Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Autosock is nu officieel toegestaan als alternatief voor sneeuwkettingen. Ik heb de 695 gekocht en het past net.
ACC2975F-0A43-45A6-AECB-7483F4DB44AC.jpeg


Op mijn oude Mazda 6 werkte het prima. Voordeel is goedkoop (ā‚¬80), relatief eenvoudige montage en bovenalā€¦ geen schade in de wielkasten. Vering op hoog en je hebt ze er relatief eenvoudig om.

Enige vraag. Met een AWD voor of achter? Ik neig naar voor ivm het sturen.
 
Haha, er zijn ook al allerlei doehetzelf oplossingen in dit forum te vinden, schuim tussen panelen e.d..

Ben benieuwd of iemand van een oude model 3 al eens is overgestapt naar een nieuwere 3 of Model Y? Met de dubbele beglazing en verbeterde 'isolatie'. Maakt dat veel verschil?
Yup, en ik vind het in ieder geval stukke beter. Geen windgeruis meer bij hogere snelheden. (Awd 2019 <-> perf 2021).ā€¦modeljaar 2022 zal achteraan ook dubbele beglazing hebben als ik mij niet vergisā€¦
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maarten and Aeonis
Volgens de Tesla handleiding:
Let op!
Monteer nooit kettingen op de voorbanden


of dit voor de S ook zo is weet ik niet.

Net boven de voorband zit de steun van de kogel. Tussen de band en de steun zit niet veel ruimte. Bij de binnenrand van de band is dat misschien net 2 cm. Niet veel als daar ook een ketting door moet.
 
Autosock is nu officieel toegestaan als alternatief voor sneeuwkettingen. Ik heb de 695 gekocht en het past net.
View attachment 768175

Op mijn oude Mazda 6 werkte het prima. Voordeel is goedkoop (ā‚¬80), relatief eenvoudige montage en bovenalā€¦ geen schade in de wielkasten. Vering op hoog en je hebt ze er relatief eenvoudig om.

Enige vraag. Met een AWD voor of achter? Ik neig naar voor ivm het sturen.
Achter.
Voorste aandrijving werkt pas als je ā€œop zijn staart duwtā€, zoals wij zeggen. Wattpedaal diep genoeg. Bij cruisen werkt enkel de achterste. Bij sturen corrigeert de tractiecontrole voldoende om problemen te vermijden.
 
  • Like
Reactions: bugboy and job-lek
Mij is door de bandenboer altijd gezegd, "De beste banden leg je altijd achteraan". Ik veronderstel dat dit met kettingen niet anders is.
De logica is dat je aan goeie grip bij het sturen vooraan niks hebt als de banden achteraan geen grip hebben en zijdelings weg glijden.

Ik begreep het eerst ook niet, maar met goeie banden vooraan en slechte achteraan lok je overstuur uit, wat voor de meesten moeilijker te beheersen valt dan het typische onderstuur.

Met onderstuur zie je welke boom je raakt. Met overstuur zie je dat niet.
 
  • Informative
Reactions: sweep
De logica is dat je aan goeie grip bij het sturen vooraan niks hebt als de banden achteraan geen grip hebben en zijdelings weg glijden.

Ik begreep het eerst ook niet, maar met goeie banden vooraan en slechte achteraan lok je overstuur uit, wat voor de meesten moeilijker te beheersen valt dan het typische onderstuur.

Met onderstuur zie je welke boom je raakt. Met overstuur zie je dat niet.
Was het niet gewoon (bij awd althans), bergop achter en berg af voor? Zo heb ik het altijd gedaan, maar laatste x is inmiddels ook alweer 5 jaar geleden denk ik
 
Volgens de Tesla handleiding:
Let op!
Monteer nooit kettingen op de voorbanden


of dit voor de S ook zo is weet ik niet.


Volgens mij is een S geen echte all weel drive, zoals een Xdrive of quattro. Onder de 90 is het achterwielaandrijving en boven de 90 enkel de voormotor. Tenzij er flink gas wordt gegevem. Daarom de achterwielen, aangezien je geen 100 rijdt met kettingen. Een dual motor is iets anders dan all weel drive.

Zie ook vanaf 6.37 in onderstaand filmpje over torque.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Het is toch ook logisch dat de aansturing anders zal zijn, ik zou het persoonlijk erg dom vinden om 2x aansturing te gebruiken als er 1 volstaat (op een snelweg constante snelheid aanhouden ...) dan verbruik je juist meer ...

Immers kan de software juist ingrijpen op elke aandrijving op het moment dat het ertoe doet, bij een gevaalijke uitwijkmanoeuvre of gladheid etc etc

Mijn persoonlijke ervaringen; Bij de model S AWD vs RWD is erg groot verschil merkbaar, de AWD wint het in/op situatie; Als je zelf de limiet wil opzoeken qua tractie in bochten... of in erg slechte weer omstandigheden zit, of veel sneeuw etc. Of die snelle sprint nog sneller wil doen (zelfs in slecht weer ;-)

Maar ben je alleen een cruiser dan heeft de AWD niet veel voordelene tov RWD.

Wel kan je verzekeren dat de stabiliteit AWD subliem is tov RWD, het aansturen en ingrijpen van de software heel anders is als je met een RWD of een AWD, als je de AWD gewend bent ga je toch erg anders 'de limiet' opzoeken in een bocht dan met een Tesla RWD only, de vraag is natuurlijk; wat en hoe zoek je limiet op, iets wat niet kan/mag op de openbare weg.

PS je merkt pas hoe goed, of hoe slecht de aansturing van software is in stabiliteits situaties als je met extreem slechte banden, of banden met minimaal profiel. Dit is overgiens niet voor iedereen aan te raden, maar zo leer je wel de auto en aansturing kennen.
 
Super cool!
hier wat meer uitleg over vermindering van vermogen en balanceren torque over voor- en achteras bij accelereren en afremmen.
afgelopen week geprobeerd op de passen tussen Santa Christina en cortina dā€™ampezzo.
het was echt een feestje en niemand die je bij kan houden, terwijl ik mij netjes aan de maximum snelheden hield šŸ¤—
 
Medio maart naar Oostenrijk met de M3 op 18" wielen. Het zou me verbazen als we dan nog kettingen nodig hebben; maar onder het mom 'better safe than sorry':

Iemand in de buurt van Amsterdam die hiervoor kettingen heeft liggen die ik kan lenen/overnemen?
 
Medio maart naar Oostenrijk met de M3 op 18" wielen. Het zou me verbazen als we dan nog kettingen nodig hebben; maar onder het mom 'better safe than sorry':

Iemand in de buurt van Amsterdam die hiervoor kettingen heeft liggen die ik kan lenen/overnemen?
Wat is medio maart? Ik ben zelf op wintersport van 5 / 13 maart, maar daarna mag je lenen. Woon aan de oostkant van Haarlem, maar ik kom elke week wel in Amsterdam-Oost.