Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga ook de sprong wagen! In maart voor het eerst op wintersport met de Model 3 AWD. We gaan naar Frankrijk (als corona geen roet in het eten gooit), heel benieuwd naar de ervaring en de drukte onderweg bij de superchargers! Dat laatste zal meevallen verwacht ik, aangezien we in een hopelijk rustigere week gaan, net na de voorjaarsvakantie.

All-seasons
Over een kleine 3 weken krijg ik nieuwe banden, Michelin CrossClimate 2, ja ja met sneeuwvlokje, toegestaan voor de wintersport. Ik weet dat het een 'net niet' winterband is, maar dit bespaart me het jaarlijks wisselen. Met het 'zachte' klimaat in ons land, global warming, en vierwielaandrijving kies ik voor gemak. Ik ben erg benieuwd naar de grip, het bandengeluid (hopelijk lager dan de Hankooks), verbruik, slijtage etc.. De reviews zien er goed uit.

Met de standaard 19" Hankooks heb ik tot nu toe 52.000km gereden, wat ik achteraf best netjes vind. Er wordt gezegd dat elektrische auto's heel snel banden slijten, maar ik vind het reuze meevallen, zeker gezien ik in het begin aan veel mensen heb moeten laten zien hoe snel de auto kan optrekken vanuit stilstand. Wel heb ik altijd gezorgd dat de bandenspanning zo rond de 2.9/3 bar blijft en buiten de 1e weken om rij ik redelijk netjes (al zeg ik het zelf). Ik zou nog iets verder met de Hankooks kunnen doorrijden (profiel nu 2.8mm gemeten), maar houd het liever veilig. Met een auto met zoveel vermogen ga ik niet tot de 2mm doorrijden in de wintermaanden. Wellicht goedpraten voor mezelf omdat de timing goed uit komt om naar andere banden te gaan voor de wintersport ;)

Sneeuwkettingen
Dan een veelvoorkomende vraag hier over de verplicht mee te nemen sneeuwkettingen. Ben aan het kijken naar sneeuwkettingen voor mijn 19" wielen en heb tot nu toe 3 opties gevonden:
  1. Huren / lenen
  2. Aanschaf König CG-9 103 (€140,- bij Tesla). Deze schijnen getest/goedgekeurd te zijn door Tesla voor de Model 3.
  3. Pewag Servomatic 76 (€195,-, o.a. ANWB). Heb ik hier voorbij zien komen en lijkt op een loopvlak-ketting, véél eenvoudiger qua montage.
Wat zijn jullie ervaringen? Iemand die de König of Pewag in bezit heeft en heeft moeten gebruiken?

Huren valt voor mij af, je betaalt vaak 30/40 euro, moet het van ver ophalen en terugbrengen en krijgt dan in veel gevallen sneeuwkettingen die nieuw 70 euro kosten. De König lees ik helaas (ondanks aanbevolen door Tesla) verhalen over qua gedoe met plaatsen en velgbeschadiging, zit ik niet zo op te wachten. Dan toch de Pewag's maar? Redelijk duur voor iets wat je 1x per jaar meeneemt en waarschijnlijk in de kofferbak blijft liggen, maar mocht je ze moeten gebruiken is het wel weer ideaal.
 
heel benieuwd naar de ervaring en de drukte onderweg bij de superchargers! Dat laatste zal meevallen verwacht ik, aangezien we in een hopelijk rustigere week gaan, net na de voorjaarsvakantie.

Er wordt gezegd dat elektrische auto's heel snel banden slijten, maar ik vind het reuze meevallen,

Wat zijn jullie ervaringen? Iemand die de König of Pewag in bezit heeft en heeft moeten gebruiken?
Drukt aan de SUC zou ik mij geen zorgen over maken, zeker niet buiten het seizoen.

Bandenslijtage is bij mij niet anders dan bij mij vorige ICE’s.

Zelf heb ik de Pewag Servomatic, niet de goedkoopste maar wel makkelijk te bevestigen. Zeker niet onbelangrijk want als je ze nodig hebt is het altijd slecht weer en wil je zo min kogelijk tijd kwijt zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Thanks, ik had jouw bericht inderdaad gezien over de Pewag Servomatic. Heb je ze zelf al eens uitgeprobeerd?

Op sommige websites lees ik dat door de beperkte ruimte achter de wielen je voor de 19" een 7mm ketting moet hebben, i.p.v. 9mm zoals de Pewag Servomatic. Klopt dat wel of onzin? Aangezien Tesla voor de 19" zelf ook 9mm kettingen verkoopt in de officiële store.

Dit zegt "sneeuwkettingenwinkel" erover:

Schermafbeelding 2022-01-28 om 21.08.57.png


Als de Pewag Servo 9mm's geschikt zijn, dan lijkt me toch dat de duurdere Servomatic dat ook moet zijn? Al kan daar natuurlijk verschil in zitten...
 
Thanks, ik had jouw bericht inderdaad gezien over de Pewag Servomatic. Heb je ze zelf al eens uitgeprobeerd?

Op sommige websites lees ik dat door de beperkte ruimte achter de wielen je voor de 19" een 7mm ketting moet hebben, i.p.v. 9mm zoals de Pewag Servomatic. Klopt dat wel of onzin? Aangezien Tesla voor de 19" zelf ook 9mm kettingen verkoopt in de officiële store.

Dit zegt "sneeuwkettingenwinkel" erover:

View attachment 761417

Als de Pewag Servo 9mm's geschikt zijn, dan lijkt me toch dat de duurdere Servomatic dat ook moet zijn? Al kan daar natuurlijk verschil in zitten...
Ik heb er niet mee gereden, maar heb ze al wel een keer gemonteerd. Ze lijken goed te passen en het monteren ging vrij snel (sneller dan “normale” kettingen). Mijn bandenmaat is 235/40-19.
Ik heb ze besteld via de ANWB omdat ze daar snel leverbaar waren.

Ik ben uitgegaan van de configurator van Pewag. Als je daar de auto invoert met de bandenmaat, dan komt deze ketting naar voren. Ik neem aan dat Pewag niet zomaar aangeeft dat ze geschikt zijn…..
In de omschrijving staat:

pewag servomatik RSM 76 #50562

automatisch
• Zeer eenvoudige montage met duidelijk display
• 9 mm beugelketting voor voertuigen met minimale vrije ruimte in de wielkast
• Velgbescherming


 
Ik heb de Pewag Servo 9 liggen voor onze Tesla met de 18inch velgen. Ik had de Konig kettingen besteld maar bij de verzending was iets fout gegaan, dus ik moest de dag voor vertrek op en neer naar het fysieke adres van de sneeuwkettingwinkel. Daar vroeg de medewerker verbaasd waarom ik die Konig had besteld: Pewag was handiger, minder kans op velgbeschadiging, beter en goedkoper. Tja, dan ben ik wel om.
 
Ik heb de Pewag Servo 9 liggen voor onze Tesla met de 18inch velgen. Ik had de Konig kettingen besteld maar bij de verzending was iets fout gegaan, dus ik moest de dag voor vertrek op en neer naar het fysieke adres van de sneeuwkettingwinkel. Daar vroeg de medewerker verbaasd waarom ik die Konig had besteld: Pewag was handiger, minder kans op velgbeschadiging, beter en goedkoper. Tja, dan ben ik wel om.

Oké interessant. König = Thule, daar heb ik altijd wel goede ervaringen mee, Pewag ken ik niet zo, maar de Servo komt bij de ANWB ook altijd goed uit de test. De König CG-9 is trouwens scherp geprijsd bij Tesla voor €140,-, bij andere webwinkels zijn ze rond de €200. De Pewag Servo's zijn goedkoper, rond de 100-120.

Ik heb even gekeken in de handleiding van de Tesla Model 3, en daar staat het volgende over sneeuwkettingen:

Schermafbeelding 2022-01-29 om 15.10.11.png


Twijfel dan toch een beetje om misschien het advies van Tesla te volgen, stel er gaat iets mis dan kan ik hen daar op aanspreken als de kettingen bij Tesla zijn gekocht. Gaat er met een ander merk iets mis, dan gaan ze natuurlijk vinger wijzen en is aanspraak op garantie kansloos. Moet volgende week bij een service center langs, vraag daar ook wel even wat hun ervaringen zijn met sneeuwkettingen.
 
Wij zijn in januari naar Oostenrijk geweest en dat ging super easy. Een week van te voren begon ik toch wel wat zenuwachtig te worden hoe het allemaal zou gaan qua superchargers. Onderweg merkten we al snel dat ABRP en/of de Tesla navi niet altijd de beste superchargers voorstelde (de eerste supercharger zou volgens beide die in Zevenaar zijn???) en soms lag 20km verderop een veel snellere lader. Ook bij verkeersdrukte leek de Tesla navi/ ABRP erg volhardend om naar een bepaalde supercharger toe te rijden, terwijl Google Maps snellere routes voorstelde.
Maar overall over 900km iets van 10u gedaan dus dat is keurig netjes.

Een volgende keer zou ik dus een stuk minder voorbereiden en dan obv verkeersdrukte rijden en dan maar zien welke superchargers op die route liggen. Gaat prima, eigenlijk net als vroeger met de dieselauto.
 
Net terug vanuit Oostenrijk. Kreeg van de Tesla Navigatie vooral V2 laders voorgeschoteld. Niet echt handig met een Model 3 LR. En was ook niet nodig. Is toch nog steeds verstandig om van te voren te kijken naar je route.

Als ik zo naar de routes richting Oostenrijk / Zwitserland kijk (3/61/5) vind ik het aantal V3 laders sowieso erg dun gezaaid. Zelf richting CH en als ik een V3 wil meepakken dan wordt dat Erfstad, met als gevolg dat ik dan waarschijnlijk 3x moet laden, ipv 2x
 
Als ik zo naar de routes richting Oostenrijk / Zwitserland kijk (3/61/5) vind ik het aantal V3 laders sowieso erg dun gezaaid. Zelf richting CH en als ik een V3 wil meepakken dan wordt dat Erfstad, met als gevolg dat ik dan waarschijnlijk 3x moet laden, ipv 2x
Ik haal CH overigens vanuit Amsterdam toch niet in 2 stops in de winter. Is me 1 keer gelukt in de zomer met 25 graden en met de rem erop. Toen was mijn tweede stop SuC Pratteln na SuC Pfalzfeld.
 
Net terug vanuit Oostenrijk. Kreeg van de Tesla Navigatie vooral V2 laders voorgeschoteld. Niet echt handig met een Model 3 LR. En was ook niet nodig. Is toch nog steeds verstandig om van te voren te kijken naar je route.
Bij mij dus wisselend. Bv Oberhonnefeld alleen de laders achteraan zijn V3, het is dat ik het toevallig zag..
Maar mijn punt is dus dat je beter Google Maps kan gebruiken ivm verkeersinfo en dan afhankelijk van de route je laders kan zoeken. In ons geval stond er een lange file ergens onderweg, maar bleef zowel ABRP als de tesla navi verwijzen naar een supercharger op die route, terwijl Google Maps een route adviseerde die dik een uur sneller was en waar ook gewoon een V3 charger zat.
 
Ik haal CH overigens vanuit Amsterdam toch niet in 2 stops in de winter. Is me 1 keer gelukt in de zomer met 25 graden en met de rem erop. Toen was mijn tweede stop SuC Pratteln na SuC Pfalzfeld.
Kleine 25kwh verschil doet veel, ook al kunnen 3 korte stops soms sneller zijn dan 2x lang. Laat het afhangen van de verkeerssituatie en hoe het met de reisgenoten is. Maar op de west Rheinische route volgens mij maar 1x V3 lader, de rest allemaal V2 (volgens mij haal ik sowieso niet de beloofde 250Kw met een MS)
 
Ook hier net terug uit Oostenrijk. Voor deze reis hebben we eens volledig vertrouwd op de ingebouwde navigatie van de Model S. Dit betekende een route in nagenoeg rechte lijn waarbij het Zwarte Woud doorkruist werd via Titisee-Neustadt. Weer geen centje pijn, maar wel nog veel relaxter dan het jagen op de Autobahn. Tegen het laden is niet meer rustig te eten, het gaat eigenlijk te vlot. En zo kom je weer een uur eerder op je bestemming/thuis.
In Brand in Vorarlberg is hotel Sarotla een aanrader: gratis parkeren, gratis laden (als je eenmaal de PHEV's hebt weggejaagd/genudged) en vlak aan de lift.
Nu weer wachten op de Paasvakantie!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ga het verschil zien in februari, weer naar Zell am See. Van de zomer ook geweest. 145kmh op de AP waar het kon/mocht, totaal 52 minuten laden (v3) in 3 stops (30 graden+ dagen). Kijken wat het nu doet (nu all-seasons). Wel nog het "oude" model 3 (geen warmtepomp), maar wel RWD en LR.
 
Bij mij dus wisselend. Bv Oberhonnefeld alleen de laders achteraan zijn V3, het is dat ik het toevallig zag..
Maar mijn punt is dus dat je beter Google Maps kan gebruiken ivm verkeersinfo en dan afhankelijk van de route je laders kan zoeken. In ons geval stond er een lange file ergens onderweg, maar bleef zowel ABRP als de tesla navi verwijzen naar een supercharger op die route, terwijl Google Maps een route adviseerde die dik een uur sneller was en waar ook gewoon een V3 charger zat.
Dan heb je waarschijnlijk geen connection abbo, want dan houdt de navigatie rekening met files en gaat alternatieve routes geven.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Maar mijn punt is dus dat je beter Google Maps kan gebruiken ivm verkeersinfo en dan afhankelijk van de route je laders kan zoeken.
De snelste ICE route (google maps) is niet altijd de snelste EV route.
  • de extra omweg om een file te vermijden, kan voor een extra laadstop zorgen.
  • als de laders slecht gepositioneerd zijn ifv van je resterende SoC kan het laden langer duren. Als je bv 2 keer nog met 30% aankomt, in vergelijking met 2 keer aan 10% zullen de kilowattuurtjes sneller binnenlopen en kan dat snel een half uur schelen op een route.
  • SuC vlakbij de autoweg in vergelijking met 10m minuten er van af
Verder, heb je de minimum tijdverlies voor herberekenen van de route wel laag genoeg staan in de instellingen van de app? Als die hoger dan 15’ staat, moet je al veel file hebben vooraleer hij een alternatief voorstelt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and job-lek
Daar kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen, maar dat was hier dus niet het geval. Een uur vertraging op de route voor ons. Alternatieve route iets langer, maar een uur sneller volgens Google Maps met gewoon een V3 supercharger vlak naast de snelweg. Er was echt geen enkele reden om per se die supercharger te blijven voorstellen en waren we zeker een uur later op de eindbestemming aangekomen, misschien nog wel later omdat de file nog toenam.

Wij konden maar 1 reden bedenken voor dat gedrag en dat is dat kleinere drukkere superchargers op deze manier ontlast worden door er minder auto's naar toe te sturen?

Maar goed, het belangrijkste is dus: het ging veel makkelijker dan vooraf gedacht. Hou je niet van onverwachte dingen onderweg dan kan je het beste ABRP of Tesla volgen. Heb je wat verkeer onderweg en wil je zo snel mogelijk op bestemming aankomen dan kan je met Google Maps en wat zoeken snellere routes vinden.

NB en ja heb premium abbo dus gewoon verkeersinfo
 
Waarschijnlijk al veelvuldig gevraagd/genoemd, wat zien jullie als optimale snelheid voor de wintersport?

Wij gaan naar Frankrijk, waarschijnlijk via Duitsland/Zwitserland. Kun je dan in Duitsland 140-150 gaan rijden, of zal het stroomverbruik dan gigantisch oplopen? Een keer vaker laden kan alsnog sneller zijn door de tijdswinst van de hogere snelheid?