Aeonis
Member
Ik ga ook de sprong wagen! In maart voor het eerst op wintersport met de Model 3 AWD. We gaan naar Frankrijk (als corona geen roet in het eten gooit), heel benieuwd naar de ervaring en de drukte onderweg bij de superchargers! Dat laatste zal meevallen verwacht ik, aangezien we in een hopelijk rustigere week gaan, net na de voorjaarsvakantie.
All-seasons
Over een kleine 3 weken krijg ik nieuwe banden, Michelin CrossClimate 2, ja ja met sneeuwvlokje, toegestaan voor de wintersport. Ik weet dat het een 'net niet' winterband is, maar dit bespaart me het jaarlijks wisselen. Met het 'zachte' klimaat in ons land, global warming, en vierwielaandrijving kies ik voor gemak. Ik ben erg benieuwd naar de grip, het bandengeluid (hopelijk lager dan de Hankooks), verbruik, slijtage etc.. De reviews zien er goed uit.
Met de standaard 19" Hankooks heb ik tot nu toe 52.000km gereden, wat ik achteraf best netjes vind. Er wordt gezegd dat elektrische auto's heel snel banden slijten, maar ik vind het reuze meevallen, zeker gezien ik in het begin aan veel mensen heb moeten laten zien hoe snel de auto kan optrekken vanuit stilstand. Wel heb ik altijd gezorgd dat de bandenspanning zo rond de 2.9/3 bar blijft en buiten de 1e weken om rij ik redelijk netjes (al zeg ik het zelf). Ik zou nog iets verder met de Hankooks kunnen doorrijden (profiel nu 2.8mm gemeten), maar houd het liever veilig. Met een auto met zoveel vermogen ga ik niet tot de 2mm doorrijden in de wintermaanden. Wellicht goedpraten voor mezelf omdat de timing goed uit komt om naar andere banden te gaan voor de wintersport
Sneeuwkettingen
Dan een veelvoorkomende vraag hier over de verplicht mee te nemen sneeuwkettingen. Ben aan het kijken naar sneeuwkettingen voor mijn 19" wielen en heb tot nu toe 3 opties gevonden:
Huren valt voor mij af, je betaalt vaak 30/40 euro, moet het van ver ophalen en terugbrengen en krijgt dan in veel gevallen sneeuwkettingen die nieuw 70 euro kosten. De König lees ik helaas (ondanks aanbevolen door Tesla) verhalen over qua gedoe met plaatsen en velgbeschadiging, zit ik niet zo op te wachten. Dan toch de Pewag's maar? Redelijk duur voor iets wat je 1x per jaar meeneemt en waarschijnlijk in de kofferbak blijft liggen, maar mocht je ze moeten gebruiken is het wel weer ideaal.
All-seasons
Over een kleine 3 weken krijg ik nieuwe banden, Michelin CrossClimate 2, ja ja met sneeuwvlokje, toegestaan voor de wintersport. Ik weet dat het een 'net niet' winterband is, maar dit bespaart me het jaarlijks wisselen. Met het 'zachte' klimaat in ons land, global warming, en vierwielaandrijving kies ik voor gemak. Ik ben erg benieuwd naar de grip, het bandengeluid (hopelijk lager dan de Hankooks), verbruik, slijtage etc.. De reviews zien er goed uit.
Met de standaard 19" Hankooks heb ik tot nu toe 52.000km gereden, wat ik achteraf best netjes vind. Er wordt gezegd dat elektrische auto's heel snel banden slijten, maar ik vind het reuze meevallen, zeker gezien ik in het begin aan veel mensen heb moeten laten zien hoe snel de auto kan optrekken vanuit stilstand. Wel heb ik altijd gezorgd dat de bandenspanning zo rond de 2.9/3 bar blijft en buiten de 1e weken om rij ik redelijk netjes (al zeg ik het zelf). Ik zou nog iets verder met de Hankooks kunnen doorrijden (profiel nu 2.8mm gemeten), maar houd het liever veilig. Met een auto met zoveel vermogen ga ik niet tot de 2mm doorrijden in de wintermaanden. Wellicht goedpraten voor mezelf omdat de timing goed uit komt om naar andere banden te gaan voor de wintersport
Sneeuwkettingen
Dan een veelvoorkomende vraag hier over de verplicht mee te nemen sneeuwkettingen. Ben aan het kijken naar sneeuwkettingen voor mijn 19" wielen en heb tot nu toe 3 opties gevonden:
- Huren / lenen
- Aanschaf König CG-9 103 (€140,- bij Tesla). Deze schijnen getest/goedgekeurd te zijn door Tesla voor de Model 3.
- Pewag Servomatic 76 (€195,-, o.a. ANWB). Heb ik hier voorbij zien komen en lijkt op een loopvlak-ketting, véél eenvoudiger qua montage.
Huren valt voor mij af, je betaalt vaak 30/40 euro, moet het van ver ophalen en terugbrengen en krijgt dan in veel gevallen sneeuwkettingen die nieuw 70 euro kosten. De König lees ik helaas (ondanks aanbevolen door Tesla) verhalen over qua gedoe met plaatsen en velgbeschadiging, zit ik niet zo op te wachten. Dan toch de Pewag's maar? Redelijk duur voor iets wat je 1x per jaar meeneemt en waarschijnlijk in de kofferbak blijft liggen, maar mocht je ze moeten gebruiken is het wel weer ideaal.