Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Donderdag voor de eerste keer met de model 3 op wintersport dus even een beginnersvraag.
tot nu toe heb ik voorverwarmen alleen maar gebruikt voor een paar minuten om de cabine warm te maken bij het instappen.
maar wil nu graag mijn accu voorverwarmen aan de paal alleen nu de vraag hoe doe ik dat? Moet ik daarvoor gepland vertrek gebruiken of gaat de batterij ook voorverwarmen als ik de airco aanzet?
Zorg dat het laden vlak voor vertrek klaar is.
 
Donderdag voor de eerste keer met de model 3 op wintersport dus even een beginnersvraag.
tot nu toe heb ik voorverwarmen alleen maar gebruikt voor een paar minuten om de cabine warm te maken bij het instappen.
maar wil nu graag mijn accu voorverwarmen aan de paal alleen nu de vraag hoe doe ik dat? Moet ik daarvoor gepland vertrek gebruiken of gaat de batterij ook voorverwarmen als ik de airco aanzet?
Het laatste kan. Te zien aan drie rode spiraaltjes naast het accu-icoontje in de app. Het eerste kan ook.
 
Weet iemand hoe je het in de navigatie voor elkaar kan krijgen dat er een Supercharger eerder automatisch geselecteerd wordt ipv de melding dat je langzamer moet gaan rijden?
Ik vind het zo raar dat er aangegeven wordt dat je langzamer moet gaan rijden, terwijl er bijvoorbeeld 30/40 eerder ook een Supercharger is.
 
Weet iemand hoe je het in de navigatie voor elkaar kan krijgen dat er een Supercharger eerder automatisch geselecteerd wordt ipv de melding dat je langzamer moet gaan rijden?
Ik vind het zo raar dat er aangegeven wordt dat je langzamer moet gaan rijden, terwijl er bijvoorbeeld 30/40 eerder ook een Supercharger is.
Het kan namelijk goed zijn dat het sneller is om trager te gaan rijden en de verre supercharger te halen, dan niet trager te gaan rijden en met teveel lading op een eerdere supercharger te arriveren.
 
Het kan namelijk goed zijn dat het sneller is om trager te gaan rijden en de verre supercharger te halen, dan niet trager te gaan rijden en met teveel lading op een eerdere supercharger te arriveren.
Goed punt, maar ik persoonlijk houd er niet van om al billen knijpend die verre supercharger te halen met maar een paar procent! En zeker niet met een lagere snelheid. Doe me dan lekker die ene net iets dichterbij.
Is niet alleen voor mij fijner, maar voor de algehele sfeer in de auto :cool:

Maar goed, switch de navigatie op een bepaald moment dan van supercharger als ik het niet ga redden (want ik ben te eigenwijs om langzamer te gaan rijden)?
 
Ja, kijk naar de aankomst SoC (state of charge) en zodra die echt laag wordt zal de navigatie automatisch een eerdere SuC (supercharger).
Ook al een paar keer meegemaakt. Het verbaasde mij toen dat de auto dan niet meerdere opties geeft zoals Google maps ook alternatieve routes blijft voorstellen en naast elkaar laat zien. Ik wil dan ook graag weten waar de eerdere SuC dan is en hoe veel tijd ik nog heb om die te kiezen. Als je daar voorbij bent moet je terug of dan alsnog heel langzaam gaan rijden.
 
Last edited:
Ook al een paar keer meegemaakt. Het verbaasde mij toen dat de auto dat niet meerdere opties geeft zoals Google maps ook alternatieve routes blijft voorstellen en naast elkaar laat zien. Ik wil dan ook graag weten waar de eerdere SuC dan is en hoe veel tijd ik nog heb om die te kiezen. Als je daar voorbij bent moet je terug of dan alsnog heel langzaam gaan rijden.
Dat is heel vlot manueel te doen door 1 maal op de kaart de vorige SuC als bestemming te kiezen. Daarna kan je via vorige bestemmingen switchen tussen de twee opties om te vergelijken.
Weet iemand hoe je het in de navigatie voor elkaar kan krijgen dat er een Supercharger eerder automatisch geselecteerd wordt ipv de melding dat je langzamer moet gaan rijden?
Ik vind het zo raar dat er aangegeven wordt dat je langzamer moet gaan rijden, terwijl er bijvoorbeeld 30/40 eerder ook een Supercharger is.

Vroeger vaak gehad dat ik ‘s morgens bewust nog aan de SuC stopte zo’n 20km voor mijn bestemming (zonder laadmogelijkheid). Met die werklocatie als eindbestemming, gaf de wagen vaak aan dat ik moest vertragen om er te geraken. Terwijl ik letterlijk een SuC voorbij reed.
Met mijn ingesteldheid dat ik onderweg wou laden is dit inderdaad niet logisch.
Met de ingesteldheid van hoe de nav geprogrammeerd is, is het gedrag wel te verklaren: die wil zo snel mogelijk aankomen.
Wat ontbreekt is een instelling om aan te geven met hoeveel SoC je wil aankomen. Als je op de bestemming niet kan laden, geef je dan 50% in en er zal een SuC voorgesteld worden.
1 punt extra voor ABRP.
 
Haha, er zijn ook al allerlei doehetzelf oplossingen in dit forum te vinden, schuim tussen panelen e.d..

Ben benieuwd of iemand van een oude model 3 al eens is overgestapt naar een nieuwere 3 of Model Y? Met de dubbele beglazing en verbeterde 'isolatie'. Maakt dat veel verschil?
Volgens mijn collega met een 2019 Model 3 LR AWD wel. Ik heb zelf nog niet heel duidelijk het verschil kunnen testen. Maar, bij hem viel het direct op toen hij uit zijn auto en in de mijne stapte. Ook minder rammeltjes en het idee dat de auto in het algemeen steviger gebouwd is.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Haha, er zijn ook al allerlei doehetzelf oplossingen in dit forum te vinden, schuim tussen panelen e.d..

Ben benieuwd of iemand van een oude model 3 al eens is overgestapt naar een nieuwere 3 of Model Y? Met de dubbele beglazing en verbeterde 'isolatie'. Maakt dat veel verschil?
Ik heb zowel de ”oude” als de “nieuwe” en je merkt inderdaad wel het verschil in geluidsisolatie. Niet dat het een wereld van verschil is, maar het scheelt wel.
 
Toch zou ik hem graag verder willen isoleren maar kan nergens data vinden welke ingrepen effectief zijn.
Ik heb mij niet echt verdiept in het stiller krijgen want op zich vind ik het prima zo.
Bij de M3 2019 heb ik wel extra rubbers in de deur aangebracht. Scheelt niet heel veel tegen het geluid, maar de binnenzijde van de drempels blijven wel wat schoner:)

Maar goed we dwalen af want dit is het wintersport draadje en niet het isolatie draadje…..
 
Oh leuk, iemand met praktijkervaring.
En zie je veel verschil in verbruik (met name winterverbruik door die warmtepomp)?
Verbruik van individuele ritten houd ik niet zo bij.
Lifetime verbruik van het 2019 model is 169Wh/km (vanaf december 2019) en van de andere is dat 172Wh/km (vanaf augustus dit jaar).
Verschil is dat het 2019 model op 18” staat met aerocaps en de andere op 19” lichtmetaal.
Ik ga binnenkort op wintersport naar Oostenrijk met beide auto’s. Mooi moment om het verschil te bekijken. Zelfde afstand, zelfde snelheid, zelfde omstandigheden…..
 
Haha, volgende week rond deze tijd op pad in Frankrijk richting de sneeuw. Zin in!
We gaan op tijd weg, zodat ik nog net op tijd (voor 10-en) een gratis laadstatus kan meepakken. Eindelijk voel ik mij dan als de pioniers van het eerste uur. En ik jank helemaal vol tot 100%. We blijven Hollanders, hè!
 
We gaan op tijd weg, zodat ik nog net op tijd (voor 10-en) een gratis laadstatus kan meepakken. Eindelijk voel ik mij dan als de pioniers van het eerste uur. En ik jank helemaal vol tot 100%. We blijven Hollanders, hè!
Binnenkort ook weer op pad met de P85. Natuurlijk niet te vroeg op de dag, anders is het gratis en bespaar ik niets met mijn gratis supercharging. 🤔