Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Emoticons gezien en gecapteerd. Ik liet mij inderdaad wat gaan en mijn reactie was overdreven. Ik heb het wat gehad met al die vragen en verhalen op EV-fora over reizen met een EV. Een trip van 500 km is vaak al goed voor een blog. Hoe meer daarin beweerd wordt hoe goed het wel ging aan de lader, hoe meer we accentueren dat laden een probleem kan zijn. Tav petrolheads bevestigt dit alleen maar dat je inderdaad een avonturier, nerd of idealist moet zijn om met een EV op reis te gaan. En dan krijg je verhalen zoals van test-aankoop.
Ik heb ondertussen al zo’n 20 roadtrips van minstens 2000 km gedaan. Ik plan niets op voorhand en blijf maximum 3 dagen op dezelfde plaats. Bij mijn laatste rondreis door Oostenrijk en Kroatië (3400km), zijn we onverwacht ‘s avonds om 16:00 nog vertrokken na een (korte) dag werken (origineel plan was eigenlijk om maar de volgende dag te vertrekken). Onderweg kan je nog veel plannen en boeken.
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger?
Sorry, @watt jou vraag was niet eens zo verkeerd, maar je bent de toevallige uitlaatklep van mijn frustratie geworden. En dan zegt @Mars2020 dat er in Sankt-Anton een lader staat. Als we alle dorpen gaan opnoemen waar laders staan. Maar goed, het was goed bedoeld. Excuses.
 
Emoticons gezien en gecapteerd. Ik liet mij inderdaad wat gaan en mijn reactie was overdreven. Ik heb het wat gehad met al die vragen en verhalen op EV-fora over reizen met een EV. Een trip van 500 km is vaak al goed voor een blog. Hoe meer daarin beweerd wordt hoe goed het wel ging aan de lader, hoe meer we accentueren dat laden een probleem kan zijn. Tav petrolheads bevestigt dit alleen maar dat je inderdaad een avonturier, nerd of idealist moet zijn om met een EV op reis te gaan. En dan krijg je verhalen zoals van test-aankoop.
Ik heb ondertussen al zo’n 20 roadtrips van minstens 2000 km gedaan. Ik plan niets op voorhand en blijf maximum 3 dagen op dezelfde plaats. Bij mijn laatste rondreis door Oostenrijk en Kroatië (3400km), zijn we onverwacht ‘s avonds om 16:00 nog vertrokken na een (korte) dag werken (origineel plan was eigenlijk om maar de volgende dag te vertrekken). Onderweg kan je nog veel plannen en boeken.

Sorry, @watt jou vraag was niet eens zo verkeerd, maar je bent de toevallige uitlaatklep van mijn frustratie geworden. En dan zegt @Mars2020 dat er in Sankt-Anton een lader staat. Als we alle dorpen gaan opnoemen waar laders staan. Maar goed, het was goed bedoeld. Excuses.
Ik snap je wel hoor. Het moge nu toch wel duidelijk zijn dat vele Tesla rijders je al voor zijn gegaan en dat op wintersport met een Tesla totaal geen probleem is. Ik kijk enkel of de plaats van bestemming een laadpaal heeft, en zoniet laad ik wat langer bij de laatste SuC. Vergeet niet dat je op de terugweg vaak nauwelijks gebruikt, omdat je voornamelijk aan het afdalen bent.

Ongeplande roadtrips zoals jij beschrijft hebben wij afgelopen zomer en die daarvoor ook gedaan, en dat zijn de leukste!
 
Heb regelmatig afspraken in Duitsland en Zwitserland. Oostenrijk probeer ik met nachttrein. Check nooit of er een destination charger is maar zorg dat ik met met 20% parkeer Op bestemming. Nooit problemen gehad. Op vakantie, bij lang parkeren, check Ik of ik een stopcontact mag gebruiken wanneer we met de S gaan.
 
Emoticons gezien en gecapteerd. Ik liet mij inderdaad wat gaan en mijn reactie was overdreven. Ik heb het wat gehad met al die vragen en verhalen op EV-fora over reizen met een EV. Een trip van 500 km is vaak al goed voor een blog. Hoe meer daarin beweerd wordt hoe goed het wel ging aan de lader, hoe meer we accentueren dat laden een probleem kan zijn. Tav petrolheads bevestigt dit alleen maar dat je inderdaad een avonturier, nerd of idealist moet zijn om met een EV op reis te gaan. En dan krijg je verhalen zoals van test-aankoop.
Ik heb ondertussen al zo’n 20 roadtrips van minstens 2000 km gedaan. Ik plan niets op voorhand en blijf maximum 3 dagen op dezelfde plaats. Bij mijn laatste rondreis door Oostenrijk en Kroatië (3400km), zijn we onverwacht ‘s avonds om 16:00 nog vertrokken na een (korte) dag werken (origineel plan was eigenlijk om maar de volgende dag te vertrekken). Onderweg kan je nog veel plannen en boeken.

Sorry, @watt jou vraag was niet eens zo verkeerd, maar je bent de toevallige uitlaatklep van mijn frustratie geworden. En dan zegt @Mars2020 dat er in Sankt-Anton een lader staat. Als we alle dorpen gaan opnoemen waar laders staan. Maar goed, het was goed bedoeld. Excuses.
:) De vraag was een verblijf voorin Oostenrijk met een destination charger omdat dat @watt zou helpen zonder zorgen met 10% te kunnen arriveren en met aardige SoC weer te kunnen vertrekken.
Op basis van die vraagstelling leek dit mij een goed alternatief want met een destination charger ben je direct gebonden aan een beperkt aantal hotels en met een SuC in het dorp niet…..
Neemt niet weg dat, zoals je zelf al aangeeft, elk dorp wel “normaal“ laadpunten heeft waar je prima kunt laden.
Ik plan ook niet zo vaak, en tot op heden is mijn ervaring met vooraf plannen dat ik er onderweg al snel van afwijk en dan zie ik onderweg wel hoe het loopt;)
Ps. Ik ga altijd op vakantie, daar waar ik wil zijn en niet waar ik wil laden:)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Ongeveer 900km. Om de 250 km moet ik laden (en dan doe ik er 320km in om 250km te rijden. Dat is bij 150km/h al krap). 3x 320km laden en dat tegen een gemiddelde snelheid van 300-350km/h soms nog minder. Zeker als er iemand naast mij staat te laden.

Dan kom je uit rond de 2,5 - 3u laden.

Zet je display op percentage ipv km... dan zie je tenminste je vermogen tijdens het laden. Die kilometers zijn gebakken lucht :)

Het is wel onduidelijk wat voor Model S je hebt maar zoals Balblas zegt.. Beter meer kleine stops en goed leegrijden dan lange stops omdat het laden boven de 50% langzamer is. Heb je precies dan een lange lunch perfect maar ik zou ook niet "wachten" boven de 50%.

100% Vertrek
1%-58% 36min
0%-71% 40min
3%-49% 22min
12%-53% 18min
9% Aankomst

MIsschien dat niet iedereen dat kan. Ik kan b.v. niet met 9% in Valto aankomen want ik heb geen laadgarantie dus dat kost mij zeker 20 minuten extra en op de terugweg hetzelfde. Niet met 100% kunnen vertrekken en thuis niet met 1% kunnen aankomen. Die hakt er het meeste in.

Daarom hoop ik ook dat het volgende zomer/winterseizoen SuC Ridderkerk klaar is want dan ben ik bijna thuis en kan ik voor een snelle splash and dash gaan
 
Sorry, @watt jou vraag was niet eens zo verkeerd, maar je bent de toevallige uitlaatklep van mijn frustratie geworden. En dan zegt @Mars2020 dat er in Sankt-Anton een lader staat. Als we alle dorpen gaan opnoemen waar laders staan. Maar goed, het was goed bedoeld. Excuses.

No offense taken. Ik ben allang niet "groen" meer als het aankomt op langere trips met een BEV, maar wintersport heb ik nooit met een BEV gedaan.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Neemt niet weg dat, zoals je zelf al aangeeft, elk dorp wel “normaal“ laadpunten heeft waar je prima kunt laden.

Ben ik niet met je eens. Neem Saalbach.... is toch echt een ramp voor een EV. Je merkt echt dat daar den Hollanders het dorp flooden met Tesla's tijdens de schoolvakantie.

De keren dat ik ergens stond te laden papiertje met m'n mobiel er bij gedaan en diverse malen gebeld om te vragen hoe laat ik klaar was met laden.
 
Keep it simple…… Met SUC’s kom je volgens mij in iedere uithoek in de Alpen (en waarschijnlijk de rest van Europa). In veel gevallen kan je tijdens je laatste stop wat extra laden om de berg op te rijden, een week de Tesla te laten slapen en een week later weer te laden bij dezelfde SUC. Lukt dat niet? Even contact zoeken met de lokatie waar je verblijft. In bijna al mijn gevallen kon en mocht ik hem daar vol laten druppelen. Meestal vind de eigenaar het zelfs wel interessant en stellen ze honderden vragen. En dan sta ik weer als erudiete kosmopoliet te hakkelen in mijn beste Frans 🙈. Eigenlijk is laden nooit een probleem, maar wel mijn kennis van de Franse taal 😅. Maar dat probleem heb je gelukkig in Oostenrijk dan weer niet!
 
Ben ik niet met je eens. Neem Saalbach.... is toch echt een ramp voor een EV. Je merkt echt dat daar den Hollanders het dorp flooden met Tesla's tijdens de schoolvakantie.

De keren dat ik ergens stond te laden papiertje met m'n mobiel er bij gedaan en diverse malen gebeld om te vragen hoe laat ik klaar was met laden.
Tussen Kerst en Nieuw was ik nog even in Oostenrijk en terwijl ik mijn Model X parkeerde naast de lokale AC lader voor een lunch (ik had al gemikt om gewoon op terugweg aan een supercharger te laden, en superchargen doe ik met mijn Model X gratis) hebben mijn dashcams meerdere EV's zien laden. Ja, ik had zelf ook 50km range kunnen laden op anderhalf uur, maar dat boeide me dus niet zo.

Maar inderdaad... 4 jaar geleden stond ik er met 10 meter Schuko verlengkabel te laden op een stopcontact op de parking, en 2 jaar geleden kochten de eigenaars van het gasthof zelf een kWh-meter om op het rode 16A stopcontact aan te sluiten. Je hebt dan zelfs het risico dat meerdere gasten met een BEV arriveren en je moet overleggen wie wanneer aan het stopcontact kan bijladen 😁
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Ik plan wel (omdat ik dat leuk vind) maar ik hou me er vaak ook weer niet aan. :D
Zo heb afgelopen zomer mij wel netjes aan mijn plan gehouden.
Eerste stop Kortrijk kort laden(koffie)
Tweede stop Amiens (lunch) en lang laden om in 1 keer door naar Caen te kunnen.
Derde stop Caen weer redelijk lang laden om met een redelijke SOC bij ons huisje aan te komen. Van te voren even de ligging van Caen bekeken. Er is een supermarkt in de buurt. En daarna nog even snel wat gegeten en de X was weer eerder klaar dan wij.

Tijdens de vakantie hebben we regelmatig ergens gewandeld en gefietst. Vaak was de X aan het laden als wij aan het fietsen, wandelen of eten waren.
Als ik een fietsroute had keek ik wel even waar een laadpunt was op de fietsroute dus daar begon en eindigde onze route. Dus ja wel een beetje plannen.

Op de terug weg wel van te voren gekeken waar de Suc's stonden maar gewoon onderweg gekeken welke Suc ik nam.
 
  • Like
Reactions: Phil V and OttoR
Ja, ik had zelf ook 50km range kunnen laden op anderhalf uur, maar dat boeide me dus niet zo.

Tsja, ik heb 1x op wintersport aangenomen dat ik met Schuko kon laden. De eigenaar gaf aan dat het mocht maar door een aardings of voltage issue wilde de TWC het gewoon niet doen. In m'n kamer had ik geen Schuko met aarde... en de eigenaar wilde verder niet helpen.

Toen moest ik dus met minder dan 15% een laadpaal vinden. Ik kan je vertellen dat dat alles behalve relaxed is wetende dat ik m'n auto buiten moest parkeren met -7

Dus dat doe ik nooit meer en zorg dat ik met 40% ofzo op de bestemming aan kom. Kan ik dan extra laden dan is dan mooi meegenomen maar het geeft een super relaxed gevoel dat je niet moet zoeken naar een vrij plekje.....
 
Er is een supermarkt in de buurt. En daarna nog even snel wat gegeten en de X was weer eerder klaar dan wij.

Tijdens de vakantie hebben we regelmatig ergens gewandeld en gefietst. Vaak was de X aan het laden als wij aan het fietsen, wandelen of eten waren.
Als ik een fietsroute had keek ik wel even waar een laadpunt was op de fietsroute dus daar begon en eindigde onze route. Dus ja wel een beetje plannen.
Dat bedoelde ik dus. Weliswaar enigszins hyperbolisch, geef ik toe.
Als het laden, mits wat planning, minder impact veroorzaakt dan tanken, en je had vroeger geen behoefte aan een pomp op je overnachtingsplaats, waarom zou je dan een laadpaal bij je hotel moeten hebben?
En inderdaad. Dat impactloos plannen lukt niet altijd. Maar dan nog kan je er het beste van maken.
 
Dat bedoelde ik dus. Weliswaar enigszins hyperbolisch, geef ik toe.
Als het laden, mits wat planning, minder impact veroorzaakt dan tanken, en je had vroeger geen behoefte aan een pomp op je overnachtingsplaats, waarom zou je dan een laadpaal bij je hotel moeten hebben?
En inderdaad. Dat impactloos plannen lukt niet altijd. Maar dan nog kan je er het beste van maken.
Na 2 jaar, 3x wintersport naar Italie&Oostenrijk en 4x naar Toscane met de Model 3 SR+ kan ik bovenstaande bevestigen. Een verlengsnoer van ca 10m en de thuislader meenemen. Dan komt het altijd wel goed
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Misschien interessant voor de wintersporters. Mijn reis- en laadtijden vorig jaar 15 April naar Rauris en terug 19/4 (mocht voor het werk):
Specs:
  • 2019 model 3 Performance + 20" Pirelli sottozero winterset
  • Heenweg 3 personen, terugweg alleen
  • Kruissnelheid: 120-150km/h op de autobahn waar het kon, ook wel veel baustellen. In NL 100-110.
  • Weer was vrij goed 8-14 gr onderweg
  • Gemiddelde 202wh/km (incl rijden in Oostenrijk)
  • Op heenweg een uur trager dan collega's in dieselbus.
1642510374145.png


1642510149531.png
 
Last edited:
Iemand nog een tip voor een verblijf voorin Oostenrijk (zo'n beetje ter hoogte van Berwang bijvoorbeeld) met destination charger? Ben aan het kijken om even met het gezin op wintersport te gaan in de krokusvakantie. Frankrijk is overigens ook niet uitgesloten, als het maar niet te ver weg is.

Moet eerlijk zeggen dat ik voor enkel de wintersport nog wel enige vrees heb, zeker gezien de berichtgeving van overvolle SuC's en lange wachttijden. Een destination charger helpt in die zin wel dat je dus zonder zorgen met 10% kan arriveren en belangrijker, met een aardige SoC weer kunt vertrekken.
Gaschurn is ook een optie? Goedkoop en goed is het Explorer Hotel, minder goedkoop en goed is het Silvretta Sporthotel. Allebei met DeC.
Nu zondag gaan we Brand in Vorarlberg eens verkennen. Met de SuC in Bregenz heb je eigenlijk geen DeC nodig.
 
  • Like
Reactions: watt
Emoticons gezien en gecapteerd. Ik liet mij inderdaad wat gaan en mijn reactie was overdreven. Ik heb het wat gehad met al die vragen en verhalen op EV-fora over reizen met een EV. Een trip van 500 km is vaak al goed voor een blog. Hoe meer daarin beweerd wordt hoe goed het wel ging aan de lader, hoe meer we accentueren dat laden een probleem kan zijn. Tav petrolheads bevestigt dit alleen maar dat je inderdaad een avonturier, nerd of idealist moet zijn om met een EV op reis te gaan. En dan krijg je verhalen zoals van test-aankoop.
Ik heb ondertussen al zo’n 20 roadtrips van minstens 2000 km gedaan. Ik plan niets op voorhand en blijf maximum 3 dagen op dezelfde plaats. Bij mijn laatste rondreis door Oostenrijk en Kroatië (3400km), zijn we onverwacht ‘s avonds om 16:00 nog vertrokken na een (korte) dag werken (origineel plan was eigenlijk om maar de volgende dag te vertrekken). Onderweg kan je nog veel plannen en boeken.

Sorry, @watt jou vraag was niet eens zo verkeerd, maar je bent de toevallige uitlaatklep van mijn frustratie geworden. En dan zegt @Mars2020 dat er in Sankt-Anton een lader staat. Als we alle dorpen gaan opnoemen waar laders staan. Maar goed, het was goed bedoeld. Excuses.
Emoticons gezien en gecapteerd. Ik liet mij inderdaad wat gaan en mijn reactie was overdreven. Ik heb het wat gehad met al die vragen en verhalen op EV-fora over reizen met een EV. Een trip van 500 km is vaak al goed voor een blog. Hoe meer daarin beweerd wordt hoe goed het wel ging aan de lader, hoe meer we accentueren dat laden een probleem kan zijn. Tav petrolheads bevestigt dit alleen maar dat je inderdaad een avonturier, nerd of idealist moet zijn om met een EV op reis te gaan. En dan krijg je verhalen zoals van test-aankoop.
Ik heb ondertussen al zo’n 20 roadtrips van minstens 2000 km gedaan. Ik plan niets op voorhand en blijf maximum 3 dagen op dezelfde plaats. Bij mijn laatste rondreis door Oostenrijk en Kroatië (3400km), zijn we onverwacht ‘s avonds om 16:00 nog vertrokken na een (korte) dag werken (origineel plan was eigenlijk om maar de volgende dag te vertrekken). Onderweg kan je nog veel plannen en boeken.
Hear, hear! Ben het helemaal met je eens. Ik denk ook niet eens meer na voordat ik een langere reis ga maken. Reizen met een Tesla is eigenlijk oersaai! Ik vond je reaktie serieus grappig overigens 👍🏻
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Misschien interessant voor de wintersporters. Mijn reis- en laadtijden vorig jaar 15 April naar Rauris en terug 19/4 (mocht voor het werk):
Specs:
  • 2019 model 3 Performance + 20" Pirelli sottozero winterset
  • Heenweg 3 personen, terugweg alleen
  • Kruissnelheid: 120-150km/h op de autobahn waar het kon, ook wel veel baustellen. In NL 100-110.
  • Weer was vrij goed 8-14 gr onderweg
  • Gemiddelde 202wh/km (incl rijden in Oostenrijk)
  • Op heenweg een uur trager dan collega's in dieselbus.
View attachment 757007

View attachment 757006
super interessant. Afgelopen weekend tripje gemaakt naar Oostenrijk, maar ik kwam op een verbruik van 220-225wh/km uit met identiek dezelfde auto (oké, de mijne is wit, maar dat terzijde). Autobahn niet harder dan 130 gereden en amper verkeer, wel temperaturen veelal rond 0 graden.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Tussen Kerst en Nieuw was ik nog even in Oostenrijk en terwijl ik mijn Model X parkeerde naast de lokale AC lader voor een lunch (ik had al gemikt om gewoon op terugweg aan een supercharger te laden, en superchargen doe ik met mijn Model X gratis) hebben mijn dashcams meerdere EV's zien laden. Ja, ik had zelf ook 50km range kunnen laden op anderhalf uur, maar dat boeide me dus niet zo.

Maar inderdaad... 4 jaar geleden stond ik er met 10 meter Schuko verlengkabel te laden op een stopcontact op de parking, en 2 jaar geleden kochten de eigenaars van het gasthof zelf een kWh-meter om op het rode 16A stopcontact aan te sluiten. Je hebt dan zelfs het risico dat meerdere gasten met een BEV arriveren en je moet overleggen wie wanneer aan het stopcontact kan bijladen 😁
Even off topic maar @wooter heb je je bekeuring al binnen? Waarschijnlijk het bussgeldbescheid waarin je moet aangeven wie de berijder was??
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Even off topic maar @wooter heb je je bekeuring al binnen? Waarschijnlijk het bussgeldbescheid waarin je moet aangeven wie de berijder was??
Hahaha mijn frank was nog niet gevallen. De ongeopende Duitse brief hier op mijn bureau van deze week is dus de bekeuring.

Of alleszins, de vaststelling. Van 109 rijden na aftrek van foutenmarge waar je 100 mocht. Dus niks van neerslag ofzo, cava. En de marge lijkt me ook ruim ;).

Aangezien de auto op een vennootschap staat moet ik ze laten weten wie de chauffeur is.