Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hoeveel km en hoeveel keer geladen ?
1643965769032.png


Ik zei toch heen en terug ;)

Ogenschijnlijk 5 keren in elke richting, maar die 5e keer heen was natuurlijk ook om te kunnen terug keren.
 
Ja dat is nog een twijfelgeval bij ons, rijden via Duitsland en Zwitserland, of door Frankrijk. Qua afstand/tijd is het om het even, maar ik denk dat Duitsland wellicht handiger is omdat daar meer superchargers lijken te zijn (mogelijk ook meer V3). Misschien scheelt het ook qua tol e.d., nog even verder in verdiepen.
Dat is precies de reden waarom het(route over frankrijk) rustiger is: het kost meer.(Tol, Mont Blanc tunnel). Comfort kost dus geld
 
Ja dat is nog een twijfelgeval bij ons, rijden via Duitsland en Zwitserland, of door Frankrijk. Qua afstand/tijd is het om het even, maar ik denk dat Duitsland wellicht handiger is omdat daar meer superchargers lijken te zijn (mogelijk ook meer V3). Misschien scheelt het ook qua tol e.d., nog even verder in verdiepen.
Frankrijk is duurder door de tol, daar kom je niet onderuit. Is de dichtheid aan superchargers in Duitsland echt hoger? Tenslotte heb je er maar een paar nodig (M3 LR) en en op de route naar Lyon zijn nu ook V3 laders bij Nancy en Dijon. Blijft dat gat tussen Nancy en Dijon, met alleen het hopeloze Val de Meuse in het midden. Ver van de snelweg, V2 laders en troosteloos. Maar vergeet niet dat je ook gebruik kunt maken van Ionity. Dat is laden op 250 kW tegen 87 cent per minuut, dus als je leeg aankomt en een kwartiertje laadt is dat niet duurder dan TesLa. Je moet dan wel wat voorbereiden door je aan te melden en evt. een pas te kopen.
 
Frankrijk is duurder door de tol, daar kom je niet onderuit. Is de dichtheid aan superchargers in Duitsland echt hoger? Tenslotte heb je er maar een paar nodig (M3 LR) en en op de route naar Lyon zijn nu ook V3 laders bij Nancy en Dijon. Blijft dat gat tussen Nancy en Dijon, met alleen het hopeloze Val de Meuse in het midden. Ver van de snelweg, V2 laders en troosteloos. Maar vergeet niet dat je ook gebruik kunt maken van Ionity. Dat is laden op 250 kW tegen 87 cent per minuut, dus als je leeg aankomt en een kwartiertje laadt is dat niet duurder dan TesLa. Je moet dan wel wat voorbereiden door je aan te melden en evt. een pas te kopen.

Ah dat per minuut laden is nieuw voor me! Weet wel dat het vaste tarief van 8 euro per laadbeurt bij Ionity helaas niet meer kan.
 
Maar vergeet niet dat je ook gebruik kunt maken van Ionity. Dat is laden op 250 kW tegen 87 cent per minuut, dus als je leeg aankomt en een kwartiertje laadt is dat niet duurder dan TesLa. Je moet dan wel wat voorbereiden door je aan te melden en evt. een pas te kopen.
Bij ionity kan je zonder voorbereiden met je credit card op de laadpaal betalen. En tarief in Frankrijk is volgens laadpastop10 maar €0,35
 
150 km/u rijden in Duitsland Is alleen mogelijk als je ‘s nachts rijdt. Mijn ervaring is dat je wel snel mag rijden maar dat het bijna nergens kan door drukte en de eindeloze baustellen. Afgelopen zomer op terugweg vanuit Italie ben ik snel de Mont Blac tunnel ingedoken om in Frankrijk weer heerlijk 130 km/u te rijden. Iets minder snel dan die 150, maar het kan tenminste vrijwel overal.
Dan had ik dus gewoon gelukkig zondag ;)
 
Frankrijk is duurder door de tol, daar kom je niet onderuit. Is de dichtheid aan superchargers in Duitsland echt hoger? Tenslotte heb je er maar een paar nodig (M3 LR) en en op de route naar Lyon zijn nu ook V3 laders bij Nancy en Dijon. Blijft dat gat tussen Nancy en Dijon, met alleen het hopeloze Val de Meuse in het midden. Ver van de snelweg, V2 laders en troosteloos. Maar vergeet niet dat je ook gebruik kunt maken van Ionity. Dat is laden op 250 kW tegen 87 cent per minuut, dus als je leeg aankomt en een kwartiertje laadt is dat niet duurder dan TesLa. Je moet dan wel wat voorbereiden door je aan te melden en evt. een pas te kopen.
Nancy naar Dijon is rond de 220 km. Met een 3 haal je dat makkelijk als je tot 70% laad.
 
In mijn vorige auto's reed ik altijd met 180+ richting wintersport. Met de Tesla (model 3LR AWD 19") vind ik dat boven 150km/h het windgeruis zo lawaaiig wordt dat ik het niet meer comfortabel vind. Verder probeer ik zoveel mogelijk met het verkeer mee te rijden, maar meestal 130-132 aan te houden. Op stukken waar de gemiddelde snelheid hoger ligt rij ik dan rond de 150.
Heb wel een extra stop ingelast voordat ik de bergen in ging, had geen idee wat het verbruik zou gaan doen berg op, maar dat bleek reuze mee te vallen.
 
In mijn vorige auto's reed ik altijd met 180+ richting wintersport. Met de Tesla (model 3LR AWD 19") vind ik dat boven 150km/h het windgeruis zo lawaaiig wordt dat ik het niet meer comfortabel vind. Verder probeer ik zoveel mogelijk met het verkeer mee te rijden, maar meestal 130-132 aan te houden. Op stukken waar de gemiddelde snelheid hoger ligt rij ik dan rond de 150.
Heb wel een extra stop ingelast voordat ik de bergen in ging, had geen idee wat het verbruik zou gaan doen berg op, maar dat bleek reuze mee te vallen.
De tijdwinst bij 180+ is naar mijn ervaring zeer beperkt. Bij lagere snelheden rijd het veel relaxter en je verliest relatief weinig tijd. Een extra sanitaire stop leverde in het ICE tijdperk meer tijdsverlies op dan het verschil in snelheid.

Bij mijn vorige ICE’s had ik ook minder last van windgeruis bij hogere snelheden… door het geluid van de motor viel het windgeruis namelijk minder op;)
 
Nancy naar Dijon is rond de 220 km. Met een 3 haal je dat makkelijk als je tot 70% laad.
Je hebt gelijk, ik ben nog niet gewend aan die charger bij Nancy en ging uit van Supercharger Metz naar Dijon. Dan heb je Val de Meuse wel nodig. Overigens staat daar nu ook een hotel, dus minder troosteloos. Misschien ga ik de koffie daar maar eens testen op de volgende trip.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Je hebt gelijk, ik ben nog niet gewend aan die charger bij Nancy en ging uit van Supercharger Metz naar Dijon. Dan heb je Val de Meuse wel nodig. Overigens staat daar nu ook een hotel, dus minder troosteloos. Misschien ga ik de koffie daar maar eens testen op de volgende trip.
Ik heb zojuist Metz Dijon gedaan. Dat was prima te doen. Vertrokken met rond de 75% lading en we kwamen daar met 10% aan. Het was onderweg wel heel druk omdat komende week noordoost Frankrijk op de ski’s gaat staan. Het verbruik met regen en vijf man plus bagage in de auto valt toch wel elke keer tegen. Waar ik afgelopen zondag binnen acht uur uit de Bourgogne naar huis reed in mijn eentje, duurde het nu 10 uur de andere kant op.
 
Heb je een linkje naar dat tarief van 0,35 (per minuut of kWh?) ik kan dat niet vinden op laadpastop10.
Tarieven
€0,35 /kWh bij het 'passport' abonnement. Zonder abonnement geldt het gast tarief: €0,79/kWh via creditcard of app, via een laadpas gelden de laadpas tarieven. In Frankrijk en Finland is het tarief €0,35/minuut.

 
Tarieven
€0,35 /kWh bij het 'passport' abonnement. Zonder abonnement geldt het gast tarief: €0,79/kWh via creditcard of app, via een laadpas gelden de laadpas tarieven. In Frankrijk en Finland is het tarief €0,35/minuut.


Zonder abonnement is het tarief in frankrijk 0,79 per minuut (niet per kWh).
En daardoor (als je redelijk leeg aankomt) een prima alternatief voor Tesla SuC (qua prijs).
 
Zonder abonnement is het tarief in frankrijk 0,79 per minuut (niet per kWh).
En daardoor (als je redelijk leeg aankomt) een prima alternatief voor Tesla SuC (qua prijs).
Goede samenvatting. Wel weer lastig dat zowel bij Chargemap als Maingau (dat zijn de twee kaarten die ik heb) staat dat ze 0,87 per minuut in rekening brengen. Qua kosten kun je dan blijkbaar beter met je creditkaart afrekenen. Moet je voor het gebruik van je creditkaart vooraf nog door hoepels springen?
 
Donderdag voor de eerste keer met de model 3 op wintersport dus even een beginnersvraag.
tot nu toe heb ik voorverwarmen alleen maar gebruikt voor een paar minuten om de cabine warm te maken bij het instappen.
maar wil nu graag mijn accu voorverwarmen aan de paal alleen nu de vraag hoe doe ik dat? Moet ik daarvoor gepland vertrek gebruiken of gaat de batterij ook voorverwarmen als ik de airco aanzet?