Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Bij model 3: hiij laadt meteen op tot ingestelde level en verwarmt voor vertrek.
voor mij ook goed want dan laadt hij een warme batterij.
Dit had ik laatst ook gedaan voor dat we vertrokken. SoC op 100% gezet bij gepland laden. Maar dan laad hij meteen door naar 100% en als het tijdstip in de buurt komt wordt het interieur verwarmd. Volgens mij was dat in het verleden niet.
 
In een parkeergarage in Ortisei... Na 6 keer heen en weer steken met aan beide kanten een paar centimeter ruimte was ik eruit. Bedankt aso!
 

Attachments

  • 2022-01-17_09-50-40.jpg
    2022-01-17_09-50-40.jpg
    55.5 KB · Views: 82
  • 2022-01-17_09-46-26.jpg
    2022-01-17_09-46-26.jpg
    72.2 KB · Views: 59
  • 2022-01-17_09-47-42.jpg
    2022-01-17_09-47-42.jpg
    115 KB · Views: 52
  • Like
Reactions: NielsA
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
 
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
Op Charging station map for electric cars | Chargemap kan je zelf zoeken naar laders in de buurt, o.a. bij hotels enzo.

Zelf heb ik geen relevante informatie voor die regio, maar bij mijn favoriete gasthof waar ik al 4 jaren met de Tesla arriveer, kon ik de eerste jaren laden aan een stopcontact op de parking, en de laatste 2 jaren zelfs aan een rooie stekker in de garage, waar ze zelf een kWh-teller voor hadden gekocht. Net omdat meer en meer van hun bezoekers met een PHEV of BEV beginnen te arriveren.

En verder vind je meer en meer in het dorp een paar AC laadpalen waar je met een pasje, een app of via een website + kredietkaart kan laden.
 
  • Like
Reactions: watt
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
Sankt Anton, daar hebben ze een SuC in het dorp.
 
  • Like
Reactions: watt
Niet handig! Kon je de auto niet een zetje geven met een paar man :p

Volgende keer gewoon achteruit in het vak zetten? Had je toch iets minder last van de aso gehad denk ik.
Been there, done that, didn't work... Later nog hulp van 2 andere gasten, maar zelf met 4 man kregen we 'm niet van z'n plaats.

Ik vind mezelf vrij slank, maar als ik 'm acheruit in het vak had staan kwam ik er zelf niet meer uit.

Deze aso had zeker 1 meter ruimte achter. Maar dan kon z'n laadklep niet open, dus dan laten we 'm toch gewoon lekker zo staan. Sommige mensen hebben zaagsel in hun hoofd :mad:
 

Attachments

  • 2022-01-17_13-18-54.jpg
    2022-01-17_13-18-54.jpg
    123.4 KB · Views: 59
Last edited:
Sankt Anton, daar hebben ze een SuC in het dorp.
Ondertussen bijna in alle middelgrote dorpen zeker?
Maar inderdaad. Op een skiweek is er wel eens tijd om naar een openbare lader te rijden (vaak aan de skipistes), terwijl je shopt, dineert of zelfs tijdens het skiën. Hotels met lader zijn vaak onverantwoord veel duurder dan een ritje naar de openbare lader. Je zal op de ganse week toch maar 1 keer moeten laden wellicht. Ik heb vroeger ook nooit een hotel met gratis benzinepomp geboekt. Enig verschil met benzine is dat je moet bekijken hoe je het laden combineert met een activiteit, waar de wagen anders ook maar geparkeerd zou staan. Maar met 5 minuten surfen lukt dat meestal wel.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
Moet eerlijk zeggen dat die berichtgeving van overvolle Suc's en lange wachttijden in mijn ogen zwaar overdreven bangmakerij is. Ik heb dat nog nooit meegemaakt op één van mijn 5 wintersport trips met de MS tot nu toe. Daarentegen op m'n laatste trip wel een korte file ICE's bij de pomp gezien. Terwijl op dezelfde locatie de SuC nog plek zat had. En mocht je pech hebben, dan duurt het vaak maar een paar minuten voor er een stall vrij is.
 
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
Wat voor soort accommodatie zoek je?

Het hangt van je accommodatie af of je gewoon simpel op 220 kunt laden of niet. Bij een vakantiehuisje of appartement is dat vaak wel mogelijk. Dan kun je dus “leeg” arriveren en ‘m rustig laten voldruppelen. En verder heeft ieder dorp daar wel een aantal laadpalen staan. Meestal wel vrij duur, met een tijdtarief. Je kunt dit via diverse apps en sites opzoeken.

Qua gebied is Montafon wel een heel goede Geheimtip. Het eerder genoemde Gargellen ligt daar ook.
 
  • Like
Reactions: watt
Wat voor soort accommodatie zoek je?

Het hangt van je accommodatie af of je gewoon simpel op 220 kunt laden of niet. Bij een vakantiehuisje of appartement is dat vaak wel mogelijk. Dan kun je dus “leeg” arriveren en ‘m rustig laten voldruppelen. En verder heeft ieder dorp daar wel een aantal laadpalen staan. Meestal wel vrij duur, met een tijdtarief. Je kunt dit via diverse apps en sites opzoeken.

Qua gebied is Montafon wel een heel goede Geheimtip. Het eerder genoemde Gargellen ligt daar ook.
lokale geheimtip van een oostenrijker Ioniq 5 lader was om de laadpalen met tijdtarief met de duitse EnbW Mobility+ app te bedienen. Met EnbW betaal je gewoon het normale EnbW tarief per kWh zonder tijdgebonden fee.

Naast de oostenrijkse Ioniq5 stonden daar 4 NLse Model 3s te laden 😎
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon and watt
Wat voor soort accommodatie zoek je?

Het hangt van je accommodatie af of je gewoon simpel op 220 kunt laden of niet. Bij een vakantiehuisje of appartement is dat vaak wel mogelijk. Dan kun je dus “leeg” arriveren en ‘m rustig laten voldruppelen. En verder heeft ieder dorp daar wel een aantal laadpalen staan. Meestal wel vrij duur, met een tijdtarief. Je kunt dit via diverse apps en sites opzoeken.

Qua gebied is Montafon wel een heel goede Geheimtip. Het eerder genoemde Gargellen ligt daar ook.

Accomodatie zal een hotel of appartement worden. Montafon (& Gargellen) ziet er wel goed uit, gaan we vanavond nader bekijken.

Bedankt voor de tips!
 
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
Hotel Edelweiss in Lermoos in Oostenrijk, helamaal niet ver. Maar het skigebied is er wel niet zo heel groot.
Tot vlak voor de Corona uitbraak kon je er gratis laden vlak voor de ingang van het hotel.
 
  • Like
Reactions: watt
Over welke totale afstand hebben we het hier? Naar de Dolomieten met m'n MS100D moet ik in totaal 2 uur laden in over een afstand van 1.016km waar ik precies 12 uur over doe (inclusief laden). Met een ICE zou ik ook minimaal 1 uur gestopt zijn tijdens deze rit, dus ik verlies maar 1 uur. Door FSD en net iets meer pauzes met de EV kom ik wel véél uitgeruster aan merk ik.

Ongeveer 900km. Om de 250 km moet ik laden (en dan doe ik er 320km in om 250km te rijden. Dat is bij 150km/h al krap). 3x 320km laden en dat tegen een gemiddelde snelheid van 300-350km/h soms nog minder. Zeker als er iemand naast mij staat te laden.

Dan kom je uit rond de 2,5 - 3u laden.
 
Ongeveer 900km. Om de 250 km moet ik laden (en dan doe ik er 320km in om 250km te rijden. Dat is bij 150km/h al krap). 3x 320km laden en dat tegen een gemiddelde snelheid van 300-350km/h soms nog minder. Zeker als er iemand naast mij staat te laden.

Dan kom je uit rond de 2,5 - 3u laden.
Toch gek dat ik maar 2 uur nodig heb dan, terwijl ik meer dan 100km verder rij. Hieronder mijn laadsessies:

100% Vertrek
1%-58% 36min
0%-71% 40min
3%-49% 22min
12%-53% 18min
9% Aankomst

Zoals je ziet ga ik verder zodra ik tussen de 50 en 60% SoC heb, want daarna gaat laden veel langzamer. De sessie van 40 minuten was tijdens een lunchpauze, anders was ik nog wat eerder vertrokken.

1642440959605.png
1642440970595.png
 
Last edited:
Accomodatie zal een hotel of appartement worden. Montafon (& Gargellen) ziet er wel goed uit, gaan we vanavond nader bekijken.

Bedankt voor de tips!
Ik weet niet wat je budget is. Maar ik kan je Upland Parcs Silvretta aanraden. We zaten er zelf, twee weken geleden. Op loopafstand van de skilift. En een Tiefgarage. Bij de parkeerplaatsen van de appartementen 4 en 5 zit een 220 stopcontact. En sta je elders, dan moet je eventjes een verlengsnoer uitrollen.
 
  • Like
Reactions: watt