen.
 
Alleen in Irschenberg de laatste vrije plek (6de) gepakt, maar ik wist dat het druk was daar en ervoor en erna waren op korte afstand ook SUC's met veel meer stalls, dus bewust deze gekozen om leeg aan te komen.
Ik vind Irschenberg wel aangenaam omwille van de shop van het tankstation vlakbij, maar 6 stalls is inderdaad nogal weinig, en dan verkies ik liever Bernau met 8 stalls, of Weyarn met nog meer stalls maar geen shop.
 
Eerder al gezegd, SuCs bijbouwen voor 6 dagen per jaar dat die nodig ijn,is een slechte investering. Er zijn andere prioriteiten.
Wie het slachtoffer is, heeft dat meestal (niet altijd) aan zichzelf te danken. Je laadt gratis (of toch goedkoop). Al eens aan gedacht om in 2 dagen te reizen en een hotel te boeken met het km-geld dat je uitspaart over een gans jaar?
Of een dag eerder te vertrekken of langer te blijven.
Dagje minder kan ook. Die dag dat je het skiën toch al beu bent en om 2 uur stopt om in de sauna te gaan zitten.
Haha, dat ik juist bedacht! We hadden het appartement van 25-12 t/m 1/1 (zaterdag tot zaterdag). Op zaterdagochtend alles in de auto gedaan en heerlijk geskied tot 16.00, zoals we altijd doen. De berg af en zo’n 100km naar hotel. Alleen bleek het op zondag ineens verschrikkelijk druk. De wisseldag was vanwege kerst en O&N verschoven naar de zondag.
Overigens heb ik veel last gehad van file, maar niet echt van drukte bij de SUC. En taferelen zoals bij IONITY verwacht ik al helemaal niet bij de SUC.
Met de krokus weer op vrijdag richting de Alpen en op zondag terug, en dan zitbeen waarschijnlijk geen kip op de weg.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hebben andere wintersporters ook extra batterijgeluiden gehoord bij bergrijden en snelladen? Een soort klonk die ik herken van kokend water in een rvs spoelbak gieten.

Ik had dit 2 jaar geleden bij onze vorige wintersport ook en daarna heeft SeC Amsterdam de HV battery breathers vervangen.

Krijg nu via sms deze reactie van SeC Amsterdam:

Goedemorgen, u hoort vrijwel zeker de contactor en dit is normaal voor de auto. Het is de belangrijkste ontkoppeling en koppeling tijdens het opladen, meestal aan het begin, en het is een redelijk uitgesproken "CLUNK" -geluid.
Contactor openen/sluiten = normaal, gebeurt de hele tijd en waarschijnlijk is dat wat u hoort. Normaal hoor je dit als het laden begint, je maakt het voertuig wakker of reset het. Probeer tijdens een software-update in uw auto te zitten en u zult het behoorlijk horen wegdreunen!
Metal Flex-geluid = stiller, gebeurt meestal alleen bij superchargen bij vriestemperaturen en/of rijden met hoogteverschillen. Als u tijdens het opladen een geluid hoort en het is koud, dan is dit waarschijnlijk het geval. Met vriendelijke groet, Team Tesla Service
 
Die wind die jij mee had, had ik tegen. Op sommingen stukken 30 kw per 100 km gehaald. En 90% in 200 km leeg gereden. Waren met 3 mannen totaal en bagage maar niks schokkend en geen ski koffer.
Ja februari 2020 hadden we ook alles tegen: regen, tegenwind, koud. Kwam ik (toen met 4 mannen en een skibox) op een gegeven moment aan gemiddeld 370... Dan gaat het wel snel natuurlijk (qua batterij leegrijden, niet qua reizen, helaas).

Eerder al gezegd, SuCs bijbouwen voor 6 dagen per jaar dat die nodig ijn,is een slechte investering. Er zijn andere prioriteiten.
Wie het slachtoffer is, heeft dat meestal (niet altijd) aan zichzelf te danken. Je laadt gratis (of toch goedkoop). Al eens aan gedacht om in 2 dagen te reizen en een hotel te boeken met het km-geld dat je uitspaart over een gans jaar?
Of een dag eerder te vertrekken of langer te blijven.
Dagje minder kan ook. Die dag dat je het skiën toch al beu bent en om 2 uur stopt om in de sauna te gaan zitten.
Uiteraard al aan gedacht, en dat is ook wat ik heb gedaan: in 2 dagen gereden. En toch moeten wachten bij 2 SuCs. Ik weet ook wel dat op die topdagen een ICE last heeft van wachten aan de pomp, maar (i) een ICE geraakt, gemiddeld, een 800km ver op 1 tank; (ii) elke 50km is er wel een pomp; (iii) een ICE vol tanken duurt een paar minuten. Dus als je dan een kwartiertje moet staan schuiven om vol te tanken, ben je nog steeds maar een 20 minuten kwijt.

Weet ik en elk jaar was ik (achteraf terecht!) vol vertrouwen. Na wat ik afgelopen kerstvakantie zelf gezien heb, en de recente geposte ervaringen op dit forum ben ik voor dit jaar wat minder positief. Hopelijk in de komende carnavalvakantie naar Oostenrijk, en hopelijk heb ik het helemaal mis.... We gaan het zien!
Ja dat vond ik ook; tot nu toe had ik tijdens die 3 jaar en 125k kms één (1!) keer moeten wachten. Rond Parijs. Maar nu 2 keer op hetzelfde traject. En in het terugkeren vaak aan stall sharing moeten doen (waarbij ik de laatste aankwam) waardoor de laadsnelheid wordt afgetopt op een 50kW. En een 75 is al niet de snelste lader van de klas.
Trouwens: heeeeel veel veranderingen heb ik de laatste jaren niet gezien in Beaune, of Lyon, of Reims, of Chateauvillain. De stalls die er staan blijven er staan, maar bijkomen? Terwijl in dezelfde tijd de 3 als een razende is beginnen verkopen, en nu komt de Y erbij. En dan zijn de SuCs nog altijd excusief Tesla; eens dat verandert, kan iedereen er bij komen aanschuiven.

DISCLAIMER: ik rijd nog altijd heel erg graag met mijn auto; ik ben geen Tesla-basher of zo. Maar ik ben niet volledig gerust in wat de toekomst brengt qua wachttijden op de momenten dat het er toe doet. Dat een SuC woensdagnacht om 03u 's morgens vrij is, is maar matig relevant voor mij eerlijk gezegd. Met 7 in een rijtje staan aanschuiven om daarna te kunnen laden, dat vind ik toch suboptimaal.

"Geen idee eigenlijk hoe dat bij bvb Ionity zit"

Nou zo (tip: lees hele Twitter draadje):
Hm. Dan toch geen Taycan? Die bestaat wel in toffe kleuren (dat groen!).
 
Haha, dat ik juist bedacht! We hadden het appartement van 25-12 t/m 1/1 (zaterdag tot zaterdag). Op zaterdagochtend alles in de auto gedaan en heerlijk geskied tot 16.00, zoals we altijd doen. De berg af en zo’n 100km naar hotel. Alleen bleek het op zondag ineens verschrikkelijk druk. De wisseldag was vanwege kerst en O&N verschoven naar de zondag.
Overigens heb ik veel last gehad van file, maar niet echt van drukte bij de SUC. En taferelen zoals bij IONITY verwacht ik al helemaal niet bij de SUC.
Met de krokus weer op vrijdag richting de Alpen en op zondag terug, en dan zitbeen waarschijnlijk geen kip op de weg.
Ja, met de krokus vertrek ik nu ook wel vrijdagmorgen om dat aanschuiven te vermijden. En zondag terug. Misschien komen we elkaar dan wel ergens tegen :)
 
Ja, met de krokus vertrek ik nu ook wel vrijdagmorgen om dat aanschuiven te vermijden. En zondag terug. Misschien komen we elkaar dan wel ergens tegen :)
Ik vermoed dat ik vooral achter je aan rijd. Je vertrekt bij Brussel, en als ik laad bij Nivelle Sud, dan zitten er al 2.5 uur op. Maar ik zal braaf alle Belgen een duimpje geven 😅

Onze eindbestemming is Le Grand-Bornand Chinaillon (omgeving Annecy/Genève).
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ik heb afgelopen zondag de reist terug uit de alpen gemaakt over frankrijk. Heel laf ben ik met de ICE vulva XC90(groot en grote dakkoffer) gaan rijden en de Tesla thuis gelaten.
Maar ik heb onderweg geen grote drukte gezien bij de SuC's die ik tegen kwam. Ook was er telkens wel een lader vrij van andere aanbieders. Binnenkort ga ik het wel met de Tesla proberen. Het viel ons op dat er bij de meeste tankstations veel laadmogelijkheden waren(Bijgekomen?)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wij zijn sinds zaterdag terug van onze eerste wintersportvakantie van het jaar. Opnieuw met 5 personen, alle ski's en de ganse reutemeteut, en een skibox op het dak.

De rit heen (zondag 02/01) was niet echt optimaal: aan 2 verschillende SuCs (Beaune, Lyon) moeten wachten om te mogen wachten tijdens het opladen. Bij het vertrek uit Beaune stonden er zelfs 7 (!) Tesla's in het rijtje te wachten tot het hun beurt was. Toch wel frustrerend, en het zorgt voor (nog) langere reistijden. Ik mag er niet aan denken wat er zal gebeuren eens de SuCs over gans Europa worden vrijgeschakeld voor iedereen.

Over de 2000km een gemiddeld verbruik gehaald van 237, wat ik dan weer heel goed vind. De terugreis werd wel geholpen door een strakke zuiderwind die ons dus mee naar huis heeft geblazen.

Ook de drainage ter plaatse was eigenlijk heel positief: de eerste dag van 90% naar 82% maar toen dacht ik eraan om de bewaking uit te schakelen, en dan is hij nog gezakt van 82% naar 76%, hoewel hij daarna nog 5 dagen buiten stond waarvan 3 aan -10. Terug naar beneden in de sneeuw maar geen krimp gegeven (dit in tegenstelling tot de local die vlak voor me met zijn Dacia dwars op de weg kwam te glijden).

Het blijft me ook verbazen hoeveel bagage de S kan slikken; ik denk niet dat er concurrenten bestaan die zo ruim zijn. Onlangs naar de Taycan Cross Turismo gaan kijken (de S moet volgend jaar weg en de levertijden voor de nieuwe zijn dramatisch) en dat is toch absoluut niet hetzelfde (maar dat is een ander draadje; volgens de Porsche mevrouw krijgen ze "heel veel Tesla rijders die betere kwaliteit willen" en "is de Taycan eerder een elektrische 911").

Dus: eindresultaat nog steeds (heel) positief; enige wat me doet twijfelen om verder Tesla te blijven is (naast de onduidelijkheid over levertermijn en -prijs) mijn ongerustheid over de toekomstige files bij de SuCs eens die worden opengesteld. Geen idee eigenlijk hoe dat bij bvb ionity zit.
Hoeveel laadstops in totaal ?