Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Das inderdaad de mooiste oplossing.
Die van jou is natuurlijk wat nieuwer maar die van mij verwarmd nooit verder dan dat ik volledige regeneratie heb. Optimale snellaadtemperatuur bereik ik met de S in de winter alleen met voldoende snelweg kilometers.
Eens, optimaal hier is in het begin pieken naar 143kW en dat snel aflopend naar circa 125kW en dan langzaam richting de 90 tot uiteindelijk echt langzaam.

Die piek krijg ik enkel als m'n pack 35+ graden is wat mij ook enkel lukt met echt lang rijden.

Maar met de heater langdurig lukt het om 20+ graden in de batterij te krijgen.

Dit allemaal te zien met ScanMyTesla en een OBD2 single.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn accu wordt niet vaak erg koud. De X staat 's nachts lekker binnen. Afhankelijk van of er geladen is of niet is mijn accu meestal tussen de 15 en 19 graden. Als ik de data van scan my Tesla goed lees, wordt het koelwater door de motoren opgewarmd zeker mijn achter motor is snel op 30 graden en je ziet de koelwater temp langzaam oplopen en de accu temp nog langzamer. (bij rustig 100km/uur).
Als het koud is en ik heb al 150 km gereden gaat ie nog steeds de accu voorverwarmen voordat ik bij een SUC aankom.
Ik zie ook een setting in Scan my Tesla waaruit ik opmaak dat de accu actief verwarmd gaat worden onder de 8C.
 
Rotterdam - valto

Soberste vs snelste voor de heenreis. Vertrekken met 100% en aankomen met 40% zodat ik niet naar een schaarse laadpaal moet zoeken. Zorgt ervoor dat ik op de terugweg extra moet laden en ook niet super snel want koud pack maar door regeneratie naar beneden is het verbruik gunstig en hopelijk net genoeg om in ieder geval met een lauw pack te laden.
Dit zijn screenshots van een planning, niet van een daadwerkelijk gereden route right?

Ik gebruik ABRP om een route uit te stippelen, maar in de praktijk wijk ik wel eens af van zowel de voorgestelde SuC of de laadtijd. Meestal vertrek ik weer zodra de laadsnelheid onder de 100kW zakt, dat is ergens tussen de 60 en 70% SoC, oftewel tussen de 25 en 40 minuten laden.
 
Rotterdam - valto

Soberste vs snelste voor de heenreis. Vertrekken met 100% en aankomen met 40% zodat ik niet naar een schaarse laadpaal moet zoeken. Zorgt ervoor dat ik op de terugweg extra moet laden en ook niet super snel want koud pack maar door regeneratie naar beneden is het verbruik gunstig en hopelijk net genoeg om in ieder geval met een lauw pack te laden.
Ah! Ik heb ‘m nu door.

Ik dacht al: “Wat is Valto? Waar ligt Valto?” Verder dan een korfbalvereniging in De Lier kwam ik niet.

Maar het is blijkbaar een afkorting of samenvoeging van Val Thorens. 😂
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Dit zijn screenshots van een planning, niet van een daadwerkelijk gereden route right?

Yes, maar ik rij eigenlijk altijd exact het plan tenzij de situatie bij een SuC tijdens de rit veranderd.

Over het algemeen sta ik zelden korter stil maar soms wel wat langer. Niet door de laadsnelheid maar human factors :p. Maar als ik dus langer stil sta houd het in dat m'n volgende stop korter is. Zelden is het zo geweest dat het dan sneller is om dan de volgende SuC over te slaan.

ABRP houdt rekening met de laadcurve. Tijdens het rijden rij ik altijd tegen de destination SoC aan. Over het algemeen is ABRP super nauwkeurig en over de jaren heen is de Tesla planner in de meeste gevallen net zo nauwkeurig.

Probleem van Tesla nav is dat veel maximum snelheden niet kloppen. ABRP klopt vaker wel (ook niet 100%, maar wel beter). Hierdoor zijn de inschattingen van ABRP vaak beter. Ik heb de limiet ingesteld op 135km/u, en vmax+5% bij 0 graden en goed weer. Is het slechter weer dan zal ik iets van het gas af moeten maar meestal gaat dan automatisch al is het niet omdat b.v. in Frankrijk je sowieso langzamer moet rijden dus dat compenseert mooi het verbruik.

Ik wijk soms al van te voren van het plan af. Deze routes b.v. heb ik nog niet op google maps naar de SuC's gekeken. Misschien wil ik er helemaal niet stil staan :cool: . Door dan sommige SuC's op negeren te zetten maakt ABRP gewoon een perfect plan.

Sterker, ik kan met ABRP ook zeggen.. ga hier een uur laden. Als de stop b.v. 40 minuten is maar denk dat ik daar echt even wil slapen dan maak ik er een uur van zodat ik met kwijl op m'n kussen wakker schrik van de wekker, kan ontkoppelen en weer kan racen :)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and balblas
Ik vertrek morgen naar mayerhofen en wil gepland vertrek als volgt Instellen.
Maar gaat hij laden tot 6.30 of tot 6.45, raar want als ik laden op daluren afzet begint hij onmiddellijk te laden
1642192979428.png
 
Vertrek is je uur van vertrek, dus dat stel je best in bv 10 minuten voor je wil vertrekken.

Als je kiest om tijdens daluren te laden, gaat ie tijdens de daluren laden. Ik ken de uren nu niet van buiten, maar als je vertrektijd buiten de daluren ligt, zal ie dus niet perfect laden voor je vertrek, maar rekening houden met je daluren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vertrek is je uur van vertrek, dus dat stel je best in bv 10 minuten voor je wil vertrekken.

Als je kiest om tijdens daluren te laden, gaat ie tijdens de daluren laden. Ik ken de uren nu niet van buiten, maar als je vertrektijd buiten de daluren ligt, zal ie dus niet perfect laden voor je vertrek, maar rekening houden met je daluren.
en weet de tesla de daluren dan wel ?
 
Als je dit instelt, start het laden ergens in de nacht (via TeslaFi is te zien hoe laat) en stopt ‘ie uiterlijk om 6.45 uur.

Ik had iets vergelijkbaars ingesteld toen ik op wintersport ging. Maar dan beide tijdstippen op 6.00 uur ingesteld. Toen het zes uur was, was de accu vol en de auto warm.

Veel pleister in de sneeuw!
 
Als je dit instelt, start het laden ergens in de nacht (via TeslaFi is te zien hoe laat) en stopt ‘ie uiterlijk om 6.45 uur.

Ik had iets vergelijkbaars ingesteld toen ik op wintersport ging. Maar dan beide tijdstippen op 6.00 uur ingesteld. Toen het zes uur was, was de accu vol en de auto warm.

Veel pleister in de sneeuw!
Toch begrijp ik niet dat bij gepland vertrek zonder rekening te houden met daluren hij dadelijk begint te laden.
 
Toch begrijp ik niet dat bij gepland vertrek zonder rekening te houden met daluren hij dadelijk begint te laden.
Dat is omdat gepland vertrek alleen iets doet met het verwarmen van je interieur en je accu. En helemaal losstaat van het laden. Niet echt intuïtief en logisch, vind ik.

Als je dit wil combineren, moet je dit dus doen:

U kunt energiekosten besparen door Opladen tijdens daluren te kiezen, zelfs in regio's waar geen daluurtarieven van toepassing zijn. Als het opladen bijvoorbeeld begint zodra u de stekker in het contact steekt, kan het opladen veel eerder zijn voltooid. Hierdoor koelt de batterij af tot de omgevingstemperatuur en is er naargelang uw vertrektijd energie nodig om de batterij weer op te warmen. Daarom wordt het, zelfs als de daluurtarieven niet van toepassing zijn, aangeraden om voor de daluren dezelfde tijd in te stellen als uw vertrektijd, om het energieverbruik te verlagen.

En niet vergeten bij thuiskomst volgende week alles weer uit te zetten. Anders blijft ‘ie pas opladen ergens in de nacht. Die setting wordt onthouden op basis van je locatie.
 
  • Like
Reactions: mnno and wooter
Toch begrijp ik niet dat bij gepland vertrek zonder rekening te houden met daluren hij dadelijk begint te laden.
Misschien eens testen en proberen?

Ik gebruik het nooit want het heeft nooit accuraat gevoeld. Maar misschien zijn er verbeteringen, waarbij de auto eerst tot bv 80% gaat laden, en de laatste 20% pas gaat laden in de ochtend voor vertrek, om ervoor te zorgen dat er inderdaad genoeg geladen is en de batterij warm is.

Want toen ik het vroeger gebruikte, was de batterij vaak niet vol geladen omdat de auto het laadvermogen verkeerd had ingeschat.
 
Misschien eens testen en proberen?

Ik gebruik het nooit want het heeft nooit accuraat gevoeld. Maar misschien zijn er verbeteringen, waarbij de auto eerst tot bv 80% gaat laden, en de laatste 20% pas gaat laden in de ochtend voor vertrek, om ervoor te zorgen dat er inderdaad genoeg geladen is en de batterij warm is.

Want toen ik het vroeger gebruikte, was de batterij vaak niet vol geladen omdat de auto het laadvermogen verkeerd had ingeschat.
Bij model 3: hiij laadt meteen op tot ingestelde level en verwarmt voor vertrek.
voor mij ook goed want dan laadt hij een warme batterij.
 
Misschien eens testen en proberen?

Ik gebruik het nooit want het heeft nooit accuraat gevoeld. Maar misschien zijn er verbeteringen, waarbij de auto eerst tot bv 80% gaat laden, en de laatste 20% pas gaat laden in de ochtend voor vertrek, om ervoor te zorgen dat er inderdaad genoeg geladen is en de batterij warm is.

Dat zou ideaal zijn, maar zo is het nu eenmaal niet
Want toen ik het vroeger gebruikte, was de batterij vaak niet vol geladen omdat de auto het laadvermogen verkeerd had ingeschat.